ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Kusiner eller halvsyskon - hur kolla detta?  (läst 3829 gånger)

2006-05-17, 22:04
läst 3829 gånger

Daniel Stenqvist

Fråga: Kan man på något sätt fastställa om två personer som hela tiden trott att de är kusiner i själva verket är halvsyskon? Inblandade föräldrar och helsyskon är antingen döda eller vägrar att ställa upp på DNA-test. De enda personerna som vill få fram sanningen är de två kusinerna/halvsyskonen. Kan man genom att DNA-testa dessa två personer fastställa om de är kusiner eller halvsyskon?
 
Exempel: Person A och person B har levt hela sina liv i tron att de är kusiner. Plötsligt framkommer en rad incider som tyder på att de i själva verket kan vara halvsyskon.  
Följande personer är inblandade:
A - den ena kusinen
B - den andra kusinen
C - A:s pappa
D - A:s mamma
E - B:s mamma
F - Den man hela tiden trott är B:s pappa. Tillika A:s morbror.
 
C och E hade en affär i samma veva som E blev gravid med B. C är nu död. D, E och F vägrar att ställa upp på DNA-test, vilket även A:s och B:s respektive helsyskon gör.

2006-05-18, 03:41
Svar #1

Utloggad Ingela Martenius

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1489
  • Senast inloggad: 2013-10-25, 18:20
    • Visa profil
Jag vet mycket lite om DNA-testernas möjligheter, men så här mycket är jag ganska säker på:
Om både A och B är män behöver man inte blanda in resten av gänget. Män ärver sin Y-kromosom av sin far, vilket i det här fallet betyder att antingen har Adam och Bertil samma Y, dvs de har fått sina Y av samme man eller så har de olika Y vilket gör att de har olika fäder. Obs att man utan att testa Carl och Fredrik inte kan avgöra om det är just dessa män som är inblandade; man kan bara säga om Adam och Bertil har samma far eller inte.
Om däremot Adam är en Anna eller Bertil är en Barbro så blir det svårare... Hoppas någon annan kan svara på det!
 
Ingela

2006-05-18, 07:28
Svar #2

Daniel Stenqvist

Tack för ditt svar. Du vet kanske lite om DNA-tester men du vet uppenbarligen mer än jag! =)
Det där med X- och Y-kromosomer hade nämligen totalt fallit mig ur minnet.
 
I mitt fall är det dessvärre så att A är en Adam medan B är en Barbro.

2006-05-18, 09:24
Svar #3

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Är man intresserad av att göra en sådan här test, så måste väl någon inom sjukvården kunna svara på om det är möjligt eller inte. Är det då okej, så antar jag att varken A eller B behöver ha de andras tillåtelse, men det bör väl de som gör sådana här tester kunna svara på. Man bör väl vända sig till sin läkare i första hand, som får slussa en vidare.
 
Ann-Mari Bäckman
Ann-Mari Bäckman

2006-05-18, 10:31
Svar #4

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Obs! Jag inser att mitt inlägg ovan verkar lite ovänligt, men är inte menat så. Frågan du ställer är verkligen intressant. Om man börjar tvivla på en sådan här viktig sak, så kommer väl det alltid att finnas kvar. Om jag var i samma situation, så skulle jag absolut vända mig till sjukvården,för få hjälp att lösa frågan, därav mitt avmätta svar.
 
Ann-Mari Bäckman
Ann-Mari Bäckman

2006-05-18, 13:53
Svar #5

Daniel Stenqvist

Ingen fara alls. Jag ville dock ta reda på lite mer fakta innan jag vänder mig till sjukvården. Skulle det visa sig att det inte går att fastställa detta genom att bara DNA-testa A och B är det ju dessutom kört.

2006-05-18, 15:43
Svar #6

Utloggad Gabriel Wallgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1054
  • Senast inloggad: 2024-03-18, 12:06
    • Visa profil
Hej!
 
Mycket intressant frågeställning!  
 
Det relevanta i sammanhanget är ju att konstatera om C (Carl) och B (Barbro) är nära släkt (far och dotter). Här kan det nog vara svårt att använda A (Adam), eftersom denne vet man har gemensamma gener med B (Barbro), dock inte på vilket sätt (Om C inte är far till B, så har de ju ändå gemensamma gener eftersom de i så fall är kusiner).  
 
Alltså kvarstår att testa B (Barbro) mot någon annan nära släkting till C (Carl), som man vet inte har någon annan känd släktskap med B (Barbro).  
 
Detta leder alltså fram till frågeställningen, finns det några syskon till C (Carl), som är i livet och kan tänkas ställa upp på ett DNA-test eller finns det några syskonbarn till C (Carl) i livet, som kan tänkas ställa upp på ett DNA-test (detta förutsätter att de inte har någon annan känd släktskap med B - Barbro)?
 
Skall bli spännande att se vad de som kan de här bättre än jag har att tillföra, exempelvis Anders Rydberg!
 
Mvh
 
Gabriel

2006-05-18, 20:48
Svar #7

Utloggad Per Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1827
  • Senast inloggad: 2022-09-04, 21:36
    • Visa profil
Daniel.
 
Halvsyskon har typiskt en fjärdedel av generna gemensamma. Det samma gäller kusiner. Oavsett praktiska problem, går det alltså inte att fastställa om två personer av olika kön är kusiner eller halvsyskon, enbart med utgångspunkt från deras DNA.
 
Förutsättningarna är inte helt klara för mig. Du skriver, att F är morbror till A. Är han alltså bror till D, eller är han 'ingift morbror', dvs är D och E systrar?
 
Per Thorsell.

2006-05-18, 23:08
Svar #8

Marianne Solli

Hei Per.
 
Jeg stusser litt over ditt utsagn om at kusiner har en fjerdedels genfellesskap. Jeg trodde at kusiner vanligvis har en åttendedels genfellesskap, i likhet med forholdet for hva man har til sine oldeforeldre. Derimot har man en fjerdedels genfellesskap med dobbelkusiner, besteforeldre, tanter, onkler, nieser og nevøer og halvsøsken. Eller - er det ikke slik? Jeg ble litt forvirret nå.

2006-05-19, 13:01
Svar #9

Daniel Stenqvist

@Gabriel: Det går dessvärre inte att få tag på några släktingar till C (förutom A).
 
@Per: F och D är syskon.
 
Det verkar alltså vara kört? Men om man testar B med en av B:s systrar, borde man inte då kunna slå fast om de är hel- eller halvsystrar? För är de bara halvsystrar så tror jag att det räcker som bevis för de inblandade. Såtillvida inte E haft ett förhållande med ytterligare en man vid tidpunkten för sin graviditet med B.  
 
Till saken hör att B:s systrar är väldigt lika varandra, men inte alls särskilt lika B. Medan A och B är ganska lika. A är väldigt lik sin far (C).

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna