ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 2004-08-31  (läst 1843 gånger)

2004-08-31, 10:18
läst 1843 gånger

Anita på jobbet

Anders! Då förstår jag vad du menar! Släktforskning utan källangivelser har ett begränsat värde för andra, där är jag helt med. Sådana uppgifter måste kollas och undersökas innan de blir sanna. Absolut! Sedan finns det ju uppgifter som är mer trovärdiga än andra även utan källor. Eller hur?
 
Varför ska du skämmas för ditt yrke?? Tvärtom, du måste ha ett mycket intressant jobb! Är nästan lite avundsjuk....fast det kanske du inte kan tro efter vad jag skrivit om betydelsen av källangivelser....Vad är du ska doktorera i? Historia månne?
 
Hälsningar Anita

2004-08-31, 10:24
Svar #1

Utloggad Anders Ryberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2648
  • Senast inloggad: 2013-08-23, 23:49
    • Visa profil
Anita!
Det är lätt att missförstå varandra när den andra personen bara består av en text.  
 
Jag har väl ibland förr (som du kanske minns) blivit utsatt för en del pikar om mitt jobb... Visst är det intressant, och visst blir man lite yrkesskadad av att alltid behöva kunna underbygga vart enda påstående man gör. Vad jag doktorerar på? Salivsekretion...

2004-08-31, 10:55
Svar #2

Anita på jobbet

Anders!
Ha, ha.... om salivsekretion...den avhandlingen vill jag absolut läsa!
 
Mvh Anita

2004-08-31, 11:40
Svar #3

Utloggad Anders Ellerstrand

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1509
  • Senast inloggad: 2020-10-26, 11:18
    • Visa profil
    • ellerstrand.se
Eva!
 
Du skriver: Jag tycker det är synd att ni ska komma med tillmälen, och du verkar vända dig till mig...? Jag förstår inte vilka tillmälen du menar?
 
Du skriver också: Om det är lösa teorier ska det framgå även på hemsidan, och helst inte djupt begravt i en fotnot.
 
Det är det här jag menar med pekpinne. Jag tycker inte du har någon rätt att ställa krav på hur jag utformar min hemsida!
 
Du får gärna berätta hur du själv gör. Ett gott råd! Kanske håller jag med, lär mig något nytt och ändrar mig.
 
Anders

2004-08-31, 11:57
Svar #4

Utloggad Stefan Simander

  • Stefan Simander
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7191
  • Senast inloggad: 2024-03-25, 22:16
  • Stefan Simander www.freewebs.com/simander
    • Visa profil
    • www.freewebs.com/simander, Simanderska palatset
Hej igen Anders Ellerstrand, Jan Jutefors o alla andra!
 
Jag tror att de flesta i denna diskussion har liknande erfarenheter av källhänvisningar. Nämligen att de flesta inte gjort det optimalt från början, och iallafall inte helt konsekvent. Det är ju helt mänskligt. Det är heller ingen som kan kräva något absolut rätt eller fel av någon annan forskare i ett ämne som hobbysläktforskning.  
Men däremot kan vi tillsammans försöka göra det så bra som möjligt genom att sträva efter att ange källhänvisningar för de uppgifter vi samlar och framförallt de vi delar med oss av. Sedan om inte alla gör det av olika anledningar, så kan vi inte göra så mycket åt det mer än att önska att det blir bättre så småningom...
 
Det enda jag i diskussionen inte har förstått är de måhända olyckliga formuleringar som Jan Jutefors o Anders Ellerstrand gett uttryck för i t ex Jag skyltar inte med mina källor. Jag förstår inte varför? Kan ni vara så snälla att förklara detta? Jag kanske har missat någon bra förklaring? Annars tycker jag att det verkar ologiskt och dåligt om det är ett medvetet val, med hänvisning till vad jag och flera andra skrivit, men det betyder inte att jag kräver detta eller blir arg. Bara en stilla undran varför?
Stefan Simander
Gamla Uppsala + Järlåsa, Sweden
www.freewebs.com/simander
076 - 228 94 22

2004-08-31, 12:11
Svar #5

Utloggad Stefan Simander

  • Stefan Simander
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7191
  • Senast inloggad: 2024-03-25, 22:16
  • Stefan Simander www.freewebs.com/simander
    • Visa profil
    • www.freewebs.com/simander, Simanderska palatset
När det gäller konflikter här på Anbytrarforum, så är det ju inte förbjudet att anstränga sig till att vara så vänlig o korrekt som möjligt, och att inte tolka in det värsta i ett yttrande!
 
En rak o ärlig konflikt, utan personangrepp med respekt för varandra är nyttig och nödvändig, annars är risken stor att folk blir eller känner sig kränkta och då tystar en del viktiga släktforskarvänner helt i onödan!
Alla behövs och hör hit, men ibland blir det svar på tal! Desto högre man ropar, desto högre ekar det! Därmed inte sagt att alla måste viska och tissla och tassla!
Jag tycker det överlag har minskat med missförstånd o hårda ord. Hoppas det går mot noll, och inte bara utetermometern!
Stefan Simander
Gamla Uppsala + Järlåsa, Sweden
www.freewebs.com/simander
076 - 228 94 22

2004-08-31, 12:46
Svar #6

Utloggad Eva Dahlberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4039
  • Senast inloggad: 2024-03-12, 18:31
    • Visa profil
Hej Anders E, jag ska försöka förklara mig (med Stefans kloka ord i åtanke). Anita tar i två av sina inlägg upp att hennes släktforskning inte ska upp till disputation och att alla inte vill forska med en doktorands höga krav, du pratar om pekpinnar med och utan citationstecken och att utfärda garantier. Jag skrev tillmälen (i brist på bättre ord) vilket betyder att jag tyckte att ni kommer med påståenden om andra bara för att de framför andra åsikter än era egna. Pekpinne kan väl sägas vara tillräckligt negativt laddat, att det är onödigt att komma med som kommentar om vad andra skriver. Mitt ordval i gengäld blev då att det är ett tillmäle.
 
Anbytarforum har ordningsregler, som talar om källhänvisningar, det kan vi konstatera.
 
Jag tycker att du - oavsett om du medger det eller inte - publicerar dig på din hemsida. Då tycker jag också att det bör framgå där, åtmistone i ord att du kanske inte har forskat fram alla uppgifterna eller att en del av det är teorier (ditt eget ordval). Jag kunde inte se att du har något sådant på din hemsida, själv har jag ingen hemsida. Jag anser ändå att man kan säga ska om hur andra bör publicera sig, ledd av kvalitetstänkande.
 
Jag har dålig erfarenhet av att kontakta folk för att få reda på var de fått uppgifterna som de har på t.ex. sin hemsida - det finns gott om felaktigheter och det finns sådana som (inte du Anders E) som långt in i en fotnot skriver att det finns gott om teorier och gissningar - men vem ser det när de kan ta ut en massa anor i många led och släktingar, där det inte står att det kan vara fel. Jag har försökt rätta uppgifter som anger fel personer som barn i en familj (enkelt att slå upp dem i fb, inte bara gå på att de står på samma sida i hfl som vuxna och har samma efternamn) eller att få fram källan till ett barn i en familj som bara finns på flera Internet-sidor (utan framgång hittills).  
 
Du använder liksom jag DISGEN 8, där finns flera modeller av källhänvisning (en enkel, en avancerad) - jag använder f.n. en kombination av dem, försöker följa en konsekvent linje där jag anger ungefär som Elisabet anger, med egen variation i brist på rejäla anvisningar på svenska om hur man bör utforma dem - och där jag håller på att gå från att i datorn bara ha volymen (medan resten finns på papper i forskningsanteckningarna) göra mer detaljerat.  Jag är betydligt mer detaljerad när jag ger ut en uppgift på Anbytarforum än vad jag är i min egen databas.
 
Det finns i DISGEN också nästan obegränsade textnotismöjligheter. Där skriver jag in hemsidan si och så anger dödsdatum som är följande, avvikande födelsedatum xx-nn i hfl, anges i SvBef 1890 (felaktigt) som född i n-församlingen, hade en uppgift om att han dog den xx cc som jag inte vet varifrån jag fått (det senare fallet är när det riktiga datumet bekräftats i db - men lustigt nog är vi flera släktingar som har det felaktiga datumet men jag vet inte varifrån det kommer ), jag hade uppgiften född 3/3 från hfl när en annan uppgift kommer från fb och jag inte vet om jag läst hfl fel eller skrivit av fel, osv.
 
Det tar tid att släktforska, ingen har sagt något annat, och det tar tid att vara noggrann. Det är klart att det inte är roligt att leta uppgifter om de personer du redan har, men om någon vill ha uppgiften av dig då vad svarar du?  
 
Hälsningar,
Eva
 
PS. Som jag skrivit på annat håll - jag följer gärna talesättet Ge en man en fisk och han har mat för dagen. Lär en man att fiska så blir han mätt hela livet”, att lära folk släktforska snarare än att mätta omättliga uppslagssökare för dagen/timmen, det tråkiga är bara att inte alla vill lära sig släktforska. Men när jag märkt det så håller jag mig i från dem i stället. Visst, var och en får bli lycklig på sitt sätt att forska eller samla uppgifter.  Däremot tycker jag det är skillnad när det gäller spridning och publicering, där vill jag inte låta var och en hålla på som den finner bäst - sprids felaktigheter så ska det påpekas, kan källhänvisingar förbättras så är det väl till allas fromma.

2004-08-31, 12:52
Svar #7

Marianne Solli

Hei alle sammen. Moro å følge med i diskusjonene. Selv installerte jeg et slektsprogram før jeg begynte med min gransking av slekt og var veldig nøyaktig og førte inn alt; alle dåpsvitner m.m. Så skulle jeg konvertere til en nyere versjon av samme slektsprogrammet, og da fulgte ikke disse opplysningene med. Pine ergerlig. Nå har jeg selvsagt ikke slettet den forrige versjonen, men det er blitt huller i mitt nye slektsprogram.

2004-08-31, 13:02
Svar #8

Per-Åke Svensson

För att åstadkomma något konstruktivt av denna diskussion postade jag alldeles nyss följande fråga på DIS-forum. Jag använder nämligen DISGEN som släktforskningsprogram. Den föreslagna funktionen skulle inte hjälp alla, men en del, och kunna tjäna som mönster för andra system:
 
 I Anbytarforum har nu sedan några dagar pågått en animerad debatt om källredovisning.
 
Jag är en användare av Disgen 8d, liksom av Genline, och uppskattar därför den koppling som finns däremellan.
 
Debatten i Anbytarforum har fått mig att fundera på om man inte skulle kunna underlätta registrering av källa i Disgen i det fall då man använder Genline.
 
Data i Genline är uppenbarligen välstrukturerade: i sökresultatet presenteras ju såväl socken som volymbeteckning och aktuell sida, liksom naturligtvis GID-numret.
 
Det bör ju därför gå att dokumentera källuppgifterna i Disgen, som resultat ev en knapptryckning när man väl har funnit den intressanta sidan. Och med dessa data lagrade på lämpligt format skulle man ju också enkelt kunna återvända till rätt sida på kommando.
 
Man skulle ju samtidigt kunna initiera lagring av den aktuella skärmbilden, om man så önskar (och har plats på hårddisken).
 
Motivet för en sådan funktion är att sänka tröskeln när det gäller notering av källor.
 
Funktion är ju inte alltför långsökt, så den kanske redan är under planering?
 
Mvh/Per-Åke

2004-08-31, 13:37
Svar #9

Utloggad Anders Ellerstrand

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1509
  • Senast inloggad: 2020-10-26, 11:18
    • Visa profil
    • ellerstrand.se
Stefan!
 
Eftersom jag har så stor variation vad gäller källhänvisning så har jag valt att skriva det som en allmän kommentar på min sida. Alltså redogör jag inte för varje uppgifts källa - annat än på förfrågan.
 
Ett ytterligare motiv kan vara att om man tar en uppgift från mig är ju jag källan - oavsett var jag hämtat uppgiften.
 
Jag kan ju inte ange en kyrkbok som källa bara för att någon hävdar att uppgiften kommer därifrån. Jag kan ju bara stå till svars för vad jag gjort. Jag skulle aldrig ange kyrkbok som källa om jag inte tittat där själv.
 
Men jag har inga hemlighetsprinciper. Kanske kommer källorna med nästa gång jag uppdaterar? Tills dess svarar jag gärna, och vänligt på frågor om min forskning! Och jag delar gärna med mig!  
 
Eva!
 
Jag tycker illa om pekpinnar. Däremot har jag inte använt tillmälen, dvs jag har inte uttalat mig negativt om någon i strängen. Har du, eller någon uppfattat det så ändå, får jag be om ursäkt!
 
På min hemsida står som allra första meningar på första sidan:
 
Det resultat av forskning kring min släkt ni kan finna här är nästan enbart andra eller tredjehandsuppgifter. Jag har bl.a. använt två gamla släktutredningar gjorda för ca 50 respektive 85 år sedan. Till detta har jag lagt en del som andra forskare har utfört, samt kompletterar efter hand med uppgifter från egen forskning. Den som vill veta ursprunget för olika uppgifter är välkommen att skriva och fråga.
 
(Kanske något blygsamt - det börjar bli alltmer nu som är eget arbete.)
 
Den som vill titta på min sida får faktiskt respektera att det är så här det ser ut... Jag accepterar fortfarande inte att någon annan bestämmer hur min sida ska se ut. Och kanske är jag alltför noga med ordval, men jag reagerar negativt när någon säger till mig vad jag SKA göra. Däremot uppskattar jag om någon berättar hur de gör och varför de valt att göra så.
 
När det gäller sakfrågan har vi nog inga avvikande åsikter. Jag har gjort misstag - som så många. Jag försöker numera vara så noggrann jag kan. Jag lär mig efterhand att använda Disgens fina möjligheter...

2004-08-31, 13:44
Svar #10

Utloggad Urban Sikeborg

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 653
  • Senast inloggad: 2024-03-09, 00:33
    • Visa profil
Frågan om källhänvisningar är ju också en fråga om vilken livslängd ens släktforskning får. Det kommer ju obönhörligt den dag då jag inte längre kan forska vidare. Hur ska mina efterlevande - eller andra, som fått ta del av mina uppgifter - kunna bedöma hur trovärdiga mina uppgifter är om jag inte har ordentliga källhänvisningar? I praktiken kan det innebära att jag tvingar andra att göra om mina forskningar om jag inte redovisar källorna ordentligt. För min del skulle det inte kännas bra.
 
Att använda egna uppfunna källförkortningar, som jag har sett att en del gör, fungerar nog bra för en själv, men är det så säkert att de är/kommer att vara fullt begripliga för andra?
 
Jag började för fyra år sedan att göra om alla mina forskningar om min släkt för tiden 1680-1860. Jag har skrivit av varenda notis ur ministerialböckerna, lagt in utdrag ur husförhörslängderna och angett volymsignum för varje uppgift. Jag har inte upplevt att det har varit ett hinder eller gjort min forskning långsammare på något sätt att jag angett en tydlig källa. Tvärtom har det varit till en mycket stor hjälp när jag behövt kolla upp eller komplettera uppgifter. Och det har varit fantastiskt intressant att göra ett ordentligt jobb och komplettera med utdrag! Mycket roligare än att det var att jaga anor, som jag gjorde mest som tonåring, men jag kan förstås bara tala för mig själv i det avseendet.
 
Förutom att jag fått en annan bild av mina förfäder så har jag faktiskt också upptäckt ett par allvarliga fel jag tidigare gjort genom denna metod.
 
Sidnummer i ministerialböckerna underlättar ett sådant arbete betydligt. Enligt min erfarenhet så är många äldre ministerialböcker en kombination av flera olika typer av uppgifter. Den äldsta ministerialboken för Skogs socken i Hälsingland, till exempel, innehåller uppgifter om födda, vigda och begravda liksom kyrkoräkenskaper, allt i en ganska oöverskådlig struktur. För mycket stora socknar kan en födelsenotis för ett visst år ta rätt lång tid att hitta igen om man inte har en tydlig sidhänvisning.
 
Jag delar med mig av min databas (i MinSläkt-format) till vem som vill ha, med källhänvisningar och allt. Min filosofi är att jag inte förlorar något på att dela med mig av mina forskningar; i stället kan jag på detta sätt få värdefulla kompletteringar och nya uppslag från andra. När jag får uppgifter från andra lägger jag förstås in en tydlig hänvisning till person, plats och datum om jag tycker uppgiften är trovärdig. Om vederbörande också angett källa för sin uppgift anger jag denna inom parentes. Ungefär: Meddelat av N.N., Uppsala, i e-brev 2004-01-01 (med hänvisning till Söderala C:2, p. 200, som källa).
 
Jag är kanske naiv, men jag tror att goda exempel smittar av sig bättre än allvarsamma förmaningar, eftersom jag själv har lärt mig mycket av duktiga släktforskare. Och därför försöker jag vara ett så gott exempel i min släktforskning som jag begriper och förmår.
 
Allt för att göra mina forskningar så användbara för så många och så länge som möjligt.

2004-08-31, 14:11
Svar #11

Utloggad Eva Dahlberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4039
  • Senast inloggad: 2024-03-12, 18:31
    • Visa profil
Hej Anders E, kollade din hemsida igen, och ber om ursäkt att jag tittade för långt ner på sidan under respektive rubrik om de olika anorna (hade visserligen sett där att du anger att det är bl.a. andras forskning) sedan sökte jag väl ordet teorier också kanske ... För egen del skulle jag själv välja att inte publicera sådant som jag inte alls var säker på (alltså teorier osv), om det inte var försett med stora brasklappar på varje sida (som en notis på personen i DISGEN och som förhoppningsvis skulle komma med vid html-utdrag, har inget gjort så det vet jag inte) - därför lägger jag till exempel inte in allt jag har i DISBYT. Däremot anser jag att sådant passar bra att diskutera under respektive socken på Anbytarforum, med källor och utbyte om tolkningslägen.
 
Hälsningar,
Eva

2004-08-31, 14:53
Svar #12

Utloggad Jan Jutefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4731
  • Senast inloggad: 2014-07-06, 10:38
    • Visa profil
Lämnar jag ut några uppgifter till andra så har jag kollat dem och då står jag för dem också. Uppgifter som jag inte har kollat, lämnar jag inte ut.
 
Jag tyckker att det blir för lätt för andra att bara kopiera min forskning annars. Forskning som jag har slitit med vill jag inte att andra ska göra till sin forskning.

2004-08-31, 15:07
Svar #13

Lars Eriksson

Hej!
Jag har varit borta ett tag och kommer nu tillbaka och hittar denna enorma diskussion om källhänvisningar (plus Essans förnärmade försvinnande). Jag tycker det hela är som en storm i ett vattenglas. Personligen tycker jag det är upp till var och en att bestämma OM och HUR han/hon vill förfara med källhänvisningar. Om jag för EGET bruk struntar i att bokföra källhänvisningar och inte bryr mig om tillförlitligheten i mina data, får jag skylla mig själv. Om jag publicerar mina data utan källhänvisningar, så är det upp till eventuella läsare att själva bestämma om de vill använda dem eller inte, med eller utan egen verifikation.
Tack för ordet
Lars

2004-08-31, 15:07
Svar #14

Essan Gradhman

Ett sista inlägg.
Pga av allt bråk som blir, då JAG skriver något inlägg, har jag kopierat  
alla inlägg ang. debatten om källredovisning och låtit en oberoende  
person läsa ALLT.
Den personen kunde absolut inte fatta varför alla gick in och  
klagade på mig.
 
I mitt 1:a inlägg efter ET:s inlägg tyckte jag det var synd att  
det slarvades, men försökte förklara varför vi äldre nog inte tyckte  
det var så viktigt tidigare, då det inte fanns så mycket att välja på.
 
Så småningom blir jag irriterad då jag blir orättvist beskylld  
av Anita som påstod att Elisabeth och jag var ett par av dem som  
oftast varit mest kritiska mot dom som inte prioriterat att skriva  
in källuppgifterna
.   En fullständigt felaktig uppgift – helt tagen ur luften!
 
Rune påstår att jag varit mästrande och von oben  och är jag  
så´n ”live” då måste jag vara svår att leva med.
 
Kjell Johansson håller med Rune
.
 
Sedan säger Rune Om Elisabeth eller Henrik framför ett råd om  
källor känns det som du bör, när man läser det. När Essan säger  
samma sak med sina ord känns det som du skall, göra si och så för  
att bli godkänd. Kanske bara min känsla som spelar ett spratt”

 
Är det undra på att jag till slut blir förbannad?!  
 
Jag märker att vissa här på Anbytarforum verkligen letat efter en negativ ton  
i mina inlägg – så vad jag än säger, lyckas dom hitta den tonen.
Därför blir det tyst härifrån i fortsättningen!

2004-08-31, 16:39
Svar #15

Utloggad Stefan Simander

  • Stefan Simander
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7191
  • Senast inloggad: 2024-03-25, 22:16
  • Stefan Simander www.freewebs.com/simander
    • Visa profil
    • www.freewebs.com/simander, Simanderska palatset
Jo du Lars! När det är storm i ett vattenglas, då vattnas det i gomseglen!  
 
Tack Jan och Anders E, nu förstår jag bättre hur ni resonerar! Även om jag föredrar att man lägger ut källhänvisningarna direkt...
 
Håller helt med dig Urban! Kunde som vanligt inte sagt det bättre själv!
Stefan Simander
Gamla Uppsala + Järlåsa, Sweden
www.freewebs.com/simander
076 - 228 94 22

2004-08-31, 17:30
Svar #16

Utloggad Stefan Simander

  • Stefan Simander
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7191
  • Senast inloggad: 2024-03-25, 22:16
  • Stefan Simander www.freewebs.com/simander
    • Visa profil
    • www.freewebs.com/simander, Simanderska palatset
Några spillda droppar till i glaset! Hoppas inte bägaren rinner över nu!
 
Märkligt att den här debatten lever upp nu och inte i samband med att Förbundet tog fram riktlinjer för kvalitetstänkande inom Släktforskningen. Den debatten kanske inte nådde så långt ut från de redan frälsta? Jag vet inte, jag var inte med heller, men välkomnade flera av råden, även om rapporten blev lite väl mastig o torr. Men Håkan hade väl någon mer levande version av livbojar, om jag minns rätt! Att förankra det hela kring!
 
Jag glömde nämna att jag försöker vara noga med att lägga in vem som bidragit med uppgifter för källredovisning OCH heder åt den som gjort jobbet, samt om känt varifrån dessa tagit dem.
 
Sedan missar jag ju ibland, men det får jag försöka undvika...
 
Nu väntar ett föräldramöte i ett av barnens klasser som verkar bli desto stormigare! Lärarna påstås ha kallat in rektorn för att få hjälp mot föräldrarna! Låter inte bra! (sedan fortsätter det önsdag o torsdag i de andra barnens).  
Maten kallnar, men diskussionen lever!
Ge inte upp!
Eller som svärfar brukade säga till svärmor:
- Jag vet att du har fel, men jag ger mig inte ändå!
Stefan Simander
Gamla Uppsala + Järlåsa, Sweden
www.freewebs.com/simander
076 - 228 94 22

2004-08-31, 17:32
Svar #17

Utloggad Kristina Estrin

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 222
  • Senast inloggad: 2008-02-19, 22:54
    • Visa profil
    • estrin.se
Eva (eller någon annan som vill /kan svara på detta):
Jag läste i ett av dina inlägg detta hennes släktforskning inte ska upp till disputation och att alla inte vill forska med en doktorands höga krav. Innebär det att man alltså kan doktorera i släktforskning???
Hur/var gör man det? Är det allmänt i släktforskning eller måste det vara någon alldeles speciell och gammal släkt el så? Vad krävs? Skulle jag kunna göra det tro...? *nyfiken och faktiskt smått intresserad*

2004-08-31, 17:45
Svar #18

Utloggad Anders Ellerstrand

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1509
  • Senast inloggad: 2020-10-26, 11:18
    • Visa profil
    • ellerstrand.se
Eva!
 
Ursäkten självklart accepterad!
 
Jag håller med om att det är tveksamt att skriva in hypoteser i programmet (för då kommer det ju med då man gör HTML-sidor). Ett - dåligt? - skäl är att det då är lätt att göra utskrifter att ta med till biblioteket då man vill testa teorin.
 
Jag har funnit att lösa lappar fungerar dåligt för mig. Bästa sättet att hålla reda på uppgifter - inklusive hypoteser - är att skriva in det i Disgen.
 
Självklart är då noggranna källnoteringar till god hjälp... Jag lär mig efterhand...
 
Hälsningar
Anders
 
PS Lars E, jag håller med precis! Urban S, mycket klokt och välskrivet. DS

2004-08-31, 18:23
Svar #19

Utloggad Eva Dahlberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4039
  • Senast inloggad: 2024-03-12, 18:31
    • Visa profil
nej Kristina tror inte det (men å andra sidan kan man väl disputera i det mesta ...), det handlade antar jag om att man inte skulle behöva tänka på släktforskning som på annan forskning. Däremot finns det någon högskolekurs i släktforskning och handskriftskurs och arkivkurs (släpper in även sådana som inte siktar på att bli arkivarier) och en massa historiekurser och källkritikkurs och metodikkurser - sedan finns det vanliga hederliga släktforskningkurser att gå på cirkelnivå - man kan läsa böcker osv. Man kan säkert som svensk certifiera sig enligt USA:s modeller också.
 
Hälsningar,
Eva

2004-08-31, 18:37
Svar #20

Utloggad Anders Ryberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2648
  • Senast inloggad: 2013-08-23, 23:49
    • Visa profil
Jag har för mig om att det gjorts en del avhandlingar om olika släktnätverks roll på senare år. För att kunna skriva om dessa måste man självklart släktforska, men släktforskning i sig räcker väl inte som ett doktorandprojekt.

2004-08-31, 19:24
Svar #21

Utloggad Anita Berglund Eriksson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1700
  • Senast inloggad: 2022-12-01, 10:29
    • Visa profil
    • anitaberglund.se
Tror ni att jag kan bli doktorand i släktforskning... (ler...) ?
 
Skämt åsido, efter en lång eftermiddags  tröttande diskussioner om den nya organisationens konsekvenser för sjuksköterskorna i kommunen, är jag beredd att bli vad som helst t.o.m. doktorand i släktforskning....
 
Eller finns det andra förslag.....?

2004-08-31, 19:30
Svar #22

Utloggad Johan Brandt t. Grevnäs

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 631
  • Senast inloggad: 2022-02-08, 14:02
    • Visa profil
Hej!
Här i Finland har man även studerat det sociala med släktforskningen. Det vore ju intressant även här i Anbytarforum (m.m.).
Hälsningar Johan
Sous le fumier de la scolastique  de l'or est caché

2004-08-31, 19:37
Svar #23

Lars Eriksson

Själv skulle jag inte nöja mig med att bli doktorand! Dessutom skulle jag inrikta mig på att få min avhandling godkänd och bli DOKTOR, minsann. Doktor i mmfmfmmfm t.ex.

2004-08-31, 19:57
Svar #24

Utloggad Anita Berglund Eriksson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1700
  • Senast inloggad: 2022-12-01, 10:29
    • Visa profil
    • anitaberglund.se
Lars! Vad menar du! Tror du inte att jag klarar det???? Häpp!  
Mvh Anita

2004-08-31, 20:03
Svar #25

Peter Karlsson / anbytarvärd (Peter)

Kanske en riktig tegelsten om huru källor bäst skola nedtecknas och för kommande generationer tillgängliggöras eller liknande kunde rendera en schysst 'hatt'..  
 
Nu fortsätter även jag ser jag att skriva inlägg av lättsammare karaktär under detta intressanta och viktiga ämne - fast ibland är det nog bra att kunna lyfta lite på hatten också.
 
-Kanske bör 'doktorsfrågorna' hoppa över till 'Kantstött' - eller är sommaren slut om 4 timmar tro..

2004-08-31, 21:41
Svar #26

Utloggad Stefan Simander

  • Stefan Simander
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7191
  • Senast inloggad: 2024-03-25, 22:16
  • Stefan Simander www.freewebs.com/simander
    • Visa profil
    • www.freewebs.com/simander, Simanderska palatset
Anders E! Jag tycker inte alls att det är fel att skriva in hypoteser i dataprogram eller på hemsidor, bara det tydligt framgår att det är just hypoteser, teorier, undringar, möjligheter, osv!
Hellre Disgen än lösa lappar, låter bra!
Stefan Simander
Gamla Uppsala + Järlåsa, Sweden
www.freewebs.com/simander
076 - 228 94 22

2004-08-31, 21:57
Svar #27

Anders Andersson

Hypoteser, oklara ledtrådar, andrahandsuppgifter och annat som jag vill spara för egen del men undvika att sprida vidare brukar jag lägga in som notiser av typ oforskat i Disgen. På så vis kan jag både ange källor och söka efter orter, men dessa notiser kommer inte med i ansedlar eller andra utskrifter om jag inte uttryckligen begär det (vilket jag bara gör när jag skall skriva ut underlag för min egen fortsatta forskning).
 
Skulle hypotesen vara tillräckligt intressant för att publiceras, så lägger jag nog in den som löpande text i stället. Det har jag hittills inte funnit anledning att göra.
 
Riktigt kluriga problem markerar jag med en flagga (Q) så att jag lätt kan återfinna dem när andan faller på.

2004-08-31, 22:20
Svar #28

Utloggad Eva Dahlberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4039
  • Senast inloggad: 2024-03-12, 18:31
    • Visa profil
jag skiljer delvis på mina osäkra kort med flockar, men håller för övrigt med Anders Andersson om en särskild notis och/eller flagga för att kunna sortera bort sådant jag inte vill ha med alternativt sortera ut något särskilt.
 
Likaså kan man roa sig med att notera Källa saknas för att sortera ut dem jag behöver kolla uppgifter på (en finess som annars finns automatiskt i MinSläkt). Båda programmen har möjlighet att skriva ut vilka källor du använder för olika personer. Den förteckningen kan hjälpa dig att skriva ut en mall för dina källhänvisningar (alternativt att återanvända källorna du redan lagt in) som du har bredvid datorn när du ska mata in uppgifterna.  
 
Programmen har alltså verktyg som hjälper oss om vi bara tar oss tiden. Fördelen är också att du behöver inte ta alla dina inmatade personer samtidigt - bestäm vilken gren du helst vill jobba med, vilket geografiskt område osv.
 
Jag har också gått mer mot Urbans linje än vad jag var för 2-3 år sedan, för om jag är övertygad om att mina uppgifter är mer rätt än de som sprids så måste mina källor spridas samtidigt (jag forskar alltså i trakter med många felaktigheter publicerade och använda). Men det ska helst vara så att det är en aktiv kontakt, personen ska inte ta mina källor utan ska använda mig som referens. Hur man ska uppnå den vet jag inte. Jag försöker aktivt tipsa andra om fel jag upptäcker med en ordentlig källreferens, men har alltså dålig erfarenhet av att det används och åtgärdas.
 
Det är just spridningshastigheten som bekymrar mig. Det ser man ju ofta här på Anbytarforum också, att forskare främst när det gäller adel och medeltid (områden jag inte sysslar med) kanske måste korrigera uppgifter som läggs ut från äldre litteratur. Varför sprids fel fortare än korrigeringar?
 
/Eva

2004-08-31, 22:31
Svar #29

Bo Nordenfors (Nob)

En god början på era doktorandtankar, möjligen:
 
Malmö Högskola har under några år erbjudit kursen
 
 
   
   
 
Släktforskning - Modern socialhistoria samt käll- och arkivkunskap 20 poäng  
Genealogy - Contemporary social history and archival sciences 20 credits (30 ECTS credits)  
 
Innehåll :
Kursen syftar till att de studerande ska förvärva grundläggande vetenskapliga färdigheter och grundläggande historiska kunskaper för att utveckla ett vetenskapligt synsätt inom släktforskning.  
Kursen har en flervetenskaplig karaktär. Exempel på innehåll är grundläggande arkivkunskap och kunskap om skilda arkiv, politisk och social historia med inslag av kyrkohistoria, arkitektur, folklig kultur och migration. Andra exempel på innehåll är vetenskaplig metod och teori samt vetenskaplig framställning så som den bl.a kommer till uttryck i biografin.  
Härigenom hämtas kunskap från en rad olika akademiska ämnen som historia, kulturgeografi, kyrkohistoria, etnologi, litteraturvetenskap och arkivkunskap.
 
Läs mer på http://www.mah.se/templates/Page____151.aspx   välj Utbildning i vänstermenyn - sedan fristående kurser.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna