ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Känner någon till texten?  (läst 1147 gånger)

2006-04-27, 01:30
läst 1147 gånger

Em Johansdotter

När jag var liten, d.v.s på 50-talet lekte vi barn en lek samtidigt som vi sjöng  En riktig buss i Värmor vill jag ha, Värmor vill jag ha...
 
 Senare har jag förstått att det var en riktigt bussig svärmor vi ville ha och inget annat.  
 
Känner någon till texten och hur leken går till?  
 
Vi förbjöds att leka denna lek, och jag har alltid undrat varför.

2006-04-27, 07:28
Svar #1

Utloggad Ted Rosvall

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1256
  • Senast inloggad: 2024-03-09, 07:49
    • Visa profil
Själva sången finns som spår 26 på följande CD:
 
Dans Kring Midsommarstången. CD. Midsummer dances with Erik Östs Spelmanslag and Bosse Larsson.
 
 
Mvh
TED
 
Ps: Har själv lekt denna lek på skolgården, men kommer bara ihåg de 5 eller 6 första tonerna i melodin.

2006-04-27, 14:26
Svar #2

Lisbeth Petersson (Beth)

En riktigt bussig svärmor vill man ha,
svärmor vill man ha,
svärmor vill man ha.
En riktigt bussig svärmor vill man ha,
svärmor vill man ha,
för det är bra att ha.
 
Efter alla års ringlekar kommer jag ihåg att vi sjöng denna vid polonäsen när paren bildade häck och klappade i takt. Det par som stod sist på tur höll varandra i händerna och sprang hoppande igenom häcken osv med nästa... tills alla hade sprungit igenom. Kan inte förstå att detta skulle vara förbjudet. Å andra sidan var det alltid mycket spännande vilken kille som skulle bjuda upp till polonäsen. Det var lite extra då det tog längre tid än de andra lekarna och ofta avslutade hela tillställningen.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna