ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: K- Märkta gravar ?  (läst 3525 gånger)

2004-07-26, 21:37
läst 3525 gånger

Utloggad Maj-Brith Andersson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 960
  • Senast inloggad: 2013-01-06, 19:19
    • Visa profil
Mitt namn är Maj-Brith Andersson bosatt i Leksand.
Mina morföräldrar :
Karl August Karlsson F: 1865-09-24  
i Partille O-län  
D: 1926-11-24 i Jonsered Partille O-län  
samt hans hustru:
Anna Beata Samuelsdotter F: 1864-11-03 i Stora Lundby P-län  
D: 1936-09-22 i Partille O-län.
Båda är begravda på Partille gamla kyrkogård  
( ej den äldre vid kyrkan ej heller Kvastekulla )
Det har kommit till min kännedom att den grav som dom ligger i är K-Märkt!
VAD INNEBÄR DETTA?
Varför är den K-märkt och vem bestämmer att så skall ske?
Det har mig vetligen aldrig varit uppe på dessa sidor till debatt .
Då det enligt mitt tycke är något som verkligen rör våra tidigare anor eller vad tycker NI?
Skulle bli mycket tacksam för lite klarhet i detta för mig stora ämne!
Tackar på förhand Maj-Brith i Leksand

2004-08-01, 01:10
Svar #1

Utloggad Åke Tilander

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 480
  • Senast inloggad: 2018-09-18, 06:07
    • Visa profil
Hej Maj-Britt!
 
Undrar hur du menar, är det just dina morföräldrars specifika grav som är K-märkt, eller är det hela den aktuella kyrkogården? Om det är just den specifika graven så måste det ha funnits ett alldeles speciellt skäl till detta som du rimligen borde veta något om kan man tycka.
 
Annars antar jag att ha en K-märkt grav fungerar ungefär som att ha ett K-märkt hus, man får inte göra några förändringar utan att först få tillstånd från verderbörande myndighet.
 
Generellt sett kan man tycka att en K-märkning är något de anhöriga skulle uppskatta, eftersom det ger ytterligare ett skydd, utöver gravrätten, så att inte några ovarsamma förändringar sker med graven.
 
Här i Uppsala, på gamla kyrkogården, finns också K-märkta gravar, men jag är dock inte säker på att det är samma typ av K-märkning. Här handlar det om Kulturhistoriskt intressanta gravar, exempelvis Gustaf Frödings.

2004-08-01, 09:49
Svar #2

Ruben Persson

Hej !
Jag råkade ut för något liknande häromdagen. Min farfarsfar är begraven på Härslövs begravningsplats i Skåne. Hittade hans grav där för några år sedan, och skulle nu visa hustrun var han ligger. Men : stenen var borta, liksom ytterligare stenar över andra anförvanter. En kontakt med kyrkogårdsförvaltningen gav vid handen att man sökt gravrättsinnehavaren, men inte lyckats nå kontakt och eftersom kontraktet på graven gått ut återgick graven och stenen lämnades till destruktion.
Detta ledde till två frågor
1. Får man verkligen göra så; stenen torde formellt sett tillhöra arvingarna, inte kyrkogårdsförvaltningen. På andra kyrkogårdar har jag sett att utrangerade stenar ställs upp någonstans, t.ex. i kanten av kyrkogården, men så gör man inte nuförtiden enligt kyrkogårdsförvaltningen i Landskrona.
2. Att stenar försvinner på detta sätt torde väl utgöra ett problem för förbundets gravstensinventering ??
 
Nå; det var ju dett amed K-märkta gravar. Farfars fars brors sten fanns däremot kvar. Denna hade av kyrkogårdsförvaltningen bedömts vara så kulturhistoriskt intressant att graven övertogs av förvaltningen när man inte lyckades nå kontakt med intresserad gravrättsinnehavare. Denna sten och grav sköts nu av kyrkogårdsförvaltningen och kommer att stå kvar i evärderliga tider.
 
Hälsningar
Ruben i Flackarp

2004-08-01, 10:03
Svar #3

Utloggad Anders Ellerstrand

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1509
  • Senast inloggad: 2020-10-26, 11:18
    • Visa profil
    • ellerstrand.se
Det finns ytterligare en diskussion om k-märkta gravar;
 
Titta på Västergötland - Socknar - Partille
http://aforum.genealogi.se/discus/messages/44/606.html?1073317066

2004-08-01, 10:45
Svar #4

Utloggad Jan Jutefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4731
  • Senast inloggad: 2014-07-06, 10:38
    • Visa profil
Enligt en vän som jag har, som arbetar på kulturmijö-enheten på Länstyrelsen i Kalmar, så får inte kyrkogårdsförvaltningarna avlägsna några stenar utan tillstånd från dem.
Fast det gör de ju i alla fall, men det går ju i alla fall att överklaga bortplockningarna. Tyvärr så kan det ofta vara för sent.

2004-08-01, 12:31
Svar #5

Jan Ek (Janek)

Det här är en viktig diskussion som inte borde lagts under ordet är fritt. Ofta är det en god id? att använda sökfunktionen här på forumet, se vänsterkolumnen, för att se om en diskussion redan förs i ämnet innan en ny tråd startas. Då undviker man att många goda upplysningar försvinner, och att saker och ting dubbleras.
 
Se t.ex. här, här och här. Att Anbytarpeter kanske borde försökt konsolidera en del diskussioner är en annan sak, men det kan vara svårt i eftertid om trådarna förs parallellt i tid.
 
När det gäller K-märkning av hela kyrkogårdar, som jag gissar är det vanligast förekommande, så fick jag i sommar reda på att en sådan process pågår i Mariestad. Det gäller då den äldsta kyrkogården där mina farföräldrar är begravda. I likhet med Åke tycker jag detta är utmärkt, det ger ju ett utökat mycket starkare skydd, än det den ofta misskötta gravrätten gör. Som dessutom är tidsbegränsad.
 
Jag fick också upplyst att detta inte hindrar att t.ex. nya begravningar i existerande familjegravar sker, bara att alla förändringar av t.ex gravmärken, planteringar, staket och även grusgångar måste godkännas. Helt nya stenar är nog svårt att få godkänt, men tillägg av text bör inte vara problem. Allt enligt den muntliga diskussion jag hade med ansvarige.
 
Om en enstaka grav blivit skyddad bör en hänvändelse till Kyrkogårdsförvaltningen kunna upplysa om både orsaken till, och vem som genomfört beslutet.

2004-08-01, 19:07
Svar #6

Utloggad Ingegerd Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1336
  • Senast inloggad: 2016-08-21, 22:21
    • Visa profil
Tack, Jan Ek, för länkarna till fler inlägg om gravar. Det var mycket intressant läsning. Mycket god id? att försöka sammanföra dem, det tror jag nog Peter gärna hjälper till med. Som det är nu, finner man ju inläggen under Källor, Gravstenar, Övriga ämnen, Döden och så denna diskussion.  
 
Mvh
Ingegerd

2004-08-20, 16:40
Svar #7

Utloggad Maj-Brith Andersson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 960
  • Senast inloggad: 2013-01-06, 19:19
    • Visa profil
Hej! Det gäller Karl August och Anna Beatas K-märkta grav!
Då det är jag som startat upp denna diskusition så vill jag förklara lite om det hela.
En orsak till var den är placerad är att jag inte visste riktigt var jag lämpligast att placera den.
Eftersom jag är bosatt ca.500 km från Partille så har jag inte sett gravarna.
Men enligt min släkt i Partille så är det flera gravar intill varandra som har blivit K-märkta.
Enligt vad jag hört i 3 hand så skulle det bland dessa gravar även finnas några personer från lite högrestånd eller vad man skulle säga.
Det finns en möjlighet att vår äldre generation som nu är döda har fått något medelande om det hela och varför.
Att jag har gett mig in på det hela är väl att jag är släktforskare sedan omkring 10 år.
Då antar jag att det är fler än jag som är nyfiken på det mesta som har och händer med
det som rör våra anor!
Jag söker alltså någon form av förklaring till det hela.
Var snälla att stilla min nyfikenhet.
Maj-Brith i Leksand

2004-08-20, 21:47
Svar #8

Utloggad Ingegerd Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1336
  • Senast inloggad: 2016-08-21, 22:21
    • Visa profil
Jag tror att det är större chans till svar under Källor: Gravstenar än här.  
 
För en tid sen skrev jag några rader till Peter och framförde Jan Eks och mitt önskemål. Jag skrev också på slutet att jag inte är ute efter att stressa honom (han är nog överhopad av jobb ändå) men bad att vårt önskemål skulle få hamna sist i kön av ärenden att åtgärda.
 
Eftersom jag har hittat en diskussion till, om förhandsbetald gravskötsel, som jag tycker bör flyttas ihop med dem som man får fram genom Jan Eks länk i ett inlägg 1/8, blir det kanske några rader till Peter igen.  
 
Mvh
Ingegerd

2004-08-20, 23:42
Svar #9

Peter Karlsson / anbytarvärd (Peter)

Nu ser jag att jag omnämns här  - så jag skall kika på detta med att flytta lite på saker!

2004-08-21, 09:09
Svar #10

Utloggad Ingegerd Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1336
  • Senast inloggad: 2016-08-21, 22:21
    • Visa profil
Tack för det! Men vänta några dar och ta dig en välförtjänt ledig helg. Det var ju minst sagt full fart för en vecka sen. Var lite rädd om dig också och jobba inte dygnet runt!

2004-08-23, 15:04
Svar #11

Utloggad Maj-Brith Andersson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 960
  • Senast inloggad: 2013-01-06, 19:19
    • Visa profil
Hej alla speciellt Peter Karlsson /anbytarvärd !
Om det är så att alla dessa olika frågor som gäller våra Anors gravar .
Blir flyttade till en plats vilket väl vore bra.
Så var snäll att på något lämpligt sätt tala om vart det hela tagit vägen.
Det är ju alltid trevligt att få följa de olika resonemangen om en fråga man startat upp!
Men jag väntar fortfarande på svaren på mina frågor!!!
Tackar på förhand. Maj-Berith i Leksand.

2004-08-23, 21:04
Svar #12

Utloggad Ingegerd Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1336
  • Senast inloggad: 2016-08-21, 22:21
    • Visa profil
Hej Maj-Brith!
 
Jag har än så länge inga svar på dina frågor. Om Partille vet jag ingenting mer än att det ligger i Göteborgstrakten (40 mil hemifrån mig). Din fråga om K-märkning, vad det innebär och vem som bestämmer, har jag däremot tänkt ta med mig till ett möte på onsdag kväll, där bl.a. ordföranden i fastighets- och begravningsnämnden i min hemförsamling kommer att vara med. Det är inte kyrkogårdsfrågor vi har att diskutera då, men när lämpliga personer finns tillgängliga kanske det kan bli en pratstund under kaffepausen, så jag ska i alla fall försöka få veta lite.  
 
Du har väl klickat på alla tre här i Jan Eks inlägg tidigare i denna diskussion?? Det var mycket intressant läsning, som fick mig att skriva och be anbytarvärden föra samman inläggen.
 
När Peter flyttar på diskussioner brukar han alltid ange tydligt vart han flyttat dem och även lägga in en länk (eller vad det nu heter) så att man kan klicka på här och sen komma direkt in på det nya stället.
 
Efter mötet på onsdag kväll tar jag nattåget till Skåne för jobbets räkning och är inte tillbaka förrän lördag. Så det dröjer åtminstone så länge innan du får ev. svar av mig. Får se under vilken rubrik vi möts då!
 
Mvh Ingegerd

2004-08-24, 00:32
Svar #13

Utloggad Ingegerd Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1336
  • Senast inloggad: 2016-08-21, 22:21
    • Visa profil
Ser att jag nog hade dålig koll på diskussionerna när jag skrev i fredags 20/8. Inlägg om förhandsbetald gravskötsel finns med i en av länkarna som Jan Ek lagt in. Till att börja med räcker det alltså att samordna dessa tre.
 
Ursäkta att jag var på väg att röra till det ännu mer, det var inte meningen!
 
Mvh Ingegerd

2004-08-29, 22:59
Svar #14

Utloggad Ingegerd Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1336
  • Senast inloggad: 2016-08-21, 22:21
    • Visa profil
Hej Maj-Brith!
 
En liten sammanfattning av det svar jag fick i onsdags:
 
Det är församlingens begravningsnämnd (kanske heter kyrkogårdsnämnd i andra församlingar) som i samråd med länsmuseet eller länsstyrelsen bestämmer om K-märkning av gravar. De får normalt inte ha tillkommit senare än 1940. Flera av de orsaker nämndordf. i vår församling nämnde finns redan nämnda av andra deltagare i den här diskussionen, t. ex. kulturhistoriskt intressant, tidstypiskt för orten, högrestånds-personer m. m.
 
Jag tycker absolut att du ska kontakta Partille församling och fråga om den grav du är särskilt intresserad av. Har du nummer på graven borde det vara lätt att hitta i gravregistret. Om inte borde det gå lika bra att söka på namn.
 
Mvh
Ingegerd

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna