ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: La Confédération Internationale de Généalogie  (läst 700 gånger)

2005-10-12, 00:43
läst 700 gånger

Utloggad Jojje Lintrup

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1204
  • Senast inloggad: 2014-12-16, 14:51
    • Visa profil
Upptäckte till min förvåning att det finns ett internationellt släktforskarförbund... och att Sverige representeras av någonting som heter Svenska Nationalkomittén för Genealogi och Heraldik (Dr Clara Nevéus, Djäknegatan 52 - 75425 UPPSALA)! Det är inte utan att man undrar hur det står till i detta förbund, som väljer representanter som är osynliga bland vanliga släktforskare. Kan de verkligen göra anspråk på att vara representativa, om medlemsorganisationerna är okända i de länder där de verkar? Sen kan man ju undra varför inte SSf är med i dessa sammanhang och vad förbundet har för åsikt om detta förbund?  Adressen till det internationella förbundet är: www.cigh.org  La Confédération Internationale de Génèalogie et dHéraldique  a été fondée á Bruxelles (Belgique) le 13 novembre 1971 en vue de créer et dentretenir des liens durables de collaboration entre les associations et fédérations ayant pour objet létude de la généalogie et de lhéraldique, de défendre les intéréts du monde généalogique et héraldique auprès des organismes nationaux et de soutenir les associations et féd?rations nationales dans leurs relations avec les organismes officiels de leurs pays respectifs.  Elle a pour but de promouvoir lorganisation de congrés internationaux des sciences génèalogique et héraldique et la réalisation des motions qui y sont votées.  Confédération Internationale de Génèalogie Maison de la Génèalogie 3 rue de Turbigo F-75001 Paris (France)

2005-10-12, 04:55
Svar #1

Utloggad Stefan Simander

  • Stefan Simander
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7201
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 19:03
  • Stefan Simander www.freewebs.com/simander
    • Visa profil
    • www.freewebs.com/simander, Simanderska palatset
Nevéus fil. dr, Uppsala, fd statsheraldiker 1983–99. Har bl a gett ut: C. Nevéus m.fl., Ny svensk vapenbok (1992).
 
Organisationen hade kongress i Uppsala en gång, se Actes des Congrès Internationaux
des Sciences Généalogique et Héraldique XX 1992, http://www.cigh.org/publ.htm.  
Jag blev precis lika förvånad som du Jojje, då när den inträffade! Var för fackmän inom ämnet historia tror jag. Dessutom kan jag inte franska, så då föll en del av föredragen bort bara av den anledningen.
 
Ser nu att de även var i Stockholm på sitt femte möte publicerat i Actes des Congrès Internationaux des Sciences Généalogique et Héraldique V 1960.
 
Fann följande adress och förklaring i en Enirosökning på nätet (från Svenska Heraldiska Föreningen - Heraldica):
 
http://www.heraldik.se/forum/forum/topic.asp?TOPIC_ID=986
 
2005/09/16
Svenska nationalkommittén för genealogi och heraldik står under Kungl. Vitterhets-, Historie- och Antikvitets Akademiens tillsyn och de utser även en av dess ledamöter.
 
Kommittén är ett forum för diskussion och samråd rörande genealogiska, heraldiska och ordensrelaterade frågor samt ett organ för internationella kontakter, särskilt med Confédération Internationale de Généalogie et d´Héraldique rörande dessa ämnen.
 
Kommittén består av minst åtta, högst tolv ledamöter, som enligt statuterna skall representera:  
 
Kungl. Maj:ts Orden
Kungl. Vitterhets-, Historie- och Antikvitets Akademien
Riksarkivet genom statsheraldikern
Statens försvarshistoriska museer genom Försvarets traditionsnämnd
Riddarhuset genom riddarhusgenealogen
Ointroducerad Adels Förening
Genealogiska Föreningen
 
Kommittén väljer själva in sina ledamöter (förutom den som Vitterhets Akademien utser) och de brukar enligt uppgift sträva efter att även ha en heraldisk konstnär bland ledamöterna. Jan Raneke var aktiv i kommittén under 80-talet (kanske även tidigare/senare?) och då tillkom den bok som Daniel nämner:
 
Nordisk heraldisk terminologi, Lomma 1987. 96 sidor + bilaga 1988 på 6 sidor.
 
Den innehåller blasoneringsterminologi på alla nordiska språk, med förklarande bilder av Jan. Jag har pratat med statsheraldiker Klackenberg (som är sekreterare i SNGH) om att SHF skulle kunna sälja boken tillsammans med våra egna publikationer. Det finns tydligen ett lager, men distributionen är tyvärr nästan obefintlig. Förhoppningsvis kan vi komma fram till något vettigt sätt att göra boken tillgänglig.
 
Som man kan läsa om på annan plats på forumet samverkar vi även med nationalkommittén i frågan om vårt föreslagna vapenregister.
 
Mvh,
Henric
 
 
 
_________________________
Henric Åsklund
Ordf SHF
 
ILLUSTRA DE HERALDICA
Stefan Simander
Gamla Uppsala + Järlåsa, Sweden
www.freewebs.com/simander
076 - 228 94 22

2005-10-12, 17:25
Svar #2

Utloggad Jojje Lintrup

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1204
  • Senast inloggad: 2014-12-16, 14:51
    • Visa profil
Sådär spontant får man intrycket att alltihopa har frusit inne i det stadium det hade för flera decennier sedan. Man frågar sig om GF ens vet om sitt representantskap där och varför de i så fall inte väckt frågan om inte det vore lämpligare att SSf ägde en stol där?!
Kanske Lena Löfström kan svara på den frågan?
 
För min del anser jag att SSF borde vakna till liv när det gäller internationella frågor. Något man sade sig ha ambitioner till senast på släktforskardagarna i Karlstad. Eller är det bara USA och Norden som är intressant ur svensk synpunkt?
Nå'n måste ju börja förändra den ultrakonservativa eliten som håller släktforskningen i andra länder som en slags gisslan och som bara släpper fram snobbforskning och elittänkande.

2005-10-13, 15:05
Svar #3

Mia Löwgren (Mis)


2005-10-13, 20:09
Svar #4

Rune Edström (Rune)


2005-10-16, 09:32
Svar #5

Carl Szabad (Carl)

Av en tillfällighet inträffade CIGHs konferens 1992 på samma plats som släktforskarförbundet hade riksstämman det året. Redan då kunde vi konstatera att CIGH var en tämligen passiv organisation.

2005-10-16, 13:53
Svar #6

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6919
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 20:32
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Även Sveriges Släktforskarförbund har understundom varit en tämligen passiv organisation. Men det gick att ändra på... J
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2005-10-16, 15:36
Svar #7

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6919
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 20:32
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Förutom den diskussion i Svenska Heraldiska Föreningens (SHF) forum som Stefan citerar ovan, så nämns Svenska Nationalkommittén för genealogi och heraldik i samma forum också i en annan diskussion, om ett nytt vapenregister. Där säger SHF:s sekreterare så här:  Ytterligare en viktig punkt sedan årsmötet är att Nationalkommittén för genealogi och heraldik inte bara tycker att registret är bra, det betyder också att de äntligen får något att göra som en av deras representanter sa.  Också denna icke alltför välkända nationalkommitté kan tydligen betecknas som tämligen passiv...
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2005-10-16, 23:24
Svar #8

Utloggad Jojje Lintrup

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1204
  • Senast inloggad: 2014-12-16, 14:51
    • Visa profil
Om man granskar CIGH:s hemsida och dess anslutna föreningar världen över, så kan man konstatera att de flesta länder representeras av flera organisationer. Man behöver således inte reformera Nationalkommittén för att upprätta en kontakt med CIGH. Det vore nog som att gå över ån efter vatten.  Jag har nämligen mycket dålig erfarenhet av anställda representanter som lyfter lön för att sitta och representera... Man får ofta en känsla av att de sitter där bara för att få sitt arvode i stället för att göra något konstruktivt.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna