ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Leif Mether in memoriam  (läst 549 gånger)

2005-09-20, 18:11
läst 549 gånger

Utloggad Johan Brandt t. Grevnäs

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 631
  • Senast inloggad: 2022-02-08, 14:02
    • Visa profil
Med oerhörd bestörtning läser jag idag efter att ha öppnat just anbytarforum, att Genealogiska samfundets i Finland VD Leif Mether har avlidit.
 
Rätt så många gånger träffade jag honom i biblioteket på GSF. På Nationalarkivet var han även en bekant syn och vid finlandssvenska släktforskarkonferenser.  
Vi hade även rätt så nära släktsamband, eftersom min morfars kusin var gift med hans farfars bror. Rätt så tidigt i min släktforskarbana fick jag tilläggsuppgifter om mina Mether-släktingar av honom. Han verkade alltid väldigt energisk.  
Det känns konstigt att inte mera kunna se honom i släktforskarsammanhang.
Guds eviga ljus må skina åt Dig, Leif!
Sous le fumier de la scolastique  de l'or est caché

2005-09-20, 20:58
Svar #1

Ingrid Wikberg (Inkan)

Hej Johan!
Vi finns så länge någon minns oss
 
min sympati
Inkan

2005-09-21, 16:40
Svar #2

Egon Bosved

Leif Mether uppskattade tidigt den enkla svensk- finska kalender som jag placerade för nedladdning från RÖTTER.
 
Han skänkte mig 2 böcker: SUOMEN ALMANAKAN JUHLAKIRJA, som jag tyvärr inte begrep ett dugg av och FRÅN ADAM TILL MY ETT FÄRGGRANT KNIPPE NAMN vars namnlistor jag införlivade i Nordiska kalendrars finska variant.
 
Faktiskt har fler finländare uttryckt sin uppskattning av Nordiska kalendrar än andra i de övriga nordiska länderna.
 
Leif Mether berättade för mig om sin familj. Jag saknar honom.

2005-09-21, 17:19
Svar #3

Utloggad Elisabeth Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 9209
  • Senast inloggad: 2023-05-27, 17:48
    • Visa profil
    • www.etgenealogy.se
Jag blev väldigt bestört och ledsen över att få veta att Leif gått bort, han symboliserade på så många sätt Samfundet och finländsk släktforskning för mig och många andra här i Sverige. Man kunde fråga honom om i stort sett vad som helst, och han visste alltid besked. Att han dessutom var väldigt trevlig som person var ju också bra, vi kom alltid bra överens, trots att vi inte alltid hade samma synpunkter på ditt och datt.  
 
Leif ordnade och fixade allt, bl.a. en väldigt trevlig resa till Estland och Lettland 1998, där flera av medlemmarna i det nordiska samarbetet deltog, och fick en första glimt av de skatter som finns i de baltiska länderna.
 
Saknaden är stor.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna