ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Lucia i Malung  (läst 1748 gånger)

2004-12-14, 14:51
läst 1748 gånger

Utloggad Monica Svedberg

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 724
  • Senast inloggad: 2022-02-10, 13:08
    • Visa profil
Årets luciafirande på TV kom från Malung, där man sedan några år tillbaka firar enligt en gammal tradition från 1860-talet. Det var nog det finaste luciafirande jag sett och hört.  
Deltagarna i tåget var klädda som ett brudfölje från 1800-talet, men Lucia hade bytt ut guldkronan mot en ljuskrona. Alla tärnorna hade en mycket speciell sorts diadem som brudens tärna brukade bära. Männen, sångare och spelmän, var förstås också klädda i sockendräkt.
Musiken var helt underbar med för mig mest okända traditionella visor, både från Dalarna och övriga delar av landet. Mycket vackert.

2004-12-14, 18:06
Svar #1

Jan Ek (Janek)

Min reaktion var blandad. Mycket vackert - javisst! Och jag kan givetvis inte påstå att det inte gick till som på tv-programmet just i Malung på 1860-talet. Men hur sannolikt är det att detta är en historiskt riktig framställning?
 
Det är givetvis riktigt att det strömlinjeformade firande vi ser idag växte fram först med den massmedia-populariserade Lucian, med start i skönhetstävlingen i Stockholms Dagblad 1927, och det första offentliga luciatåget. Men jag skulle tro att den dörrknackning som också refererades till, och som i just det exemplet var ett hopsamlande av mat och dricka till den egna ungdomsfesten annandag jul - som form, är en många gånger vanligare variant av folkligt luciafirande än kyrkokonsertvarianten. I Norge finns traditionen att gå julebock, när ungdomarna klär ut sig och går på tiggarrunda mellan gårdarna. Kanske inte så långt från Halloween och Trick-or-treat?
 
Ett citat från en hemsida på nätet (som inte har någon källa angiven): Den första gången som Luciagång nämns i Sverige är 1764 från Billingen. Det är prosten Nyman, som berättar om när han fick besök av uppvaktande Luciatåg med enbart pojkar. En var utklädd till ängel med vingar, ljus i håret och ljus i händerna, efter kom lussebetet. De sjöng vackra julsånger. Han skriver att han trodde att han kommit till paradiset.
 
Jag tror att de folkliga varianterna (som också skulle kunna gå att laga ett spännande och annorlunda luciaprogram runt) levde sida vid sida med mer polerade kyrkliga och högborgerliga versioner under långa tider. Den luterska kyrkan var väl inte överförtjust över det indirekta hyllandet av ett katolskt helgon, men måtte nog ge upp för det folkliga trycket, och presentera sin förfinade variant. På precis samma sätt som många hedniska jultraditioner också upptagits i kyrkliga sammanhang, i snälla versioner.  
 
Nu blir du säkert våldsamt irriterad på mig Monica, men jag är inte ute efter att kverulera i största allmänhet, eller att förstöra din upplevelse. Men jag tror faktiskt SVTs experiment är i bästa fall tvivelaktig som historielektion. Det blir lite likt hur man i många sammanhang låtit folkdanslag i koreograferade danser och i dräkter konstruerade på 1900-talet stå som historisk representation av den folkliga musiken och dansen på 17-1800-tal.

2004-12-14, 20:31
Svar #2

Utloggad Yvonne Carlsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 231
  • Senast inloggad: 2016-04-25, 14:38
    • Visa profil
    • www.snurkan.se
Den sed Jan refererar till och som bestod i att utklädda ungdomar gick tiggarrunda mellan gårdarna, den seden finns fortfarande kvar i f.d. Skaraborgs län.
 
När jag var barn lussade vi, eller gick lussegubbe, som vi och sa. Och det innebar att vi helt enkelt gick runt utklädda och tiggde godis av grannarna. Lite senare på kvällen kunde det även hända att lite äldre ungdomar kom på besök, och då var det inte direkt godis de förväntade sig att bli bjudna på...
 
Sista året jag lussade var när jag gick på Gymnasiet, då vi lussade för våra lärare. De var fullt införstådda och hade glöggrytan redo på spisen, mandeln och russinen stod framme och så bjöds vi på lussebullar och pepparkakor.
 
Detta var så sent som 1986 och jag tror mig ganska säkert veta att barnen fortfarande går omkring och lussar.
 
Mvh
Yvonne Carlsson

2004-12-14, 22:51
Svar #3

Marianne Solli

Hei alle sammen. I Norge går man fortsatt julebukk, og feirer også Lucia på skolene. Det er ikke så mange år siden de begynte med Lucia-feiring, kanskje noen decennier. Men i Grimstad har man en annen besynderlig tradisjon, som er kopiert fra en avis og beskrevet nedenfor:
 
«Må stjerna komme inn?»  
 
 
 
«Må stjerna komme inn?» spør guttene. Ja, slipp dem inn. Grimstad er nemlig den eneste byen i landet som har klart å beholde tradisjonen med stjernegutter. Skikken har vært i byen iallfall siden 880.
 
 
--------------------------------------------------------------------------------
 
 
Å «gå med stjerna» er en tradisjon som har vært i Grimstad ihvertfall i 120 år. Skikken har faktisk røtter helt tilbake til middelalderens katolske kirke, da liturgiske spill var en viktig del av messene. Skikken har utspill i et kirkespill som forestiller juleevangeliet, med vekt på de hellige tre konger og deres reise til Betlehem.  
– Spillet øves inn i musikktimene på skolen. Stjerneguttene går så fra hus til hus rundt om i Grimstad. De blir også invitert til forskjellige arrangementer, sier lærer Hans Kjelløkken.  
I slutten av forrige århundre sluknet de fleste stjernene i Norge og resten av Norden. Men i Grimstad fortsatte stjernen å lyse, og er i dag det stedet som har holdt lengst på skikken med å «gå med stjerna» .  
Her i byen har man hatt navnene på de som har dannet «stjernelag» helt tilbake til 1880-årene, med kun få mindre avbrudd.  
– I år har vi med en gammel stjerne, Duestjerna fra 1903, sier Kjelløkken.  
Guttene er kledd i sorte bukser, hvite skjorter, et bredt rødt bånd rundt livet og høye hatter med dusker på. I tillegg blir guttene sminket slik at de får barter.  
 
Er det noen som kan berette om noe lignende? Jeg er ganske blandet i mine følelser for disse såkalte juletradisjonene.
 
Marianne

2004-12-14, 23:00
Svar #4

Marianne Solli

Slutten var falt ut av innlegget i Grimstad Adressetidende ovenfor. Det kommer her.
 
 
Til gode formål 
Rollene i spillet i Grimstad spilles av tre gutter, hvorav den ene er Judas og står for pengeinnsamlingen. Dette er en del av spillet som alltid har fulgt tradisjonen. I tiden etter krigen har pengene alltid gått til gode formål. 
- Også i år går pengene til Mor Theresa organisasjonens arbeide for barn i Romania, sier Kjelløkken. 
Ni gutter fordelt på tre lag skal på farten fra 2. juledag. Stjerneguttene holder vanligvis på til 20. dag jul, som er den 13. januar, men runder ofte av når skolen begynner omkring 8. januar. 
I år består Stjerneguttene av Erland Nyjordet, Geir Martin Stien Thorsen, Nicolai Somdal, Sikander Saleh, Kristoffer Kedert, Magnus Gravdal Nilsen, Dreng Simonsen, Petter G. S?raunet, Stian Torbergsen og Lars Christian Reang.
 
Hilsen Marianne i Grimstad.

2004-12-14, 23:13
Svar #5

Utloggad Elisabeth Nyhammer-Gustavsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 115
  • Senast inloggad: 2021-01-31, 13:18
    • Visa profil
    • w1.502.telia.com/~u50202428/
Här är en hemsida där det bl a står om det första luciatåget 1764 hos prosten Nyman. Det var faktiskt en flicka som var lucia.
 
http://members.fortunecity.se/sjoo/xx011213e.htm
 
Lussefirandet som Yvonne skriver om existerar mycket riktigt fortfarande. Det sker den 12 december och är vanligt i alla fall runt Tidaholm, Falköping och Skara. Mest är det väl barn som klär ut sig till otäcka gubbar och annat, men i  alla fall i Tidaholm har det varit många vuxna också. De senaste 2-3 åren har det tyvärr drastiskt ändrat sig när det gäller lussandet av vuxna. Mina barn har under alla år lussat, så har även min yngsta (13 år) gjort i år.
För några år sedan hade Tidaholms museum en utställning om lussegubbstraditionen.

2004-12-14, 23:51
Svar #6

Ingela Fjellborg

Jag har tidigare bott (och arbetat) i Tidaholm och har själv varit med och 'lussat' och klätt ut mig. Många gånger hade vi 'fula masker' (typ Halloween) på oss eller något liknande. Min första kontakt med 'lussandet' kom som nyinflyttad femtonåring 1990 och det är en kul tradition. Jag vill dock minnas att f ö r många och f ö r unga fick tag i alkohol på något mystiskt sätt...

2004-12-15, 09:19
Svar #7

Peter Funke (Aningen)

Ingela, det där med de fula maskerna har kanske  ett äldre ursprung än vad man kan tro! I Västgötsk Forntro och Folktro (1958) skriver Gösta Kellerman ang. liknande Luciaupptåg:
I det småländska Långaryd var traktens pojkar utklädda till hiskeliga troll och spöken som tågade från stuga till stuga under allt slags oväsen. Något liknande berättas från det västgötska Längjum: ungdomar klädde ut sig till lussegubbar samt uppvaktade grannar och bekanta, somliga satte t.o.m. på sig horn och svans (Linnarsson II, s.185). Enligt förf. finns det uppteckningar från Västergötland som förknippar lussenatten med Odens vilda jakt, ett begrepp känt från Danmark, Västsverige och Norge. I Tostared kallades t.ex. Oden för lussegubben. Så kanske deltog Du i någon uråldrig kult utan att veta om det? J

2004-12-15, 10:50
Svar #8

Utloggad Britta Zachs

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 412
  • Senast inloggad: 2016-10-06, 18:13
    • Visa profil
Hej! På Tibro museum finns en inspelning från 1950-talet med Algot Josefsson född 1878 där han berättar om Odens jakt. Dom stod utanför stugan på mörka höstkvällar och hörde Odens jakt över åsarna. Oden skulle haft 2 hundar, en med mörkt skall och en med ljusare läte. Hundarna skulle vara stora som älgar.  MVH Britta

2004-12-15, 12:29
Svar #9

Eivor Andersson (Ema)

Hej,
 
Jag har alltid hört att den första lucian kom från Italien.
 
Firandet med Oden kan väl vara ett upptåg under årets mörkaste natt, men har det något samband med vårt Luciafirande?
 
Jag har ett kort målat av Jenny Nyström, och hon var väl född i mitten av 1800-talet. Här bär hon kransen framför sig.  
Kan någon datera det ungefär?
 

Hälsningar Eivor

2004-12-15, 12:57
Svar #10

Lena Persson

Ännu en betraktelse från falköpingstrakten: Lusse och Lucia är inte riktigt samma sak. Lusse firas på Lucia-afton, d.v.s. 12 december, och det har gamla traditioner att klä ut sig och gå och tigga. De deltagande kallas Lussegubbar. Det sägs att det är Lucifer och inte Lucia som namnet syftar på. Detta ser ut att upphöra allt mer, då barn och ungdomar hellre klär ut sig och går runt vid Halloween istället.
På Luciadagen däremot firas helgonet Lucia på vanligt sätt med sång, ljus och kaffe.

2004-12-15, 17:40
Svar #11

Utloggad Monica Svedberg

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 724
  • Senast inloggad: 2022-02-10, 13:08
    • Visa profil
Hej Jan!
Oj, vad irriterad jag blir! Nej, jag bara skämtar. Jag uttryckte mig kanske lite oklart. Man sa aldrig att det hade gått till precis som i programmet på TV utan att man tagit upp delar av gammalt julfirande i Malung och gjort en ny variant.  
Lussi, som hon förr kallades i Malung, hade burit kransen framför sig, precis som på Eivors vackra kort, och varit klädd i Malungs traditionella bruddräkt. Tärnorna kallades för luciakranskullor och var klädda i Malungs praktfulla högtidsdräkt. De som framförde årets luciafirande på TV var elever och lärare från folkhögskolans musiklinje i Malung. (Kompletterande fakta hämtade ur Aftonbladets TV-bilaga.)
 
Uppgifterna om traditioner med lussegubbar i västra Sverige och om julbockar och stjernegutter i Norge var intressanta. Hällekiskurirens artikel om Lucia-firandet var bra.  
 
Även jag har lussat för lärare i min ungdom. Det var jättetrevligt. Då var det inte modernt att supa och bråka på lucianatten. Att titta på Lucia med följe som sakta kom med hästskjuts genom Stockholm var också populärt. Folk kantade gatorna där luciatåget drog fram. Mamma och jag brukade stå på Ringvägen vid Tantolunden. Ack, ja! Jag minns den ljuva tiden...
 
Hälsningar
Monica

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna