ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Lustiga eftermälen  (läst 595 gånger)

2006-05-17, 17:02
läst 595 gånger

Utloggad Markus Gunshaga

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5034
  • Senast inloggad: 2024-03-21, 02:25
    • Visa profil
Hej!
 
Idag stötte jag på en lite lustig notis om en av mina anor, Lars Olsson, som bodde i Everöd i Tryde, Skåne. Han fick ett oäkta barn tillsammans med Erland Jönssons änka Mätta i samma by, och i samband med detta barns födelse 1741 kan man läsa i födelseboken om fadern, dåvarande drängen Lars Olsson, att han var:
 
...till sin Christendoms Kundskap föga bättre än en hedning....
 
Jaså minsann..
Med vänlig hälsning
Markus Gunshaga

2006-05-18, 01:40
Svar #1

Utloggad Leif Hasselgren

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 361
  • Senast inloggad: 2011-03-22, 09:26
    • Visa profil
Jag har hittat en lite lustig kommentar för min mm fm mf f resp. mm fm mf m som tydligen var ett strävsamt gammalt par i Wallkärra (Skåne) födda 1733 resp 1741. Vid husförhöret 1818 har prästen tillfogat anmärkningen öfvrerårige
 
Den gamble tog tydligen kommentaren till sig och dog året därpå vid en ålder av 86 år (än så länge rekord i min släkt för någon född före 1800)
 
Mvh
Leif

2006-05-18, 10:30
Svar #2

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6870
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 22:22
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Tråkigt att behöva förstöra en bra historia... men överårig betyder inte att de har har gjort sitt i detta jordelivet - bara att de är för gamla för att betala mantalspenning... J
 
(Kyrkobokföringen låg till grund för mantalsskrivningen; därav också diverse andra kommentarer om sockenbornas hälsa, som kunde innebära skattebefrielse.)
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2006-05-19, 00:07
Svar #3

Utloggad Stig Geber

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1302
  • Senast inloggad: 2024-02-22, 17:51
    • Visa profil
I Närtuna dödbok C:3 1782 kan man hitta denna något svårbegripliga notis:
 
Den gamle Hederl. B. Pehr Jansson i Ubby, 87 år, ..
Död af ålderdom slocknad som ett ljus som brunnit ut och införd i ladan som
en mogen hvetekärfve. Hette eljest Guillaume, af wallonska Släkten.

2006-05-19, 08:49
Svar #4

Carl Szabad (Carl)

Ett svavelosande eftermäle i Kisa dödbok om en änka, avliden 1857, efter f d fideikommissarien och adelsmannen Gabriel Jakob Block: saknade  all skymt av qvinligt värde, försupen i likhet med sin man levde hon både före och efter mannens död på det mest oregelbundna sätt och kan man gärna säga att där hon framgick gick skammen på torra landet. Citatet finns med i det kommande supplementet till Elgenstiernas ättartavlor.

2006-05-19, 09:22
Svar #5

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Stig!
 
Det var säkert en präst med en poetisk ådra, som skrev detta.
 
Införd i ladan som en mogen vetekärve kan betyda antingen att man hade lagt den döde i ladan tills vidare, i väntan på att forsla bort honom eller så är det en poetisk omskrivning av att mannen gjort sitt här i jordelivet.
 
Det är intressant med de här personliga kommentarerna, som prästerna ibland kunde nedteckna.
 
Ann-Mari B
Ann-Mari Bäckman

2006-05-19, 13:24
Svar #6

lena andersson

Hej Jag hittade också en konstig kommentar om en anmoder. Hon hade lyckats att få 3 oäkta barn vilket prästen inte tyckte om, då det noterades överallt där hon fanns med. På ett ställe har han bla skrivit; hon var den verkeliga lappmajan. Vad menar han? Hon hade då en oä dotter Maria som fick tillägget Lapp och smeknamnet Maja!

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna