ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Lägga in bilder från t ex Genline i Anbytarforum  (läst 878 gånger)

2002-12-20, 16:48
läst 878 gånger

Utloggad Sam Blixt

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6336
  • Senast inloggad: 2019-04-23, 20:37
    • Visa profil
    • samblixt.se
Lägga in bilder från t ex Genline i Anbytarforum.
 
 
När Du har bilden på skärmen trycker Du på PrintScreen-knappen på tangentbordet.  
 
Då lagras skärmbilden i internminnet, således inte i någon speciell mapp eller fil.  
 
Öppna sedan ett bildbehandlingsprogram, t ex PaintShop eller Photoshop.  
 
Öppna en Ny bild och välj klistra in.  
 
Beskär bilden, till lämpligt format. Kopiera och Klistra in på nytt i Ny bild.
 
Spara sedan bilden i jpg-format, i lämplig mapp och under under lämpligt namn, som Du måste komma ihåg senare.
 
Därefter följer Du anvisningarna i Anbytarforum under Formatering. Bilder, bifogade dokument och clipart
 
MVH
 
Sam

2002-12-22, 21:51
Svar #1

Utloggad Sam Blixt

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6336
  • Senast inloggad: 2019-04-23, 20:37
    • Visa profil
    • samblixt.se
Hej Gunno!
 
Här har jag lagt in Din bild från Eksjö stadsförs. födda 1776, sid 221, men med ändrad kontrast och intensitet.
 

 
MVH
 
Sam

2002-12-22, 22:34
Svar #2

Utloggad Sam Blixt

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6336
  • Senast inloggad: 2019-04-23, 20:37
    • Visa profil
    • samblixt.se
Bilden avser givetvis Växjö födelsebok 1776.
 
God Jul
 
Sam

2002-12-22, 23:00
Svar #3

Utloggad Gunno Grahm

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 37
  • Senast inloggad: 2022-02-09, 14:58
    • Visa profil
Tack igen Sam för dina goda råd. Jag måste, antar jag, själv exprimentera med de funktioner som finns. Det finns naturligtvis inga pantentlösningar på hur man gör en sådan redigering?
Än en gång God Jul till alla hjälpsamma människor.
/ Gunno

2005-03-12, 20:33
Svar #4

Malin Lyktberg

Hej!
Tänkte att jag skulle tipsa om hur man kan få bättre bilder, när man fotar av microkorten direkt från microkortsläsaren.
Jag använder mig utav en digitalkamera, ingen dyr sådan...den tar upp till 3,3 milj. pixlar.
Och så zoomar jag in, typ några snäpp och sedan så använder jag mig utav ett förstoringsglas som jag sätter framför kameralinsen, vilket gör bilderna tydligare och bättre!
 
Kanske kan det hjälpa någon...
 
/Malin

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna