ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Läshjälp - flera sidor, någon som """"jobbar"""" med det?  (läst 827 gånger)

2006-11-21, 17:07
läst 827 gånger

Utloggad Thomas Carlsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 69
  • Senast inloggad: 2015-03-31, 21:38
    • Visa profil
hej,  
 
är det någon som vet om det finns någon som sysslar med just läshjälp på lite mer kommersiella grunder?
jag har 5-10 sidor totalt med gammal svårläst text som jag skulle behöva få tolkad, men det känns lite sniket att skicka upp sidorna en och en till läshjälpssidorna. där är det ju så många som behöver hjälp från alla fantastiska personer som är duktiga på att läsa, och då vill man ju inte belasta när man har så många sidor.
 
så egentligen, vet ni om det finns någon som kan tolka gamla texter och som tar betalt för det. och vad kostar det?  
 
många frågor, men såklart mycket tacksam för svar.
 
mvh
 
thomas

2006-11-21, 17:25
Svar #1

Utloggad Torgny Olofsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2700
  • Senast inloggad: 2018-03-05, 17:52
    • Visa profil

2006-11-21, 17:55
Svar #2

Utloggad Gunnar Jonsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2177
  • Senast inloggad: 2024-03-23, 13:34
  • Gunnar Jonsson, Säffle
    • Visa profil
Även Föreningen Tingshuset i Häljebol kan erbjuda läshjälp. De finns på http://web.telia.com/~u53306018/

2006-11-21, 18:27
Svar #3

Utloggad Thomas Carlsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 69
  • Senast inloggad: 2015-03-31, 21:38
    • Visa profil
hej och tack för svaren.  
jag kollade på genlines sida, men det verkar vara mer att man får hjälp med handlingar som finns i genline. dom jag har har jag inte hittat där. men jag ska kolla vidare :-)

2006-11-21, 20:22
Svar #4

Bo Nordenfors (Nob)

Thomas,
Flertalet lokala släktforskarföreningar har säkert en eller flera duktiga medlemmar, som kan hjälpa dig, bjud dem på en fika eller något annat som tack

2006-11-21, 21:35
Svar #5

Utloggad Timmy Brolin

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 148
  • Senast inloggad: 2011-11-09, 18:56
    • Visa profil
I mikrofilmsrummet på Halmstads gamla bibliotek minns jag att det suttit en lapp på en anslagstavla från en person som sysslar med just tolkning av gammal svårläst text samt översättning av text från latin etc. På lappen fanns ett eller två mycket imponerande exempel på text han tolkat.
Jag kommer tyvärr inte ihåg mer, men Hallands släktforskarförening kanske vet vem det är. Det är ju inte helt osannolikt att han är själv är medlem i där.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna