ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Läsövningar!!  (läst 1085 gånger)

2004-01-20, 00:23
läst 1085 gånger

Stefan Lejon

Jag har inte noterat att någon tidigare har  
kommenterat det fina initiativet att hjälpa oss
som har problem att läsa gammal handstil, med
läsövningar, på Rötters förstasida. Därför passar
jag på att göra det nu. En strålande id?, och
fantastisk kvalitet på den första läsövningen.
Många tack, och hoppas det blir en fortsättning!!

2004-01-20, 08:31
Svar #1

Jan Svensson

Ska man vara petig med bokstäverna i den läsövningen så bör man under, JernSaker, ändra Hansskäror till Handskäror

2004-01-20, 10:38
Svar #2

Utloggad Håkan Skogsjö

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1443
  • Senast inloggad: 2013-04-24, 08:42
    • Visa profil
    • www.bokhandeln.ax
Kul med uppmuntrande tillrop för RÖTTERs senaste satsning. Självklart är ambitionen att komma med fler läsövningar framöver och även med utförligare förklaringar till olika egenheter som man kan stöta på i texter.
 
Naturligtvis ska man vara petig med bokstäver i en läsövning. Det är enda sättet att lära sig läsa den gamla handstilen bra. Så det är förstås lite pinsamt - om än kanske ganska mänskligt - att det insmög sig ett litet ”tyrckfel” i facit. Uppmärksamma läsare har redan påpekat detta, och jag ändrar när jag om någon vecka återigen är på plats vid min vanliga dator.

2004-01-20, 18:20
Svar #3

Wiwi Persson

Ett annat sätt att öva och där man också förhoppningsvis kan göra någon nytta vore om fler av de som vill ha läshjälp från Genlinedokument inte bara lägger sifferkoden till respektive sida utan tar en kopia av den svårtydda texten och lägger ut. I nuläget kan inte vi utan tillgång till Genline vara med i diskussionerna, öva sig själv, jämföra tolkningar och samtidigt förhoppningsvis hjälpa frågeställarna.  
 
Har detta med någon slags upphosvrätt att göra kanske? Jag har noterat att vissa frågeställare lägger ju ut en inscannad bild på texten medan andra inte gör så men inte reflekterat över om det då rör sig om privata dokument eller kopior från Genline.

2004-01-20, 19:24
Svar #4

Peter Karlsson / anbytarvärd (Peter)

Dettta tror jag helt och hållet beror på hur van man är att hantera digitala bilder och att på ett smidigt sätt kunna åstadkomma en lagom stor bild att bifoga. Men visst är det bästa om man kan få med en bild också som du säger..

2004-01-20, 20:27
Svar #5

Rune Edström

Och alla har scaner??
rune

2004-01-20, 22:07
Svar #6

Utloggad Joel Vogler

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 845
  • Senast inloggad: 2024-03-29, 10:52
  • Quaerite et invenietis
    • Visa profil
Visserligen har jag en scanner, men när det gäller en Genline-bild på skärmen tycker jag det är lättare att använda PrintScreen  
Sedan klistrar jag in resultatet i ett bildbehandlingsprogram och klipper ut den del av bilden som är intressant.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna