ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Mc-veteraner med tonvikt på HD med sidovagn  (läst 711 gånger)

2004-09-26, 14:42
läst 711 gånger

Utloggad Lennart Haglund

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 410
  • Senast inloggad: 2018-01-08, 19:22
    • Visa profil
Sommaren 1920 hämtades min mor på Kustsanatoriet Apelviken i Varberg, efter nio månaders behandling för skrofler. Hon fyllde 12 år ca 3 månader senare.  
   Mormors lungsjukdom gjorde att hon togs direkt till ett fosterhem, morfar var död sedan 1915.  
   Hon berättade på äldre dar att färden gick till Skillingaryd och att den företogs med motorcykel, en Harley Davidson med sidovagn. Föraren var en ung man, troligen son i fosterhemmet, som var en bondgård.
   Det märkliga är att hon (ett par år senare?) konfirmerades i Svarttorp utanför Huskvarna och att det aldrig talades om byte av fosterhem. Kan hon ha missmint sej? Kom den unge mc-föraren från Svarttorp?  
   Hoppas denna fråga hör hemma här, den handlar i grunden om min mors uppväxt som fosterbarn - hon avled 2000. Hon hette Edith och vårt efternamn är gemensamt.
Mvh Lennart Haglund, Varberg

2004-09-30, 15:11
Svar #1

Utloggad Lennart Haglund

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 410
  • Senast inloggad: 2018-01-08, 19:22
    • Visa profil
Roestorp, Svarttorp var mor Ediths fosterhem från 1920 och några år framåt, kunde en minnesgod moster berätta.
När jag nämnde HD-färden kom namnet Arne Eriksson fram, men det kan ha varit en sammanblandning.
Nu har jag i varje fall ett rejält resmål nästa gång jag gör en nostalgitripp till Huskvarnatrakten.
Lennart Haglund, Varberg

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna