ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Mormoner  (läst 2330 gånger)

1999-04-17, 23:08
läst 2330 gånger

Utloggad Lena A Löfström

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 964
  • Senast inloggad: 2022-11-01, 10:39
    • Visa profil
Elisabeth, vilken tur att jag aldrig känt honom då... annat än ryktesvägen precis som Du.

1999-04-17, 23:28
Svar #1

Utloggad Elisabeth Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 9209
  • Senast inloggad: 2023-05-27, 17:48
    • Visa profil
    • www.etgenealogy.se
En släkting i Norge skickade mig en antavla gjord av Jäderlund på 1930-talet, som utvisade hans härstamning från Harald Hårfager. Mycket prydlig grafisk tavla. MEN det fanns ett barn runt år 1600 till en Bratt, och just detta barn fanns inte i litteraturen, och sen fanns det en dotter till Karl Knutsson Bonde, och den dottern var också okänd för litteraturen. Jag har inte bedrivit någon egen källforskning för att belägga dessa okända barn, men denna antavla ingår numera i Ingemar Carlssons samling av Jäderlundar.

1999-04-18, 11:12
Svar #2

Utloggad Jojje Lintrup

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1204
  • Senast inloggad: 2014-12-16, 14:51
    • Visa profil
Jag har lite svårt att förstå varför Håkan fick en sådan lust att smälla mig på fingrarna för att jag uttryckt mig som jag har i mitt förra inlägg?! För det första så bekräftas det faktum att Elisabeth väntat länge på ett svar hon aldrig fick. I stället har ett stort antal inlägg handlat om mormonernas hemsida - en debatt som uppenbarligen startat på annan plats (vilket jag inte visste) och som flyttats hit. För en som inte följt den debatten, verkar det synnerligen ologiskt att en enkel fråga om hur man kan ta mormonerna till hjälp, startar en het debatt om vilka fel och brister man återfinner på mormonernas hemsida. Därav min reaktion.
För övrigt använder jag citattecken för begreppet spårat ur just av den anledningen att man inte ska tolka det som att jag skulle vara kritisk till diskussionen i sig. Det jag reagerade emot, var att man ignorerade Elisabeth Nyhammer-Gustavssons fråga och hängav sig åt andra aspekter av mormonerna.
 
På Elisabeths sista frågor vill jag svara: För min egen del är det dels länge sedan jag använde mig av mormonernas forskarcentra, men jag tror att det går bra att forska även i mindre städer. Jag föreslår att du tar direktkontakt med dem och frågar. Vad jag minns, så kostar det inget att beställa filmer från USA, däremot tar det ganska lång tid att få fram filmerna (veckor). Så man ska vara ute i god tid och planera sitt forskande väl. För det sista vill jag poängtera att det inte har något som helst att göra med mormonernas dåliga kvalitet på hemsidan eller deras egen forskning att göra. Man gör helt enkelt sin egen forskning i de kyrkböcker man får tillgång till.
 
I övrigt vill jag be om ursäkt om jag gett intrycket att jag skäller på folk för deras inlägg. Men bara om Håkan gör detsamma för att han låter mig schavottera i detta forums skamhörna.

1999-04-18, 13:46
Svar #3

Carl Szabad

Bara ett par kommentarer till:
 
Först ett förtydligande till Jojjes svar på Elisabet I:s fråga. Det går alltså inte att låna mikrokort eftersom mormonerna inte använder sådana, man använder bara rullfilm. Ryktesvägen sägs det att svinnet skulle bli för stort med mikrokort, men troligtvis har det även att göra med att konvertering från rullfilm till mikrokort är ett manuellt arbete och tar sålunda mycket tid att genomföra.
 
En annan aspekt rörande mormonernas site, CD, eller vilka media man nu tar del av deras resultat via, är att en privat hemsida lätt kan korrigeras vad gäller felaktig forskning. Mormonernas databas är inte bara så mycket större, den har ju även ett religiöst ändamål. En person som är mormondöpt med en viss släktrelation kan visserligen kopplas bort från denna, men det är ganska omständigt, så många drar sig säkert för att skicka in sådana rättelser, speciellt om det gäller en hel släktgren. Det senare meddelat av Elisabeth Thorsell som tog broschyrer om den möjligheten vid hennes senaste besök i Salt Lake City.

1999-04-20, 23:48
Svar #4

Utloggad Håkan Skogsjö

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1443
  • Senast inloggad: 2013-04-24, 08:42
    • Visa profil
    • www.bokhandeln.ax
Jag har ovan ansetts vara alltför negativ till mormonernas sajt familysearch, eftersom jag har menat att det finns en stor risk att de många fel och tokigheter som finns i deras gigantiska material lätt sprids och då kan skapa allvarliga och långsiktigt svåra problem för forskningen (se ovan 15 april).
 
Det är bra att de som sagt emot mig vittnar om att de aldrig kan acceptera en uppgift utan nogrann egen kontroll i primärmaterialet. Tyvärr tänker inte alla forskare på det viset. Jag har själv som redaktör för Släktforskarnas årsbok refucerat en artikel som skulle påvisa författarens härkomst från de gamla faraonerna. Uppgifterna kom från en tämligen ny bok utgiven i Frankrike. Där fanns ganska många reservationer i texten (dock inte i släkttavlorna) men i artikeln som sändes till årsboken var reservationerna som bortblåsta (en kritisk granskning av denna bok inflytar i Släktforskarnas årsbok 1999, som utkommer inom ett par månader).
 
Ett annat exempel på en lättsinnig inställning till kontrollen och källkritiken ser man i de många släkttavlor som via den så kallade Bureätten bär i väg till Fale hin gamle. Som redaktör för Svenska antavlor har jag flera gånger fått kapa bort den anräckan. Men vad hjälper det: Den dräller ändå omkring på Internet i olika släkttavlor - också trots Urban Sikeborgs noggranna utredning i Släktforskarnas årsbok 1996 om Bureättens äldsta delar.
 
Jag inser att det krävs fler än två exempel för att övertyga om faran i att sprida felaktiga uppgifter på Internet. Jag hämtar ett tredje exemplet direkt från Anbytarforum, där följande sedelärande inlägg publicerades i dag, signerat Mikael Östman:
 
- - - För något år sedan lanserade jag en tes på mina hemsidor att en möjlig far till prästen Anders Erici Sellin kunde vara Erik Hansson i byn Rö eftersom han avträdde sitt hemman till förmån för en person som var vid Härnösands Gymnasium. Döm om min förvåning då jag sökte på Altavista efter Anders Erici Sellin och hittade en hemsida med honom och dessutom med ovanstående Erik Hansson som far utan en enda reservation. Lärdomen av detta är att man måste vara mycket försiktig med vad man skriver på internet. Min tanke då jag skrev detta för första gången på min hemsida var endast att locka till diskussion. Nu uttrycke jag mig som jag tycker väldigt klart då jag angav honom som en tänkbar far, men de som tittar på den andra hemsidan kommer direkt att få intrycket att detta är hans far. Slutsatsen av detta är att vara mycket försiktig med internetuppgifter. - - -

1999-04-21, 14:38
Svar #5

Utloggad Swen Stockhaus

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 364
  • Senast inloggad: 2023-05-09, 20:27
    • Visa profil
Jag undrar om man enkelt kan framföra anmärkningar på felaktigheterna i denna databas? Om uppgifterna för, låt oss säga, en promille av personerna i databasen är felaktiga, så skulle det alltså gälla närmare 300.000 st. Jag inser svårigheten med att kunna rätta till felen.
 
Som jämförelse kan jag nämna att anmärkningar på Indiko-hemsidan går att framföra genom länken synpunkter. Jag fick bekräftelse på att min anmärkning mottagits, redan efter fyra timmar.

1999-04-21, 16:13
Svar #6

Pia Stråhle Nichols

Hej,
Som släktforskare i USA de sista 15 åren, vill jag bara tillägga att LDS har både filmer och kort. Att kunna läsa de Svenska kyrkböckerna här, är en mycket underlig kännsla.Om jag kontaktar kyrkan kan jag få en lista av vad filmer som finns för den del av världen som jag forskar i. (Orsa har ung. 30 filmer)Det tar tid, men det är mycket billigt att hyra filmerna.
IGI är kyrk medlemmarnas egna insända tavlor.( To be taken with a lot of salt) Där de har varit hjälpsamma, är orter. Om man har någon familj som försvunnit, kan man ibland få en ny ide var man ska söka vidare. Har nu använt sajten den sista månaden, om man skriver in ett namn, kommer bara ett visst antal svar tillbaka. Om man använder hela data basen 150, om man delar upp den till bara USA får man högst 75 svar.  
Det kommer att bli roligt att få se hur det går när Sverige kommer in.
Pia

1999-04-21, 20:28
Svar #7

Carl Szabad

Swen: När jag arbetade med IGI för Elgenstierna-kompletteringarna var det inte fråga om promille som var felaktiga. Jag skulle uppskatta att ca 20-30 % av posterna innehöll fel. Så det vi talar om är inte en marginell företeelse utan en, åtminstone vad gäller svenska uppgifter, mycket låg kvalitetsnivå.

1999-04-21, 22:19
Svar #8

Utloggad Swen Stockhaus

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 364
  • Senast inloggad: 2023-05-09, 20:27
    • Visa profil
Carl och Roland: Hade ni möjlighet att meddela de felaktigheter ni hittade i IGI? De fel jag hittils hittat är rena stavningsfel, men de bör ju också rättas till, så småningom.
 
Roland: Beträffande din fråga (14 april) om omgivningens reaktion på mormonernas väckelse omkring 1860 - det kan kanske vara ämne till en forskningsuppsats?
En liknande situation utmynnade i bildandet av Bishop Hill i Illinois. Men där tycks det vara fråga om självvald emigration.

2000-07-29, 20:08
Svar #9

Björn Nilsson

1886 skall Johan Söderlund med hustru Anna Charlotta Gelin samt dotter Selma Anna Eleonora Lovisa utvandrat från Uppsala till USA. De var mormoner. Jag har letat efter dem på emigrant-CD:n utan resultat. Selmas dotterdotter Darlene Hayes som bor i USA har sökt dem i vad jag antar vara vanliga register på Ellis Island men inte heller hittat dem. Eftersom dotterdottern har direkta minnen av vad Selma berättat om ankomsten till New York får man anta att de verkligen kom in den vägen. Vad jag förstår så hade mormonerna organiserade ”gruppresor” för att ta över sina anhängare till Utah. Finns det någon som är insatt i mormonutvandringens finare detaljer och kan ge mig, och dotterdotter Darlene borta i Kalifornien, något tips om hur man kan få grepp på när, var och hur familjen kom till USA? Det gäller för övrigt också två andra barn till Söderlund/Gelin, nämligen Karl Oskar och Oskaria Teodora Gustava som skall ha utvandrat 1882 och som möjligen också kan ha varit mormoner innan de reste.
Hälsningar
Björn Nilsson, Stockholm

2000-07-29, 23:21
Svar #10

Utloggad Elisabeth Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 9209
  • Senast inloggad: 2023-05-27, 17:48
    • Visa profil
    • www.etgenealogy.se
Hej,
 
Det finns kanhända något av värde för dig och för Darlene på följande sida: http://www.xmission.com/~nelsonb/scand.htm
 
som just handlar om hur man forskar om skandinaviska mormoner vid aktuell tidpunkt.

2002-04-07, 21:04
Svar #11

Jutta Isaksson

Av Jutta Isaksson-den 7 April 2002.
Söker mina rötter. Mina morföräldrar kommer från
Ostpreussen  Kan Mormonerna hjälpa mig? Tacksam
för svar.

2002-04-07, 21:47
Svar #12

Utloggad Elisabeth Nyhammer-Gustavsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 115
  • Senast inloggad: 2021-01-31, 13:18
    • Visa profil
    • w1.502.telia.com/~u50202428/
Hej,
 
Jag började denna diskussion med en fråga om det var någon som skickat efter filmer och forskat hos mormonerna. Eftersom jag nu såg din fråga Jutta, tänkte jag skriva och tala om att jag i somras satt i mormoneras lokal i Skövde och forskade. Det fungerade jättebra. Det kan ta upp till 3 månader, men det tog nog cirka 2 månader, innan filmerna kom och jag vill minnas att det kostade 25 kr per film. För den summan fick man ha dem i 3 månader. Det fanns andra priser om man ville ha dem längre. Man åker dit och fyller i beställningslappar och betalar direkt. Jag hade förberett det hela genom att titta på deras hemsida vad det fanns för filmer för den orten jag ville ha, i mitt fall Berlin och Rouen (Frankrike)och skrivit upp filmnummer. När man fått filmerna ringde de hem och vi kom överens om en tid då jag kunde forska. Man får inte låna hem filmerna. I Skövde kunde man inte kopiera någon sida av filmen, men den jag hade kontakt med i mormonkyrkan följde t o m med till biblioteket för att jag skulle få kopior. Ibland hade de samling samtidigt som jag forskade, men oftast var medlemmen och jag ensamma där. Hon städade eller gjorde något annat under tiden. Det var verkligen bra service! Vad som finns filmat i Ostpreussen vet jag inte Jutta, men kolla på mormoneras hemsida.

2004-04-01, 07:12
Svar #13

Annsofi Sterner

I domkapitlens arkivregister från slutet av 1800-talet ska finnas uppgifter om Åtgärder mot mormoner. Kan någon som vet berätta om vilka åtgärder som man avsåg? Källa: Släktforska vidare s70 av Per Clemensson/Kjell Andersson

2005-04-16, 04:02
Svar #14

Utloggad Marc Hernelind

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 830
  • Senast inloggad: 2008-08-30, 19:58
    • Visa profil
till Carl Sazbad angånde fel i IGI  30 Procent fel är inte så konstigt på grund av att det är en bas kan man säga som fler miljoner medlemar skickat in sin forskningoch den basen är ej rättad men tillgänlig förtillexempel anbyte av uppgifter mellamn medlemar och andra.
deras  stora rättade data bas Ancesterfile som arikveras bland annat på cd skivor stora släktlinjer behöver man skriva till dom för att få ut uppgjiter.dis data bas är en droppe i havet gemförelsevis mvh Marc Hernelind

2006-11-16, 01:12
Svar #15

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Hej!
 
Nu har jag en fråga som kanske kan uppfattas som lite märklig. Det är allom bekant att det för mormoner är mycket viktigt att finna sina anor och att (så att säga) frälsa dessa till deras egen tro i efterhand. Det är den bild jag som lekman fått åtminstone.
 
Men hur viktigt är det att frälsa rätt person? Eller annorlunda uttryckt, är det tänkbart att en mormon i slutet av 1800-talet skulle hitta på en anfader eller anmoder för att förgylla sin härstamning? Det skulle ju innebära att den riktiga anan skulle förbli ofrälst, och hur skulle det rimma med deras tro?
 
Anledningen att jag funderar på detta är att det är främst genom ättlingar som blev mormoner och som utvandrade till USA som en släkttradition lever att en av våra anfäder skulle vara en greve Hamilton. Denne Hamilton skulle vara så nära släkt som farfar till Johanna Olsdotter, som med sina barn flyttade till Utah, och dog där 1915. Mer om traditionen finns här.
 
Är det inte troligt att Johanna som mormon skulle ge så korrekta uppgifter som möjligt om sin farfar?

2006-11-16, 14:13
Svar #16

Utloggad Sven-Ove Brattström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3276
  • Senast inloggad: 2024-02-09, 14:25
  • Bilden är gammal, mera rynkor nu :)
    • Visa profil
Jag har kontrollerat de angivna anor som jag funnit i olika sammanhang via familysearch. Det har i flertalet fall inte gällt min egen släkt.
De flesta av dessa har varit felaktiga, dock inte alla, vilket har givit mig intrycket att det inte varit så noga med att uppgifterna varit korrekta, bara man kunna visa upp något glansigt förflutet i församlingen. Det har också varit vanligt med fel föräldrar redan i anor från 1800-talet.
Så det går inte att lita på familysearch uppgifter rakt av.
Brattis (före 2004 Linewizard) = Sven-Ove Brattström

2006-11-16, 14:34
Svar #17

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Jag är också väldigt försiktig med uppgifter på Familysearch, men jag vet inte hur mycket av det materialet som är inskickat av troende mormoner. Det kommer inte från de första mormonerna på 1800-talet heller, primärt.  
 
Min undran är om deras religion säger något om vikten av att hitta rätt anfader? Om den inte gör det, så tror jag säkert att Johanna mycket väl kan ha brett på om sin farfar för att göra släkten intressantare.

2006-11-16, 15:38
Svar #18

Utloggad Sven-Ove Brattström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3276
  • Senast inloggad: 2024-02-09, 14:25
  • Bilden är gammal, mera rynkor nu :)
    • Visa profil
Materialet jag avser har i de flesta fall sitt ursprung från filmer på material som använts vid dop av förfäder.
Det är ju inte svar på din fråga, men i alla fall mera precis info om vad jag tittat på
Brattis (före 2004 Linewizard) = Sven-Ove Brattström

2006-11-17, 14:48
Svar #19

Utloggad Björn Blom

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 400
  • Senast inloggad: 2024-03-09, 11:54
    • Visa profil
På nätet har jag funnit detta som ger en bakgrund till frågeställningen: http://www.mormonismi.net/kirjallisuus/arlebrand_tempelkulten.shtml

2006-11-26, 11:32
Svar #20

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Tack för länken, Björn. Intressant läsning, som gav en mycket bättre inblick än vad jag tidigare hade. Den säger iofs inte något direkt om hur de såg på vikten av att hitta rätt anfader, men man kan kanske tolka det så att det viktiga var att man fann en dokumenterad person, släkting eller ej, som kunde döpas. Frågan är då om den Carl Adolf Hamilton som jag nämner under Hamilton är dokumenterad. Uppgiften om honom kan dock vara av sent datum och behöver inte vara från någon troende mormon.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna