ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Många emigranter  (läst 561 gånger)

2003-10-10, 21:47
läst 561 gånger

Lena Wendin

Hej!
 
I min forskning har jag stött på ett 40-tal emigranter. Är det vanligt att man har så många, eller anses det vara få?
 
MVH Lena

2003-10-11, 11:11
Svar #1

Utloggad Sari Wilhelmsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1147
  • Senast inloggad: 2017-03-13, 21:21
    • Visa profil
Hej Lena!
 
Har inte utrett alla mina anor men än så länge endast stött på 4 st. säkra sedan ytterligare 6 som finns nämnda i bl.a. samma brev, alla härör från samma släkt, en del av dom verkar födda i Amerika.  
40 st. låter mycket tycker jag. Då har du mycket spännande att forska på. Blir lite nyfiken hur många av dina emigranter som var släkt med varandra och i vilken landsända dom kom ifrån?
 
MvH Sari

2003-10-11, 11:24
Svar #2

Jan Ek (Janek)

Hej Lena!
 
Vet inte riktigt vad du lägger i stött på, men om du menar de som du är i direkt släkt med så är det kanske i överkant av vad som är vanligt? Själv har jag så långt funnit knappt tjugo, och de är spridda på tre av mina fyra huvudgrenar. Skulle jag ta med de genom giftermål tillknutna släkterna blir det många många fler. T.ex så gifte sig alla mina ensamstående emigranter i Amerika med andra emigranter, räknar du också dem?
 
Dessutom har jag långt ifrån rett ut alla grenar ens förbi 1800-talet. Mina emigranter reser mellan 1890 och 1923, i flera släkter räknar jag med att kunna finna exempel på t.ex tidigare emigranter till Amerika.
 
Jag har ännu inte funnit emigranter till andra skandinaviska land, eller till Sydamerika, Australien och andra världsdelar. Heller inte immigranter, t.ex. valloner och smeder. Men det kanske kommer.
 
Om du med stött på i stället menar alla personer du överhuvudtaget intresserat dig för i din forskning, så kan väl det bli nästan hur många som helst. Det begränsar sig ju bara av hur brett du forskar. Många håller ju på med hela socknar, och exempel på sådana som nästan tömdes på folk finnes ju.
 
 
Emigrantforskning är väldigt spännande, så i mina ögon har du tur

2003-10-11, 14:12
Svar #3

Utloggad Ann Little

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1252
  • Senast inloggad: 2024-02-23, 20:10
    • Visa profil
Hej!
 
Hittills så har jag hittat endast 4 emigranter inom min släkt, men till skillnad från Jan, som tycker att emigrant-forskning är spännande, så tycker jag själv att Sverige forskning är mer spännande. Det beror nog på att jag själv är en emigrant (den 5:e ), så 'utlandet' har inte samma charm för mig!
 
Med vänliga hälsningar
Ann

2003-10-11, 20:53
Svar #4

Utloggad Elisabeth Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 9209
  • Senast inloggad: 2023-05-27, 17:48
    • Visa profil
    • www.etgenealogy.se
På min hemsida här finns en lista över en del av de emigranter jag träffat på under många års forskande. Till en hel del av dessa kan det finnas en tämligen färsk adress till någon ättling.
 
Nu åker jag själv till USA och kan inte svara på frågor om dem före 1/11, men sen går det bra, men följ mina anvisningar på sidan.

2004-03-21, 12:41
Svar #5

Lena Wendin

Hej!
 
Av personliga skäl har forskningen legat nere ett tag, därav mitt sena svar.
 
Alla mina emigranter är inte i rakt nedstigande led. De flesta är barn, barnbarn eller barnbarns barn till mina anor. Med deras äkta hälfter och barn blir antalet stort. De kommer från Hille i Gästrikland, från Småland, Alsen i Jämtland och någon från Sundsvallstrakten.
 
De flesta finns på min morfar och farfars grenar. Alla har farit till Amerika med undantag ev en kvinna som for till Kanada och en familj som for till Brasilien.  
 
De flesta har rest under 1800-talet men några från 1900-talet finns också.
 
MVH Lena

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna