ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Nybörjare  (läst 1611 gånger)

2001-02-20, 15:01
läst 1611 gånger

Utloggad Anna Söderström

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 16
  • Senast inloggad: 2021-02-07, 14:37
    • Visa profil
Hej
 
Eftersom jag är nybörjare och ganska ung så kommer jag med en kanske dum fråga.  
När det står att en person är född i en viss församling, betyder det församlingen där sjukhuset
är beläget eller där den födda personen är skriven som bostadsadress?
Tacksam om någon ville hjälpa mig.
MVH Anna

2001-02-20, 16:24
Svar #1

Anders Nilsson

Förr i tiden så fanns det inga sjukhus utan då föddes man i hemmet. Som svar på din fråga, det är försmlingen personen bodde i som avses i kyrkböckerna. Detta gäller även för personer födda på 1900-talet som är födda på ett BB. kolla i ditt pass så får du se.
 
Välkommen in i släktforskargänget!
Anders

2001-02-20, 19:42
Svar #2

Utloggad Bo Berndtsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3221
  • Senast inloggad: 2024-04-24, 11:06
    • Visa profil
Anders!
 
Jag har (är) ett exempel på att detta inte alltid stämmer!
När jag föddes var mina föräldrar och äldre syskon bosatta i Toarps församling. Jag är född på Borås lasaretts BB.
Både i mina pass, nya som gamla, och i alla de åldersbetyg jag under åren hämtat på pastorsexpeditioner står emellertid att jag är född i Borås Gustav Adolf!
Jag har aldrig förstått varför, eftersom varken jag eller mina föräldrar någonsin bott i den församlingen.
Förklaring?
 
Bo Berndtsson

2001-02-20, 19:48
Svar #3

Utloggad Anne-Mai Carlberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 427
  • Senast inloggad: 2017-10-03, 11:39
    • Visa profil
Hej Anna och Anders!