ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Nybörjare  (läst 1611 gånger)

2001-02-20, 15:01
läst 1611 gånger

Utloggad Anna Söderström

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 16
  • Senast inloggad: 2021-02-07, 14:37
    • Visa profil
Hej
 
Eftersom jag är nybörjare och ganska ung så kommer jag med en kanske dum fråga.  
När det står att en person är född i en viss församling, betyder det församlingen där sjukhuset
är beläget eller där den födda personen är skriven som bostadsadress?
Tacksam om någon ville hjälpa mig.
MVH Anna

2001-02-20, 16:24
Svar #1

Anders Nilsson

Förr i tiden så fanns det inga sjukhus utan då föddes man i hemmet. Som svar på din fråga, det är försmlingen personen bodde i som avses i kyrkböckerna. Detta gäller även för personer födda på 1900-talet som är födda på ett BB. kolla i ditt pass så får du se.
 
Välkommen in i släktforskargänget!
Anders

2001-02-20, 19:42
Svar #2

Utloggad Bo Berndtsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3221
  • Senast inloggad: 2024-04-24, 11:06
    • Visa profil
Anders!
 
Jag har (är) ett exempel på att detta inte alltid stämmer!
När jag föddes var mina föräldrar och äldre syskon bosatta i Toarps församling. Jag är född på Borås lasaretts BB.
Både i mina pass, nya som gamla, och i alla de åldersbetyg jag under åren hämtat på pastorsexpeditioner står emellertid att jag är född i Borås Gustav Adolf!
Jag har aldrig förstått varför, eftersom varken jag eller mina föräldrar någonsin bott i den församlingen.
Förklaring?
 
Bo Berndtsson

2001-02-20, 19:48
Svar #3

Utloggad Anne-Mai Carlberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 427
  • Senast inloggad: 2017-10-03, 11:39
    • Visa profil
Hej Anna och Anders!
Det stämmer inte i alla BB-födslar. Jag är född 1944 och mina föräldrar bodde i Vimmerby vid tiden för min och min systers födelse (1946). Jag har alltid undrat varför vi stod som födda i Vena.
Från min mamma fick jag förklaringen att Vimmerby vid den tiden inte hade eget BB och därför skickades gravida till Hultsfred, som låg i Vena socken.
Jag skulle gärna vilja veta om det är möjligt att få detta ändrat. Jag har visserligen levt med det i snart 60 år, så det är väl inte särskilt viktigt, men....
Känner någon till om det tillämpats på andra håll i landet?
Häls. Anne-Mai C.

2001-02-20, 22:46
Svar #4

Karl-Axel Skoglund

Hej!
Ja, det förekommer nog på flera platser, som exempel kan vi ta Gränna från 30-40 talet så står de flesta födda i Sofia fs Jönköping. Det var säkert en regel inom regelverket på den tiden. I någon period fördes det separat Födelsebok för BB i Jönköping.
 
Häls KAS

2001-02-20, 22:58
Svar #5

Utloggad Tord Påhlman

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2085
  • Senast inloggad: 2017-11-13, 21:51
    • Visa profil
Det tillämpades även i trakterna runt Uppsala, där de flesta föddes på Akademiska sjukhuset. De noterades som födda i domkyrkoförsamlingen (tror jag) trots att föräldrarna bodde i helt andra församlingar långt därifrån.

2001-02-20, 23:29
Svar #6

Anders Cerglundø2 (Andersb)

Regelverket ändrades 1947 (tror jag, då infördes i varje fall personnumren). Fram tills dess registrerades den faktiska födelseorten i folkbokföringen. Då infördes begreppet födelsehemort, som innebär att det är den adress & församling modern är folkbokförd i vid nedkomsten som anges som födelseort.

2001-02-21, 14:34
Svar #7

Utloggad Jojje Lintrup

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1204
  • Senast inloggad: 2014-12-16, 14:51
    • Visa profil
Inga regler utan undantag! Min svärmors mor, Mina, föddes i Vattnäs, Mora, där hennes morföräldrar hörde hemma. Troligtvis av den enkla anledningen att hennes mamma kände sig tryggare och mer omhändertagen av SIN mor, än om hon fött hemma i Orsa kyrkby där hon egentligen bodde med sin make. I alla fall så står Minas födelse med i båda födelseböckerna!
Jag har också stött på åtskilliga exempel på barn som inte fått något löpnummer i födelseboken, helt enkelt för att deras föräldrar varit skrivna på annan ort. I vissa fall har föräldrarna varit bosatta på barnets födelseort i flera år, men inte varit skrivna där, och då har de inte ens förts in i husförhörslängden. Enda beviset för att de varit där, är att barnen fötts på platsen. Löpnumret har varit till för att hålla reda på hur många barn som fött i socknen under året. De som inte fått något har alltså inte räknats in bland dem.

2001-02-21, 20:42
Svar #8

Utloggad Åke Tilander

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 480
  • Senast inloggad: 2018-09-18, 06:07
    • Visa profil
Hej Jojje!
 
En liten fundering i anslutnig till fenomenet att det inte sällan är ett glapp mellan att man flyttar ut från ett ställe innan man flyttar in på nästa. När jag läst mantalslängder har jag upptäckt att det inte är ovanligt med sådana glapp. Det som slagit mig är att man kanske lyckats undvika att betala skatt det där året eller åren när man inte är mantalsskriven vare sig på det ena eller andra stället. Från det ena stället har man flyttat. På det andra är man bara på besök!
 
Som sagt bara en tanke. Tycker ni den verkar rimlig?

2004-05-09, 22:05
Svar #9

Utloggad Ann-Britt Ahlström

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 638
  • Senast inloggad: 2012-03-10, 15:49
    • Visa profil
Kan man inte lägga en länk till Nybörjare som finns på Rötters förstasida även här till vänster?

2004-05-09, 22:16
Svar #10

Peter Karlsson / anbytarvärd (Peter)

Det skall vi nog kunna fixa; låter som ett bra tips!

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna