ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Nybörjare  (läst 615 gånger)

2006-01-05, 10:14
läst 615 gånger

Mattias Persson

Hej
I min släkt har vi flera personer över 90 år, samtliga börjar bli dåliga. Nu ska vi åka och träffa några av dessa släktingar.
Jag har aldrig släktforskat tidigare, jag har gått med i dis och köpt disgen (har även provat MinSläkt) Min fråga är vad skall jag fråga dom, vilka uppgifter är viktigast, jag vill inte missa något viktigt efter som det troligtvis är sista gången jag träffar dom. Jag har sammanstället en egen liten lista (se nedan) men har jag glömt nått???
Tack på förhand Mattias
 
• Förnamn:  Alla namn med tilltalsnamnet markerat
• Efternamn: Efternamnet vid födseln (flicknamn)
• Född:   När, var (gärna vilken församling man tillhörde)
• Dop   När, var (kyrka/församling)
• Faddrar Namn + beskrivning av vem dom var
• Biografi Beskrivning av hur personen var som person, vad han/hon tyckte om, utbildning, drömmar och allt annat som man kommer ihåg.
• Yrke:   Titel
• Militärtjänst När, var, befattning, inkallad eller yrke
• Död  När, var
• Begravd När, var och dödsorsak
• Boende När och var personen varit bosatt
• Uppväxt Var personen vuxit upp, under vilka förhållande, t.ex. 2 vuxna 7 barn i en 2 rumslägenhet i Malmö eller t.ex. enda barnet och uppväxt på Örenässlott., eller uppväxt på en gård på landet med 12 syskon.
• Emmigrant Till, från och när, ensam tillsammans med andra ?
• Immigrant Från, till och när, ensam tillsammans med andra ?
• Giftermål När, var och med vem (vilken församling/kyrka)
• Skilsmässa När, var
• Barn  Se frågorna ovan + om det är före, utom eller i äktenskapet.

2006-01-05, 11:42
Svar #1

Utloggad Anna-Carin Betzén

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1112
  • Senast inloggad: 2019-10-28, 20:07
    • Visa profil
    • www.btz.se
 Har de gamla fotografier av släkt och vänner? Vem är vem på fotografierna? (Skriv på försiktigt på baksidan med blyerts, eller ha med (digital)kameran och ta en bild av varje foto tillsammans med en lapp där det står vilka personerna är.)  Minnen de själva har av äldre släktingar och vad dessa i sin tur har berättat. Att få fram fakta om födsel, föräldrar m.m. gör din framtida forskning enklare, men försök framför allt få dem att berätta allt det där som inte går att slå upp; berättelserna som kommer att försvinna med dem. Dvs det som du kallat Uppväxt och Biografi. Hur var disciplinen hemma och relationen föräldrar-barn, hurdan var bostaden (antal rum, utedass...), hur firade de jul, osv. Har någon i släkten fått barn som ogift, så är det viktigt att ta med vad din släkting vet om vem den andra föräldern var; det är information som kan vara omöjlig att få fatt på på annat sätt. En bandupptagning av samtalet gör det enklare att få med allt, än om du ska skriva under tiden. Dessutom bevaras deras röst för eftervärlden.
 
Ett par sidor som kan ge fler tips: 50 questions och Interview a relative.

2006-01-05, 12:27
Svar #2

Utloggad Carin Olofsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5009
  • Senast inloggad: 2024-04-10, 15:20
    • Visa profil
    • Hembygdshistoria
Mattias, tänk också på att ta det lite lugnt med frågorna. Om dina släktingar är över 90 år så kan det ju tänkas att de blir stressade av att överösas med en massa frågor på en gång. Det råkade jag ut för när jag i min iver intervjuade min mormor. Till slut så blev hon så förvirrad att hon bara rörde ihop alla namn och datum. Nu önskar jag att jag istället frågat henne om hennes minnen av sina föräldrar, syskon och andra anförvanter, hur hon hade levt i ungdomen, hur hon träffade min morfar m.m.
 
Som Anna-Carin skriver så går det oftast att kolla årtal och datum i kyrkböcker m.m. Det är ju inte säkert att dina släktingar kommer ihåg sådant. Hur många minns du själv av dina anförvanters födelsedagar, faddrar, dödsorsaker m.m.?  Håller med Anna-Carin om att det viktigaste är att få reda på vilka personerna på foton är och vilka minnen dina släktingar har av dem - och deras egen historia; vad de gjorde i barndomen, ungdomen etc.

2006-01-05, 19:09
Svar #3

Utloggad Hanne Berndtsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3654
  • Senast inloggad: 2015-09-30, 19:41
    • Visa profil
Hej Mattias!
 
Jag instämmer med föregående talare, ta det lugnt med frågorna. Min gamla moster på 93 år blev lite rörig när frågorna kom för tätt men efter en stunds kaffedrickande och lugnare tempo så kom alla uppgifter som nästintill rinnande vatten....:-)  
 
Jag tycker ändå att din lista är bra och att det är bra att du är förberedd inför träffen med dina släktingar. Även om du inte får svar på alla frågor så är du ju en bit på väg...:-)  
 
Det är väl det som är tjusningen med släktforskningen att ibland så stöter man på patrull och så blir man så glad när man har hittat lösningen....
 
 
Lycka till!
 
Mvh
Hanne

2006-01-05, 19:58
Svar #4

Utloggad Marianne Kindgren

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 443
  • Senast inloggad: 2023-03-04, 15:14
    • Visa profil
    • www.roxnas.net
Och ett litet råd till...
 
...ta med dig något att spela in på. Du kan få till ett bättre samtal på det sättet än om du sitter med block och penna. Under förutsättning förstås att dina 90-åringar tycker att det känns OK. Men de flesta jag har intervjuat har faktiskt glömt bort min lilla diktafon efter ett tag.
För övrigt håller jag med om det mesta här ovan.
 
Lycka till
/Marianne K

2006-01-06, 11:54
Svar #5

Utloggad Urban Jönsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 77
  • Senast inloggad: 2023-12-08, 08:38
    • Visa profil
    • web.telia.com/~u45708357/
En bra bok om just detta heter Fråga dem som minns och är skriven av Eva och Bengt Sändh (ICA-förlaget 1988, ISBN 91-534-1135-8). Den går förhoppningsvis att låna på biblioteket. Där finns många tips om hur man förbereder och genomför intervjuer med de äldre i släkten.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna