ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Ny symbol för förbundet  (läst 2768 gånger)

2003-09-13, 09:38
läst 2768 gånger

Utloggad Crister Lindström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 447
  • Senast inloggad: 2021-12-25, 10:40
    • Visa profil
Ett problem är förstås tyckandet. Alla tycker utan att riktigt förstå vad det är de tycker om.  
 
Att skapa en logotype kräver mycket goda grafiska kunskaper. Det handlar inte om vilket typsnitt som används. Om det vore så enkelt kan jag bidra med de nästan 2000 som jag har i datorn. Bara att välja! Av det kanske ni kan förstå att jag har en viss anknytning till ämnesområdet.
 
Ett problem är själva namnet. Personligen tror jag att man måste övergå till en förkortning. SS går ju inte, men tänk på DN, SAS, ABB osv. Ingen tänker väl SAS som Scandinavian Airlines System - som det egentligen heter.  
 
SSF - vore betydligt enklare att arbeta med. Tyvärr är det redan upptaget av: Svenska Stöldskyddsföreningen. Får väl lägga ett b då: SSFB. En sådan logga skulle kunna bli kraftfull och få genomslag.  
 
Smaka på det!

2003-09-13, 09:43
Svar #1

Utloggad Gustaf von Gertten

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 391
  • Senast inloggad: 2014-06-24, 17:43
    • Visa profil
Hej god vänner  
att ändra på något är det svåraste som finns.  
Inte minst när det gäller att skapa ett modernt  
uttryck för en folkrörelse.  
Folkstormen mot förslaget är därför inget  
överraskande. Men en logga som visar på  
rörelse
i tiden bör ju accepterar att vi lever i  
2000-talet.  
I dagens informationsbrus så är det  
stiliseringar  
som gäller. Och den insikten bidrar till att jag  
läst in mig på symbolen och gillar den rent
estetiskt.
Att skapa och sälja in nya symboler är svårt.  
Lätt är det däremot att på ett publikfriande sätt  
löjliggöra ett seriöst förslag. Där har många  
debattörer fått en lättköpt framgång.  
med vänlig hälsning  
Gustaf von Gertten

2003-09-13, 09:58
Svar #2

Utloggad Sari Wilhelmsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1147
  • Senast inloggad: 2017-03-13, 21:21
    • Visa profil
Faktum är att vi är många som tycker olika, kan inte se att någon löjligjort det här förslaget, många har dock kommit med synpunkter om vad dom ser i logotypen. Sedan är det väl så att det är få av oss som kan det här med logotyper och utformningar av dessa. Vi har liksom inget konkret förslag att komma med. En symbol anser jag om man nu ska se till kopplingarna till ett släktforskarförbund, vara tydligt. Att man kan läsa in fåglar och andra symboler tycker inte jag gör det lättare att associera med Sveriges släkforskarförbund. Frågan är vad människor ser i logotypen om man nu tar bort texten. Framgår det verkligen att det handlar om släktforskning? Det är mina åsikter, bara....
 
Med vänliga hälsningar Sari

2003-09-13, 10:11
Svar #3

Utloggad Sari Wilhelmsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1147
  • Senast inloggad: 2017-03-13, 21:21
    • Visa profil
En tävling kanske skulle kunna utlysas på en reklamskola eller liknande, där Sveriges släktforskarförbund står för priset, och att eleven dessutom får stoltsera med äran. Vet nu inte hur kompetensen är uti skolorna, den kanske visar sig vara suverän...

2003-09-13, 10:38
Svar #4

Utloggad Anders Ellerstrand

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1509
  • Senast inloggad: 2020-10-26, 11:18
    • Visa profil
    • ellerstrand.se
Jag faller inte för förslaget...
 
Jag tycker trädet ser dött ut, den dämpade färgskalan förstärker intrycket. Den som tror att släktforskning är dammigt och tråkigt får nog den känslan förstärkt.
 
Typsnittet är OK, men jag associerar med något annat, osäker på vad, men det känns som en kopia av annan förenings typsnitt.
 
Ändå tror jag det finns möjligheter att bygga på befintligt förslag. Det känns modernt och små förändringar av träd, färgskala och typsnitt skulla kunna göra undeverk?

2003-09-13, 10:45
Svar #5

Utloggad Håkan Skogsjö

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1443
  • Senast inloggad: 2013-04-24, 08:42
    • Visa profil
    • www.bokhandeln.ax
För den som eventuellt är intresserad av typsnitt och deras historia, kan jag berätta att det typsnitt som använts i den nya logotypen heter Eurostile (faktiskt) och är av italienskt ursprung, det tecknades av en typsnittskonstnär vid namn Aldo Novarese och utgavs 1962.  
 
Typsnittshistorikern Valter Falk skriver i sitt standardverk ”Bokstavsformer och typsnitt genom tiderna” (nytryck 1989) att typsnittet var ett försök att konstruera en bokstavsform i enlighet med dåtida industriell formgivning och arkitektur. Snittet har en utpräglat geometrisk form och är konsturerat enligt ett modulsystem.
 
För mig verkar det kanske lite okänsligt att välja ett typsnitt med en såpass ”teknisk” utstrålning (vilket ju dess historia också vittnar om) i ett sammanhang som släktforskning, där mer ”mjuka” mänskliga och humanistiska värden borde vara väsentliga att betona.

2003-09-13, 10:58
Svar #6

Utloggad Jojje Lintrup

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1204
  • Senast inloggad: 2014-12-16, 14:51
    • Visa profil
Jag har trettiofem års erfarenhet av grafisk formgivning att luta mig emot när jag kritiserar den föreslagna logotypen. Därför vill jag bemöta Gustafs kommentar om ett modernt uttryck.
Inom den grafiska världen är man mycket konservativ när det gäller hur man bygger upp t.ex. tidskrifter, böcker, m.m. Formen ändras mycket lite genom åren, ja, t.o.m. seklerna. Detta beror på att den form som växt fram för den grafiska formgivningen tagit just århundraden, kanske millennier på sig. Klassiska uttryck i byggnadskonst håller längst, liksom i konsten, och i grafiken! Allting annat blir tillfälliga flugor som snart känns omoderna och gamla.
Jag tar frågan om en ny loggo på största allvar. Därför är jag också mycket kritisk till att man så lättvindigt hårdlanserar en logga som riskerar att bli förlöjligad genom vad man associerar till den. Det är nämligen åskådaren som bestämmer vad den ser i en logga, inte den som äger den! Ericsson har t.ex. aldrig blivit av med sina tre korvar även om de numera är etablerade. Men vem gillar den loggan???!!!
Jag föreslår att man låter ett par konstnärer, t.ex. Magnus Bäckmark, få komma med ett par alternativa förslag, och därefter hör med rörelsen om vilket som föredras. Bäckmark bygger sina heraldiska symboler efter mycket gamla och vedertagna regler - som finns där bara för att undvika en otydlig symbolik.
Och, förresten, vad är det som säger att vi läsare av denna diskussion inte kan ta ett EGET initiativ till att få fram ett bättre förslag??! Vi behöver väl inte någons välsignelse för det, eller?

2003-09-13, 11:04
Svar #7

Utloggad Ted Rosvall

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1256
  • Senast inloggad: 2024-03-09, 07:49
    • Visa profil
Förbundet har i det längsta värjt sig mot förkortningsivern. I nödfall kallar vi oss SSf
(skrivet så), men helst undviker vi detta. Det finns allt för många förkortningar ute för att en till skulle vara motiverad. Däremot har styrelsen också tittat på ett radikalt förslag att i stället tillsammans med symbolen använda samlingsnamnet SLÄKTFORSKARNA, ibland för sig själv, men där så är nödvändigt (brevpapper och annat) med underrubriken Sveriges Släktforskarförbund.
 
Smaka på det!
 
Mvh
TED

2003-09-13, 11:05
Svar #8

Utloggad Jojje Lintrup

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1204
  • Senast inloggad: 2014-12-16, 14:51
    • Visa profil
By the way... Kommer ni ihåg Sparbankens glasslogga som ersatte den sedan länge inarbetade spareken. Hur långvarig blev den? Är det någon som saknar den? Hur ser symbolen för banken ut nu?

2003-09-13, 11:05
Svar #9

Jan Wallander

Jag har just varit inne och sett på förslaget för första gången och tyvärr, tyvärr...
 
För mig är detta en jätteflott logo för Jägarförbundet. Jag ser en stiliserad hjort i fullt språng med skuggan under. Snyggt men väldigt långt från att få mig att tänka på släktforskning.
 
Men vad är det för fel på nuvarande logo? En logo behöver inte vara en bild - det går alldeles utmärkt att använda en bokstavskombination i fastställt typsnitt. Fundera till exempel över vart Volvos gamla symbol/logo har tagit vägen och hur fantastiskt den nuvarande symbolen/logon VOLVO har slagit igenom. Eller det HM som visar vägen till en viss affärskedja jorden runt.
 
Strunta i bilden - använd bokstäverna och undvik en uppslitande medlemsstorm!
 
Mvh
Jan W

2003-09-13, 11:58
Svar #10

Utloggad Sten-Sture Tersmeden

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 489
  • Senast inloggad: 2017-02-14, 20:51
    • Visa profil
Den stora massan nuvarande släktforskare och alla nya som vi vill attrahera skall väl inte behöva vara experter på grafisk formgivning för att kunna förstå loggan? Måste alltså väldigt enkel, men där ligger förståss problemet!
 
Namnet Släktforskarna tycker jag låter bra. men kan det stå för sig själv i alla sammanhang? Kräver hård och långvarig införsäljning för att förknippas med hela vår stora rörelse.

2003-09-13, 14:30
Svar #11

Utloggad Jan-Christer Strahlert

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1111
  • Senast inloggad: 2015-01-12, 17:43
    • Visa profil
    • hem.bredband.net/strjan/
Hur ser loggor ut i andra länder? Skall förbundet ha en logga bör den vara formgiven så att den inte blir en dagsslända. Håller helt med Jorge, låt ngn som vet hur bestående bilder fungera få komma till tals med kanske ett förslag. Magnus Bäckmark är kunnig på detta område. Jorge Lintrup har grafisk erfarenhet och förmåga att se bilder. De var för sig eller tillsammans, om de så vill och kan, skulle nog komma med ett bättre förslag än det som har presenterats. Jag vågar inte säga vad jag tänker på när jag ser det här förslaget. Jag skulle väl bli nedklubbad till fotknölarna då. Några ord skall jag väl säga, fågel strand, jakt. Nu har jag nog sagt för mycket, fy Jan-Christer.
Om en logga skall vara gångbar även utanför våra svenska gränser, topografiskt och språkligt, bör så lite eller ingen text vara med. Det bör vara en bild som fastnar första ggn, helst en klick-bild.
Jan-Christer

2003-09-13, 14:41
Svar #12

Utloggad Jojje Lintrup

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1204
  • Senast inloggad: 2014-12-16, 14:51
    • Visa profil
Nu menar jag förstås inte att folk ska behöva lära sig grafisk formgivning för att förstå en logga, utan att vi som sysslar med grafisk formgivning - inklusive de som lanserar en logga - ska veta vad som funkar eller inte funkar INNAN vi presenterar det för folk. Det finns ju faktiskt massor med regler för sånt, och erfarenheten är mångtusenårig.
Den föreslagna loggan är dessutom väldigt anonym, beroende på att temat ett träd inte kan varieras särskilt mycket. Därför skulle mer markerade och originellare figurer fungera bättre, t.ex. flera träd, ett heraldiskt träd, ett anträd, någon symbol för genealogin - det finns ju annat än träd, m.m.
Själv står jag bakom ett par antagna loggor för föreningar i Dalarna, men ännu fler av mina förslag har förstås ratats. Det ska alltså inte vara lätt att anta en förbundssymbol!

2003-09-13, 15:08
Svar #13

gunilla simon


2003-09-13, 20:44
Svar #14

Utloggad Lena A Löfström

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 964
  • Senast inloggad: 2022-11-01, 10:39
    • Visa profil
Jojje, jag hänger inte riktigt med. Du skriver här ovan .....utan att vi som sysslar med grafisk formgivning - inklusive de som lanserar en logga - ska veta vad som funkar eller inte funkar INNAN vi presenterar det för folk. Det finns ju faktiskt massor med regler för sånt, och erfarenheten är mångtusenårig. vilket Du självklart har helt rätt i. Men någon stans  anar jag att Du tillsammans med några andra diskussionsdeltagare vill framställa den föreslagna loggan som någon gjort av en amatör. Och så är det ju inte.
 
Jag tycker det är synd om alla medlemmar som inte är helt insatta blir invaggade i tron att Ted eller styrelsen verkligen skulle lägga fram ett förslag framtaget av en amatör på grafisk formgivning. Så är självfallet inte fallet. Den föreslagna loggan är framtagen av professionella grafiska formgivare med stor kunskap och erfarenhet av just allt det som Du efterlyser.
 
Därmed inte sagt att man inte skulle kunna ha olika åsikter om produkten. Det är en helt annan sak.  
 
Mvh
Lena A L

2003-09-13, 23:33
Svar #15

Alf Helin

Loggan är fin men passar inte till Sveriges Släktforskarförbund.
 
Varför måste man hänga upp sig så mycket på att den liknar det eller det. Det har en viss betydelse men det är lika viktigt att man tar till sig varför man har en logga. Och om den är gjord av proffs eller amatörer har ingen större betydelse. Det viktiga är vad den har för funktion. Att den visar att här kommer vi moderna släktforskare.
 
En logga har man för syns skull(!) eller för att synas. Det kan vara en symbol eller enbart text. Den skall helst vara något alla medlemmar känner igen sig i.
 
Här har lagts förslag att utlysa en tävling. Det tycker jag är ett ypperligt förslag. Men låt förbundets samtliga medlemmar få möjlighet att, om de vill, delta. Inom Förbundet finns det säkert en hel del som har gedigna kunskaper för att bedöma den och dess funktion sett från medlemmens sida.
 
Till sist tycker inte jag att man skall ändra på något som fungerar även om vi haft det i 15 år eller längre. Det finns en risk att man tappar en hel del då människor inte känner igen sig. Stor försiktighet krävs både när det gäller justeringar här på Rötter och när man tar fram en logga.

2003-09-13, 23:58
Svar #16

Utloggad Henrik Mosén

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1228
  • Senast inloggad: 2018-10-22, 19:16
    • Visa profil
    • www.vifolka.se
Jag tänkte bara sälla mig till kön med mindre entusiastiska Logga-tyckare.
 
För det första tycker jag att jordytan i sig är alldeles för dominerande i bilden - det tar bort alldeles för mycket uppmärksamhet från trädet, om det nu är det man helst vill ha som symbol för släktforskarförbundet. Iochförsig är den rätt snyggt gjord där man om man vill kan ana sig till att linjen (båten/muränan/ålen) med trädet (seglet/hornen etc) närmast ser ut att vilja susa ut ur cirkeln.
 
Funderar man sedan på vad den vågiga linjen är för något kan man vid en extra titt ana sig till en något dragen Gubben i månen, eftersom linjen för min del vid första titten får mig att tänka på ett leende, och ringen sitter rätt likt vår gamla hederliga måne.
 
Jag är inte särskilt förtjust i ringen överhuvudtaget, då jag tycker den känns alltför begränsande. Ett friväxande träd hade varit betydligt bättre i mina ögon, om man nu ska ha ett träd som symbol.
 
Jag kan inte annat än hålla med om att typsnittet hellre borde vara mer snitsigt med lite mer ålderdomligt utseende. Inget ont om typsnittet i sig, som är rätt snyggt.
Henrik Mosén

2003-09-14, 13:34
Svar #17

Utloggad Jojje Lintrup

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1204
  • Senast inloggad: 2014-12-16, 14:51
    • Visa profil
Proffsighet innebär att man känner den kundkrets man vänder sig till, Lena, inte att man har en firma som ägnar sig åt grafisk design. Jag visste redan att det var proffs som tagit fram loggan - vi satt ju jämte varandra när Ted lanserade den för riksstämman! Men en firma som jobbar med grafisk design åt företag behöver inte nödvändigtvis ha förstått vad som bäst symboliserar släktforskarrörelsen.
Jag frågar mig och alla andra, vad har vi att förlora på att låta framställa ett par förslag till? Blir dessa sämre så finns ju torrakan!

2003-09-14, 14:10
Svar #18

Rune Edström (Rune)

Hej
Får jag också tycka? Varför måste en bild vara med? Som det verkar så är en logo enbart som bild sämre att komma ihåg, än en som enbart har ett ord. En bild som man dessutom ska fantisera ihop själv vad den ska föreställa.
 
Nån föreslog enbart Släktforskarna och det tror jag är det bästa förslaget. Utan törgran. Enbart namnet står sig efter dom här dagarna och tror att det även om tio år är likadant. Däremot eventuell bild har försvunnit ur minnet.
Kanske ett Sverige med på nån kant, så omfattar det alla berörda.
 
Det som konsulten tar för att ta fram en logo, kan ju ges till Genline, som en liten förstärkning av deras kassa. Tror dom behöver en liten uppmuntran kanske dom även hinner till Lappland, i min tid.
mvh
rune

2003-09-14, 15:58
Svar #19

Utloggad Jan Jutefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4731
  • Senast inloggad: 2014-07-06, 10:38
    • Visa profil
Jag vet inte varför det måste komma så himla mycket kritik. Se förslaget som en id?skiss som vi alla kan arbeta vidare med. Den som anser sig ha ett bra förslag till en ny symbol kan ju bara skicka in den till förbundet. Det behöver ju inte vara ett färdigt förslag, utan just en id?skiss som går att arbeta vidare på.
Konstruktiva förslag eferlyses sådeles istället för alla negativa yttranden.

2003-09-14, 16:30
Svar #20

Utloggad Lena A Löfström

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 964
  • Senast inloggad: 2022-11-01, 10:39
    • Visa profil
Jojje, det ena utesluter inte det andra. Och det jag ville åstadkomma med mitt inlägg var att lämna information till alla som vill vara med och tycka. Jag tyckte, och tycker fortfarande att ett flertal inlägg ovan på ett eller annat sätt låter göra gällande att det är amatörer som varit i farten, bl a genom att några framhäver sina egna professionella grafiska kunskaper och ifrågasätter upphovsmännens yrkeskunskap. Jag tycker att om man skall vara med i debatten skall man också ha rätt att ha samma information och bakgrund som vissa andra.
 
Tyckandet har jag sedan inte alls kommenterat i sig. För det var som någon ovan skrev smaken är som baken - delad och det är väl egentligen ganska skönt för tänk om vi alla tyckte lika.
 
Jag borde nog egentligen avhålla mig från att tycka och vill därför inte säga för mycket. Men eftersom vi satt bredvis varandra precis som Du sa Jojje så vet Du också att jag inte gillade den första varianten. Jag tycker dock att de nu liggande förslaget i jämförelse är väsentligt bättre.
 
Sedan tycker jag att eftersom det verkar finnas en massa kunskap i leden så visst kan man ta den till vara. Det finns ju inga som helst hinder för detta. Att jobba fram ett alternativ behöver ju verkligen inte vara sanktionerat från någon högre ort. Jag föreslår att Du Jojje, kanske tillsammans med Tobjörn eller någon annan, sätter Dig ner och arbetar fram ett alternativt förslag. Ja, det gäller förresten alla..... var kreativa, känn efter vilka invändningar ni egentligen har mot den föreslagna loggan, arbeta fram ett eget förslag som för er ter sig som en bättre logga. Skicka sedan in den till förbundet som ju för övrigt på Förbundsrötter efterlyser just id?er och förslag.
 
Att det sedan blir styrelsen som formellt skall fatta beslut, tja det är ju en demokratifråga och var och en får väl försöka påverka sin representant i styrelsen.
 
Mvh
Lena A L

2003-09-14, 21:03
Svar #21

Utloggad Bengt-Göran Nilsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4763
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 09:09
    • Visa profil
    • goto.glocalnet.net/Kalixius
Här en skiss på ett förslag som inte anknyter till det traditionella trädet.
Motiveringen skulle vara att det här visar ett förbund på väg framåt dels symboliserat av fåglarna som flyger framåt och dels texten som är mindre i Sveriges och något större i Släktforskarförbund. Många lägger ner sin själ i släktforskningen och själen sägs ju även flyga upp till himmelen.
Typsnittet är Veljovic Medium.

2003-09-14, 22:06
Svar #22

Rune Edström (Rune)

Ja Bege  
varför inte. Nåt sånt menade jag.
mvh
rune

2003-09-15, 06:53
Svar #23

Utloggad Magnus Påhlsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 810
  • Senast inloggad: 2024-01-03, 11:47
    • Visa profil
Hej
 
Bengt-Görans förslag gillar jag bättre än det först föreslagna. Annars satt jag själv och spånade över andra symboler i släktforskningen. Vad sägs om en symbol med följande innehåll:
 
En snedställd liggande bok och bredvid ett pergament med sigill. Över pergamentet ligger det en gammal penna. Till höger om detta texten Sveriges Släktforskarförbund delat i två rader.
 
Allt skall givetvis ordnas så att man ser att det ligger på ett bord. Det skulle varit kul om någon ville rita upp detta förslag, så att man kan se om det är något att ha. Eventuellt faller allt pga att det blir alldeles för plottrigt.
 
Med vänliga hälsningar
Magnus Påhlsson
Rydsgård

2003-09-15, 18:17
Svar #24

Utloggad Jan-Christer Strahlert

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1111
  • Senast inloggad: 2015-01-12, 17:43
    • Visa profil
    • hem.bredband.net/strjan/
Hej
Bengt-Görans förslag uppfyller en hel del av de kriterier som jag nämnde ovan:
Om en logga skall vara gångbar även utanför våra svenska gränser, topografiskt och språkligt, bör så lite eller ingen text vara med. Det bör vara en bild som fastnar första ggn, helst en klick-bild.
Förslaget är en klickbild som fastnar mycket lättare i minnet. Den är dessutom enkel till max samt lättläst till innebörd. Den enklaste bilden ger det bästa resultatet.

2003-09-15, 19:01
Svar #25

Karin Björkholm (Karin)


2003-09-16, 21:04
Svar #26

Utloggad Peter Siljerud

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 130
  • Senast inloggad: 2024-03-25, 11:41
    • Visa profil
    • www.siljerud.com
Här kommer ett förslag på ny logotyp...

2003-09-17, 00:44
Svar #27

Utloggad Ingegärd Johansson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 668
  • Senast inloggad: 2019-02-15, 23:21
    • Visa profil
Hej Peter!
Vad vill du säga med pokalen/profilerna? Det är väl inte bara gubbar som släktforskar.
 
För övrigt tycker jag att styrelsens förslag till logo är bra. Det är vackert, och trädet, som är en så vedertagen symbol för släktforskning, är tecknat på ett nytt och lite spännande sätt.
 
Mvh
Ingegärd

2003-09-17, 10:13
Svar #28

Utloggad Peter Siljerud

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 130
  • Senast inloggad: 2024-03-25, 11:41
    • Visa profil
    • www.siljerud.com
Dubbelprofilen i pokalen är ju rätt klassisk och passar i min mening bra i detta sammanhang. Att släktforska är ju att se sin egen släkt och det är precis vad de två profilerna i symbolen gör. Om det är en man eller kvinna i symbolen är mig likgiltigt, detta är bara ett utkast för att visa på en id?. I själva verket är det en stiliserad profil av Carl von Linn?. Logotypen är ren och enkel och lätt att återge både digitalt och på papper samt tål att kopieras.  
 
Jag håller med om att trädet är en vedertagen symbol för släktforskning och just på grund av detta anser jag att man kan särskilja sig genom att göra något nytt och nytänkande. Är det ännu en träd-logotyp vi är ute efter?

2003-09-17, 14:21
Svar #29

Ellert Peterson

Det här med pokalen och profilerna är jättebra. Men skulle man inte kunna låta den ena profilen bli en kvinnas profil?

2003-09-17, 21:50
Svar #30

Alf Helin

Behöver vi en ny logga? Och i så fall varför? Vi har ju klarat oss i 15 år med det vi har. Vad jag förstår har vi redan en logga. Ett firmamärke bestående av ett antal bokstäver i en viss ordning eller firmamärke är enligt min uppslagsbok en logga(logo eller logotyp/e). Varför då införa något som vi inte haft behov av tidigare.
 
Detta är egentligen att kasta pengarna i sjön. Ingen har ju hittills sagt att förbundet gör en stor vinst om man inför en symbol för Sveriges Släktforskarförbund. Ej heller har någon varken bevisat eller obevisat sagt att Sveriges Släktforskarförbund gör en framtida förlust om vi inte inför en symbollogga.
 
Men, som jag ser det, kan det bli problem med de medlemmar som inte efter 15 år känner igen Förbundet i den nya dressen. Ett mycket välkänt faktum för de som sysslar med information. Inom föreningsverksamheten, som jag tidigare tillhört, varnar man just för det som föreslagits. Det tar tid att arbeta in en ny symbol och eller byta namn. A och O är att medlemmen känner igen sig.
 
Med vänlig hälsning
 
alf helin

2003-09-30, 14:15
Svar #31

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6872
  • Senast inloggad: 2024-03-29, 16:12
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Så här skriver Ted i sitt veckobrev den 14/9:
 
Det företag som anlitats för att ta fram symbolen ifrågasätts. Det kan påpekas att just detta företag har hand om all reklam och marknadsföring för ett av Sveriges allra största företag i möbelbranschen, och har stor grafisk erfarenhet och yrkesskicklighet.
 
Många av de moderna symboler (eller loggor - denna vedervärdiga slang för det inte mycket trevligare logotyper) som olika företag och myndigheter har begåvats med under senare tid är framtagna just av diverse reklambyråer, som mot höga konsultarvoden har fött fram tre korvar eller den ovan nämnda åländska sparbankseken (den hade i varje fall Ålands färger...) och liknande mästerverk. Fall inte i samma fälla när det gäller Släktforskarförbundets nya symbol!
 
Förbundet har väl hyfsade kontakter med Riksarkivet? Inom nämnda institution finns statsheraldikern. Kanske kan denne bidra med några råd och synpunkter gratis för den goda sakens skull?
 
Detta är nämligen inte i första hand en fråga om grafisk kunskap; än mindre är det en fråga om typografi. Detta är i första hand en fråga om heraldik! Förbundets namn behöver dessutom inte ingå i själva symbolen, utan kan på brevpapper m.m. läggas till över, under, vid sidan av eller runt omkring symbolen - med det typsnitt som passar bäst i varje enskilt sammanhang.
 
Och om ett träd förekommer i symbolen så bör det vara symmetriskt och inte spreta hit och dit. Över huvud taget bör symbolen vara så ren och lite rörig som möjligt.
 
Ted skriver också:
 
Det finns mycket man kan läsa in i denna symbol, någon fick associationer till en fågel, och så skall en bra symbol vara; tydlig men ändå lite spännande och med möjlighet till flera tolkningar.
 
Men symbolen bör väl helst inte vara lika modern som Pastor Jansson (som inte har några bestämda åsikter om någonting), d.v.s. inte likna någonting eller kunna tolkas som vad som helst... Visserligen lär landets släktforskare känna igen symbolen som Släktforskarförbundets om man har sett den tidigare, men det kan väl inte vara tillräckligt - allt kan väl kännas igen om inte minnet sviktar? Nog bör väl även den som för första gången ser symbolen kunna se direkt vad den föreställer utan att det medföljer en bruksanvisning? Det är ju inte frågan om något som ska ställas ut på Moderna Museet och dissekeras på DN:s kultursida...
 
Det kan väl också förtjänas att påpekas att symbolen bör kunna återges problemfritt i svartvitt i t.ex. föreningarnas medlemstidningar, som väl sällan är några avancerade skapelser med flerfärgstryck. Dessutom har tryckkostnaden för brevpapper m.m. en förmåga att stiga i takt med antalet färger. Önskvärt är en eller högst två färger, och gärna lite gladare sådana än i förslaget.
 
Om jag själv ska föreslå något, så är det en kombination av träd och Magnus Påhlssons förslag (den 15/9), med boken och brevet på var sin sida av trädet, och utan text. Allt i ren heraldisk ospretig stil, och gärna i form av en vapensköld. Håller man sig till en klassisk heraldisk stil, så behöver inte Förbundets vapen moderniseras vart femte år...  
 
Förslagsvis har vapnet en färg i botten och en annan färg på träd, bok och brev; för kontinuitetens skull lämpligen vita figurer på röd botten.
 
Släkten symboliseras i detta förslag naturligtvis av trädet, och forskningen av boken och brevet.
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2003-09-30, 22:30
Svar #32

Utloggad Anders Ellerstrand

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1509
  • Senast inloggad: 2020-10-26, 11:18
    • Visa profil
    • ellerstrand.se
Det finns sannerligen olika åsikter... ;-)
 
En symmetrisk, heraldiskt korrekt bild - det låter för mig torrt, dammigt, tråkigt...
 
Jag tycker att det finns mycket i förslaget som är tilltalande. Modernt och mångtydigt! Lite mer liv i trädet och färgskalan och ett annat typsnitt - så är jag nöjd!

2003-10-01, 14:18
Svar #33

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6872
  • Senast inloggad: 2024-03-29, 16:12
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Personligen skulle jag nog avstå från att stämpla något som torrt, dammigt, tråkigt innan jag ens sett ett färdigt förslag. Läsarna kan ju annars få det felaktiga intrycket att man har fördomar mot heraldik...
 
Att det officiella förslaget är mångtydigt är vi däremot helt eniga om. Är det inte just det som är det stora problemet?
 
Och hur länge är det moderna modernt? Vi har numera den rutinen inom Förbundet att styrelseledamöterna sitter 2-3 valperioder som längst, vilket är högst rimligt. Men är det lika rimligt att byta Förbundets symbol med samma intervaller? Ofta lär den i alla fall få bytas om den ska hålla sig modern...
 
Låt mig till sist bara citera ur det reportage från riksstämman som står att läsa i det senaste numret av Disketten (DIS-Västs medlemstidning):
 
En ny logga presenterades: en ring, ett träd med rötter och grenar och en döende trana, eller om det var ett leende...
 
Mångtydigt var ordet! J
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2003-10-01, 20:06
Svar #34

Utloggad Anders Ellerstrand

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1509
  • Senast inloggad: 2020-10-26, 11:18
    • Visa profil
    • ellerstrand.se
Jag har säkert fördomar - men jag brukar vara tillräckligt prestigelös för att kunna ändra mig...
 
Jag tycker inte man ska byta symbol särskilt ofta. Jag tycker att en symbol ska vara modern då den tas i bruk. Är den riktigt bra kan den vara tidlös - är den sämre kommer den snart att kännas omodern.

2003-10-02, 10:25
Svar #35

Utloggad Peter Siljerud

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 130
  • Senast inloggad: 2024-03-25, 11:41
    • Visa profil
    • www.siljerud.com
Vi ser med spänning fram mot att se ditt förslag Jörgen!

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna