ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Okej med smygreklam?  (läst 563 gånger)

2005-12-11, 13:57
läst 563 gånger

Anna Karin Lindberg

Jag undrar om det är okej att svara på frågor, ute på forumet, och sedan lägga ut en länk till en egen släktforskningssajt, där man säljer en databas eller delar av den?

2005-12-11, 19:08
Svar #1

Utloggad Anders Ellerstrand

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1509
  • Senast inloggad: 2020-10-26, 11:18
    • Visa profil
    • ellerstrand.se
Om syftet med länken är att sälja något skulle jag tycka att det är reklam - alltså inte OK. Sådan reklam är bara tillåten på Länktips tror jag.
 
Om länken leder till för diskussionen relevant information (utan köptvång) skulle jag tycka att det faktum att det råkar finnas reklam på sidan är acceptabelt.
 
Men det är ju bara hur jag ser på det...

2005-12-11, 19:09
Svar #2

Utloggad Kenneth Larsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1510
  • Senast inloggad: 2024-03-29, 07:16
  • Kenneth Larsson
    • Visa profil
    • Ancestor
Det är det inte, Anna Karin. Tro mej, jag har försökt...
MVH Kenneth L. Mangskog

2005-12-11, 19:17
Svar #3

Utloggad Anders Ellerstrand

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1509
  • Senast inloggad: 2020-10-26, 11:18
    • Visa profil
    • ellerstrand.se
Ordningsreglerna säger ju:
Reklam  
På Anbytarforum råder står restriktivitet när det gäller reklam, både för varor, tjänster och för webbadresser. Det betyder att i princip alla webbadresser, förutom till föreningar, arkiv eller bibliotek, som blir omnämnda kan komma att raderas. Detta gäller naturligtvis inte adresser som omnämns under ämnet Länktips, där vi tvärtom vill se reklam för webbsidor. Det är dock inte tillåtet att upprepade gånger göra reklam för samma webbsida. Det möter heller inga hinder att omnämna webbadresser i relevanta sammanhang, av typen: ”Boken du sökte hittade jag i Libris-katalogen (www.libris.kb.se)...” eller ”Uppgifterna är hämtade ur PLF:s databas (se http://come.to/plf)”.
 
Det tolkar jag som att web-adresser som faktiskt leder till relevant information, eller används som källa är OK, medan web-adresser som publiceras i reklam-syfte inte är OK. Här finns naturligtvis gränsdragningsproblem som så ofta annars...

2005-12-11, 19:59
Svar #4

Utloggad Jan-Christer Strahlert

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1111
  • Senast inloggad: 2015-01-12, 17:43
    • Visa profil
    • hem.bredband.net/strjan/
Anna Karin
Om du lägger ut data/info ang framtagen uppgift i släktforskingsfråga och anger att denna uppgift har din hemsida som källdata anser i alla fall jag inte detta som reklam däremot bör jag som skribent inte ange denna webadress som referens för ofta
Jan-Christer

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna