ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Ordfundering  (läst 5725 gånger)

2004-07-15, 00:01
läst 5725 gånger

Utloggad Sari Wilhelmsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1147
  • Senast inloggad: 2017-03-13, 21:21
    • Visa profil
Hej,
möjligen här en liten larvig fråga, men kan eller orkar någon förklara för mig skillnaden mellan kalender kontra almanacka?
Saken är nämnligen så att jag har en s.k. kalender som heter Sweriges och Norriges Calender för året 1838 utgiven efter Kongl. Maj:ts nådigaste förordnande av dess Wetenskaps-Academie. Denna bok på 626 sid. innehåller givetvis inte nämnvärt många datumangivelser, utan det mesta handlar om bemärkta svenskar och norrmän såsom inom militären, riddarhuset, academier m.m.
 
Nu när jag gör sökningar på nätet så nämns orden almanacka och kalender om vartannat när jag gjort sökning på calender/kalender. Ofta när jag sökt visar det träffar på adels kalendrar m.m. Anledningen till mitt intresse är egentligen vem/vilka hade intresse av en sådan calender anno 1838, var det gemene man eller? Hur såg almanackorna ut anno 1838.....?
 
Jag menar att man möjligen ska göra en skillnad på dessa eller att man egentligen blandar ihop begreppen.  
 
Med vänliga hälsningar Sari

2004-07-15, 07:53
Svar #1

Siv Johansson

Hej Sari.
Har egentligen inte tänkt på om det finns någon skildnad mellan de två uttrycken. Så jag kollade med akademins ordlista och detta blev svaret.
 
KALENDER: BETYDELSE: förteckning l. tabell som angiver årets dagar o. deras fördelning i månader o. veckor, de religiösa festdagarna o. d. samt vanl. äv. meddelar upplysningar om (förändringarna  
 
jfr ALMANACKA äv. om dylik tabell som är så uppställd att den gäller för ett obegränsat antal år (äv.  
 
Nu fick jag lära mig något nytt.
 
I ditt fall och på den tiden betydde det kanske ytterliggare något annat.
 
Regniga hälsningar från Siv

2004-07-16, 22:38
Svar #2

Utloggad Sari Wilhelmsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1147
  • Senast inloggad: 2017-03-13, 21:21
    • Visa profil
Hej och tack för ditt svar Siv, jag har nog inte heller gjort någon större åtskillnad på kalender och almanacka. Men det verkar vara en smärre skillnad på dem och jag undrar om det inte var större skillnad mellan dem förr.
 
Skulle vara intressant att veta hur det ligger till med detta...hmm, vem ska man vända sig till tro?  
 
MvH Sari

2004-07-16, 23:00
Svar #3

Gunder Grünning

Vad jag kan utläsa från SAOL så är kalender en förteckning av något slag t.ex adelskalendern, Den behöver inte ha något med tidsdatum att göra medan en almanacka är en tidskalender för ett år i taget.
/Gunder

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna