ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Oäkta barn, lämna denna delen i min forskning?  (läst 1874 gånger)

2003-12-07, 15:56
läst 1874 gånger

Utloggad Kina Sylejmani

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1787
  • Senast inloggad: 2022-07-08, 09:22
    • Visa profil
Hej!
 
 
  Har själv i min släkt de som föddes INNAN föräldrarna gifte sig...
Sedan fick de barn inom äktenskapet.
 
 Hur skall man se på de barn som avlades och föddes innan föräldrarna ingick äktenskap..?
För mig är de lika äkta som de (syskon) som föddes EFTER att föräldrarna gift sig.
 
 Bara en liten tanke...
 
 
 /Kina

2003-12-07, 16:57
Svar #1

Mikael karlsson

Tror nog de som diskuterar detta med oäkta eller utomäktenskapliga barn är ute efter en diskussion om hur komma vidare i sin forskning.
 
inte bli idiotförklarade, vi lever som sagt på 2000- talet.
 
Eller tror verkligen tex Jan med anhang att personerna som diskuterar detta att de ser ner på folk ?

2003-12-07, 17:24
Svar #2

Utloggad Jan Jutefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4731
  • Senast inloggad: 2014-07-06, 10:38
    • Visa profil
Mikael,
 
Jag och mitt anhang tror verkligen att vissa ser ner på detta.  
Det har flera gånger, här på anbytarforum, visat sig att folk blir förfärade av att deras anfäder och mödrar har blivit födda utom äktenskapet.

2003-12-07, 18:01
Svar #3

Mikael karlsson

Ja men då ligger väll felet i vad man lägger för betydelse i ordet ?
inte vad man igentligen säger...hjälper väll inte mot fördomar att förpacka samma sak på annat sätt ?
 
Idag är det ju tvärtom mer vanligt med Utomäktenskapliga barn Gissar Jag
 
För mig tycker jag det är något av det intressantaste i forskningen när man kanske stöter på Utomäktenskapligabarn  
Eller annat som aviker från det vanliga, det är ju det som gör det spännande med släktforskning.
 
Skall man skämmas för vad ens anfädrar gjort o inte gjort,, skall man nog inte hålla på med släktforskning....
För alltid är det något som inte var tidsenligt som någon har gjort......

2003-12-07, 20:30
Svar #4

Utloggad Ann Little

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1252
  • Senast inloggad: 2024-02-23, 20:10
    • Visa profil
Hej!
 
Min farfars mor föddes utomäktenskapligt. Hennes mor förblev ogift till sin död. Jag har inget att gå på förutom möjligtvis en man som nämns på raden under farfars mormor i ett husförhör och det bara för att denne mans förnamn passar in med hennes patrinymikon Johansdotter. Jag har efterlyst honom här i Anbytarforum, dock utan resultat samt skrivit till Landsarkivet i Göteborg, då utomäktenskapligt umgänge betraktades som ett brottsmål fram till 1864. Tyvärr så påträffades paret inte där.  
 
Jag bryr mig inte om att farfars mor föddes utomäktenskapligt, men det känns trist att veta att denna gren av släkten kommer att förbli outforskad.
 
Mvh
Ann Little

2003-12-07, 20:52
Svar #5

Alf Helin

Puh, Jan!
 
Jag är äkta utomäktenskapligt barn född på 1940-talet. Och det har aldrig sagts ett ont ord om det. I mina närmaste anor är över 50% oäktingar.  Det handlar nog i verkliga livet om någon slags dubbelmoral och mytbildning.
 
Om det var så hemskt med utomäktenskapliga barn, och det var till och med straffbart, kan man fundera på varför det föddes så många?
 
Om jag förstått det rätt snackar man här på Anbytarforum inte om några dåliga barn utan om de som inte är födda inom äktenskapet.
 
Med vänlig hälsning
 
Äkta oäkta alf helin
Hälsningar
 
äkta oäkta alf helin

2003-12-07, 21:14
Svar #6

Utloggad Karl Vilhelm Kronen

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 70
  • Senast inloggad: 2008-01-23, 19:20
    • Visa profil
En språkvetenskaplig fråga
Vad är ursprunget till orden äkta och oäkta ?
Ordet oäkta i andra sammanhang brukar vara något falskt, men kommer inte begreppet i fråga om oäkta barn från ordet äktenskap d.v.s.- icke i äktenskap född ?
 
KArl Vilhelm

2003-12-07, 21:23
Svar #7

Utloggad Stig Ronnegren

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 167
  • Senast inloggad: 2010-11-20, 17:44
    • Visa profil
Hej igen.
 
Det var inte meningen att det skulle bli någon pajkastning.  
 Ville bara tala om att det kan finnas hopp om att hitta fadern.  
 Oäkta kommer från utomäktenskap som någon påpekade.
 Det står i alla Kyrkböcker antingen uä eller oä.
 God Jul på er alla.
 Stig Ronnegren

2003-12-07, 21:48
Svar #8

Utloggad Kenneth Larsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1510
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 10:11
  • Kenneth Larsson
    • Visa profil
    • Ancestor
Jag trodde att alla någorlunda vana släktforskare
begrep att oäkta barn betyder utom äktenskapet
född, deras äkthet som människor har jag aldrig
sett ifrågasatts. Däremot dömdes deras mödrar av
kyrkan och präster, och därmed också ofta av
omgivningen.
MVH Kenneth L, far till sex oäktingar och son av
en oäkting

2003-12-07, 22:35
Svar #9

Utloggad Jan Jutefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4731
  • Senast inloggad: 2014-07-06, 10:38
    • Visa profil
Jag tycker faktiskt att det räcker med att läsa första inlägget i denna debatt för att förstå att många lägger av när de träffar på oäktingar.
 
Jag förstår inte varför man tjafsar med mig egentligen. Jag ville bara avskaffa ordet oäkta.  
Dessutom är jag själv son till en utomäktenskaplig fader, men det skäms jag definitivt inte för.

2003-12-07, 22:45
Svar #10

Utloggad Carl-Fredrik Hanzon

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1959
  • Senast inloggad: 2018-08-09, 16:27
    • Visa profil
Alf, Karl Vilhelm och Kenneth har naturligtvis rätt. Det som här har ställt till problem är att exakt samma ord: begreppen äkta - oäkta i svenskan har kommit att beteckna två helt olika företeelser.  
 
Dels äkta - oäkta i betydelsen äkta (ung. = genuin, ursprunglig, riktig) i motsats till falsk, förfalskad, och dels äkta - oäkta i betydelsen äktenskaplig - utomäktenskaplig. Detta är rent språkliga termer, som inte innehåller någon värdering av etisk eller moralisk art, och behöver inte ens avse just barn. Vi har ju t.ex. begrepp som det äkta ståndet, tager dig till äkta, äkta makar, äkta förbund o.s.v. utan att man tänker sig förekomsten av falska makar eller falska förbund.
 
Att sedan synen på företeelserna barn födda inom resp. utom äktenskapet har fluktuerat genom tiderna, är ju en helt annan sak, som inte har något med själva begreppen att göra.

2003-12-07, 22:50
Svar #11

Essan Gradhman

Jan!
Det handlar om DÅ i forskningen och DÅ kallades ett utomäktenskapligt barn för oäkting. När du hittar någon där dödsorsaken är nämnd i ålderdomliga termer, ändrar du det också för att passa in i dagens terminologi?
Det är väl inte fel att använda tidsenliga uttryck , uttryck som du hittar i källan.  
Eller är jag alldeles ”ute och cyklar”?  
Essan

2003-12-08, 00:53
Svar #12

Eivor Andersson (Ema)

Jag har aldrig sett att det står oäkting i källan.
OÖ och UÄ har jag däremot sett.
Det är -ingformen jag inte tycker om personligen.
Oäkting är för mig ett negativt laddat ord.  
Det är inte säkert att andra tycker så, men jag använder inte heller orden gammal Kärring, som vissa präster skrev i kyrkoboken.
Bara om jag direkt skall skriva av exakt ur boken.
Men det är kanske tur att alla inte tycker lika.
Då blev det ju inga diskussioner.
Vänl. hälsn. Eivor

2003-12-08, 01:53
Svar #13

Anders Andersson

Att döma av rubriken handlar den här diskussionen om hur man spårar okända fäder. Språkfrågan är också intressant, men den kanske kan få en egen diskussion, så att vi inte onödigtvis pratar i munnen på varandra?

2003-12-08, 09:12
Svar #14

Utloggad Jan-Inge Friberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 110
  • Senast inloggad: 2019-12-13, 12:27
    • Visa profil
Jag tycker att det är spännande med barn, som är födda utom äktenskapet. Det ställer högre krav på mig som släktforskare att spåra, oftast fadern, och att säkerställa släktskapet. Ibland går det kanske flera år innan jag lyckas, med andra kommer jag kanske aldrig att lyckas.
 
Jag anser att alla mina anor är lika viktiga, ty jag är ju summan av dem.
 
Mvh
Jan-Inge

2003-12-08, 13:49
Svar #15

Eivor Andersson (Ema)

Ursäkta Herr Talman ,Anders Andersson, att jag råkade utveckla ämnet!
 
EA

2003-12-08, 17:36
Svar #16

Anders Andersson

Eivor, tack för ditt svar! Mitt förslag var inte specifikt riktat till dig eller någon annan skribent här. I förrgår gav jag exempel på ett barn med modern angiven i dopnotisen och fadern i dödnotisen. När jag ett dygn senare skulle vittja diskussionen på eventuella kommentarer hade mitt inlägg redan arkiverats, så chansen att nya läsare ser det nu är nog rätt liten.
 
Nu är det inlägget inte så mycket att orda om, men det skadar knappast att påpeka att vi här under en och samma rubrik försöker föra två skilda diskussioner, där den ena har goda utsikter att störa den andra. Jag tycker båda frågorna är värda att diskuteras, men de borde ha skilda rubriker för att underlätta meningsutbytet.
 
Jag har inte för avsikt att påta mig talmansrollen, och jag hoppas att jag inte har tagit den från någon befintlig talman. Anbytarforum utgörs främst av dess diskussionsdeltagare, och det är upp till oss själva att ordna våra diskussioner så att de blir till störst utbyte för oss alla.

2003-12-09, 13:37
Svar #17

Malin Lyktberg

Jag tycker att det är intressant att finna olika tips, på tillväga gångssätt gällande oä barn. Men någonstans på vägen har jag fått för mig att det blev svårare för en kvinna när hon fött 3 oä barn? Blev det högre böter eller?
Jag har funnit min mormors farmor som fick (mormors far bl.a. född 1885) 3 utomäktenskapliga/oäkta barn.
 
Malin (född 1 år exakt, före äktenskapet) har själv en dotter som är född ca. 3 månader före äktenskapet

2003-12-09, 18:37
Svar #18

Utloggad Arnold Mellgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1221
  • Senast inloggad: 2022-06-07, 13:25
    • Visa profil
    • www.arnoldmellgren.se
Som jag skrev för någon vecka sedan har jag stött på inte mindre än 8 oäktingar på fädernet. En ledtråd i sökandet efter syndaren=fadern är kanske att få veta var de olika pigorna jobbade. Alltså vilken bonde de jobbade åt. Det rör sig nämligen om några pigor som bodde i hedemoratrakten på 1800-talet och som råkade hamna i s k omständigheter. Hur söker man lämpligast? Tacksam för tips.

2004-09-17, 15:08
Svar #19

Erik P. O. Berggren

Jag blev för ett tag sedan ombedd av en vän att forska lite åt honom och fann då att hans mormor (som inte lever längre) var född utan en angiven fader år 1919. När mormodern var ett år bortadopterades hon.
Mormoderns mor gifte ca tio år senare om sig med en man och fick tre barn födda 1929, 1929 och 1933.
Hur ska vi gå vidare, jag har själv aldrig stött på detta i min egen forskning. Här finns det ju faktiskt en chans att min väns mormoders tre barn fortfarande lever. Utan kunskap om deras tio år äldre halvsyster.
Ska man försöka kontakta personerna eller är det allt för känsligt för dem. De skulle kanske inte alls vara roade av att få reda på att de haft en halvsyster.
Anledningen till att min vän själv inte skriver här är att han inte är allt för bra på datorer enligt honom själv.
 
Med vänliga hälsningar
 
Erik P. O. Berggren

2004-09-17, 16:47
Svar #20

Anders Andersson

En tanke jag har är att man som första steg kan kontakta någon mer avlägsen släkting, exempelvis ett barn till något av de tre syskonen, och fråga om familjen är intresserad av att få kontakt. Den personen blir troligtvis inte lika överrumplad av att få höra talas om en tidigare okänd faster eller moster, som någon som plötsligt får en ny syster, och kan förhoppningsvis förmedla en glad nyhet (alternativt avstyra en oönskad kontakt) på lämpligt sätt.
 
Det är ju i princip samma sak man gör när man kontaktar en annan släktforskare som man delar mer avlägsna anor med, även om de närmast berörda personerna då redan är avlidna. Ju större släktavstånd, desto mindre risk för obehagliga överraskningar på endera sidan.

2004-09-17, 17:02
Svar #21

Erik P. O. Berggren

Anders,
 
tack för att Du tog Dig tid. Jag ska prata med min vän och se vad han tycker om id?n.
 
Med vänliga hälsningar
 
Erik P. O. Berggren

2004-09-17, 22:14
Svar #22

Utloggad Monika Lindqvist

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 104
  • Senast inloggad: 2023-01-02, 12:16
    • Visa profil
Erik !
 
Jag hade ett liknande problem. Jag fann min mormors tidigare okände fader i barnavårdsmannens akt genom Stadsarkivets filial i Frihamnen.
 
Det visade sig att han hade gjort två kvinnor med barn samtidigt och de föddes med sex veckors mellanrum 1917 .Fadern valde att gifta sig med den andra kvinnan. Och de fick senare fler barn tillsammans.
 
Jag forskade framåt i tiden och fann att mormors halvbror ännu levde. Och det var ju ett dilemma.Mormor var ju redan död sedan länge men hur skulle vi närma oss den här släkten på ett bra sätt för alla inblandade ? Vi var så nyfikna att vi inte kunde låta bli heller.
 
Efter mycket diskussioner valde min mor att ta kontakt med en av halvkusinerna till henne, en kvinna född samma år som hon själv. Det blev riktigt bra, hon blev förstås överraskad men var positiv.
 
Snart visade det sig att visst hade ryktet gått bland gammelfastrarna, detta att hennes farfar hade en annan unge någonstans och att han var en sk kvinnokarl.  
 
Men hon ville inte att vi skulle ta kontakt med hennes far, denne halvbror som föddes sex veckor efter mormor. Han var för gammal och skulle ha svårt att hantera detta. Hon gjorde några trevande försök att närma sig ämnet med sin far, men han avfärdade det omedelbart.För en tid sedan dog han och nu öppnas möjligheten att träffa de andra släktingarna.
 
Så det kändes bra att vi gick försiktigt fram, vi fick ändå kontakt med denna släktgren och fick ta del av fotografier och minnen. Och förundras över hur olika vägar livet kan ta.
 
Lycka till !
 
Mvh Monika

2004-09-17, 23:25
Svar #23

Erik P. O. Berggren

Monika,
 
även tack för Din hjälp. Trevligt att det fungerade.  Jag ska som sagt prata med min vän och så får vi se vad som händer.
 
Mvh
 
Erik P. O. Berggren

2005-12-01, 14:03
Svar #24

Inger Rozén

Hej och hå!
Inger Rozén här.Jag har detta problemet,att jag letar efter en omöjlig person,vilken min farfar hade ett förhållande med,och de fick barn.Trots att han var gift med farmor och hade en son./Min far)Farfar erkände snedsprånget,men var hitta moder och barn???Jag tycker att ordet oäkta är så fult.Nu för tiden är alla barn äkta vare sig de är födda utom äkyenskapet.Men då,på 1900talet och före var det ju en skandal.Arma barn och mödrar som fick utstå så mycket.Och nu har vi släktforskare ett sjå att hitta vår släkt.Hälsningar Inger

2005-12-01, 14:29
Svar #25

Utloggad Ingegerd Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1336
  • Senast inloggad: 2016-08-21, 22:21
    • Visa profil
Hej Inger!
 
Jag känner igen din fråga sen tidigare (Dagmar Andersson) och ska försöka hjälpa till när jag får tillfälle att åka till Arninge. Men det blir först om ca två veckor, då jag ska plocka ut två semesterdagar för att börja jobba med Namn åt döda-projektet. Lite vanlig forskning via mikrokort ska jag också göra då.  
 
Jag har dina tidigare frågor med anknytning till affärsrörelse i Bålsta sparade hemma. Så du är inte borglömd.
 
Mvh
Ingegerd

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna