ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Pass och körkortsfoton  (läst 1512 gånger)

2006-03-17, 14:59
läst 1512 gånger

Utloggad Solveig Gavik Husar

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1969
  • Senast inloggad: 2016-07-18, 21:38
    • Visa profil
Är det någon som vet hur man bör gå tillväga för att söka om det finns arkiverat någonstans passfoto och eventuellt körkortsfoto på en person som föddes 1888 i Göteborg och avled där 1975.  
 
Om personen hade pass eller körkort på 70-talet är osäkert men om så skulle vara fallet hur går jag tillväga för att efterforska var detta i så fall är arkiverat som kopia. Någon som har erfarenhet av liknande?

2006-03-17, 15:19
Svar #1

Utloggad Eva Dahlberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4039
  • Senast inloggad: 2024-03-12, 18:31
    • Visa profil
Hej Solveig! Om pass kan du läsa här på Riksarkivets webbsida ur deras Hitta i-foldrar
Hitta i Passhandlingar.
 
När det gäller körkort så frågade jag Vägverket när jag skulle skriva mina artiklar om olika källor från 1900-talet (publicerade i Släkthistoriskt forum nr 3 och 4, 2003) om äldre körkortsansökningar (inklusive foton) fanns kvar i något arkiv. Svaret var nej.  
 
Hälsningar,
Eva
 
PS. dessa frågor har varit upp på Anbytarforum förr, om man söker i Anbytarforum på Funktioner - Sök på ord - körkort så hmnar man bl.a. här
Anbytarforum: Hur gör jag? (Metodfrågor): Tillgång till körkorts- och passregistret.
 
Använd gärna sökfunktionen innan du skriver nya rubriker, särskilt under Ordet är fritt - för det mesta finns det någon annanstans.

2006-03-18, 11:06
Svar #2

Utloggad Solveig Gavik Husar

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1969
  • Senast inloggad: 2016-07-18, 21:38
    • Visa profil
Tack för svar ovan, hade missat att frågan varit uppe på tapeten tidigare i Anbytarforum.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna