ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Prislista på reaböcker?  (läst 1975 gånger)

2006-04-10, 20:38
läst 1975 gånger

Utloggad Jan-Christer Strahlert

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1111
  • Senast inloggad: 2015-01-12, 17:43
    • Visa profil
    • hem.bredband.net/strjan/
Lena A Löfström
OK jag får väl köpa läget.
1. GF vet inte priset på sina försäljningsobjekt i den försäljningslista som ligger ute i dag.
2. Forfarande har GF samma försäljningsaviseringsyta som förbundet, så där är de samställigga?
3. Listan ang dubbletter kom väl lite fel ut eller hur? (fel lista, fel utseende??)
4. Hoppas att kommande listor, oavsett om de gäller medlemmar eller inte, kommer att innehålla prisuppgifter mm.
Jan-Christer

2006-04-10, 20:38
Svar #1

Utloggad Gunilla Johansson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 620
  • Senast inloggad: 2020-02-28, 23:51
    • Visa profil
Ge mig en anledning att lägga en intresseanmälan, när jag kan gå ut på nätet och köpa dessa böcker som inte går att prissätta. För ca 70 kr får jag Er dublett av Stockholmsäktenskap,Margareta R Matovic, 1984 (minst 3 försäljare).
 
Jag diskuterar inte normala medlemspriser utan jag diskuterar en lista där böcker lämnats ut till försäljning till allmänheten. Vad jag förstår så hade det varit annorlunda om det varit ett medlemserbjudande då hade det funnits priser eller?
 
O.k man får veta priset om man är först in med en anmälan, inte annars?
 
Ursäkta, men värvar ni medlemmar på samma i mitt tycke difusa sätt?
 
Jag måste säga att Ni varit otydliga och hela projektet var ogenomtänkt, jag kan inte se det på annat sätt. Vi är oerhört många som inte förstått, är det fel på oss eller på Er framställan?
 
Ide?n var säkert god men blev helt fel.

2006-04-10, 20:45
Svar #2

Utloggad Maud Svensson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 21880
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 19:20
    • Visa profil
Men nu slutade jag inte att läsa efter två poster. Efter den inledningen med versaler och sex utropstecken var jag övertygad om att övriga bokpriser också var kraftigt nedsatta, även om jag (liksom flera andra, tydligen) saknade tidigare pris.  
 
I ingressen sägs också att GF passar på att 'sälja ut'. Hur ska det kunna uppfattas som någon annat än en utförsäljning, det vill säga  en realisation?
 
Om jag inte tyckte att det hela var så skrattretande klantigt skött - först skrika ut reapriser, sen hålla tyst om tidigare pris, därpå försöka kränga böcker utan att tala om vad de kostar och till sist säga till oss att vi borde begripa att det inte är någon rea trots att det står REA och 10:-!!! - ja, då skulle jag nog säga att detta är ett av de fulaste försäljningsknep jag sett på länge.
Hälsar vänligen
Maud

2006-04-10, 20:55
Svar #3

Utloggad Jan-Christer Strahlert

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1111
  • Senast inloggad: 2015-01-12, 17:43
    • Visa profil
    • hem.bredband.net/strjan/
Marknadsvärde är en sak.
Bäst före datum är en annan.
Håller GF på att sälja ut?, vad då?, och till vilket pris?
Tydligen billigare på nätet enligt Gunilla o Maud.
Skall saker säljas ut sälj billigare än de som redan säljer samma produkt, eller?
Jan-Christer

2006-04-10, 21:02
Svar #4

christina forslöf

Oavsett om ni prismärkt övriga böcker så har även ni uppgett att det är rea,
precis som Maud skriver:
Förr kostat 145:- NU REAR VI DEN FÖR 10:- !!!
Ändå påstår du Lena att:
GF har INTE rea och säljer INTE till nedsatt pris
Det är en underlig värld den här sidan lever i.

2006-04-10, 21:12
Svar #5

Utloggad Lena A Löfström

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 964
  • Senast inloggad: 2022-11-01, 10:39
    • Visa profil
Maud: i det här fallet betyder inte orden sälja ut rea utan det betyder att vi säljer en del av våra dubletter som vanligtvis inte är till salu till andra än våra medlemmar. Och för allra sista gången - vi har inte skrikit ut att vi rear någonting alls. Varken med eller utan utropstecken. Och om man drar slutsatser efter två av nio uppgifter får man nog stå sitt eget kast.
 
Gunilla: Du får väldigt gärna köpa våra titlar hos andra handlare för då blir ju det av Dig ratade exet kvar till våra medlemmar. Och som jag sa tidigare så är vi kända för att ha hög kvalitet samt något lägre priser än de etablerade antikvariaten. Och så skall det ju också vara om man är medlem eller hur. Alltså en förmån som denna gång under begränsad tid utsträcktes till även icke-medlemmar. Och något försäljningsknep är det verkligen inte då GF inte på något sätt har försäljning som någon huvudverksamhet utan tvärt om helst vill behålla våra böcker men ändå, om vi har dubletter, kan tänka oss att sälja en eller annan till våra medlemmar.
 
Nu tänker i vart fall jag ägna mig åt det som är själva kärnan i vårt intresse - släktforskning.
 
Goder Afton!
Lena

2006-04-10, 21:17
Svar #6

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6870
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 23:58
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Lena, en liten sammanfattning av de (förhoppningsvis rätt uppfattade) fakta som framkommit delvis på och delvis mellan raderna i dina inlägg:
 
GF säljer bara dublettexemplar vid enstaka tillfällen, och har därför inte ständigt uppdaterade priser på dubletterna. Priserna fastställs när någon är intresserad av att köpa en dublett - och då genom att kontrollera vad antikvariaten tar.
 
När nu hela dublettlistan för första gången publiceras också för icke medlemmar, så har ni inte lagt ned ett stort arbete på att fastställa priser på alla böcker innan ni vet vilka böcker det finns intresse för - utan detta görs när någon anmäler intresse för en bok.Om ni hade
 
? skrivit detta redan från början (eller om du åtminstone hade sagt detta tydligt i ditt första försök att bringa lite klarhet);
? inte sagt att ni säljer ut dubletterna, eftersom 'utförsäljning' enligt normalt språkbruk betyder sänkta priser;
? undvikit exemplen på Rötters förstasida (med bl.a. orden NU REAR VI med versaler...), som också kunde missförstås som att ni reade ut dubletterna,så hade detta rabalder aldrig uppstått. Rabaldret är ju nämligen inget annat än undringar om vilka priserna är och vilka villkor som egentligen gäller.
 
Klarspråk är alltid att föredra framför kurragömmalek om man vill undvika missförstånd...
 
F.ö. är det ingen egen rubrik över artikeln om GF:s dublettförsäljning på Rötters förstasida; artikelavdelaren (som är tunn och grå - inte svart...) till trots står alltså artikeln under den stora rubriken Bok- & CD-rea och de få fetstilsraderna om Förbundets rea, vilka bara framstår som några inledande rader i en sammanhängande artikel om all försäljning - så en del av GF-ordförandens upprördhet borde kanske riktas mot redaktören och inte läsarna...
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2006-04-10, 21:30
Svar #7

Utloggad Simon Olsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 320
  • Senast inloggad: 2012-02-13, 16:20
    • Visa profil
Texten på rötters förstasida bör alltså ändras fortast möjligt! Den framställer GF som en oseriös förening samtidigt som debatten här på forumet delvis gett GF stämplen klubben för inbördes beundran som använt sig av denna bokrea för medlemsvärvning.
 
Det var iaf den bild jag fick av det hela och jag hoppas att inte fler fått den uppfattningen. GF har alltid annars framstått som seriösa.
 
Bara att rätta till misstaget så fort som möjligt nu bara..

2006-04-10, 21:36
Svar #8

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6870
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 23:58
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Det är bara det att när redaktören är tillbaka på jobbet i morgon, så är rean... ursäkta... försäljningen redan över... J
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2006-04-10, 21:48
Svar #9

Utloggad Gunilla Johansson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 620
  • Senast inloggad: 2020-02-28, 23:51
    • Visa profil
Lena  
 
Var har jag påstått att det var något försäljningsknep?
 
Du blandar ihop insändarna och det är inte till fördel för någon?
 
Att jag bara tog en titel av Era lågprisböcker som Ni bara säljer till medlemmar, var tydligen ett jättemisstag. Det gick fort och var enkelt, tror inte att det kan vara så många timmars arbete om Ni användere Er av datorn, tyvärr.
 
Jag antar att Ni inte heller vill ha fler medlemmar utan håller Er till Er egen lilla grupp och säljer ut böckerna där. Inte mig emot, vill inte köpa böcker av Er och vill absolut inte bli medlem. När jag vilka som företräder GF.
 
Jag blir bara trött på att du inte kan hålla isär vem om sagt vad!

2006-04-10, 22:04
Svar #10

Utloggad Michael Lundholm

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 745
  • Senast inloggad: 2024-03-06, 15:53
  • https://lundholm.me
    • Visa profil
    • Släktforskning och personhistoria
Jättebra att GF öppnar sin försäljning utanför medlemskretsen så att genealogisk litteratur/tidskrifter kan komma fler till del. Jag har anmält mitt intresse för ett par objekt. Att jag nu inte vet vad det begärda priset blir spelar ingen roll. Blir det för högt kommer jag att avstå från köp. Mer är det väl inte med det.
//Michael Lundholm

2006-04-10, 22:11
Svar #11

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6870
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 23:58
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Självklart är det utmärkt att också icke medlemmar får chans att köpa GF:s dubletter. Och sättet att fastställa priserna är också helt i sin ordning - om man tydligt och korrekt talar om vad som gäller...
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2006-04-11, 07:03
Svar #12

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Just precis, Jörgen, om det hade stått tydligt och korrekt om prisuppgifter så hade jag aldrig behövt ställa frågan om reapriset och då hade inte den här diskussionen uppstått :-)
Ann-Mari Bäckman

2006-04-11, 12:02
Svar #13

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Nu så här dagen efter kan det avslöjas hur man kunde gjort. På ett tidigt stadium skulle man anmält intresse för samtliga böcker! Då skulle man få en komplett prislista på alla böcker, och sedan kunde man välja och vraka i lugn och ro, eftersom man ju var först i kön på alla böcker!
 
Nej, jag gjorde inte så...

2006-04-11, 13:59
Svar #14

Utloggad Stefan Jernberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2135
  • Senast inloggad: 2024-03-17, 13:06
    • Visa profil
Jag håller med Michael att detta är mycket positivt. Ett bra sätt att få tag i fler medlemmar kan man tänka. Att alla detaljer inte är på plats är förståeligt.
 
Stefan Jernberg, Gustafs (fd medlem)

2006-04-11, 18:52
Svar #15

Alf Helin

Här visar GF verkligen sin toppstyrning då medlemmar av ynnest allra ödmjukast får köpa en och annan prislös(ej gratis!) nådegåva när det passar ordföranden. Som numera fritänkare är jag tacksam för att slippa denna gunst!
 
Inte ens marknadsföringsoraklet, Bert Karlsson i Skara, skulle drömma om att föra ut sitt budskap så taffligt som här har skett.
 
Nej det här är ett skolexempel på hur man inte lockar nya medlemmar utan snarare skrämmer eventuellt nya.
 
Varför skjuter man på budbäraren, Peter, i stället för att sakligt svara på hans befogade frågor? Visserligen i en annan tråd men ändå!
 
Och sist men inte minst i min värld är UTFÖRSÄLJNING synonymt med REA!

2006-04-11, 23:13
Svar #16

Utloggad Lena A Löfström

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 964
  • Senast inloggad: 2022-11-01, 10:39
    • Visa profil
Alf, jag är ledsen att behöva säga det här men det är faktiskt inte jag ensam som bestämmer när vi ska sälja våra dubletter. Det finns de hos GF som har väsentligen större kunskap om vad som finns i dublettarkivet samt värdet på en dublett eller var man får en adekvat prisuppgift. Vi har ju vår eminente bibliotekarie Chris Henning som övervakar det hela.
 
Men jag tycker ändå det var roligt att så många upplevde det här som något positivt och tog tillfället i akt även om personalen fick väldigt mycket att göra i går med alla beställningar.

2006-04-12, 05:49
Svar #17

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Lena! Jag tyckte också det var positivt att få botanisera bland alla dessa titlar och kanske även få köpa något ex, men jag kunde inte läsa någonstans att man skulle anmäla sitt intresse, få reda på priset och därefter bestämma sig. Därav min fråga här i hopp om att någon annan fattat saken bättre. Nu har tåget gått och det känns lite snopet.
Ann-Mari Bäckman

2006-04-12, 11:23
Svar #18

Utloggad Tord Påhlman

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2085
  • Senast inloggad: 2017-11-13, 21:51
    • Visa profil
Eftersom en del missförstånd uppenbarligen har uppstått vore det väl en trevlig gest från GF om man förlängde erbjudandet något, så att de som missat tåget åxå får en chans. (Personligen besökte jag GF i måndags så för mig är det hela överspelat.)

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna