ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Publicering av hela släkters antavlor  (läst 780 gånger)

2005-05-24, 10:43
läst 780 gånger

Utloggad Steve Palmquist

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1210
  • Senast inloggad: 2011-12-06, 15:18
    • Visa profil
Jag har sett att det förekommer diskussioner om att inte ge gratis hjälp till andra etc.  
Själv har jag fått offantligt mycket gratis hjälp och är djupt tacksam för det. Det innebär ju inte att man inte får söka och anstränga sig oerhört mycket ändå.
När jag själv kan något eller kan ge en hänvisning försöker jag själv alltid hjälpa med det.  
Nu är ju detta en diskussions, frågor och svar, forum. Då och då publicerar vi antavlor, men det känns alltid som man upptar för mycket plats med det i en diskussion som denna.  
Det skulle finnas ett ställe där dem som har lust kunde lägga in hela släkters antavlor, för att göra dem tillgängliga för andra mer avlägsna släktingar (som man ofta ju inte känner) och andra intresserade som forskar om dessa släkter.  
Ju mer tillgängliga dessa uppgifter blir på internet desto bättre, tycker jag (man behöver ju inte publicera andra nu levande personer än sig själv om man inte frågat vederbörande om det ?r OK.)  
Det är ju onödigt att det i framtiden ska sitta andra och söka i samma arkiv om detta arbete redan är gjort en gång (man kanske kan behöva kompletera och verifiera (ev. omtolka etc.), men ändå.  
Det är ju klart att den som bearbetat detta material också ska få all ära för det arbetet och ska uppges som källa.
 
M.V.H. Steve

2005-05-24, 17:04
Svar #1

Bo Nordenfors (Nob)

Om man nu får rekommendera en amerikansk variant för detta ändamål, varför inte World Connect på Rootsweb.com. Lätt att sända upp GEDCOM-filer där, liksom att en avlägsen släkting även kan ladda ner en dylik fil. Åtskilliga svenska antavlor finns redan på plats.

2005-05-24, 17:12
Svar #2

Utloggad Stefan Simander

  • Stefan Simander
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7191
  • Senast inloggad: 2024-03-25, 22:16
  • Stefan Simander www.freewebs.com/simander
    • Visa profil
    • www.freewebs.com/simander, Simanderska palatset
Möjligheten finns o flera antavlor är redan publicerade här på RÖTTER!  
Men det kunde gärna vara många fler förstås!
Stefan Simander
Gamla Uppsala + Järlåsa, Sweden
www.freewebs.com/simander
076 - 228 94 22

2005-05-24, 20:38
Svar #3

Karin Sjöstrand

Publicering av anor på Internet och i/på andra medier är ju känsligt. Alla vill ju inte att deras släktförhållanden ska vara tillgängliga för den breda allmänheten, och via Internet blir det ju just så. Själv har jag inga problem med det, faktumet att sådant finns har gagnat mig i min släktforskning. Mycket av det jag hittat på Internet och i diverse andra publikationer har hjälpt mig mycket - även om inte allt stämt till punkt och pricka har det ändå givit mig ledtrådar och i vissa fall har det hjälpt mig att utesluta andra saker.
 
Det här med gratis hjälp och diskussionen kring detta gör mig aningen brydd. Om någon ber en utomstående van släktforskare om hjälp med ett släktträd så är det väl helt OK att begära betalt i någon form, ungefär som om man anlitar en elektriker.
 
MEN om man ser en efterlysning på Rötter där man VET att man har gemensamma anor med den som efterlyser - ska det kosta något då? Då kan man ju få något tillbaka kanske. Blir man inte positivt överraskad när man ser att det är en släkting som söker sina anor?
 
Vad är det då för fel att dela med sig? Genom att kontakta den personen kan man ju få något tillbaka, såsom ytterligare berättelser om släkten som man kanske inte kände till tidigare. Om man inte vill att det ska ske offentligt via Rötter och övriga medier, kan man ju faktiskt välja att kontakta vederbörande privat.
 
Jag tycker faktiskt att detta forum är ett bra sådant, och även om jag dragit fördel av en del saker jag hittat och fått svar på här så anser jag inte mig som en snyltare eller något annat liknande. Om jag har en fråga och någon vill svara - varför måste en tredje person reta upp sig på det - i mina ögon har man inget vettigt att göra själv om man medvetet letar efter fel som andra gör!
 
Nu blir väl alla arga på mig - men det gör faktiskt inget - har tillräckligt många som älskar mig i alla fall - bland annat min närmaste familj.

2005-05-24, 21:55
Svar #4

Utloggad Anders Ryberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2648
  • Senast inloggad: 2013-08-23, 23:49
    • Visa profil
Jag har inget emot Karins inlägg. Jag hjälper till så gott jag kan med en rimlig arbetsinsats. Är det någon som säljer släktforskning så tar jag ställning från fall till fall hur jag vill hjälpa. Om det till exempel är en person som även hjälper andra gratis här så ser jag inget problem att stötta verksamheten lite, om jag bara får credit som tipsare.
 
Sedan är en annan sak att jag ibland ger svar som om du tittar där så finns svaret. Ofta gäller det böcker jag läst och vet vad de innehåller, men inte har till hands. Överhuvudtaget tycker jag att bonusinfo som forskningstips är bra att inkludera i svar.
 
Jag drar mig inte för att påpeka om någon lagt ut felaktiga uppgifter, ingen har väl intresse av felaktiga uppgifter i antavlan, och det bör väl diskuteras när fel dyker upp så de kan rättas?

2005-05-25, 11:59
Svar #5

Utloggad Steve Palmquist

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1210
  • Senast inloggad: 2011-12-06, 15:18
    • Visa profil
Ja, jag har inget emot att det finns professionella genealoger några kan och vill betala sig frå modan etc. men jag tycker ändå det ?r roligare att hjälpa varandra som amatör vilket jag själv ju är i högsta grad inom släktforskning (men en envveten sådan...smiley). jag tyckte bara det kanske kunde finnas en speciel rubrik liksom porträtrfynd etc.
Ja Anders det ?r jätte bra att Du och många andra påpekar fakta fel, det är vi ju alla tacksamma för. Tidigare debatter inom det området har heller inte handlat om att rätta fel. De ska naturligtvis vara så exakta som möjligt.
 
M.V.H. Steve

2005-05-25, 21:32
Svar #6

Utloggad Steve Palmquist

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1210
  • Senast inloggad: 2011-12-06, 15:18
    • Visa profil
Hur kan det bli omvandlat så först jag  skrev från mödan og så står det plötsligt frå modan samt envveten istället för enventen så ska det naturligtvis var Porträtt inte Porträt... etc jag undrar, när man har genomgått texten, som jag har gjort (och skriver från utlandet) vad sker där efter?????
 
M.V.H. Steve

2005-05-25, 23:13
Svar #7

Karin Sjöstrand

Anders!
 
Givetvis är jag glad om till exempel du kan tipsa mig om så kallade källor och annan litteratur - jag begär inte att någon annan ska göra själva arbetet åt mig - blir lika glad om någon upplyser mig om var jag kan leta uppgifter.
 
Det finns många saker man inte vet något om här i livet - man måste äga lite ödmjukhet och erkänna att man inte alltid kan veta allting.
 
Även om man är 70 år och släktforskat i 40 år så innebär det ju inte att man är någon slags gud - även om man har 30 års mer livserfarenhet jämfört med mig som fyller 42 i år.
 
Hälsningar från
 
Karin

2005-05-26, 00:46
Svar #8

Utloggad Anders Ryberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2648
  • Senast inloggad: 2013-08-23, 23:49
    • Visa profil
Och du har 15 år mer än mig...

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna