ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Rötterbokhandeln  (läst 990 gånger)

2002-01-05, 06:56
läst 990 gånger

Andreas Karlsson

Är priserna som anges i Rötterbokhandeln justerade för den nya sänkta bokmomsen, eller anges de med den gamla momsen, så att man själv får räkna ut priset med den nya momsen?

2006-04-05, 07:19
Svar #1

Utloggad Helena Thorman

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 408
  • Senast inloggad: 2017-10-22, 13:46
    • Visa profil
Jag vill handla i Rötters bokhandel, men länken är inte lätt att hitta och när man väl kommer in på sidan, är det en ny sida, som inte verkar fungera. Hur jag än klickar på länkar om CD-skivor, böcker m.m. så visas bara sidan är du med i en förening: klicka på fortsätt.
 
Men inget händer........?  :-(
 
Någon som vet vad som hänt eller är på gång,
det är ett tag sedan jag var inne och läste nyheter.
 
/Helena i Södertälje

2006-04-05, 08:29
Svar #2

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Helena!
 
Jag har samma erfarenhet som du. Det var som sagt inte lätt att hitta och sedan har jag för mig att någon presentation av vad son finns att köpa gick inte att finna.
 
Det sistnämnda kan jag minnas fel, men absolut inte det första. Nog borde det väl gå att fixa så att man lättare hittar Bokhandeln.
 
Ann-Mari
Ann-Mari Bäckman

2006-04-05, 10:29
Svar #3

Utloggad Gunnar Jonsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2177
  • Senast inloggad: 2024-03-23, 13:34
  • Gunnar Jonsson, Säffle
    • Visa profil
I vänstermenyn finns en stor tydlig rubrik med BOKHANDELN. Sedan är det bara att svara på frågan om man är medlem eller inte. Är man det så väljer man aktuell förening och klickar på fortsätt. Fungerar jättebra här hos mig.

2006-04-05, 13:18
Svar #4

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Så enkelt var det! Jag vet inte hur jag snurrade runt bland alla titlar, för att till slut hitta bokhandeln.
 
Ann-Mari
Ann-Mari Bäckman

2006-04-05, 15:21
Svar #5

Utloggad Helena Thorman

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 408
  • Senast inloggad: 2017-10-22, 13:46
    • Visa profil
Tja, fråga mig inte varför, men nu hittade jag både länken och sidan fungerade. *suck*
Datorer är ett gissel. Can't live with them, can't live without them.
 
Nähä, jag är inte blind på båda ögonen, jag har till och med idkat högläsning, för att inte missa något  
 
/Helena

2006-04-05, 16:19
Svar #6

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6919
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 17:51
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Den tydliga länken till bokhandeln på Rötters förstasida har inte funnits där särskilt länge. Tills helt nyligen låg den bland övriga länkar under Riksförbundet.
 
Dessutom noterar jag att Rötters bokhandel numera ligger utanför Rötter... Länken på Rötters förstasida går till www.genealogi.se/bokhandel - men man förs direkt vidare till www.pbs-composer.com/hosting/rotter/index.pbs...
 
Men domänen pbs-composer.com ligger - liksom genealogi.se och aland.net - på en server hos Ålcom (Ålands Datakommunikation AB).
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2006-04-05, 17:39
Svar #7

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Helena! Då var vi kanske inte så snurriga då :-)?
 
Ann-Mari
Ann-Mari Bäckman

2006-04-05, 23:11
Svar #8

Peter Karlsson (Peterk)

Goafton i stugan..
 
Länken är faktiskt svårfunnen så tillvida att den är av det rubriksnitt som på andra ställen i menyn alltid har länkar under sig. Jag begrep faktiskt inte först att den var klickbar alls..  
 
-Ett tips är väl att den åtminstone får en liten blå triangel framför sig. Svart och versal kanske den kan få fortsätta vara (för att ange att den är en egen avdelning) - men något som direkt markerar den som en länk (förutom mouseover-effekten) vore nog bra..

2006-04-06, 09:17
Svar #9

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6919
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 17:51
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Det finns ett mycket bra sätt att visa att en text är en länk, och det är att använda den länkmarkering som är standard på nätet, och därför inte kan missförstås av någon: Understruken text.
 
Faktum är att länktext automatiskt blir understruken om inte den funktionen stängs av, vilket kan göras antingen i webläsaren (av besökaren själv) eller i sidans kod (av sidans konstruktör/utgivare).
 
Det är alltså det sistnämnda som är fallet här. Och skälet till detta kan inte vara annat än rent kosmetiskt, då den borttagna understrykningen inte har någon praktisk funktion - ingen positiv sådan i alla fall...
 
Att texten byter färg och stryks under när man pekar på den är ju helt meningslöst (om meningen inte är att irritera besökarna...) - eftersom man pekar på den först när man redan har insett att det är en länk... J
 
Och de blå trianglarna har många vittnat om stör mer än de hjälper; särskilt irriterande är 'flugskitarna' för dem som inte har örnblick (och hur många har det...?). Dessutom har länktexten fast storlek; texten ändras alltså inte när besökaren ändrar textstorleken i sin webläsare (om inte läsaren har en zoom, men det finns inte i alla).
 
Dessa länkar är m.a.o. ett av många, många exempel på nätet där design går före funktion - stick i stäv med det som trots allt är en 'trend' nu: Att öka sidornas tillgänglighet. Och att öka - inte minska - tillgängligheten borde väl ändå vara målsättningen vid moderniseringen av Rötter...?
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2006-04-12, 04:56
Svar #10

Utloggad Lars Nilsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 40
  • Senast inloggad: 2020-12-27, 23:53
    • Visa profil
Även om man hittar in till bokhandeln via länken, så är det ganska irriterande att man måste ange om man är medlem i en förening eller ej innan man ens kan gå vidare och titta på vad som finns att köpa. Den frågan skulle flyttas till när man checkar ut så att rätt pris beräknas då.

2006-04-12, 20:21
Svar #11

Utloggad Leif Gson Nygård

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2047
  • Senast inloggad: 2024-04-09, 13:42
    • Visa profil
Lars!
 
Håller med. Varför inte inlämna detta som ett förslag direkt till de berörda? Du har Tipsa redaktionen på förstasidan.
 
Mvh
Leif

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna