ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 2004-10-27  (läst 1887 gånger)

2004-10-25, 20:46
läst 1887 gånger

Utloggad Eva Dahlberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4039
  • Senast inloggad: 2024-03-12, 18:31
    • Visa profil
Ett tillägg till Torbjörns redogörelse. Rötterrådet har fungerat som just Rötterråd - inte Anbytarforum-råd. Många verkar antingen blanda ihop eller förbise att Nättidningen är mer än Anbytarforum. De diskussioner vi haft har huvudsakligen rört Rötter, de s.k. redaktionella delarna.
 
Rådets tillkomst finns angivet i Släktforskarförbundets nyhetsbrev Angeläget nr 1/03, på sidan 5, tillsammans med flera andra råd och kommitt?er.
 
Hälsningar,
Eva

2004-10-25, 21:22
Svar #1

Utloggad Steve Palmquist

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1210
  • Senast inloggad: 2011-12-06, 15:18
    • Visa profil
Nej det är inte viktigt att gå i polemik Legony, men det är viktigt att ställa upp för dem som blivit mobbade.  
Dessutom att svara på andra människors svar, oftast hjälpsamma och trevliga, är viktigt tycker jag. När det så händer att elakheter och andra obehagligheter börjar rycka runt en från olika håll, oftast samma personer mer eller mindre jämt, så försvarar man sig Leif! Man angriper inte,men man försvarar sig verbalt...Det är en människorätt! Det är vad jag har gjort och några andra...de andra som blev mobbade försvann med svansen mellan benen, detta kan inte vara riktigt! Jag är 100% säker att jag inte har mobbat någon, men jag har försvarat mobbing offer och dessutom mig själv! Jag känner mig dock inte som mobbing offer personligen, just därför att jag kan försvara mig...! Några gånger har jag trampat över sträcken och dummat mig och då har jag bett om ursäkt (detta har jag påpekat förr!). Vid ett par tillfällen nu senast i söndags: dök det upp ett allmänt och  faktiskt kriminellt inlägg med homofobi och antisemitism i mycket kränkande ordalag  under ordet är fritt, då skrev jag till anbytarvärden och bad honom ta bort det. Det gjorde Peter Karlsson så, jag hade inte väntat annat.  
Jag skriver naturligtvis bara utifrån mina egna erfarenheter andras har jag inte..., men det har jag också fullt ut rätt att göra som varje annan person. Jag sitter inte och böjer huvudet och är rädd eller bekymrad för dessa mobbare som förekommer på Rötter, tvärtemot vet jag att jag har gjort vad jag ska som medmänniska för att stoppa mobbing, om det lyckats eller ej kan man tyvärr inte se resultatet av ännu...
 
Med vänliga hälsningar: Steve

2004-10-25, 21:27
Svar #2

Utloggad Anders Ryberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2648
  • Senast inloggad: 2013-08-23, 23:49
    • Visa profil
Jag kan hålla med om att min tanke att förbundsledningen i nödfall skulle ha rätt att ändra i veckobreven var förhastad.  
Dock tycker jag att det verkar bra att förbundsstyrelsen kan vidta andra åtgärder vid behov, vilket var min huvudtanke.

2004-10-26, 00:18
Svar #3

Utloggad Leif Gson Nygård

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2046
  • Senast inloggad: 2023-10-20, 18:52
    • Visa profil
Steve,
 
Naturligtvis ska den som känner sig mobbad ha möjighet att försvara sig! Där är vi helt eniga.
 
Men mobbing ska ö h t inte få förekomma på sajten! INGEN ska behöva försvara sig mot något sådant.
 
Hur vi ska komma tillrätta med detta är mycket viktigt att diskutera.  
 
Det gäller att stämma i bäcken och för detta har alla - jag återkommer till det - ett ansvar, inte minst de som administrerar nättidningen; redaktör, anbytarvärd, rötterråd och förbundsstyrelse.
 
Som avslutning, en historia som jag fick mig tillsänd i förra veckan (vänskapsveckan):
 
[color=0077aa]Det är historien om 2 vänner  
som promenerar i öknen.  
Vid ett tillfälle börjar dom gräla  
och den ene ger en örfil till den andre.  
Den senare, som har ont  
men inget säger,  
skriver i sanden:  
 
I dag fick jag en örfil av min bäste vän.
 
De fortsätter att promenera  
och kommer till en oas,  
där dom bestämmer sig för att bada.  
Men den som fått en örfil tidigare,  
drunknar nästan och hans vän  
räddar honom.  
När han kommit till sans igen  
skriver han  
på en sten:  
 
Idag räddade min bästa vän mitt liv.
 
Den som givit örfilen och sedan  
räddade sin vän frågar:  
När jag skadade dig  
skrev du i sanden,  
och nu när jag räddat dig  
skriver du  
på en sten.  
 
Varför?  
 
Den andre vännen svarar:  
 
När någon skadar oss  
ska vi skriva det i sanden  
där förlåtelsens vindar  
kan sudda ut det.  
Men när någon gör något bra för oss,  
bör vi gravera in det  
på en sten
där ingen vind  
någonsin  
kan sudda ut det.  
 
Lär dig att skriva dina skador i sanden och dina glädjeämnen på stenen.[/color]
 
Mvh / Leif

2004-10-26, 05:12
Svar #4

Rune Edström (Rune)

Hej
Har sett fram mot Steves inlägg om mobbning, även här. Nu kom det.
mvh
rune

2004-10-26, 06:57
Svar #5

Utloggad Steve Palmquist

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1210
  • Senast inloggad: 2011-12-06, 15:18
    • Visa profil
Hej Leif:
 
Det är jag full enig i, och menar att jag har försökt att leva efter det.  
Vi är dock inte mer än människor och lever i ett samhälle där det också ska finnas någon rättvisa och balans.  
Ja Rune, diskussionen fortsätter uppenbart, så varför skulle inte jag också skriva i sanden och hugga i sten...
 
M.V.H. Steve

2004-10-26, 07:29
Svar #6

Rune Edström (Rune)

Hej Steve
Men tycker närmast du tittar för mycket i spegeln, så det blir tvärtom.  
rune

2004-10-26, 07:42
Svar #7

Utloggad Steve Palmquist

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1210
  • Senast inloggad: 2011-12-06, 15:18
    • Visa profil
Hej Rune.
 
Ja Rune, då är det ju många som gör det här på Rötter och kanske därför budskapet inte går fram när det första gången blir sagt? Nu tror jag mitt spegeltitteri mest handlar om när jag ska på scenen, annars är jag bed?vende ligeglad hvord?n jeg ser ud...
Steve

2004-10-26, 16:33
Svar #8

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6870
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 23:58
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Ted, du skriver att tonen i ditt förra veckobrev inte var hårdare än vad som var påkallat av situationen på Anbytarforum just då, ett nödvändigt undantag. Det låter närmast som en nödsituation där förbundsordföranden var tvungen att utlysa undantagstillstånd.
 
Det som fick dig att ta i som du gjorde var ju CD-debatten - men just då, d.v.s. när du skrev ditt veckobrev, hade det inte gjorts ett inlägg på över en vecka i den debatten (och dina egna ord var också att debatten nyligen grasserade i Anbytarforum). Då förefaller det inte att finnas ett alltför akut behov av att upplysa hela Släktforskar-Sverige om att de som inte delar din uppfattning i den frågan kräker ned sina argument i halsen på meningsmotståndarna.
 
De orden gällde f.ö. inte bara CD-debattörer, utan ingick i en allmän beskrivning av personer som häckar i Anbytarforum och snöar så till den milda grad in på vissa frågor. Dessa personer skulle också, om viljan finns, kunna beskrivas som flitiga skribenter som har vissa hjärtefrågor. Men det medges att det ordvalet inte är lika effektivt om man vill skapa en nyttig debatt...
 
Men Torbjörns löfte om att frågan kommer upp på nästa styrelsemöte låter dock utmärkt!
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2004-10-26, 16:39
Svar #9

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6870
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 23:58
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Förslag
 
När det gäller tonen i Anbytarforum, så föreslår jag att Peter blir flitigare med saxen.
 
Inlägg som innehåller personangrepp ska utan pardon tas bort - hela innehållet ned till minsta kommatecken! Om det hunnit att komma kommentarer (kritik eller instämmande gör detsamma), så kan naturligtvis inte de hänga kvar där i luften, utan får gå samma väg. Samma sak om skribenten skriver ett nytt inlägg och klagar på att det förra inlägget togs bort - klipp till igen, eftersom det också är en kommentar till ett borttaget personangrepp.
 
Om de borttagna inläggen innehöll annat än persongreppet resp. kommentaren - kanske t.o.m. något i den aktuella diskussionens sakfråga J - så låt huvudet i inlägget vara kvar, alltså skribentens namn samt tidpunkten, så att det syns att det gjorts ett inlägg, men ersätt innehållet med en redaktionell kommentar:
 
Inlägget är borttaget då det innehöll personangrepp resp. svar på ett numera borttaget personangrepp.Sedan får skribenterna återkomma med sakuppgifterna i nya inlägg.
 
Det kanske kan tyckas hårt att ta bort hela inlägget, men det är det enda sättet att få slut på debatterna om debatterna. Dessutom är det inte Peters sak att sitta där och ödsla tid på att klippa och klistra som i Kurt Olssons pysselhörna J - skribenterna kan som sagt återkomma med eventuella sakuppgifter. Vet man vad som gäller, så får man helt enkelt skylla sig själv om man blandar sådant som måste sägas med sakuppgifter i samma inlägg!
 
Anledningen till att personangrepp kommenteras/kritiseras (av mig och andra) är ju att de ligger där fullt synliga; att inte kritisera dem är ju detsamma som att acceptera dem. Men tas inläggen bort, så finns det ju inget att kommentera. Därmed uppstår det heller ingen ytterligare debatt när andra hoppar in och kritiserar den som kritiserat påhoppet, vilket ju sker titt som tätt eftersom somliga har väldigt svårt att se skillnad på ett personpåhopp och kritik mot den som har hoppat på någon - båda delarna är ju märkligt nog i vissa ögon lika mycket käbbel eller t.o.m. lika mycket påhopp.
 
Hade t.ex. saxen genast kommit fram när den första lika bisarra som oförskämda anklagelsen om en maffia i Anbytarform kom på pränt, så hade de senaste månaderna varit betydligt lugnare - inklusive den senaste veckan, vars tumult ju hade sitt ursprung i maffia-inläggen.
 
Nu kan naturligtvis Peter inte hinna att läsa allt, men om vi vet att detta kommer att tillämpas i fortsättningen, så lovar i alla fall jag att meddela Peter när jag ser ett personangrepp i stället för att kommentera det själv.
 
PS!
 
Om man har ett användarkonto, så kan man kryssa för alternativet Visa ej förhandsgranska när meddelande skickas. Den möjligheten bör tas bort. Det skadar inte att man får se sitt inlägg i tryck innan man sänder in det.
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2004-10-26, 16:55
Svar #10

Utloggad Ted Rosvall

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1256
  • Senast inloggad: 2024-03-09, 07:49
    • Visa profil
Nej, Jörgen, det var inte debatten om CD-skivorna som förorsakade stängningen av Kantstött. Det går utmärkt att ta upp denna och andra frågor som berör förbundets verksamhet under Ordet är fritt, även frågan om Sverige Befolkning 1970 respektive 1980.  
 
Det jag försökte säga i mitt veckobrev var bara, att någon gång får det vara nog. Vem som vill har naturligtvis rätt att använda Anbytarforum för konstruktiv kritik. Men om man har sagt vad man har att säga i ett ämne både en, två, tre och hundra gånger, och inte rimligen kan ha något nytt att tillföra debatten, då måste man faktiskt ge sig. Det var denna oförsonlighet, och ovilja att respektera de beslut som går en emot, som var den tändande gnistan.
 
Mvh
TED

2004-10-26, 17:38
Svar #11

Utloggad Leif Gson Nygård

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2046
  • Senast inloggad: 2023-10-20, 18:52
    • Visa profil
Vill uttrycka mitt stöd för Jörgen Tollessons utmärkta förslag.
 
Men jag föreslår också att Rötter-rådet utökas med ett par, tre personer till. (Varför inte Jörgen Tollesson, Maud Svensson och Anders Rydberg?).
 
Det är omöligt för Peter att vaka över alla inlägg som skrivs under ett dygn. Det måste finnas fler officiella personer som delar på den uppgiften, även om det sedan är Peter som praktiskt håller i saxen.
 
En mycket viktigt uppgift är att kväva mobbingtendenser i sin linda. När beskyllningar/motbeskyllningar, såsom Jörgen beskriver, når en viss volym, tenderar debatten att övergå i ren mobbing. Och det är jag säker på att ingen av oss vill se.  
 
Vi har därför ALLA ett ansvar att stävja detta genom att göra anbytarvärden & Rötter-rådet uppmärksamma på sådana - och andra - debattinlägg som klart strider mot ordningsreglerna.
 
Mvh / Leif  

2004-10-26, 17:41
Svar #12

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6870
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 23:58
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Hur kom Kantstött in i sammanhanget, Ted? Frågan gälde ju ditt ordval i veckobrevet.
 
Det är f.ö. inte en fråga om ovilja att respektera de beslut som går en emot. CD-debatten handlar inte om hurvida Förbundets beslut om CD-utgivningen har tagits på ett korrekt sätt eller inte, alltså om föreningsdemokratin har fungerat; vad det gäller är om det alls är rätt (moraliskt och/eller juridiskt) att fatta ett sådant beslut.
 
I det sammanhanget är det mycket intressant att läsa avslutningen av ditt senaste veckobrev, och se den hänsyn du vill att vi ska visa mot dem som levde för över 100 år sedan:
 
Även om handlingarna är offentliga och tillgängliga ger det oss aldrig rätt att utsätta någon för onödig exponering, särskilt inte när vi inte har alla fakta i målet - det är precis samma inställning som rättshaveristerna har upprepat hundra gånger när det gäller hänsyn till nu levande människor vid CD-publicering, vilket alltså var den tändande gnistan när du dundrade som du gjorde i ditt förra veckobrev! J
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2004-10-26, 17:59
Svar #13

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Äntligen!  Det är inte så ofta som Jörgen och jag har samma åsikt i klimatfrågor, men den här gången föreslår Jörgen något som jag till 100% stödjer, och något som jag efterlyst då och då i mail till anbytarvärden. En absolut benhård inställning mot personangrepp som direkt leder till borttag av hela inlägget. Dessutom att eventuella motkommentarer och allmän upptrappning likaledes går raka vägen i papperskorgen. Jag har aldrig förstått meningen med att ha den ena konflikthärden efter den andra liggande som potentiella inspirationskällor att ta upp gamla motsättningar.
 
Jag tänkte också föreslå att Peters börda lättas genom att Rötterrådet mer aktivt engageras i uppgiften. Dels rent praktiskt, men också att i tveksamma fall (de lär väl kunna uppkomma) genom ett gemensamt beslut välja om inlägg ska tas bort eller ej, så att inte hela ansvaret ligger på en stackars person. Nu ser jag att Leif Nygård kommer med ungefär samma tanke, och därmed så instämmer jag också i Leifs tankar. Vilka personer som lämpar sig bäst lämnar jag åt andra att avgöra.

2004-10-26, 18:56
Svar #14

Eivor Andersson (Ema)

När vi ändå håller på kan vi väl ta in polis och militär, som håller ordning på alla dessa hemska släktforskarhuliganer på Anbytarforum.
 
Är vi tillbaka i grundskolan där Farbror Blå står med pekpinnen??
 
Det handlar väl om vuxna människor som bör kunna ta hand om ev. påhopp själva?
 
Springa och skvallra hos magistern har aldrig varit min starka sida.
 
Det lider allt emot natt nu, som Fröding skrev..
 
Hälsn. Eivor

2004-10-26, 20:50
Svar #15

Utloggad Carl-Fredrik Hanzon

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1959
  • Senast inloggad: 2018-08-09, 16:27
    • Visa profil
Uppenbara personangrepp, knivhugg och nålstick, som endast syftar till att såra, förnedra eller provocera, kan ju på ovan nämnda sätt lätt och utan större komplikationer plockas bort. Men hur ska man förfara med inlägg, som författaren skrivit utan några som helst mörka eller dolska biavsikter, men där någon annan läser in tonfall, syften och avsikter, som författaren överhuvudtaget inte haft med i sin tankevärld? Ja, det kan t.o.m. vara tankar och åsikter som vore honom/henne totalt främmande, ja, rentav motbjudande. Jag vill faktiskt påstå att även sådant har hänt några gånger... På något sätt känns båda perspektiven välbekanta....
 
Men det är ju egentligen ingenting konstigt med det; vi måste ju som människor ständigt tolka signaler från vår omvärld, och ständigt väga olika utsagor och budskap; inte bara i fråga om trovärdighet och autenticitet, utan i minst lika hög grad i fråga om välvilja, neutralitet eller illvilja hos budbäraren och budskapets upphovsman (/-män, /-person /-personer).
 
Och tolkningar kan ju som bekant vara mycket subjektiva, och det finns sannolikt inte två personer, som upplever en text, en utsaga eller ett tilltal på exakt samma sätt. Vi har alla olika erfarenheter och bagage med oss, som gör att vi helt enkelt upplever och tolkar en och samma sak på olika sätt. Och ibland blir det fel...
 
Och vem har i så fall tolkningsföreträde: författaren eller uttolkaren (/exegeten)? Eller kanske en tredje person, en neutral domare? Eller kanske ännu hellre en jury?

2004-10-26, 21:58
Svar #16

Eivor Andersson (Ema)

Jag instämmer med Carl-Fredrik.
 
Jag kan erkänna att jag kanske misstolkat inlägg som ironi några gånger , men att jag samtidigt blivit misstolkad själv när jag menade att skämta.
 
Därför anser jag att det är bättre att vederbörande gör upp sina förehavande med en gång så att det är ute ur världen.
 
Anbytarvärden med medhjälpare bör radera om han så önskar.  Men inte kan en hel nämnd sitta och dividera om varje inlägg??
 
Hälsn. Eivor

2004-10-26, 22:36
Svar #17

Utloggad Ted Rosvall

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1256
  • Senast inloggad: 2024-03-09, 07:49
    • Visa profil
Förlåt, Jörgen, att jag missförstod dig. Det har varit så mycket hugg och slag och anklagelser på sistone att jag tydligen inte är riktigt alert...
 
Det var skönt att höra att förbundsstyrelsen i alla fall inte har fattat några ur demokratisk eller föreningsmässig synvinkel felaktiga beslut. Att ett antal skribenter inte gillar beslutet är en annan sak, och det är ingen som begär att de skall ändra uppfattning. Det jag begär, är att man någon gång i denna kungens regering skall acceptera de beslut som fattas (även om man inte gillar dem) och inte i evighet älta och älta samma argument om och om igen.
 
Den jämförelse Du gör mellan CD-debatten och det sista stycket i mitt senaste veckobrev, är intressant och tål att diskuteras. Detta kan sägas vara en ny ingrediens som kanske också ger nya infallsvinklar.
 
Du menar att jag gör mig skyldig till en logisk kullerbytta när jag vill skydda mina förfäder för hundra eller mer år sedan från att urskiljningslöst få heta idiot eller byfåne, medan jag inte har något förbarmande med nu levande människor, som hejdlöst utlämnas i våra CD-skivor 1970 och 1980.
 
Men det finns en stor skillnad: De uppgifter där jag manar till diskretion är genuint känsliga, och tillhör den grupp av personrelaterade uppgifter, som särskilt uppmärksammas i utredning efter utredning; Sinnesjukdom, könssjukdom, kriminalitet, dödsorsak, adoption, handikapp, ekonomiska förhållanden o.s.v.
 
Inga sådana uppgifter finns med på förbundets CD-skivor! Det är det som är den stora skillnaden.
 
Med vänlig hälsning
TED

2004-10-26, 23:21
Svar #18

Utloggad Steve Palmquist

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1210
  • Senast inloggad: 2011-12-06, 15:18
    • Visa profil
Nej några ting försökte jag språkligt rätta, men de försvann dock, när jag var inne och redigerade, men annars står det som det ska...de herrar och damer! Ja, bitter minst sagt! Mobbing är enligt er OK! Läs och lär, och skäms rent ut sagt...! Läs Tollesson och Läs Ted Rosvall...och läs dem som i dumhet böjer huvud!!!!! De är värst!
 
Hälsning:
Steve

2004-10-26, 23:33
Svar #19

Eivor Andersson (Ema)

Hej Steve,
 
Med mobbing menar jag att flera skribenter går på en enstaka skribent. Det reagerar jag också väldigt starkt emot.
Man skall inte bilda en svans och hänga på någon enskild.
Om någon däremot skriver ett påhopp på mig personligen, så vill jag försvara mig mot denna och inte få en massa andra påhejare.  
Det har förekommit och det håller jag med Dig om.
 
Men jag erkänner också att man kanske tolkar fel ibland. Men långt ifrån alltid.
 
Jag förstår att Du menar väl och det är sympatiskt av Dig.
 
Hoppas att Du inte menade mig ??  
 
Hälsningar Eivor

2004-10-26, 23:43
Svar #20

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6870
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 23:58
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Först ett svar till Ted:
 
Det var principen jag citerade ur ditt senaste veckobrev som logiskt sett borde gälla också vid CD-utgivning: Även om handlingarna är offentliga och tillgängliga ger det oss aldrig rätt att utsätta någon för onödig exponering, särskilt inte när vi inte har alla fakta i målet. (Jag kunde inte ha sagt det bättre själv - vilket som du förstår är ett mycket gott betyg... J)
 
Vilka typer av uppgifter som är aktuella i de olika fallen är en annan sak.
 
Närmare uppgifter om vad som är känsligt på CD-skivorna finns som bekant i de olika CD-debatter som redan existerar på andra håll i forumet - detta skulle ju inte vara ytterligare en sådan...
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2004-10-26, 23:44
Svar #21

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6870
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 23:58
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Och så ett svar till Steve:
 
?
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2004-10-27, 01:00
Svar #22

Utloggad Steve Palmquist

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1210
  • Senast inloggad: 2011-12-06, 15:18
    • Visa profil
Nej Eivor jag menar inte dig och många andra....men visst misstolkar vi allesamman. Det värsta är bara att några gör det till en konst att både misstolka och förfölja andra...och dem som har makt gör inget (de stänger en välfungerande chat Kantstött Porslin) för att straffa dem som faktiskt har haft både kul och fått uttrycka något väsentligt för det mesta (har varit nästan inga mobbing attacker där förän det sista när detta spred sig från andra rubriker).  
Men dem som dummat sig igen och igen etc och mobbat de får fortsätta att göra så... när det är där det verkligen skulle behövas ett ingrepp...Ja, jag är arg kan Du tro att jag är Eivor, men inte på dig och inte på så många andra av rötters deltagare som inte sagt något när styrelsen har bagateliserat detta och talat om t.ex. rättshavrister he he  Ja dem som inte vågar säga något emot vad är de så TED! Jag skulle kalla dem kujoner! Och herr Stollemann och andra får bara fortsätta, både här och som jag har förstått det på sina hemsidor...NU ligger alltså ansvaret här på Rötter hos styrelsen och anbytarvärd inte hos stollarna! Om de använder sina hemsidor till sitt förtal så intill de bryter lagarna skiter jag i det. så nyfiken och enveten är jag inte att jag frivilligt går in på Stollarnas hemsidor.  
Jag har bytt ut maffian till Stollarna som den som är uppmäksam kanske märkt (och det gvilar jag inte på att de själva har märkt...)...men jag är faktiskt lika arg som jag har varit ett bra tag (nej jag vet att det inte hjälper, rättvisa på Rötter för dem som mobbats och blitt förföljda och vågat stå fram finns inte...aldrig!)  
En rekommendation bar i all enkelhet: Se en dansk film om ni har möjlighet, den heter Kongekabale (Kungaämnena) den avslöjar maktmänniskor som missbrukar andra in i minsta detalj...Den kan varje människa i vårt samhälle lära mycket av!!!
 
M.V.H. Steve (åtminstonne till Eivor och alla andra trevliga (maktlösa!) människor!)

2004-10-27, 05:44
Svar #23

Rune Edström (Rune)

Hej
Egentligen ska det ju det senaste utbrottet förbigås med tystnad, men ...
 
Så har Steve fått utgjuta sig över sin mobbade lekamen ytterligare en gång. Och som vanligt är det ju BARA han som vet hur sakerna VERKLIGEN ligger till. Om någon annan tycker annorlunda har inte med den saken att göra. Hans blick verkar ha fastnat på sin egen spegelbild, så han ser bara egot. Det han tyder inläggen till är som gäller, även om det är som Carl-Fredrik skriver härovan. Men såna petitesser bryr sig Steve inte om, utan går det, med hans sysätt, att få till att han inte får det svar han önskar av den andre, så är det mobbning. Och sen MÅSTE det ju, på alla sätt och vis torgföras i ALLA sammanhang. För HAN är ju nr 1. Det ser han alldeles tydligt i spegeln, för där finns ingen ens bredvid.
 
Han verkar leva i sin fiktiva fantasivärld, där den store aktören är nr 1 och alltid har rätt, verkligheten existerar inte. Mer än som mat och sömn, men med trevliga fester, med gamla bekanta som går stoltsera med, för att bevisa sin storhet.
 
Har varit på tal att Peter ska ta bort inlägg mycket mer än nu. Är kanske den enda vägen att gå, för att få bort rättshaveristerna som Ted uttyder det ordet.
mvh
rune

2004-10-27, 07:06
Svar #24

Utloggad Helena Thorman

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 408
  • Senast inloggad: 2017-10-22, 13:46
    • Visa profil
Nu tycker jag det är dags att alla herrar lägger ner knivarna.  
Någon gång får man inse att det är dags att ge sig (även om man inte vill).
 
Just nu ter sig Rötter som en infektionshärd, med folk som ser spöken och demoner i alla hörn.  
Det förstör för alla och sänker bara Rötter och id?n till varför detta forum finns.  
 
För övrigt tycker jag att id?n med ett Rötter-Råd verkar bra, som det är i nuläget.
Personligen, skulle jag, om jag vore Anbytarvärd ha gett upp mitt uppdrag för länge sedan pga ert eviga diskuterande.
 
/Helena

2004-10-27, 08:56
Svar #25

Utloggad Jessica Olson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1351
  • Senast inloggad: 2015-03-22, 08:14
    • Visa profil
Mobbing får ej förekomma i detta forum det borde vi alla vara överens om och det är anbytarvärdens jobb att övervaka och ta bort sådana diskussioner som urartar i otrevligheter. Sen tycker jag denna diskussion är klar. Bespara oss för inlägg under ordet är fritt!

2004-10-27, 09:13
Svar #26

Peter Karlsson / anbytarvärd (Peter)

Nu räcker det med utroptecken, utbrott och andra dumheter - jag har IP-bannat Steve nu - vi får se hur länge det fungerar.
 
Här ovan syns rätt tydligt varför sysslan för en moderator är rätt hopplös; några inlägg av Steve & Rune skulle förstås ha kunnat plockas bort, men då måste nästan även Leifs inlägg/svar till Steve innan (och även Steves första inlägg) tas bort. En del inlägg berör både rubriken och vettiga saker samtidigt som de är inne på sådant man skulle kunna radera - men det är ingen mening att småpillra som sagt - och förmodligen är det enda raka för att slippa detta att den som inte 'gillar läget' alls får ta och hålla sig borta härifrån.
 
Men nu har jag alltså gjort vad som går tekniskt för att stoppa detta från Steve.
 
Visst behövs fler som modererar i forumet, men vem/vilka/hur det blir får framtiden utvisa; jag har nog (som påpekats ibland) tappat stinget och skulle gärna lämna 'anbytartaktpinnen' vidare kännar jag.. Jag vill/kan inte längre ha så mycket 'jour' som detta innebär.

2004-10-27, 10:15
Svar #27

Utloggad Anders Ellerstrand

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1509
  • Senast inloggad: 2020-10-26, 11:18
    • Visa profil
    • ellerstrand.se
Jag har ett förflutet som moderator på ett annat forum - eller värd som vi kallade det...
 
Vi var en grupp vanliga användare som av någon anledning ansågs ha förtroende hos övriga användare.
 
Vår främsta uppgift var att leda folk rätt. Artigt och vänligt påpeka vilka regler som gäller, tipsa om olika grupper och så.
 
Vi värdar hade också en egen sluten diskussionsgrupp där vi kunde diskutera olika situationer.
 
Slutligen hade vi också möjligheten att moderera - alltså ta bort inlägg och kommentarer.  
 
Jag tror att vi avlastade huvudmoderatorn en del och var ett stöd bakom kulisserna. Hamnade man i dispyt med en bråkstake var det skönt att få synpunkter från andra - och råd om formuleringar och annat.

2004-10-27, 10:39
Svar #28

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Ett par nygamla id?er att tänka på för Rötterråd och andra:
1) Alla som skriver bör vara registrerade som användare, givetvis gratis. Det skulle underlätta kontrollen för moderatorerna och ge eventuella åtgärder någon kraft. Så gäller i nästan varje forum man stöter på på nätet, och det är inget kränkande eller krångligt i det.
(den användarregistreringen ska förstås inte sammanblandas med Rötters Vänner)
2) Anbytarforum kan liknas vid en lagsport, och där finns som oftast en bestraffningsform för den som bryter mot reglerna, nämligen utvisning, för kort eller längre tid. När nu Steve (helt korrekt enligt mitt förmenande) fått en IP-utvisning, så bör de regelansvariga göra klart vilken tidsbegränsning som gäller. I hockey är ju 2 minuter det vanliga att coola ner sig, och i Anbytarforum kanske en vecka kan vara lagom.
 
Med punkt 1) så blir punkt 2) mycket effektivare. Utan punkt 1) kan ju den utvisade nästa minut skriva från ett annat IP-nummer och med en falsk signatur.

2004-10-27, 12:55
Svar #29

Utloggad Anders Ellerstrand

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1509
  • Senast inloggad: 2020-10-26, 11:18
    • Visa profil
    • ellerstrand.se
Instämmer med såväl 1 som 2 ovan.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna