ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Se på TV2 söndag kl. 20:00  (läst 2003 gånger)

2005-10-13, 15:55
läst 2003 gånger

Nina Ringbom

Hej
ville bara ge ett tv-tips. På söndag kl. 20:00 på 2:an visas Huset under Fårös himmel. Det handlar   om min mormor Emelie och morfar Hugos hus. Ni kan se bilder på dem på förstasidan av min hemsida: http://www.ninaz.com  
 
Så här skriver tidningen:
Nära intill havet och skogen ligger den öde gården och väntar på ett avgörande. Tio syskon har ärvt sitt föräldrahem. Nu ska de göra upp om arvet - med varandra och sig själva. En del vill sälja, en del vill behålla gården. Det här är en film om arv och arvstvister och om hur det oftast är mer än själva arvegodset vi gör upp om. En gång öppnade syskonen gårdens grind inifrån och reste därifrån. Idag har ögonblicket kommit då de ska öppna grinden utifrån och gå in i gården för att där, syskon emellan, avgöra gårdens och i viss mån även familjens öde.
 
mvh Nina Ringbom

2005-10-13, 21:04
Svar #1

Utloggad Gertrud Engström

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 32
  • Senast inloggad: 2024-01-16, 16:13
    • Visa profil
Tack för påminnelsen Nina.
MVH Gertrud Engström

2005-10-14, 10:37
Svar #2

Nina Ringbom

Får verkligen hoppas att dom vinklat programmet snällt, så inte mamma blir den elaka häxan som vill sälja... :-|
Jag vet ju hur mycket som ligger bakom den här arvstvisten/bråket - som hållit på så länge, och allt kommer troligen inte fram i programmet...
 
/Nina

2005-10-14, 12:14
Svar #3

Utloggad Ann-Britt Ahlström

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 638
  • Senast inloggad: 2012-03-10, 15:49
    • Visa profil
Nina, det programmet skall jag inte missa

2005-10-14, 12:48
Svar #4

Utloggad Ingegerd Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1336
  • Senast inloggad: 2016-08-21, 22:21
    • Visa profil
Nina, vet du möjligen om det är den enda sändningen av programmet, eller om en repris är planerad? Jag vill inte heller missa programmet, dels för att ämnet är intressant, dels för att jag tycker så mycket om Gotland. Samtidigt vill jag gå på en Bach-konsert - får se vad jag till sist prioriterar.
 
Ingegerd

2005-10-14, 13:14
Svar #5

Nina Ringbom

det sänds på de här tiderna:
SVT2 Söndag 16 okt 2005 kl 20.00:
SVT24 Tisdag 18 okt 2005 kl 19.00
SVT2 Torsdag 20 okt 2005 kl 16.20
SVT2 Lördag 22 okt 2005 kl 12.10

2005-10-14, 13:17
Svar #6

Nina Ringbom


2005-10-14, 14:02
Svar #7

Utloggad Ingegerd Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1336
  • Senast inloggad: 2016-08-21, 22:21
    • Visa profil
Tack för hjälpen med både tider och länk, Nina!
 
Mvh
Ingegerd

2005-10-15, 04:50
Svar #8

Utloggad Stefan Simander

  • Stefan Simander
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7198
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 19:03
  • Stefan Simander www.freewebs.com/simander
    • Visa profil
    • www.freewebs.com/simander, Simanderska palatset
Tack för tipset Nina! Det programmet vill jag absolut inte missa!!!
 
Det rör sig alltså om gården i Dämba, antar jag.
 
Vilken fin hemsida du har Nina!!!!! Med levnadsbeskrivningar, historiska händelser under personens levnad och sökmöjligheter! Vilken utveckling!
 
Utan att vilja vara någon häxbrännare, undrar jag lite hur du känner inför en försäljning av morföräldrarnas ställe. Har alla godkänt och gillar att det sänds i TV förresten?
 
När mina föräldrar ärvde min farfars hus/gård i Rone 1978, så blev jag så lycklig över detta arv! Delvis för att jag var med och ordnade så att det blev så. Men när mina föräldrar skildes två år senare (mitt i rustandet av huset), så såldes stället till min stora sorg!
 
Vad gäller gården i Simunds på Fårö, som mitt namn o fädernessläkt kommer ifrån, så finns inga byggnader bevarade alls. Men en släkting bor där, arkeologen och osteologen Sabine Sten som skrivit i Fåröboken.  
 
På Lauters på Fårö finns dock gamla 1700-talshuset kvar från Johan Blesells tid o där har jag varit och tittat.
 
Idag ska Släktforskare i Uppland ha Anbytardag från kl 10-16 i Jälla utanför Uppsala o jag blir hämtad strax efter kl 8, så det är väl dags att försöka sova lite till!
 
Lycka till med fortsättningen av arv, släktforskning och hemsidespresentationer!
 
Med hopp om fler gemensamma anor - förr eller senare.....  
Stefan Simander
Gamla Uppsala + Järlåsa, Sweden
www.freewebs.com/simander
076 - 228 94 22

2005-10-15, 10:59
Svar #9

Utloggad Nina Ringbom

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 643
  • Senast inloggad: 2020-07-06, 16:36
    • Visa profil
    • slottsguiden.info/
Hej Stefan
För min del så kan dom sälja gården. Jag har inte varit därute sedan jag var liten. Kan låta konstigt, jag vet, men våran släkt är så stor och jag har absolut ingen kontakt med släkten överhuvudtaget. Jag har till exempel uppåt en 40 kusiner, och jag känner kanske till 4-5 till utseende. Låter ju inte riktigt klokt när man tänker på det! :-|
 
Jag tror nog att de har godkänt att det sänds i tv, det får jag verkligen hoppas. Min mamma är en av de 2-3 som VILL sälja, och jag hoppas att dom inte framställer henne dåligt för det. Hon bor ju själv ute på Fårö, i ett annat hus, och har ingen anledning att ha kvar Dämba, som ju bara kostar en massa i underhåll.
 
På tal om släktforskning så står det ganska still där just nu, all min tid går åt till min historiesajt istället. Blev ju så intresserad av historia när jag höll på med släktforskning så jag var tvungen att göra en hemsida till :-)
http://www.historiesajten.se/
 
/mvh Nina

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna