ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Skattemyndigheten/Folkbokföringen= snorkiga damer!!  (läst 978 gånger)

2003-07-31, 17:18
läst 978 gånger

Utloggad Torgny Almholt

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 48
  • Senast inloggad: 2023-09-12, 23:24
    • Visa profil
Har någon mer märkt att det suckas i luren då man vill ha uppgifter om personer när man ringer till folkbokföringen? Har väl ringt ett tiotal ggr och jag undrar om jag får fel personer att prata med varje gång. Jag trodde att man kunde ringa och få uppgifterna via telefon men ibland så känns det som man stör tyvärr. Även hos vissa pastorsexpeditioner har jag mött detta beteende. En pastorsexp sa att det inte var roligt att ta fram uppgifter och skicka iväg och en sa att skriv ett brev så får vi se vad som händer. En expedition har inte svarat på mail trots att jag skrivit flera. Jag betalar skatt till kyrkan och vanlig skatt till staten och då kan man väl räkna med att man skall få hjälp att få fram uppgifter utan problem. Nästa gång jag stöter på detta skall jag försöka komma ihåg namnet på den jag pratar med för att sedan få be att få tala med personens chef.
 
Är det fler här som har stött på liknande problem?

2003-07-31, 19:08
Svar #1

Utloggad Jan Jutefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4731
  • Senast inloggad: 2014-07-06, 10:38
    • Visa profil
Jag har ofta ringt till folkbokföringen ock aldrig fått några suckar i luren. Mot mig har alla varit ytterst hjälpsamma.  
Du har tyvärr råkat ut för fel personer, det är bara att beklaga.

2003-07-31, 21:55
Svar #2

Svea Sjöberg

Jag har ett flertal gånger ringt folbokföringen och jag har förvånats över att snabbt komma fram och dessutom har jag blivit mycket trevligt och hjälpsamt bemött!

2003-07-31, 22:41
Svar #3

Utloggad Sten-Sture Tersmeden

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 489
  • Senast inloggad: 2017-02-14, 20:51
    • Visa profil
Jag har mest varit i Skatteskrapan i Stockholm för att söka i folkbokföringensregistret och sedan få personbilden utskriven efter hänvändelse till damer på registret. De kan sina saker olika bra, men jag får alltid ut det jag vill mer eller mindre snabbt. Sen är det en annan sak att man bara får 3 personbilder i taget. Sen får jag köa igen tyvärr, och stundtals är det mycket folk före!

2003-08-01, 22:37
Svar #4

Utloggad Marianne Elfström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3704
  • Senast inloggad: 2024-02-26, 15:49
    • Visa profil
Hej Torgny!
 
En förklaring kan vara att personen kanske är mycket stressad pga underbemanning ed.  
 
Jag känner själv av detta i mitt arbete (som inte är på folkbokföringen) ibland när telefonen ringer i ett kör och kunder samtidigt står och väntar vid disken. Så är det i nerskärningstider. Man kan känna sig mycket frustrerad och otillräcklig. Har man dessutom en dålig dag (vilket väl alla har då och då?) är det lätt hänt, även om det inte bör hända.  
 
När jag var yngre gillade jag detta tryck, men på äldre dar har jag blivit oerhört stresskänslig.  
 
Jag menar egentligen inte att försvara ett dåligt bemötande, men ibland kan det finnas orsaker som den drabbade inte känner till. Personalen är inte mer än människor.  
 
Med vänliga hälsningar
Marianne

2006-04-27, 10:16
Svar #5

Inger Rozén

Hallå alla duktiga forskare!
Inger här.Tycker också att man kan bli snorkigt behandlad när jag ringer till olika myndigheter.Hjälper inte att jag själv är trevlig.Särskilt landsarkivet tycker jag bollar en fram o tillbaka.Är det för att ta extra betalt?Därför är det som jag ställer frågor hit och får mycket trevliga svar.Tack alla ni.

2006-04-28, 06:43
Svar #6

Utloggad Stefan Simander

  • Stefan Simander
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7200
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 11:38
  • Stefan Simander www.freewebs.com/simander
    • Visa profil
    • www.freewebs.com/simander, Simanderska palatset
Hej Inger!  
 
Är det ett landsarkiv du menar, eller alla? Är det en gång eller flera du råkat ut för detta?  
 
Jag har fått mycket bra hjälp på Uppsala Landsarkivs Folkbokföringsenhet och vill tacka för den, samt på Stockholms Stadsarkiv, när jag väl fick tala med rätt person!  
 
Vad bra att du får trevliga svar här!
Stefan Simander
Gamla Uppsala + Järlåsa, Sweden
www.freewebs.com/simander
076 - 228 94 22

2006-04-28, 16:35
Svar #7

Utloggad Gunilla Johansson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 620
  • Senast inloggad: 2020-02-28, 23:51
    • Visa profil
Jag måste ge en eloge till min skattemyndighet, de är alltid vänliga och man blir bra bemött och får hjälp.
 
Gunilla

2006-04-28, 19:24
Svar #8

Utloggad Suzanne Wernersson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 584
  • Senast inloggad: 2022-05-19, 06:08
    • Visa profil
    • forskningpajemjo.blogg.se
Jag ringer relativt ofta till skatt och undrar över folkbokföringsuppgifter, för det mesta blir jag bra bemött. Fast priset i dåligt bemötande tog en kvinna som bad mig vänta medan hon besvarade sin mobiltelefon. Chefen till henne fick sig en skrapa.
 
Suzanne

2006-04-29, 10:49
Svar #9

Birgitta Persson

Vilka regler finns för ersättning då man ber att få en kopia av en bouppteckning?
LA i Lund t?r betalt men stadsarkivet i Malmö och LA i Göteborg begär ingen ersättning. Är det inte lika överallt?
Undrar Birgitta

2006-04-29, 11:03
Svar #10

Utloggad Gunilla Johansson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 620
  • Senast inloggad: 2020-02-28, 23:51
    • Visa profil
Det finns olika regler på olika ställen, vissa tar betalt från första kopian, andra tar inte betalt för enstaka bouppteckningar. Men för flera. Jag brukar begära ut bouppteckningar i mitt arbete och jag har aldrig betalt för enstaka bouppteckningar eller för ett par sidor i bouppteckningen.
 
Mvh
Gunilla

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna