ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Släktforskaramatör  (läst 1465 gånger)

2006-01-06, 00:37
läst 1465 gånger

Utloggad Benny Borgstrand

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 989
  • Senast inloggad: 2011-10-26, 10:57
    • Visa profil
För en del år sen fick jag tips att det fanns en del i vår släkt som sysslade med släktforskning och att vi ev hade en del historiskt kända personer bland våra anfäder.
 
Glad i hågen inhandlade jag genast Jan Gillous böcker om Arn, och drömde mig bort, källkritik existerade inte.
 
Sen inköpte jag viss litteratur som behandlade delar av min släkt ( anfädrer ), dock fanns i dessa böcker en hel del som inte kunde verifieras med källor ( från den tiden ).
 
Efter att läst, studerat fått tips av vissa proffs från detta forum har man ju lärt sig att det finns källor och källor.
 
Som nybörjare kan man ju ta allt till sig, Internet, böcker av de mest kunniga/ spännande författarna,  men okunniga  genealoger som skapar en spännande story ( kanske inte med den bästa källkritiken ).
 
Just nu så rör jag mig mest i medeltid eftersom släkten efter det är ganska väl dokumenterad, även om man säkert aldrig kommer till riktigt avslut.
 
Jag har framförallt en del kunniga personer att tacka för att man blivit  ( någorlunda ) källkritisk, nu mer tar jag absolut inget för givet utan stöd i orginalkällor från samtida källor eller annat material som kan stödja personen / ätten i senare dokumentation, även om det kanske blir tråkigare än sägen och myter.
 
Jag vill ge ett tack till Kaj, Torsten B, Roger, Carl, Anders R med flera  ( som jag säkert hyvlade av i början )  av okritisk nybörjar entusiasm.
 
En hel del inlägg som jag skickat för bara några månader sen önskar jag att man kunde radera, men alla är väl gröna i början.

2006-01-06, 11:35
Svar #1

Utloggad Anders Ryberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2648
  • Senast inloggad: 2013-08-23, 23:49
    • Visa profil
Det här är ett inlägg som verkligen glädjer, bland alla okritiska inlägg!
 
Och, ja, jag står själv i tacksamhetsskuld till dem som en gång vande mig av från okrit?sk tro på Drottningätten och annat.

2006-01-07, 01:18
Svar #2

Utloggad Kenneth Bengtsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1305
  • Senast inloggad: 2023-10-31, 10:03
    • Visa profil
Kanske även Göran J skulle läsa detta.

2006-01-07, 09:05
Svar #3

Göran Johansson

Källkritik är en dygd för alla seriösa släktforskare!  
 
Beskäftighet, översitteri, bristande respekt, snålhet med information och kritik i största allmänhet är något helt annat .......

2006-01-07, 13:16
Svar #4

Leif Persson

Att tänka fritt är stort men att tänka rätt är större (Thorild). Eller är det möjligen tvärtom. . ? Var hamnar sen Att tänka själv då?

2006-01-07, 15:06
Svar #5

Göran Johansson

Att tänka fritt och själv är störst  
 
Att tänka rätt är resans mål - ett öppet sinne, försök och misslyckan leder oss dit

2006-01-07, 19:00
Svar #6

Lars Eriksson

Ja, ja
Att tänka själv är nog det största och att tänka bra det näst största. Jag har ingen definition på bra i detta sammanhang, men jag föredrar ändå det framför rätt. Så snart någon börjar bestämma vad som är rätt eller fel tänkt står vi inför hotet om åsiktsförtryck. Eller hur?

2006-01-07, 21:15
Svar #7

Lars Öhman

Beträffande Thorild avsåg han med uttrycket att tänka rätt att tänka logiskt. Thorild har alltså aldrig menat att tänkandet ska vara politiskt korrekt, dvs leda fram till en slutsats som står i överensstämmelse med vedertagna normer inom det etablerade samhället.

2006-01-07, 22:06
Svar #8

Utloggad Benny Borgstrand

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 989
  • Senast inloggad: 2011-10-26, 10:57
    • Visa profil
Alltid trevligt när helt nya obekanta bekantskaper dyker upp i diskussioner.
 
MVH/ IP

2006-01-07, 23:58
Svar #9

Utloggad Benny Borgstrand

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 989
  • Senast inloggad: 2011-10-26, 10:57
    • Visa profil
Hoppas även andra på forumet förstår vad 3 faldighet står för i detta sammanhang.

2006-01-08, 02:10
Svar #10

Utloggad Kenneth Bengtsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1305
  • Senast inloggad: 2023-10-31, 10:03
    • Visa profil
Benny
 
Det skulle vara bra om alla använde sig av en email-adress.
Men vissa vill väl fortfarande vara anonyma.
Han med varanen var ju i alla fall inte okänd.

2006-01-08, 06:17
Svar #11

Göran Johansson

3 faldighet är kollektiv 1 fald

2006-01-08, 06:49
Svar #12

Utloggad Anna Martinsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 614
  • Senast inloggad: 2024-03-29, 09:49
    • Visa profil
Att ha fantasi kan faktiskt vara bra när man forskar på socknar där kyrkböckerna har brunnit så man kan utveckla tänkbara teorier om släkten, som man förhoppningvis kan verifiera med uppgifter från annat håll. Har man ingen fantasi sitter man nog ohjälpligt fast. Nu menar jag inte att man hitta på nånting vad som helst, utan ett tänkbart scenario.
Kan man inte styrka teorin få det vara just...en teori.
May the Force be with you.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna