ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Släktforskardagarna i focus  (läst 788 gånger)

2004-05-13, 10:43
läst 788 gånger

Utloggad Jojje Lintrup

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1204
  • Senast inloggad: 2014-12-16, 14:51
    • Visa profil
Prins Carl Philip vill utforska sina rötter. Det framgår av en artikel i DN idag. Kanske det vore ett bra sätt att sätta focus på Släktforskardagarna i Stockholm år 2006? Vi var faktiskt några stycken som lekte med tanken på att envolvera någon i kungahuset för våra egna släktforskardagar i Dalarna häromåret (som hade temat Invandringens betydelse för Sverige och Dalarna), men andra kamrater tyckte att det var för stort och för komplicerat, så det rann ut i sanden. Nu har chansen kommit av sig själv, och ska man engagera en kunglighet i marknadsföringen av släktforskningen, bör man vara ute i tid. Det är alltså nu det ska börjas, och läget kan ju inte vara bättre!

2004-05-13, 11:29
Svar #1

Michaël Lehman (Philippos)

Kan man hitta denna artikel via DN:s nätupplaga eller måste man skaffa sig ett pappersburet exemplar av tidningen?

2004-05-13, 11:57
Svar #2

Utloggad Tord Påhlman

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2085
  • Senast inloggad: 2017-11-13, 21:51
    • Visa profil

2004-05-13, 12:01
Svar #3

Utloggad Eva Dahlberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4039
  • Senast inloggad: 2024-03-12, 18:31
    • Visa profil
Den finns på DN:s webbplats men kommer nog i många tidningar, för den fanns även i Jönköpingsposten , som dock inte har någon vettig webbsida.
Det är en TT-intervju, i JP är rubriken Prinsen vill utforska sina rötter. Citat från JP-versionen av artikeln Eftersom min mamma är halvbrasilianska, är Brasilien ett land jag skulle vilja besöka för att förstå hur hon haft det när hon var liten, och lära mig språket, förstås. Många är intresserade av att veta var de egna rötterna kommer från.
 
Det är kanske läge för förbundet att smida medan järnet är varmt ...
 
Hälsningar,
Eva

2004-05-13, 12:01
Svar #4

Eivor Andersson (Ema)

Det fanns en artikel, med samma uppgifter, i Göteborgs-Posten idag.
Pappersupplaga..
 
Hälsn. Eivor

2004-05-13, 12:02
Svar #5

Michaël Lehman (Philippos)

Det har jag naturligtvis gjort. Jag hittade den inte i nätupplagan, men kanske att någon annan har letat, där jag inte har letat.
 
Nu har jag dock funnit artikeln.

2004-05-13, 15:42
Svar #6

Utloggad Jan-Christer Strahlert

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1111
  • Senast inloggad: 2015-01-12, 17:43
    • Visa profil
    • hem.bredband.net/strjan/
Vad har prins Carl Philip med forskardagarna att göra?
Är han tillfrågad?
Vore bra om han vore det innan hans namn nämns här!?
Jan-Christer

2004-05-13, 16:08
Svar #7

Utloggad Jojje Lintrup

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1204
  • Senast inloggad: 2014-12-16, 14:51
    • Visa profil
Vi har just konstaterat att prinsen offentliggjort att han är intresserad av att veta mer om sina rötter, vilket kan vara en bra utgångspunkt för att engagera honom i Släktforskardagarna i Stockholm om dryga två år. Därför initieras denna idé här och nu! Om idén är bra, tar i alla fall jag för givet att man tar vara på den och hör sig för med kungahuset (redan nu) så att vi kan få honom som t.ex. invigare eller hedersgäst, så att förbundet (som så många andra företag och verksamheter i vårt land) kan dra nytta av det kungliga apanage vi alla (inklusive släktforskarna) betalar via skatten!
Men vi kanske ska fråga Jan-Christer om lov först, innan vi börjar spåna om saken???!

2004-05-13, 16:59
Svar #8

Utloggad Jan-Christer Strahlert

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1111
  • Senast inloggad: 2015-01-12, 17:43
    • Visa profil
    • hem.bredband.net/strjan/
Jorge
Det sa jag inte, att jag skulle ge lov först, bara att det är bra att nämnda personer är tillfrågade innan de nämns eller hur?
Jan-Christer

2004-05-13, 18:48
Svar #9

Peter Karlsson / anbytarvärd (Peter)

Att citera smärre delar av en artikel är OK - men inte att som ovan klippa in en artikel i sin helhet.. Bättre är förstås att länka (behöver inte vara en klickbar länk, ange bara sökvägen) dit där det finns.
 
(Jag korrigerar detta senare)  
 - [texten/inlägget borttaget nu]

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna