ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Släktforskardagarna i Göteborg 2005  (läst 990 gånger)

2005-07-17, 23:47
läst 990 gånger

Utloggad Jojje Lintrup

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1204
  • Senast inloggad: 2014-12-16, 14:51
    • Visa profil
Beställningssidan KAPUTT! Vill härmed meddela att den beställningssidan man ska bruka sig av för anmälan till ordförandekonferens och riksstämma (http://bokning.genealogi.se) inte funkar! Om vi som vill anmäla oss, inte ska bli försenade med detta, är det lämpligt att man fixar till det så fort som möjligt!

2005-08-12, 12:04
Svar #1

Utloggad Helena Thorman

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 408
  • Senast inloggad: 2017-10-22, 13:46
    • Visa profil
Hej,
 
Vågar man sig på att fråga om det är fler företag än vårt som ansökt om medlemskap i förbundet och  
som väntar med stor iver på att höra vad som sades på stämman? Tydligen så måste en stadgeändring till...
 
/Helena Thorman
AstraZeneca Släktforskarförening

2005-08-12, 14:50
Svar #2

Peter Karlsson (Peterk)

Sades på stämman.. - den är väl inte förrän den 27/8..

2005-08-12, 16:15
Svar #3

Utloggad Ted Rosvall

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1256
  • Senast inloggad: 2024-03-09, 07:49
    • Visa profil
Helena,
Förbundsstyrelsen föreslår en ändring i förbundets stadgar, så att även de föreningar som inte tillämpar en öppen och fri intagning av medlemmar skall kunna anslutas till Sveriges Släktforskarförbund. Det nya begreppet för sådana föreninagr heter Associerade föreningar och det är alltså Riksstämman som slutgilitgt tar ställning till förslaget. Utan att föregripa Riksstämman kan man kanske säga, att eftersom förslaget varit ute ett tag nu utan att det har förorsakat någon folkstorm, så ser det ganska just ut för AstraZeneca m.fl.
 
Mvh
Ted Rosvall

2005-08-13, 11:45
Svar #4

Rolf Lusth

Ted,
Hur kan du vara så säker på att läget är lugnt, förslaget kom med ordinarie utskick inför årsmötet och det är nog så att en hel del föreningar inte haft styrelsemöte inför Riksstämman.  
Handläggningen av ändringen av stadgarna är denna gång lika illa skött som vid den förra stadgeändringen. Medlemmarna har ej fått någon remissomgång vilket är brukligt vid stadgeändringar i denna typ av organisationer. Ej heller presenterades förslaget vid förtroendemannankonferensen i våras trots att förslaget då låg klart men ej hade nått alla via Angeläget. Resultatet förra gången blev en efter förslag från ett antal föreningar bordläggning vilket även denna gång kan bli utgången.
 
Rolf Lusth
Midälva Genealogiska Förening

2005-08-13, 12:23
Svar #5

Jan Ek (Janek)

En kommentar allra längst ut från sidolinjen. Att medlemsföreningar tycker stadgeändringar behandlas lättvint är givetvis inte positivt. Å andra sidan är det ju inte ett förslag om Sveriges grundlag detta handlar om, och jag hoppas det inte går prestige i denna sak. En ordning med associerade medlemmar kan väl inte göra någon skada? Det är väl att samla flest möjligt av släktforskarna i ett förbund vi önskar?
 
Hoppas att stämman håller huvudet kallt och inte låter procedurfrågor förhindra att den kan hälsa släktforskarna i AstraZeneca hjärtligt välkomna i förbundet vilket det blir den ena eller andra tillknytningen.
 
Lycka till med en framgångsrik stämma i Göteborg!
 
En gräsrot

2005-08-13, 12:27
Svar #6

Utloggad Ted Rosvall

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1256
  • Senast inloggad: 2024-03-09, 07:49
    • Visa profil
Rolf,
Nej, jag kan givetvis inte vara säker på utgången av stadgeändringsförslaget, och det är också det jag säger i mitt inlägg. Visst kan det komma ett yrkande om bordläggning, och det kommer givetvis att behandlas i vanlig ordning. Efter att ha lyssnat runt, så förefaller det dock som om det finns en stor majoritet för det förslag som förbundsstyrelsen nu lägger. Men man skall aldrig säga aldrig.
Remissomgångar brukar man ha för större stadgerevisioner, normalt inte för mindre justeringar eller tillägg av det här slaget.
Med vänlig hälsning
TED

2005-08-13, 15:19
Svar #7

Jon Davidsson

Under rätt rubrik ska det väl vara:
 
När får vi se ALLA styrelsemedlemmar och ALLA eventuella förslag presenterade så där tjusigt med stort foto och med i princip en CV - som för att söka jobb? - på ett uppslag så där som en utvald fått?  
Eller är det bara en utvald som lyfts fram på detta viset?  
I så fall är det väl orättvist.  
 
Och som ny släktforskare -vill man ha det lite demokratiskt.

2005-08-13, 16:07
Svar #8

Utloggad Ingegerd Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1336
  • Senast inloggad: 2016-08-21, 22:21
    • Visa profil
Alla andra finns redan med bild och egen presentation. Du hittar dem om du på Rötters startsida klickar på Förbunds-Nytt och sedan på Ledning.
 
Eva är föreslagen (nyval) efter Christina Gustavsson, som avled i höstas.
 
Övriga som är i tur att avgå kanske föreslås bli omvalda, eftersom inga fler namn har presenterats. Jag är inte helt säker (är inte ombud utan helt vanlig intresserad, som tänker gå på stämman).
 
Mvh
Ingegerd

2005-08-13, 16:09
Svar #9

Utloggad Eva Dahlberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4039
  • Senast inloggad: 2024-03-12, 18:31
    • Visa profil
Hej Jon! Jag förstår att det är presentationen  av mig på Rötters startsida som du syftar på.  
 
Förbundsstyrelsen för kommande period väljs av stämmoombuden (utsedda av medlemsföreningarna) på Riksstämman den 27 augusti. Valberedningens förslag i sin helhet återfinns i nyhetsbrevet Angeläget nr 2/2005 (på sidan 26) som i maj månad gick ut till samtliga medlemsföreningar, och som sedan den 7 juni finns på Förbunds-Nytt (översta länken under rubriken Riksförbundet i vänstermenyn). Nyhetsbrevet ska under sensommaren enligt vad jag förstår ha gått ut till de anmälda ombuden (om de inte redan fått nyhetsbrevet i sin föreningsfunktion).
 
Av valberedningens förslag i Angeläget framgår att de styrelseledamöter som står i tur att avgå föreslås väljas om. En post är vakant pga. att en styrelseledamot (Christina Gustavsson) avled i höstas, hennes mandat löpte annars t.o.m. riksstämman 2005. Halva styrelsen är vald för 2004-2006.  Antalet ledamöter i styrelsen beslutas också på stämman.
 
Övriga poster som ska väljas vid stämman är revisor och revisorsuppleant (som föreslås väljas om) och valberedning (inget förslag från valberedningen av naturliga skäl).
 
När det gäller presentationen står det i Angeläget så här De styrelseledamöter som föreslås till omval finns sedan tidigare presenterade på Förbunds-Nytt på Rötter. Eva Dahlberg har skrivit en egen presentation, se denna!. Olyckligtvis föll min presentation bort ur Angeläget.  
 
Du hittar nuvarande styrelse här på Förbunds-Nytt Styrelse och funktionärer. Sidan nås från Rötters startsida under Kontakta oss (högst upp till vänster under loggan) eller från Förbunds-Nytt under Kontakta oss.
 
Jag har efter ditt inlägg här föreslagit Rötters redaktör Crister Lindström att han på startsidan antingen ska återge valberedningens hela förslag eller länka till Angeläget och till presentationerna på styrelsesidan.
 
Hälsningar,
Eva
 
PS. Fotot tog Håkan Skogsjö, dåvarande Rötter-redaktör, på Släktforskardagarna i Ronneby 2003. Det ligger på Rötter tillsammans med mina kolumner, så det var väl naturligt att det användes nu.

2005-08-13, 16:27
Svar #10

Jon Davidsson

Tack Eva Dahlberg, Jeg är ledsen att jag ikke fannt detta själv- Jag är litte ovan och jag är nybörjare.  
Hilsen,
Jon

2005-08-15, 07:05
Svar #11

Utloggad Helena Thorman

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 408
  • Senast inloggad: 2017-10-22, 13:46
    • Visa profil
Förslaget att företagsföreningar ska kunna bli associerade medlemsföreningar låter bra,
och vi håller tummarna för att tillägget ska gå igenom.
 
Lycka till på stämman säger vi till alla väntande föreningar,  
och hoppas att ni som deltar får trevliga dagar!
 
/Helena Thorman

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna