ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Släktforskardator 2006  (läst 889 gånger)

2006-03-25, 15:34
läst 889 gånger

Utloggad Jan-Christer Strahlert

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1111
  • Senast inloggad: 2015-01-12, 17:43
    • Visa profil
    • hem.bredband.net/strjan/
Jag läste i senaste pressmeddelandet för Släktforskardagarna att tydligen är en släktforskardator på gång. Företagen Nicator AB och Genline har inlett ett samarbete med Sveriges Släktforskarförbund för att ta fram denna produkt, lansering våren 2006. Nu är det fortfarande vinter så jag får kanske tåla mig angående mera information ytterligare ett tag. Det vore mkt intressant att få veta mer om utrustning, innehåll samt pris.
Jan-Christer

2006-03-25, 16:09
Svar #1

Utloggad Tord Påhlman

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2085
  • Senast inloggad: 2017-11-13, 21:51
    • Visa profil
Jag tror att det även står något om detta i Angeläget.

2006-03-26, 11:07
Svar #2

eva

För mig låter det som ett 1:a april-skämt!

2006-03-26, 11:22
Svar #3

Niklas Persson

Jag håller med Eva!
 
Kommer det också en bankdator för att betala räkningar och en nyhetsdator för att läsa tidningar på Internet och en maildator o s v?
 
För en en dator som kan användas till mer än en sak går ju inte konstruera!

2006-03-26, 13:05
Svar #4

Utloggad Mats Ahlgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4737
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 20:42
    • Visa profil
Spännande att få veta vilka speciella krav som en släktforskare ställer på sin dator
 
Från Nicator: Släktforskardatorn är framtagen för att möta de speciella behov som släktforskarna har. Paketen levereras startklara med grundläggande släktforskarprogram installerade, inklusive ett årsabonnemang av Genlines program, samt tre års support och service från Nicator.
 
Hoppas det ingår SVAR, Ancestry, och lite annat smått och gott också, eller är det bara Genline som SSf pushar för?
 
Funderar på vad jag ska göra med min nuvarande maskin som inte är framtagen för att möta mina speciella behov, måste jag ställa undan den?

2006-03-26, 15:50
Svar #5

Bo Nordenfors (Nob)

Måhända litet Photoshop och annat bra? Med egen erfarenhet från Nicators hyr din dator via din arbetsgivare så kan jag nog hålla mig för skratt. Prismässigt ingen höjdare!

2006-03-26, 19:07
Svar #6

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Släktforskardator! Varför ska SSf vara med och ta fram en sådan rent kommersiell produkt utan något egentligt värde för släktforskaren, som endast är ett medel att sälja fler datorer och fler abonnemang?  
 
Att Nicator och Genline försöker alla tricks för att sälja är inget man kan göra något åt, men Släktforskarförbundet ska väl snarare granska och varna för sådana tilltag!
 
Det är skrattretande. Ska man välja en speciell dator för att kunna installera Genline och läsa några CD-skivor? Såå svårt är det inte att stoppa in en CD eller dubbelklicka på install.exe.  
 
Fast tyvärr är det nog en trend. Se på Vista, nästa operativsystem från Microsoft. Den kommer i flera varianter, så man t o m måste bestämma vad man ska använda datorn till innan man väljer operativsystem. Den genomskinliga tanken är naturligtvis att många vill ha den version som innehåller allt, vilken Microsoft kommer ta hutlöst betalt för. Kan man gissa.

2006-03-27, 00:14
Svar #7

Alf Helin

Den nya trenden är att man utger sig för att vara i princip sponsrade av i det här fallet SSf.
 
Jag har bland annat fått ett erbjudande om pensionärsdator som inte, trots annonsörens påstående, var sanktionerad av pensionärsorganisationen. Dessutom var den både dyr och begagnad (gammalmodig för att passa in riktigt(?))!
 
För ett antal år sedan introducerade ett fackförbund sin dator som enligt flera med mig innebar en extra stor kostnad jämfört med de vanligaste på marknaden förekommande datorer.
 
Tror att man skall se upp med alla de här erbjudandena och själv bestämma när, var och hur ens dator skall se ut och inköpas. Datoere är väldigt billiga just nu så välj ordentligt!

2006-03-27, 09:05
Svar #8

Utloggad Mats Ahlgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4737
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 20:42
    • Visa profil
Undrar vem på SSf som hanterar kontakten med Nicator?

2006-03-27, 17:30
Svar #9

Utloggad Jan-Christer Strahlert

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1111
  • Senast inloggad: 2015-01-12, 17:43
    • Visa profil
    • hem.bredband.net/strjan/
Kanske någon av följande kontaktpersoner enligt nyhetsbrev 2006-03-02 för Släktforskardagarna:
Ted Rosvall
Janne Kjellberg
Crister Lindström
 
Jan-Christer skrev inlägget

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna