ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Släktforskarlänkar!  (läst 1685 gånger)

1998-12-20, 14:17
läst 1685 gånger

Johan Andersson

Jag skriver detta inlägg på grund av att jag tycker att alla vi släktforskare lite slentrianmässigt lägger upp våra resultat på internet utan att tänka på att någon också skall hitta dem och kunna ha nytta av dem.
 
Vad jag menar är att vi borde se till att våra sidor fanns med på bra länksidor, med bra information om vilka landskap och socknar våra hemsidor handlar om. Vad är det t.ex. för idé att lägga upp information med (Disgen eller Ged2html eller andra liknande program) som bara gör en databas med efternamn och personindex om vi inte samtidigt förklarar vilka socknar och landskap forskningen handlar om.
De flesta länksidor om släktforskning man besöker innehåller inga uppgifter om vad forskaren forskar om utan endast en länk med ett namn på släktforskaren. Detta gick bra förr, men nu är vi så många forskare med egna hemsidor, att det då blir väldigt svårt och tidsödande att hitta vad man söker.
 
Rötters sida med länkar är mycket bra, men det skulle var roligt om vi tillsammans kunde skapa en ännu mer komplett länksida med bättre information om forskaren och vad han/hon forskar om.  
 
Jag skulle bli väldigt glad om man kunde få lite respons på detta inlägg. Jag tar gärna emot uppgifter om hemsidor för att kunna skapa en sådan här länksida.
 
Med vänliga julhälsningar Johan Andersson, Mjölby  
E-post: lj.andersson@swipnet.se

1998-12-22, 22:42
Svar #1

Utloggad Håkan Skogsjö

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1443
  • Senast inloggad: 2013-04-24, 08:42
    • Visa profil
    • www.bokhandeln.ax
 Jag delar i allt väsentligt Johan Anderssons åsikter. Många publicerar sina forskningsresultat på webben på ett sätt som gör dem fullständigt omöjliga att forcera. Det är som en bok som saknar innehållsförteckning och register - och som man dessutom inte kan bläddra i mer än en enstaka sida åt gången i långsam takt. Vem skulle orka läsa den? Ett problem i sammanhanget är de fullständigt förkastliga programmen, typ Ged2html, som utifrån en Gedcom-fil genererar en oändlig mängd html-dokument. Hela släkten blir en röra.
 
Jag vet dock inte om jag tycker att en länklista är problemets lösning. Snarast handlar det om upplysning och utbildning. Den snabba Internet-revolutionen har kastat oss alla in i en ny värld. Det är inte så konstigt om resultatet då inte alltid blir det bästa. Vi är alla nybörjare och det är viktigt att vi diskuterar hur vi bäst ska hantera det nya mediet.
 
Om de som presenterar sina forskningar på webben följer några enkla regler tror jag att mycket blir bättre. Här är några på försök:
 
1) Skriv alltid en introduktion till den publicerade forskningen och berätta i huvuddrag vad läsaren kan finna: viktiga socknar, viktiga släkter, omfattning i tiden, etc.
 
2) Undvik komplicerade presentationer som består av en massa html-dokument där varje dokument redovisar bara en enstaka familj. Nästan ingen forskare orkar klicka sig igenom en sådan labyrint.
 
3) Det bästa är faktiskt en eller några enkla sidor med text och bilder, ungefär som vanliga boksidor. Det fungerar utmärkt för både antavlor och ättlingaverk. Men försök hålla sidorna på högst 200-300 k. Det är visserligen mer än vad som vanligtvis rekommenderas, men en släktforskare som vet att han kommer att hitta personer från just sina favoritsocknar väntar gärna några minuter på att dokumetet ska laddas.
 
4) Om du har möjlighet, förse dina forskningar med person-, ort- och yrkesregister. Ortregistret bör dock inte vara sorterat i rak bokstavsordning utan vara hierarkiskt ordnat, exempelvis: Länder, landskap, socknar, byar.
 
Säkert kan andra bidra med ytterligare synpunkter och råd! Det är ytterst välkommet, eftersom detta är en diskussion som kan göra att vi släktforskare med tiden lär oss använda Internet ännu bättre än i dag (och vi är redan mycket duktiga).

1998-12-27, 14:19
Svar #2

Utloggad Claes-Göran Magnusson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3788
  • Senast inloggad: 2022-08-04, 20:16
    • Visa profil
    • animskog.se
[color=119911]Vill kommentera ovanstående (se även forum Datorprogram) med att peka på  GENDEX ([color=ff6000]http://www.gendex.com[/color]) som är ett försök att med en sökbar databas göra släktforskares genealogiska websidor tillgängliga. Tyvärr kan man här bara söka på efternamn.
 
För svenska förhållande skulle det vara önskvärt med ett centralt register där man kan söka på både  namn och socken.
 
För de som har möjlighet att använda CGI-script på sin hemsida finns möjlighet att dynamiskt skapa HTML-sidor (vilket tar mindre plats än att skapa statiska HTML-sidor) och samtidigt göra databasen (ex. GEDCOM-filen) sökbar. På min hemsida finns ett exempel [color=ff6000]http://www.dsv.su.se/~c-g-magn/[/color] . Det går att utöka sökmöjligheterna med fritextsökning ...[/color]
Just because I don't care doesn't mean I don't understand. - Homer Simpson

1999-04-12, 20:15
Svar #3

M Boman

Undrar om våra grannländer har liknande websidor, såsom Rötter.

1999-04-14, 17:53
Svar #4

Utloggad Ulf Berggren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3747
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 00:15
    • Visa profil
    • www.stacken.kth.se/~ulfb/genealogi.html
Nej, Rötter är unik.
Ulf Berggren

1999-04-14, 23:59
Svar #5

Lotta Johansson

Visst är Rötter unik! Men det finns bra sidor även i våra grannländer! Länkar till dom finns på Rötter.

2000-05-03, 20:50
Svar #6

Kenth Zingmark

Tycker att det verkar vettigt med att göra en länksida helt oberoende av föreningstillhörighet.  
Vem vill ta på sej arbetet med en hemsida som innehåller länkar till släktforskarhemsidor?
Ortsregister är ett måste för att få förekomma med länk!

2000-05-03, 22:07
Svar #7

Utloggad Anders Ahlberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 443
  • Senast inloggad: 2024-03-23, 10:20
    • Visa profil

2000-05-04, 08:18
Svar #8

Peter Rydén

Kolla också upp http://dmoz.org/World/Svenska/Samh%e4lle/Sl%e4ktforskning/  
Titta exempelvis under Personliga hemsidor.

2000-05-04, 08:48
Svar #9

Kenth Zingmark

Kollade på http://www.solace.mh.se/~blasta/swelinks.htm  
men den uppläggningen är inte särskilt bra.
Inte speciellt upplysande med rubrik som Min släktforskning.

2000-05-04, 08:56
Svar #10

Kenth Zingmark

Jag tror att man skall lägga upp länkarna geografiskt även om det innebär att samma forskning kan förekomma på flera områden.
Man kan kanske ha en mindre snäv indelning än vad landskapen medger.

2006-05-10, 09:50
Svar #11

Sonja S-Björklund

Har fått frågan om det är möjligt att från Sverige släktforska i Ungern tex. via Internet ?

2006-05-11, 18:15
Svar #12

Utloggad Gunnar Jonsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2177
  • Senast inloggad: 2024-03-23, 13:34
  • Gunnar Jonsson, Säffle
    • Visa profil
Kanske står det något om Ungersk forskning på http://www.rootsweb.com/~wghungar/

2006-05-11, 23:42
Svar #13

Utloggad Sten-Sture Tersmeden

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 489
  • Senast inloggad: 2017-02-14, 20:51
    • Visa profil
Kolla här också, borde finnas en hel del!
 
http://www.cyndislist.com/

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna