ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 2005-04-11  (läst 2497 gånger)

2005-04-10, 23:42
läst 2497 gånger

Niklas Persson

Hur många Niklas Persson finns det? Inlägget kl 21.23 har inte skrivets av samma Niklas Persson som skrivet de andra inläggen här!

2005-04-10, 23:42
Svar #1

Utloggad Annki Roos

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 847
  • Senast inloggad: 2014-01-17, 18:02
    • Visa profil
Anders, då är jag jättegammal om vi ska prata livserfarenheter. Mycket mycket äldre än vad jag är på papperet.
 
Aha Micha?l, det var det du hängde upp dig på. Jo så skrev jag till Rune. Men där menade jag inte riktigt som du nu tänker (tror jag). Där menade jag mer att han skulle släppa taget om den diskussion han fört med dig. Oj oj oj, då har jag formulerat mig urdåligt. Jag vet nu inte hur många gånger jag har skrivit att jag visst inte tror att du står fast vid dina ståndpunkter. Men att du är ung och inte kanske alltid är så ödmjuk, vilket inte är så konstigt när man är ung. Det blir man mer och mer med åldern. Ja inte alla, men de flesta. Det är inget nytt under solen precis. Det var det jag ville ha sagt till Rune.
 
Där ser du hur lätt det är att formulera sig fel, fast man tänker rätt (rätt enligt sitt eget sätt att se). Jag gör saker fel, förklarar mig dåligt emellanåt, skriver ibland för fort. Men jag försöker i alla fall att förklara, så gott jag kan. Vill man inte försöka förstå vad jag menar, ja då vet jag inte. Kan man inte förstå vad jag menar, även efter att jag försöker förklara, ja då vet jag inte heller.

2005-04-10, 23:56
Svar #2

Niklas Persson

Annki, Det är lika bra du ger upp, Micha?l har studerat argumentationsanalys på universitetet!

2005-04-11, 00:10
Svar #3

Utloggad Annki Roos

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 847
  • Senast inloggad: 2014-01-17, 18:02
    • Visa profil
Niklas. Har han det? Är det så? För i sådana fall förstår jag bättre vad som pågår. Det har jag inte studerat alls. För min del går jag på erfarenhet. Det går rätt bra det med .

2005-04-11, 00:14
Svar #4

Utloggad Anders Ryberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2648
  • Senast inloggad: 2013-08-23, 23:49
    • Visa profil
Det är alltid bra att uttala sig om en annan persons livserfarenhet utan att ha en anig om vad den andre har upplevt. Och sedan låta raljerande.
 
I min ringa livserfarenhet ingår sådant som hur det är att ha en mor som är sjuk från sex års ålder, hur det är att förlora sin mor vid elva och hur det är att se sin mormor sluta leva när hennes enda dotter dör.
 
Nej, en del törnar har jag väl upplevt.

2005-04-11, 00:29
Svar #5

Utloggad Annki Roos

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 847
  • Senast inloggad: 2014-01-17, 18:02
    • Visa profil
Men ge dig Anders, jag har inte raljerat över någons livserfarenhet. Jag sa bara att då är JAG mycket mycket gammal. Har överhuvudtaget inte ifrågasatt ditt liv. Inte någon annans heller. Det är endast du själv som drar ner din erfarenhet genom att skriva i min ringa..... Du har ju haft en fruktansvärd upplevelse redan som 6-åring och en mycket grym upplevelse som 11-åring. Det är absolut inte en ringa livserfarenhet. Den är enorm.

2005-04-11, 07:59
Svar #6

Anne-Marie Dufva

Det finns många med stor livserfarenhet som ändå inte har lärt eller förstått särskilt mycket av livet och medmänniskorna...

2005-04-11, 08:36
Svar #7

Micael Granström (Micgra)

Per Thorsell
Det var väl mitt fel att du blev indragen i debatten för att du försökte svara på min fråga. Jag frågade hur utbrett problemet med snyltare var och du försökte svara. Jag tycker visst att du har rätt att känna dig utnyttjad om det är som du beskriver det. Men läser man en del av inläggen här så kan man fort få för sig att ett sånt beteende är regel och inte undantag. Vilket jag (kanske i min enfald) inte tror, jag tror att det är ett fåtal som beter sig på det viset.
 
Jag tror att folk pratar förbi varann. Jag tror inte att de flesta som deltar i den här debatten tycker att någon är snyltare för att man ställer ett par frågor. Jag skulle tro att de flesta svarar om de har möjlighet. Åtminstone har jag fått det intrycket när jag själv har frågat, för det har jag gjort. Jag har t.o.m. frågat efter sånt som antagligen gått att hitta om jag bara letat lite till, men har ändå fått artiga svar.
 
Det kommer alltid att finnas snyltare om det är något som är gratis och lättillgängligt. Upptäcker man ett sånt beteende så tycker jag visst att man kan göra som du har gjort Per, sätta upp den personen på en svart lista. Den svarta listan blir ju inte offentlig så länge man behåller den för sig själv och då tycker inte jag att det är några problem.

2005-04-11, 09:40
Svar #8

Rune Edström (Rune)

Hej
Verkar som det enda som fattas är att önska Micha?l välkommen ut i verkligheten, få sig ett arbete och att förändra världen. Tro det eller ej Michael, även jag förändrade världen en gång i tiden, men misslyckades som alla andra. Dessvärre kommer du att finna att det är den som du kommunicerar med som bestämmer vilket språknivå som går använda. Jag förutsätter att du vill att han ska förstå.  
Är inte så fallet så är det ju bara att fortsätta på den inslagna vägen.
 
 Ingen av dem du träffar kommer att leta i en ordbok mens du pratar med honom. Hjälper inte att du är van ditt språk och tycker dej ha rättigheten att använda det. Motparten bestämmer.
 
Kommer du inte till insikt om det själv kommer nog din arbetsledning att ge dej den insikten, efter klagomål från missnöjda kunder. Kanske så du med vemod minns våra hovsamma och försynta påpekande att vi inte begrep.
Som en liten jämförelse av åldern nämd härovan, mitt äldsta barnbarn är några år äldre än vad du är.
 
Lycka till!
önskar
rune

2005-04-11, 09:51
Svar #9

Michaël Lehman (Philippos)

Ja du Rune, du fortsätter med dina spekulationer och dina personliga perspektivförskjutningar. Att du hela tiden använder den sortens argumentation är också anledningen till, att jag inte tänker bemöda mig att förtydliga mitt språk för dig, och det är också en anledning till, att du inte ingår i min målgrupp. Jag måste dock göra dig besviken och säga dig, att ingen i mina kretsar har några svårigheter att förstå mitt språk; de använder i stor utsträckning ett med mitt mycket likartat språk (i fråga om bruket av ?svåra ord?; faktum är att just ordet 'oklokrati', som är orsaken till denna evighetsdebatt, är ett ord, som jag har lärt mig av en av mina vänner).

2005-04-11, 09:52
Svar #10

Utloggad Per Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1827
  • Senast inloggad: 2022-09-04, 21:36
    • Visa profil
Michael (utan trema).
 
Javisst, jag tror också att det är en mycket liten minoritet som missbrukar den fria frågerätten på Anbytarforum. Men med sådana volymer av frågor som de jag beskriver, blir det ändå ett kraftigt inslag. Det är heller inte frågevolymen i sig som fått mig att tappa humöret, utan själva inställningen till andras engagemang och hjälpsamhet.
 
Att jag dessutom tycker att Ordet Fritt-diskussionerna innehåller en massa meningslöst tjafs och konstiga åsikter, är en annan sak. Dem kan man ju saklöst ignorera, utom när man själv blir påhoppad.
 
Per Thorsell.

2005-04-11, 10:31
Svar #11

Micael Granström (Micgra)

Precis Per, det är därför jag tycker att man kan få förbehålla sig rätten att uppföra svarta listor för sin egen del. Förhoppningsvis försvinner snyltarna  om de inte får så många reaktioner på sina frågor.  
 
Alternativet med användarkonton kanske inte är så dumt. Det blir en lite större tröskel att ta sig över.

2005-04-11, 11:59
Svar #12

Utloggad Maud Svensson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 21993
  • Senast inloggad: 2024-04-25, 14:08
    • Visa profil
Nu har jag förstått hur det egentligen är: Släktforskning är inte en hobby.
 
Släktforskning är en religion. Och Anbytarforum är dess tempel.
 
Här i templet möts de troende - ja, några är ju (som inom alla religioner) mer troende än andra.  
 
Intressant är att här (som inom alla religioner) finns några som kan betecknas som fundamentalister eller bokstavstroende (C:1, AI:1, E:1 etc). De anser sig företräda den enda rätta läran och kännetecknas (som alla fundamentalister) av intolerans mot senare tolkningar och yttringar av religionen. Således är de motståndare till att den sprids via cd-skivor och andra moderna påfund, och ser vallfärder till De Heliga Arkivplatserna som enda vägen till salighet.      
 
Men dessa fundamentalister besitter också en brinnande missionsiver. Ja, de säger sig (som alla missionärer) hysa ett starkt medlidande med dem som lever utanför den enda rätta läran. De vill frälsa de ljumt troende (snyltarna enligt fundamentalisternas egen vokabulär), alltså de som kommer till templet mest för det goda och gratis kyrkkaffets skull. Allra ivrigast är de att frälsa nya besökare i templet - innan dessa får smak för kaffe med dopp.  
 
Missionerandet tillgår så att snyltarna och nykomlingarna inte får något kaffe. Istället får de en predikan om hur de ska vinna salighet genom vallfärder. Hjälper inte det och de envisas med att komma tillbaka och be om kaffe, ses de som hopplösa fall och blir helt enkelt utfrysta. Ingen tillåts tala med dem.
 
Kvar i templet blir väl så till slut bara de rättroende, nöjda med att få fika ifred och bjuda varandra på kakor - hembakta förstås, här tillåts inga hel- eller halvfabrikat.
Hälsar vänligen
Maud

2005-04-11, 12:08
Svar #13

Eivor Andersson (Ema)

*  10 poäng, Maud *
Vi kan ju disputera i köpebröd eller hembakat  
 
Vänligen  Eivor

2005-04-11, 12:53
Svar #14

Utloggad Anders Ryberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2648
  • Senast inloggad: 2013-08-23, 23:49
    • Visa profil
Tja, jag har alltid trott att släktforskning har något med verkligheten att göra. Till exempel på att ta reda på vilka som var ens förfäder. CD-skivor har ofta den lilla förargliga nackdelen att de innehåller en del fel och därmed inte riktigt motsvarar verkligheten... Om CD-skivan däremot innehåller foton av källmaterial är den mycket mer användbar.
 
Jag har förvisso också stött på en hel del religös tro här på Anbytarforum. Jag har ofta försökt att förklara för diverse troende att den heliga Magda Måneskjöld, den helige Nils Casserström eller något annat helgon tyvärr inte har något helst stöd i källmaterialet, eller att den heliga skriften Europäische Stamtafeln tyvärr sprider sagor, men utan att ha fått mer respons än om jag konverserat en altartavla...
 
Det märkliga är att det ofta är samma personer som ogillar att jag ifrågasätter helgon och heliga skrifter som kallar mig fundamentalist.
 
Men det är klart, grundfelet är väl att jag hävdar att man skall tänka själv, kolla vad som är rimligt  och vara ärlig. Mycket reaktionärt av mig, fy, fy!

2005-04-11, 13:05
Svar #15

Utloggad Ann Little

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1252
  • Senast inloggad: 2024-02-23, 20:10
    • Visa profil
Maud! Ett mycket finurligt och underhållande inlägg, som fick mig att skratta gott.  
 
Mvh
Ann

2005-04-11, 13:09
Svar #16

Utloggad Anita Berglund Eriksson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1700
  • Senast inloggad: 2022-12-01, 10:29
    • Visa profil
    • anitaberglund.se
Maud! Jag kan bara säga; lysande skrivet!
Tack!
 
Mvh Anita

2005-04-11, 13:44
Svar #17

Lotta Nordin (Lotta)

Maud,
du skriver bland annat i dina inlägg:
”Det kan jag fortfarande bara tolka som att du rekommenderar att man inte besvarar frågan, det vill säga inte lämnar efterfrågade upplysningar eftersom de kan resultera i nya frågor, och att man istället ger en lektion i släktforskning.”  
”Mina svar innehåller inte sällan råd om hur man kan gå vidare med de uppgifter jag lämnar, men jag ser sannerligen ingen anledning att i något slags uppfostringssyfte undanhålla någon en uppgift.”
” Till skillnad från dig (och Eva Dahlberg och några till) ser jag det inte som min uppgift att prompt få iväg andra till bibliotek och arkiv, även om jag gärna ger forskningsråd och hoppas att de följs.”
 
Jag har inte någonstans skrivit att man ska ge lektioner i släktforskning  när man svarar på en fråga.  
Jag har inte någonstans skrivit att jag ser som min uppgift att ”prompt få iväg andra till bibliotek och arkiv”.  
Jag har inte någonstans skrivit att man i uppfostringssyfte ska undanhålla någon en uppgift.
 
Vad är det för skillnad på de råd du säger att du ger och de råd jag säger att jag tycker man ska ge?
Om någon skriver i samband med sin fråga att hon/han inte kan släktforska själv eftersom avståndet till det aktuella landsarkivet är 10, 30 eller 50 mil, gör jag fel om jag då talar om på vilka sätt det är möjligt att trots det avståndet kunna forska själv, men om du talar om samma sak så är det rätt?  
 
Om jag eller någon annan märker att en nybörjare är intresserad av att släktforska själv, gör vi fel om vi då ger råd om hur detta går till? Jag antar att det är någon vits med att en länk för nybörjare att följa har lagts in här i Anbytarforums vänstra kant, där dom kan få tips och råd hur dom själva kan släktforska.
 
Men det kanske är så att man är fundamentalist om man inte har ”rätt” åsikt.....

2005-04-11, 14:04
Svar #18

Utloggad Ingegerd Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1336
  • Senast inloggad: 2016-08-21, 22:21
    • Visa profil
Lotta, tack för dina rader igår kväll! Nej, jag tror inte att du menar att man måste ha gått igenom alla i frågan relevanta kyrkböcker, innan man får skriva att man kört fast! Min tanke var snarare att så länge jag känner till fler källor men ännu inte hunnit forska i dem, får jag vänta med att säga att jag kört fast.  
 
Det första exemplet jag tog lyckades jag lösa ca 1-1,5 år efter att jag börjat släktforska. Då gick jag ännu en gång igenom husförshörslängden närmast före den period jag var ute efter, och där fann jag att Maria Margaretas föräldrar och syskon hade flyttat till Tystberga. Och i den socknen fann jag henne i födelseboken. Däremot var hon inte noterad i hfl, så förmodligen flyttade familjen kort tid efter hennes födelse.

2005-04-11, 14:42
Svar #19

Utloggad Jan-Christer Strahlert

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1111
  • Senast inloggad: 2015-01-12, 17:43
    • Visa profil
    • hem.bredband.net/strjan/
Maud
Du skrev helt rätt i ditt inlägg 2005-04-11 11:59.
Fullpoängare och mer än sant.
När jag för många år sedan,insåg detta faktum som du tar upp där, lämnade jag mina styrelseplatser i alla de föreningar som jag då var förtroendevald i.Troligen ej saknad. Jag hade nog inte samma religion i botten. Jag ville forska samt föra ut forskningens glädje till unga, medelsålders samt äldre. Så kan man inte göra sas det. Först förening samt alla dessa normer som i bland framfördes ensidigt. Dator x, register y, forskarprogram z. Nu går det ju mer än bra att börja med papper och penna. Ett upprättat register platsar lika bra på papper eller i ett Worddokument. Behöver inte vara den dyra datorn med det fina programmet. Det är innehållet som räknas. Skulle   jag har väntat på den rätta datorn, registrerat enligt den rätta mallen samt använt det enda släktforskarprogrammet, skulle OSTkanten fortfarande varit outforskad samt odokumenterad. Om jag minns rätt var rubriken på denna debatt ngt om snyltare. Jag måste nog erkänna att jag är en stor snyltare. Jag tar del av vad andra har skivet, har kontakt med andra som har samma område, lyssna på debatter samt söker efter uppgifter när jag har kört fast. Jag frågar på Rötter när jag inser att det är svårt att komma vidare. Jag får sällan svar, för det är tydligen svårt? Svarar dem som frågar, för då får jag veta mer om de rankor som jag tidigare inte kunde följa. Är jag en släktforskare? Jag brukar säga att jag är en sockenforskare. Jag tror inte att det heller stämmer. Det är för många socknar som jag utforskar (sic!). Är jag en kategoriforskare för att jag jobbar med båtsmän och fänikor, gästgivare och tillfälliga besökare i mina socknar. Skall jag kalla mig för ANfångare (anfångare var ursprungligen ett yrke på glasbruken) eller ANmästare (låter kaxigt). ANletare är kanske bra att vara när OSTkanten (södra Möre - Blekinge) kommer att utforskars samt få sin plats utanför OSTkupan.
Jan-Christer

2005-04-11, 15:36
Svar #20

Utloggad Maud Svensson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 21993
  • Senast inloggad: 2024-04-25, 14:08
    • Visa profil
Lotta,
var har jag kallat dig fundamentalist?  
 
Med tanke på att du i efterhand förklarar att du menade någonting helt annat än vad du faktiskt skrev i ditt första inlägg (9/4 kl. 15.02), är det ingen större id? att fortsätta diskutera vad som står där.  
 
Låt mig bara säga detta:  
Om jag - som anhängare av den mer toleranta falangen inom släktforskningsreligionen - bjuder en konstant kaffesugen på en kopp och kanske till och med en simpel köpekaka, så vill jag kunna göra detta utan att du eller någon annan kommer ilande och snärtar till med talibanpiskan: Ve dig - inte uppmuntra snyltarna!    
 
Och nu väntar jag bara på ditt svar:
Jag har inte någonstans skrivit att man inte ska uppmuntra snyltarna.
Hälsar vänligen
Maud

2005-04-11, 16:36
Svar #21

Lotta Nordin (Lotta)

Maud,
du har uppenbarligen totalt missat mitt svar till dig 10 april 20.26. Jag menar precis vad jag skrev i mitt första inlägg.
Att uttrycka en åsikt om något anser jag inte vara att komma ilande med någon piska.  
 
Och, nej, någon diskussion kan det ju knappast bli om du inte kan svara på frågor angående det du själv har skrivit. Du får naturligtvis tycka precis vad du vill om mina åsikter, men var snäll och lägg inte ord i munnen på mig som jag aldrig sagt och inte ens skulle kommit på tanken att säga.

2005-04-11, 17:05
Svar #22

Utloggad Annki Roos

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 847
  • Senast inloggad: 2014-01-17, 18:02
    • Visa profil

2005-04-11, 17:22
Svar #23

Rune Edström (Rune)

Heja på Maud. Ett gott skratt förlänger livet, så kanske jag hinner snylta lite mer.  
rune

2005-04-11, 17:25
Svar #24

Utloggad Eva Svensson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 970
  • Senast inloggad: 2021-07-06, 20:18
    • Visa profil
Det var både bra skrivet och roligt Maud!  
Nu kanske ni förstår att fundamentalisterna och deras präster och skriftlärde håller på att helt förstöra glädjen för mig och andra i att ställa frågor samt deltaga i debatter med andra amatörer i Anbytarforum.  
Kanske ska det döpas om till Elitforum.
 
Jag var tvungen att säga detta.

2005-04-11, 17:38
Svar #25

Utloggad Anna Martinsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 615
  • Senast inloggad: 2024-04-15, 23:25
    • Visa profil
Bo
 
du såg kanske inte dokumentären om Eisteins första fru, Milena? De funderar på om inte Milena var i högsta grad involverad i Alberts upptäckter, så man har en teori om att albert snodde Milenas forskning till viss del.
May the Force be with you.

2005-04-11, 18:09
Svar #26

Utloggad Annki Roos

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 847
  • Senast inloggad: 2014-01-17, 18:02
    • Visa profil
Micha?l, du kan ju skriva vanligt. Har precis läst din hemsida och där skriver du inte alls som här. Fast på andra diskussionsidor gör du det, av någon anledning som inte jag vet.
 
Sen såg jag ju att det var sant att du studerat argumentationsanalys. Ja det förklarar ju en del. Då kan du ju prata som så många politiker gör nu för tiden. Man förstår ingenting. Vilket ju är meningen, för det är ju det man får lära sig på universitetet. Det är ganska roligt faktiskt. Inte ens kungen pratar så där. T o m honom förstår man , så också hans barn.
 
En parantes bara, nån skrev här om finansminister Sträng och hans sätt att prata. Han pratade bra mycket tydligare än finansministern idag. Det går inte ens att jämföra, anser jag.
 
Jaha, Enköping ja, där bor min familj, alla utom jag. Pappa min har jobbat en del politiskt där.
 
Annki

2005-04-11, 18:32
Svar #27

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Jag ser att både Annki och Micha?l har angivit sina epostadresser. Varför ska vi då läsa deras privata konversation här?

2005-04-11, 18:59
Svar #28

Utloggad Gun-Britt Lindblad

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 453
  • Senast inloggad: 2008-10-18, 20:53
    • Visa profil
Maud
Vilken härlig humor du har! behövs som motvikt ibland! Gillar ditt inslag kl 11.59 starkt.
Mvh
Gun-britt

2005-04-11, 19:00
Svar #29

Utloggad Anders Ryberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2648
  • Senast inloggad: 2013-08-23, 23:49
    • Visa profil
Många konstiga saker har jag kallats. Präst är ett av de mer intressanta uttrycken...
 
Nej, ha det så trevligt i sandlådan, och fortsätt att bortse från verkligheten. För det är ju onödigt att lägga tid på att göra rätt när man kan göra fel så mycket snabbare.  
 
Jag lovar att fortsätta att irritera dem som föredrar ovetenskaplighet, men förmodligen inte i denna diskussion.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna