ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Snäckor som talar  (läst 362 gånger)

2003-11-09, 21:12
läst 362 gånger

Christina Holmér-Gunnerfält

Har i min ägo tre stycken snäckor som talar, susar som havets brus. De är märkta med St.Thomas VI.USA. Vet att någon i min släkt emigrerade till USA men blev rånade direkt när de steg i land i NY och fick återvända till Sverige.
Antar att de åkte med båten St. Thomas. Detta måste ha varit i slutet av 1800-talet  eller i början av 1900-talet. Är det någon som vet hur man söker vidare på St.Thomas? eller på annat sätt kan hitta passagerarlistor?

2003-11-09, 22:14
Svar #1

Inger Johansson

Hej Christina, det var ett tag sedan
 
Är Du säker på att S:t Thomas var en båt? Kan det inte vara så att snäckorna Du har kommer från S:t Thomas, en av öarna som tillsammans med S:t Croix och S:t John utgör det amerikanska territoriet av Virgin Islands, (VI) i Västindien?
Jag har forskat en hel del på emigration och emigrantfartyg i ganska många år och har aldrig stött på någon båt med namnet S:t Thomas.
 
Om Du vet namnen på de som emigrerade och vet att de landsteg i New York borde Du kunna hitta dem i Ellis Islands databas. Finns under länkar här på Anbytarforum eller direkt:
 
www.ellisislandrecords.org
Som sagt, snäckorna kommer nog från ön S:t Thomas och av någon anledning har Din släkting fått dem med sig hem till Sverige.
 
MvH
 
Inger Johansson

2003-11-10, 19:42
Svar #2

Christina Holmér-Gunnerfält

Tack Inger för ditt svar. Du har säkert rätt att det inte var båtens namn utan en av öarna. Har letat på de för mig kända släktingarnas namn utan resultat, så det var väl en omöjlig fråga. Tyvärr inga levande släktingar som kan bidraga med namn.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna