ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Stängning av diskussionen 70-årsgränsen  (läst 1701 gånger)

2005-09-12, 12:27
läst 1701 gånger

Utloggad Carl-Fredrik Hanzon

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1959
  • Senast inloggad: 2018-08-09, 16:27
    • Visa profil
Hej Yvonne!
 
Visst, diskussionen 70-årsgränsen på Anbytarforum hade ju på slutet kommit att handla om helt andra saker än det rubricerade ämnet. Men det berodde ju på en mycket intern diskussion mellan i stort sett tre personer, som handlade om insinuationer om falska namn och eventuella identifikationer bakom dessa.
 
Men denna ordväxling hade ju kunnat uppstå i precis vilken diskussion som helst. Den hade ju inte det minsta med vare sig diskussionsämnet eller själva diskussionen att göra. Därför förstår jag inte alls varför hela diskussionen för den skull skulle stoppas. Det hade väl kunnat räcka med en tillsägelse riktad till just dessa tre personer? Varför ska övriga deltagare i diskussionen, som inte har det minsta med denna ordväxling att skaffa också straffas?
 
Om (jag säger om) det är så att styrelsen eller redaktionen tyckte den här diskussionen började bli en allför het potatis, och för den skulle vill lägga locket på, säg då detta öppet och i klartext! (det hade varit helt OK), i stället för att ta den här helt separata interna diskussionen om pseudonymer som förevändning för en stängning.
 
Är det f.ö. inte viktigt att en så pass väsentlig principfråga som denna kan diskuteras öppet?

2005-09-12, 12:48
Svar #1

Utloggad Jan-Christer Strahlert

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1111
  • Senast inloggad: 2015-01-12, 17:43
    • Visa profil
    • hem.bredband.net/strjan/
När jag gick i skolan på 1950-talet kunde klassanmärkning utdelas, i dag stängs diskussionen bara för att ett par herrar inte kan hålla sig till ordningsreglerna. Bättre att banned den som är oförskämd än att döma ut alla oss andra deltagare på AF.
Två stängningar samma förmiddag, risken av detta kan bli att surret forsätter till andra ställen, eller att nya snackställen öppnas
Jan-Christer

2005-09-12, 15:59
Svar #2

Peter Karlsson (Peterk)

Radera Petter-Niklas & Co. och låt som sagt diskussionen vara kvar som öppen. Tror alla vinner på det..  
 
-Men debatten Vilken energi var förstås bara att stänga (det hade även jag gjort när helgdravlet fått pågå ett par dagar.)

2005-09-12, 17:10
Svar #3

Peter Funke (Aningen)

När sökarljuset ändå är påslaget kanske det inte skadar att titta på ett inlägg som legat i 18 timmar under oanständiga ortnamn...
 
(För övrigt, om nu operation Moralisk Upprustning påbörjats, så kan man ju fråga sig hur mycket det ämnet har med genealogi att göra!)

2005-09-12, 17:43
Svar #4

Jan Johansson

Håller med Peter K , första delen.
Andra delen är mer tveksam, för varför inte diskutera uppträdandet på Anbytarforum i lite humoristiska ordalag iställer för det tjafsande som dyker upp allt som oftast.
 
Ser att farfar/morfar och en diskussion om hemsidan, startad av en ny skribent, har fått fotfäste och accept i Anbytarvärlden
 
Jan

2005-09-13, 13:13
Svar #5

Utloggad Anders Carlsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 49
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Bästa Yvonne Carlsson!
 
Det ligger i allas intresse att diskussionerna håller högt i tak OCH har hög faktatäthet vilket mål KAN nås medelst stringent redigering.  
 
Bästa hälsningar Anders C
(för kontroll jmfr IPnr med senaste inlägg)

2005-09-13, 18:52
Svar #6

Utloggad Carl-Fredrik Hanzon

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1959
  • Senast inloggad: 2018-08-09, 16:27
    • Visa profil
Jaha, då har ännu en diskussion i Ordet är fritt stängts. Och Peter Karlssons välmenta och kloka råd här ovan har ju inte heller hörsammats. Men Ett stort lyft för hemsidan, den finns minsann kvar... Vad är det som pågår? Är ordet inte längre fritt? Är vi på väg mot ett forum styrt av censur, rättning i ledet - mentalitet och storebrorsfasoner? OBS att detta (ännu så länge...) är frågor. Det börjar ju nästan likna Beljoc-bataljen för några år sedan (om nu någon minns den), då diskussioner stängdes på löpande band. Tills sist stängdes hela Ordet är fritt. Då fick försvararna av det fria ordet tillgripa testrutan (som raderas efter vart femte inlägg) som ett sista halmstrå för att överhuvudtaget nå fram (bland annat vill jag minnas att en kyckling vid namn Brixo medverkade...). ^^
 
Javisst, detta är kritik, men observera att den är avsedd som positiv och konstruktiv d:o, för att vi ska kunna ha ett så bra och trevligt forum som möjligt, något som jag trots allt fortfarande hoppas på.  
 
Nu ska vi se... om detta inlägg inte omedelbart blir borttaget (och själva diskussionen stängs), ja, då finns det fortfarande hopp. I annat fall..., ja, då får jag ju vatten på min kvarn när det gäller mina farhågor.

2005-09-13, 21:29
Svar #7

Utloggad Ann-Britt Ahlström

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 638
  • Senast inloggad: 2012-03-10, 15:49
    • Visa profil
Nog tycker jag att åtminstone vi som har användarkonto och betalar till Rötters Vänner varje år, skall kunna få diskutera innehållet i Anbytarforum utan att diskutionerna stängs.

2005-09-13, 22:35
Svar #8

Utloggad Kerstin Malm

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 508
  • Senast inloggad: 2016-04-03, 23:05
    • Visa profil
    • www.ahlbergare.se
Instämmer med Ann-Britt.  
Skall här inte vara högt i tak? Är vissa diskussioner bannlysta?? En sak med rena dumheter, påhopp och barnsligheter, men en rak diskussion och ett ärligt ifrågasättande skall väl inte tystas ner?  
 
Kerstin M

2005-09-14, 01:05
Svar #9

Utloggad Leif Gson Nygård

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2046
  • Senast inloggad: 2023-10-20, 18:52
    • Visa profil
Instämmer med Carl-Fredrik, Ann-Britt, Kerstin m fl ovan.
 
Istället för att stänga hela diskussioner bör väl i första hand inlägg raderas som uppenbart strider mot ordningsreglerna och upphovsmannen/-kvinnan få ett påpekandemejl från Anbytarvärden.
 
God natt!
 
/Leif

2005-09-14, 03:29
Svar #10

Utloggad Stefan Simander

  • Stefan Simander
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7191
  • Senast inloggad: 2024-03-25, 22:16
  • Stefan Simander www.freewebs.com/simander
    • Visa profil
    • www.freewebs.com/simander, Simanderska palatset
Stämmer in! (i kören)
Stänger av! (för i natt)
Stefan Simander
Gamla Uppsala + Järlåsa, Sweden
www.freewebs.com/simander
076 - 228 94 22

2005-09-14, 07:47
Svar #11

Rune Edström (Rune)

Hej
Har svårt att tro någon har sämre minne än vad jag har. Så Jan-Christer tror att du måste ha förträngt att för ca 1½ år sen var det en hel del som förklara för oss andra att Anbytarforum var för allvarliga saker som leta anor och inte för att skoja till det. Det är väl det som håller på träda ikraft nu, så antar att dom som gjorde det bjuder varann på en kopp gott kaffe, över den goda början, som kommit.
Den stora festen, med middag å nubbe, blir väl när det blivit fullt ut. Glöm för allt i världen inte bort att bjuda Jessica Olson på den. Hon måste ha hittat anorna till alla kändisar för hon har inte varit synlig på AF på en längre tid. Hon var ju en mycket god hjälp för dessa strävanden.
 
Christer
Tycker det du säger om mail kontra AF motsäger varann. Urban anmälde fel men du hitta inget, å skulle sluta för dan, förrän dom andra kom med problemet på ett annat sätt. Om det varit pr mail, hade det väl inte varit rättat till ännu.
Även om arbetsgivaren Ted har samma inställning, så behöver inte du anamma den. För tror det funkar bättre med en öppen dialog.
 
En annan sak jag funderar på, dom här fårlortarna som kommit i vänsterkanten på den här sidan, verkar ju inte ha någon som helst funktion. Varför har dom kommit dit??  
Ska det vara nån slags konstnärlig utsmyckning, så förfelar dom sin verkan, för det går bara sämre att läsa vad som finns efter.
 
Du har säkert någon i närheten som har lite sämre syn när glasögona inte sitter på näsan. Be han eller hon ta av sig dom och kolla när kontrasten är bäst, för även om Ted vill ha det på ett visst sätt, måste det väl i sista hand vara användarna som fäller avgörander vad som funkar i verkligheten.
 
Överst på första sidan i AF finns Redaktörn meddelar. Vore inte alls dumt om du hade små notiser om vad som pågår och händer från din sida där. Lite då och då.  
mvh
rune

2005-09-14, 09:19
Svar #12

Karin Björkholm (Karin)


 
Rune! Kommer du ihåg de här raderna?
 
Vänligen Karin born Nilsson-Holm
 .(brother in law Morten Holm in Hoboken)

2005-09-15, 00:03
Svar #13

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6870
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 23:58
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Jag vet inte om vår nye redaktör och lika nya anbytarvärd varit aktiva i Anbytarforum som vanliga läsare och skribenter längre eller kortare tid än övertecknad, men ett litet tips dristar jag mig hur som helst att bidra med - antingen det behövs eller inte J - baserat på, om inte vetenskap, så i varje fall närmare sex års beprövad erfarenhet...
 
Om man stänger en diskussion för att man inte gillar en del tjafs som uppstått där, så leder detta ofrånkomligen till att...
 
1) Diskussionen fortsätter under en annan rubrik.
 
2) Det uppstår en helt ny diskussion - om själva stängningen.
 
Resultat: I stället för att bli av med en tjafsdiskussion, så får man två nya... J
 
Ett bättre sätt är då att plocka bort de enskilda inlägg man inte anser hör hemma i Anbytarforum - eller att flytta dem om de hör hemma här, men har hamnat under fel rubrik. Då stoppar man heller inte den diskussion som förorenats av tjafset.
 
Såvida inte just det (att stoppa diskussionen) är avsikten. Det var det på den gamla goda tiden (som Carl-Fredrik nämner ovan), då diskussioner stängdes och inlägg raderades på löpande band för att stoppa obekväm kritik (som naturligtvis stämplades som tjafs - om inte rentav sabotage av forumet). Men så illa är det väl ändå inte nu...?
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2005-09-15, 18:46
Svar #14

Hans Johnson

Tystnaden talar sitt tydliga språk!

2005-09-15, 20:58
Svar #15

Utloggad Jan-Christer Strahlert

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1111
  • Senast inloggad: 2015-01-12, 17:43
    • Visa profil
    • hem.bredband.net/strjan/
Tystnad kan vara medgivande?
Jan-Christer

2005-09-15, 20:59
Svar #16

Utloggad Jan-Christer Strahlert

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1111
  • Senast inloggad: 2015-01-12, 17:43
    • Visa profil
    • hem.bredband.net/strjan/
Rune
Jag sänder e-mail
Jan-Christer

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna