ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Sveriges Dödsbok  (läst 1598 gånger)

2005-11-25, 21:39
läst 1598 gånger

Utloggad Jan-Erik Eriksson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1872
  • Senast inloggad: 2022-01-09, 15:49
    • Visa profil
    • www.janerik.se
Varför är inte Sveriges dödsbok öppnat ännu?
 
Har anbytarvärd och övriga osynliga ansvariga ännu inte fattat att de som finns bland de döda inte är levande!

2005-11-26, 05:25
Svar #1

Utloggad Kenneth Bengtsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1305
  • Senast inloggad: 2023-10-31, 10:03
    • Visa profil
Jee
 
Jag har fått svar från anbytarvärden denna veckan på just denna fråga.
 
 
Hej Kenneth,
 
Just den diskussionen är något som fortfarande diskuteras i bl a Rötterrådet. Än så länge har jag inte fått reda på hur vi ska göra just i det fallet, men jag har vidaresänt din fråga och dina kommentarer till dem, så får vi se vad de kommer fram till.
 
Med vänliga hälsningar
Yvonne Carlsson
Anbytarvärd

2005-11-26, 12:48
Svar #2

Utloggad Anders Ryberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2648
  • Senast inloggad: 2013-08-23, 23:49
    • Visa profil
Frågan kompliceras av att det finns uppgifter om levande på skivan. Det framgår nämligen när en person senast gifte eller skiljde sig, och eftersom att båda dessa handlingar kräver två medverkande så gäller informationen även potentiellt levande...

2005-11-26, 13:56
Svar #3

Utloggad Jan-Erik Eriksson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1872
  • Senast inloggad: 2022-01-09, 15:49
    • Visa profil
    • www.janerik.se
Hur vet allmänheten vem personen varit gift med
Det framgår ju inte i uppgiften
 
Det är ju också samma om en person dött men mamman lever så får man inte skriva om den personen för då framgår det ju av födelsedatum när mamman fick barn och därmed har man skrivit om mamman????!!!
 
Vi behöver ju inte skapa problem som inte finns

2005-11-26, 15:42
Svar #4

Utloggad Anders Ryberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2648
  • Senast inloggad: 2013-08-23, 23:49
    • Visa profil
Allmänheten vet naturligtvis inte vem Hilding Svensson, död 1988-01-25 i Brutustorp, Odenskyrka, var gift med. Däremot vet nog folket i Brutustorp om det. Och det är inte säkert att änkan Olena Svensson är förtjust i om det kommer ut på nätet att de gifte sig 1946-01-11, när alla vet att deras son Rolf är född 1945...
 
Det är sällan lika problematiskt med barn, vet man att någon har barn, vet man oftast åldern på dem.
 
Men just vad det gäller vigslar så är det ett potentiellt problem i mitt tycke.
 
Jag förespråkar försiktighet med uppgifter om nyligen levande, endast de närmast anhöriga skall ha rätt att avgöra vad man kan skriva om dem förutom det de aktivt offentliggjort själva. Å andra sidan ska anhöriga ha rätt att i samråd avgöra att saker ska vara offentliga utan att andra ska kunna invända. (Inom rimliga gränser; det är de anhöriga och arvingarna som företräder den dödes rättigheter.)

2005-11-26, 21:41
Svar #5

Utloggad Jan-Erik Eriksson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1872
  • Senast inloggad: 2022-01-09, 15:49
    • Visa profil
    • www.janerik.se
Nja
 
När skall vi då dra gränsen, skall vi även ta hänsyn till att barn, barnbarn osv kan ta illa vid sig att mormor och morfar födde en oäkting.
 
Det var nog så mycket prat om det 1946 så att det är inget nytt för dom som bor i hela Odenskyrka församling och som bryr sig idag  
 
Idag bryr man sig inte om sådant.
 
Datainspektionen kan aldrig ha åsikt om detta för vi talaar bara om de döda och det som har hänt dom

2005-11-26, 23:22
Svar #6

Utloggad Anders Ryberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2648
  • Senast inloggad: 2013-08-23, 23:49
    • Visa profil
Så länge någon av kontrahenterna lever så är det definitivt olämpligt. Ett barn kan trots allt inte hjälpa hur det kom till, men föräldrarna kan däremot sägas ha deltagit mer aktivt i den delen av processen, och därmed ses som direkt ansvariga.
 
Och ja, jag tycker att man gott kan ta lite hänsyn till vad barn tycker om att man skriver om deras föräldrar.

2005-11-27, 01:46
Svar #7

Utloggad Kenneth Bengtsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1305
  • Senast inloggad: 2023-10-31, 10:03
    • Visa profil
Jo men Anders man måste allt jobba lite för att få reda på detta med med vem som var gift med vem.
Är detta av den nivån att man kan lätt uskilja levande släktingar?
Jag tycker inte detta...
Det lyder ej under PUL tycker jag.
Om någon av barnen lever som framgår att dom var födda före giftermålet, så vad gör detta.
Jag tycker att det är en rätt harmlös information. Harmlösa uppgifter behandlas ej av PUL.

2005-11-27, 19:23
Svar #8

Leif Mörkfors

Hej!
Brukar inte lägga mig i debatter av den här typen. Men det måste med allt tankemöda i världen inte gå att tolka PUL så att det utestänger frågor kring dödskivan på Anbytarforum. I bankvärlden kallas det affärsrisk när nyttan med att övertolka blir underordnat den stora massans intressen så Anders Rydberg, slappna av, vi lever år 2005.
Mvh Leif M

2005-11-28, 01:47
Svar #9

Utloggad Stefan Simander

  • Stefan Simander
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7191
  • Senast inloggad: 2024-03-25, 22:16
  • Stefan Simander www.freewebs.com/simander
    • Visa profil
    • www.freewebs.com/simander, Simanderska palatset
Finns det någonting i andra media som lagligen hindrar att ett vigseldatum nämns, eller födelse-och dödsdatum heller för den delen?
 
Om så inte är fallet, så bör det absolut vara tillåtet här också!
 
Dessutom är ju informationen redan godkänd för OFFENTLIG spridning på denna CD-skiva.
 
Om man har synpunkter på det beslutet får man vända sig till berörda myndighet.
Stefan Simander
Gamla Uppsala + Järlåsa, Sweden
www.freewebs.com/simander
076 - 228 94 22

2005-11-28, 02:12
Svar #10

Utloggad Anders Pemer

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1662
  • Senast inloggad: 2024-03-18, 07:38
    • Visa profil
    • www.pemer.net
Att en uppgift någon hämtar från dödskivan och publicerar här på Anbytarforum som svar på någon annans fråga skulle kunna få någon närstående att lida men måste ju i alla avseenden betraktas som ett extremt allra värsta fall.
 
Om man med den logiken som grund betraktar det som osäkert och fortfarande diskuterar om det är lämpligt att frågor och svar från skivan ska få ventileras, så är det väl med samma logik i dess yttersta förlängning lika tveksamt om hela jämra Anbytarforum borde få finnas?
 
Vi talar ju trots allt om risken att någon av en händelse skulle råka ramla in på Anbytarforum och se någon uppgift som just han eller hon skulle råka ta väldigt illa vid sig av att se på det sättet, som skulle vara så mycket värre än att få se det på ett annat sätt.
 
Att min mammas moster dog ett datum som jag själv gjorde något roligt? Att hon inte var gift när jag vet att hon fick barn? När hon var född? Var hon var född?
 
Var finns de känsliga uppgifterna i ett personnummer, ett namn, en adress, ett födelsedatum osv?
 
Dessutom handlar det alltid om uppgifter om en avliden person, varför inte PUL gäller, och dessutom en offentlig uppgift som skulle vara tillåten att publicera i alla andra tänkbara mediaformer.
 
Att vi ännu inte har en lagstiftning som hängt med i utvecklingen och lärt sig jämställa alla olika typer av media med varandra är något vi har en gyllene chans att gå i bräschen för att göra något åt, då ska man väl inte lägga sig platt till marken och aktivt medverka till att låta allt stanna vid det mossiga och förlegade ett bra tag till?

2005-11-28, 09:58
Svar #11

Sune Lundin

Det finns väl ingen människa i Sveriges land 2005 hoppas jag, som skulle bry sig om att ett barn är fött året före ett giftermål. Vi har levt som sambo i Sverige under hela förra seklet och det har varit helt accepterat. Dessa människor som föraktade oäkta barn är för länge sedan avlidna.

2005-11-28, 14:44
Svar #12

Utloggad Anders Ryberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2648
  • Senast inloggad: 2013-08-23, 23:49
    • Visa profil
Människor ska själva kunna avgöra om deras vigsel- och skiljsmässodatum kommer ut på nätet. Problemet jag påtalat gäller som sagt om ena parten fortfarande lever.
 
Sedan så kan man faktiskt generellt vara lite försiktig med vad man skriver om nyligen avlidna, speciellt om man inte hör till närmast anhöriga.
 
Detta har inget att göra med vad den allmäna uppfattningen om barns födelse i förhållande till bröloppsdag är, utan om att vissa uppgifter inte behöver spridas i onödan.

2005-11-28, 20:00
Svar #13

Utloggad Stefan Simander

  • Stefan Simander
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7191
  • Senast inloggad: 2024-03-25, 22:16
  • Stefan Simander www.freewebs.com/simander
    • Visa profil
    • www.freewebs.com/simander, Simanderska palatset
Anders Ryberg. Du skriver:
Människor ska själva kunna avgöra om deras vigsel- och skiljsmässodatum kommer ut på nätet. Varför just på nätet?
Inte annars alltså, eller?
Stefan Simander
Gamla Uppsala + Järlåsa, Sweden
www.freewebs.com/simander
076 - 228 94 22

2005-11-28, 21:13
Svar #14

Utloggad Anders Ryberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2648
  • Senast inloggad: 2013-08-23, 23:49
    • Visa profil
Jag begränsar diskussionen till vad som är relevant här, men rent principiellt tycker jag inte man skall publicera listor på vilka släktforskare som skiljt sig sedan förra numret i ShF heller...
 
Och jag vill betona att jag inte argumenterar utifrån vad PuL säger, utan utifrån hänsyn till dem som omnämns. Slår du upp min mor i SvDb hittar du när hon gifte sig med min far, som fortfarande lever. Det är en uppgift som jag, min pappa och min bror avgör om och var den skall publiceras, och vi gör det gärna själva.

2005-11-28, 21:55
Svar #15

Utloggad Anders Ryberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2648
  • Senast inloggad: 2013-08-23, 23:49
    • Visa profil
Får väl tillägga att jag anser att principen gäller omvänt också, om jag, min bror och min far är överens om att en uppgift om min mor ska publiceras så bör inte Anbytarforums regler stoppa detta, inom rimliga gränser.
 
Och vill pappa berätta om sina vigseldatum så ska han få det. Poängen är att var och en ska få styra sitt om mer sentida uppgifter
Och då blir en konsekvens att eftersom vissa uppgifter på SvDb är olämpliga att sprida, så bör man för enkelhetens skull hänvisa alla till att kolla själva eller fråga på mer diskret sätt.

2006-10-27, 02:38
Svar #16

Utloggad Anne-Lee Wilson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1818
  • Senast inloggad: 2016-07-14, 22:00
    • Visa profil
Sveriges Dödsbok från ca. år 1900 till 1947 på Cd-skiva,är det något som är aktuellt?
 
Mvh,
Anne-Lee Wilson
Florida,USA

2006-10-27, 08:01
Svar #17

Utloggad Ted Rosvall

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1256
  • Senast inloggad: 2024-03-09, 07:49
    • Visa profil
Förbundsstyrelsen har beslutat att alla klutar nu skall sättas in för att fullborda den nuvarande dödskivan med tillägg av de tre senaste årens dödsfall. Sveriges dödbok 4 kommer alltså att omfatta perioden 1947-2006, förhoppningsvis med alla ofullständiga uppgifter kompletterade, åtminstone vad beträffar för- och efternamn, och i de allra flesta fall också födelseort och flicknamn m.m.
 
Först därefter kan det bli aktuellt att gå baklåt i tiden. Men intresset tycks vara stort, och tillsammans kan vi. En 1900-talets dödbok, skulle inte det smaka?
 
Mvh
TED

2006-10-27, 10:02
Svar #18

Utloggad Jojje Lintrup

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1204
  • Senast inloggad: 2014-12-16, 14:51
    • Visa profil
Glöm bara inte att ändra födelseland för alla chilenare som ofrivilligt blivit schweizare!!

2006-10-27, 10:48
Svar #19

Utloggad Tord Påhlman

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2085
  • Senast inloggad: 2017-11-13, 21:51
    • Visa profil
I ett annat forum - Proveniens iFokus - har pågått (pågår) en diskussion om bl a en kvinna som i Sveriges dödbok uppges vara född i Syrien. Hon var född i Sydafrika!

2006-10-27, 12:53
Svar #20

Utloggad Jojje Lintrup

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1204
  • Senast inloggad: 2014-12-16, 14:51
    • Visa profil
Jag tror att Calle får ta sig en titt på alla nationaliteter i dödboken inför den nya upplagan, eftersom det kan finnas flera feltolkningar av förkortningarna. Vad gäller Chile som normalt förkortas CL, har missförståndet uppstått pga att någon i originalmaterialet förkortat Chile till CH, som står för Schweiz. Jag vet att det finns fler exempel på länder som feltolkats.

2006-10-27, 13:02
Svar #21

Carl Szabad (Carl)

De landskoder som blivit fel finns omnämnda på CDns sida i Rötter. Frågan har även flera gånger varit uppe till diskussion och förklarats i Anbytarforum.
 
Anledningen till de felaktiga födelseländerna är att olika myndigheter (som levererat en del av det digitala materialet) har använt olika landskoder, där vissa som exempelvis ES förekommit med olika betydelse, hos en myndighet som EStland och hos en annan som ESpa?a, dvs Spanien.
 
Felen är nu rättade.

2006-10-27, 13:06
Svar #22

Carl Szabad (Carl)

Jojje! Du får gärna mejla mig om du hittat fler fel. Alla tips om hur nästa dödbok ska bli felfriare (kan man säja så?) emottas med tacksamhet.

2006-10-27, 17:47
Svar #23

Utloggad Anne-Lee Wilson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1818
  • Senast inloggad: 2016-07-14, 22:00
    • Visa profil
Hej och tack för alla svar!
 
Det är så frustrerande med alla dessa anor och släktingar som dog efter Genlines böcker online tar slut men före 1947 så en dödbok för hela 1900-talet skulle vara utmärkt!
 
Mvh,
Anne-Lee Wilson.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna