ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Svårläst?  (läst 714 gånger)

2004-08-25, 23:30
läst 714 gånger

Essan Gradhman

Törs jag komma med ett tips?  
Du, som vill ha läshjälp - skriv redan i rubriken om du har  
en bild på texten! Är det många frågor en dag så hoppar man gärna  
över de som inte har bild av texten. (Lata personer som jag t ex).
De som har GID nummer noterar ju det! Då kan väl även ordet bild skrivas.  
OBS! OBS! Det är bara ett tips i all välmening.

2004-08-26, 11:55
Svar #1

Carin Widén

Hej Essan
Du skriver att det vore bra om man kunde ha en bild till texten om man vill ha denna tydd. Förmodligen finns det i detta forum beskrivet hur man gör då man för in en bild, man jag fattar det inte i alla fall. Kan du på ett enkelt sätt beskriva hur man bär sig åt, så att även jag begriper. Tack.
Carin

2004-08-26, 12:05
Svar #2

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
En liknande uppmaning som den Essan kommer med finns här. Där finns också en del råd om hur man går till väga.

2004-08-26, 18:40
Svar #3

Utloggad Janet Henriksson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 581
  • Senast inloggad: 2011-03-10, 21:34
    • Visa profil
Alla dessa GIDnummer, varför inte komplettera med en hederlig anvisning på sidonummer. Alla har inte tillgång till Genline.
Janet

2004-08-26, 19:19
Svar #4

Peter Karlsson / anbytarvärd (Peter)

Instruktionerna innehåller ju frasen: Lägg upp rubrikerna enligt principen: Socken, typ av bok, årtal, samt GID-nummer (när du känner till detta). ... - så i första hand skall man skriva i klartext vad det gäller förstås..
 
-Och HOPPA ÖVER ordet 'Genline' i rubrikerna - så blir det ännu bättre..  
 
Annars är det ju en avdelning med ganska liten anledning att hålla någon egentlig ordning; vore det inte för att det är av intresse att spara på det som ett material för tolkning av gammal text så hade vi väl raderat i inläggen efterhand..
En variant för att det inte skall bli så svåröverskådligt är nog att man börjar 'arkivera' det som är gammalt och utrett.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna