ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: SwedGenTour 2005 - allmänna åsikter  (läst 2301 gånger)

2005-09-03, 21:32
läst 2301 gånger

Utloggad Jan-Christer Strahlert

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1111
  • Senast inloggad: 2015-01-12, 17:43
    • Visa profil
    • hem.bredband.net/strjan/
Too Olof Cronberg
Tackar för det. Hoppas att denna tur kommer att medföra mer än tidigare turer. Dvs mer åt oss hemma i Sverige och mer åt forskningen allmänt. Alla uppkommna kontakter är värdefulla. Jobba på och marknadsför Sverige som ett föregångsland när det gäller forskning och släktforskning.
Lycka till Olof och alla andra på turen.
Kunde vi få se en deltagarlista vore det roligt.
Hälsningar Jan-Christer

2005-09-03, 22:46
Svar #1

Utloggad Elisabeth Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 9209
  • Senast inloggad: 2023-05-27, 17:48
    • Visa profil
    • www.etgenealogy.se
Jan-Christer, deltagarlistan finns under Participants på den adress Olof anger (http://www.dis.se/swedgentour/ )

2005-09-03, 23:35
Svar #2

Utloggad Jan-Christer Strahlert

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1111
  • Senast inloggad: 2015-01-12, 17:43
    • Visa profil
    • hem.bredband.net/strjan/
Tack Elisabeth
Du har bra koll på det. Hade de bara ett nytaget kort på sig vore det ännu trevligare.
Det som fanns på sidan var ngt gammalt?!
Jan-Christer

2005-09-06, 12:46
Svar #3

Utloggad Stefan Simander

  • Stefan Simander
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7191
  • Senast inloggad: 2024-03-25, 22:16
  • Stefan Simander www.freewebs.com/simander
    • Visa profil
    • www.freewebs.com/simander, Simanderska palatset
Good job and Good Luck over the big pool,
Olof & Co!
Stefan Simander
Gamla Uppsala + Järlåsa, Sweden
www.freewebs.com/simander
076 - 228 94 22

2005-09-06, 13:00
Svar #4

Christian Andersson

Hej Olof (och Stefan)
 
Varför inte fortsätta skriva amerika-brev på svenska språket som de gjorde förr i tiden. Så att alla vi här hemma kan läsa och begrunda. Det är väl inte för mycket begärt.
 
För det är väl oss de är ställda till?
 
Mvh Christian

2005-09-06, 13:37
Svar #5

Utloggad Stefan Simander

  • Stefan Simander
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7191
  • Senast inloggad: 2024-03-25, 22:16
  • Stefan Simander www.freewebs.com/simander
    • Visa profil
    • www.freewebs.com/simander, Simanderska palatset
Christian. Jag bara svarade på det engelska språk som användes utan närmare begrundan till vem som ska kunna läsa detta!
Det var väl inga svåra fraser som användes i mitt lilla meddelande heller, men visst:
 
Bra jobbat och Lycka till på andra sidan pölen
Olof & medföljande
Stefan Simander
Gamla Uppsala + Järlåsa, Sweden
www.freewebs.com/simander
076 - 228 94 22

2005-09-06, 15:31
Svar #6

Crister Lindström (Redaktor)

En kort notis på svenska (med Olofs text) finns på Rötters förstasida.

2005-09-06, 15:54
Svar #7

Christian Andersson

Crister ....
 
Det blir en smula patetiskt när svenskar skriver till svenskar på swengelska. Men framför att är det inte vidare snällt mot de av Rötters läsare som inte behärskar engelskan. Och just den här sidan är väl i alla fall svensk?
 
Det finns en stort upplagd SwedGenTour 2005 på engelska på:  
http://www.dis.se/swedgentour/
Var finns den svenska översättningen?
 
Redaktionell miss?

2005-09-06, 16:40
Svar #8

Peter Karlsson (Peterk)

Naturligtvis bör reportagen här from over there vara på även svenska.. Det bör väl inte vara så svårt att få till. Beror det på tidsbrist (och kanske allmän anglifiering) får väl någon lägga till en översättning efterhand.

2005-09-06, 18:54
Svar #9

Janne Svensson

I Utvandrarna sade en flicka att man pratade engelska automatiskt när man gick iland i Amerikat. Det är tydligen sant.

2005-09-06, 18:58
Svar #10

Utloggad Hans Egeskog

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1264
  • Senast inloggad: 2024-02-10, 11:58
    • Visa profil
Hej Christian
 
Jag håller med dig om att de rapporter som sänds hem till Sverige och Anbytarforum bör vara avfattade på svenska eftersom de riktar sig till en svensk publik. Däremot ser jag ingen anledning att översätta den text som ligger på den adress du hänvisar till. Den texten är direkt riktad till besökarna vid de seminarier och möten som planeras i USA och Kanada. Man får ändå förmoda att besökare där behärskar engelska språket!
 
Mvh/
Hans Egeskog

2005-09-06, 22:56
Svar #11

Utloggad Björn Molin

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 4
  • Senast inloggad: 2009-06-27, 21:58
    • Visa profil
Lycka till!
 
Vilken bra reklam för alla databaser från Sverige. Hoppas att ert jobb även ger resultat hemma i Sverige med många kontakter och återföreningar av släkter på båda sidor av Atlanten.

2005-09-07, 06:21
Svar #12

Utloggad Stefan Simander

  • Stefan Simander
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7191
  • Senast inloggad: 2024-03-25, 22:16
  • Stefan Simander www.freewebs.com/simander
    • Visa profil
    • www.freewebs.com/simander, Simanderska palatset
Det är klart att det är bra om rapporterna hem är skrivna på svenska!
 
Anledningen till att Olof väljer engelska vet han ju bäst, men jag kan tänka mig att det blir enklare från engelskspråkiga datorer i USA! Det kan vara svårt med åäö.
Stefan Simander
Gamla Uppsala + Järlåsa, Sweden
www.freewebs.com/simander
076 - 228 94 22

2005-09-07, 10:01
Svar #13

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Jag tror Olof skrev på engelska för att göra det hela mer effektfullt. Och att man nog är så inne i språket nu att det är svårt att koppla om till svenska.  Och det är ju bra träning också, hehe!  
 
Tyvärr tänkte man nog inte på att det faktiskt finns äldre svenskar som inte kan språket. Givetvis ska ett inlägg från en svensk riktat till svenskar vara författat på svenska.

2005-09-07, 10:48
Svar #14

Utloggad Elisabeth Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 9209
  • Senast inloggad: 2023-05-27, 17:48
    • Visa profil
    • www.etgenealogy.se
Jag tror nog att Olof skrev från sin egen medhavda dator, som förstås har rätt tangenter, men gripen av  omgivningens överväldigande inflytande råkade skriva på engelska av bara farten.  
 
De datorer som finns på Family History Library saknar rätt tangenter, men det går att ställa om tangentbordet till svenska om man vill, eller använda alt+ [sifferkod], kan jag berätta, som snart är på väg dit för 14:e gången.

2005-09-07, 11:27
Svar #15

Utloggad Tord Påhlman

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2085
  • Senast inloggad: 2017-11-13, 21:51
    • Visa profil
Upplysningsvis, om man skriver i Word kan man använda någon av dess inbyggda hjälpfuktioner för Special characters. Där finns samtliga (tror jag) latinska bokstäver (tecken) med, inkluderande svenska, norska och danska åäö samt ???????, mm mm.

2005-09-08, 11:13
Svar #16

Utloggad Christina Claeson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 772
  • Senast inloggad: 2023-12-30, 17:38
    • Visa profil
Men snälla!
Varför klanka ner på att någon skriver på svengelska! Det verkar ju vara väldigt spännande med SwedGenTour 2005.Dessutom är det jätteknepigt att skriva på amerikanska tangetbord :-)

2005-09-08, 14:05
Svar #17

Utloggad Ann Little

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1252
  • Senast inloggad: 2024-02-23, 20:10
    • Visa profil
Om jag, som levt i England i 37 år och under en mycket stor del av dessa år hade ytterst lite kontakt med Sverige, kan klara av att gå från engelska till svenska, så borde det inte vara några svårigheter för personer som 'bara' är på besök i ett engelskttalande land. :-)
 
Jag använde mig tillfälligt av engelskan i Kanstött Porslin när jag var tvungen att använda en dator, som det var omöjligt att få fram svenska bokstäver på...och då endast för att vissa ord såg så fula ut och ibland fick en helt annan mening när prickarna saknades.
 
Mvh
Ann

2005-09-08, 16:30
Svar #18

Crister Lindström (Redaktor)

Går alla direkt till Anbytarforum utan att passera Rötter? I så fall har ni missat rapporten från Salt Lake City.

2005-09-08, 18:55
Svar #19

Utloggad Elisabeth Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 9209
  • Senast inloggad: 2023-05-27, 17:48
    • Visa profil
    • www.etgenealogy.se
Något som inte nämnts i rapporterna hittills är väl hur köplusten har varit?  
 
Har amerikanerna köpt CD-skivor och tecknat abonnemang på SVAR och Genline i förväntad utsträckning?
 
Och har någon från Förbundet deltagit i de föreläsningar och annat för föreningfunktionärer som avhölls igår onsdag? Enligt programmet handlade de om marknadsföring, hur man får ekonomisk stabilitet, hur man hittar efterträdare till styrelsen och mycket annat, totalt ca 50 programpunkter.

2005-09-08, 19:07
Svar #20

Utloggad Stefan Simander

  • Stefan Simander
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7191
  • Senast inloggad: 2024-03-25, 22:16
  • Stefan Simander www.freewebs.com/simander
    • Visa profil
    • www.freewebs.com/simander, Simanderska palatset
Det förefaller som Olof uppenbarligen och huvudsakligen har riktat sig till en amerikansk engelskspråkig läsekrets från början, samt dessutom (möjligen felaktigt) förutsatt att de flesta här förstår engelska tillräckligt väl!  
 
Nu skriver han iallafall på båda språken.  
 
So what´s the big problem?, som sportjournalister och ungdomar skulle sagt på ren svenska!  
 
Förresten, vad var det som var swengelska tidigare?
Stefan Simander
Gamla Uppsala + Järlåsa, Sweden
www.freewebs.com/simander
076 - 228 94 22

2005-09-08, 20:35
Svar #21

Peter Funke (Aningen)

Ja, det är möjligt att man kan förutsätta att de flesta här förstår engelska! Samtidigt får man väl förmoda att de språkliga rötterna också ingår bland de traditioner och sidovetenskaper som kan vara av intresse för svenskättlingarna?
 
Att då en av kulturambassadörerna som sprider kunskap om vårt kulturarv uppenbarligen hellre kommunicerar med sina landsmän på engelska här kan nog te sig något tvetydigt för de amerikanska svenskättlingar som besöker den här sidan...

2005-09-09, 03:56
Svar #22

Utloggad Stefan Simander

  • Stefan Simander
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7191
  • Senast inloggad: 2024-03-25, 22:16
  • Stefan Simander www.freewebs.com/simander
    • Visa profil
    • www.freewebs.com/simander, Simanderska palatset
huvudsakligen har riktat sig till en amerikansk engelskspråkig läsekrets
är inte väl de landsmän i Sverige som inte kan engelska?
Som sagt det är väl bäst att Olof svarar på detta. Annars finns ju nu berättelse om resan på svenska på Rötters första sida.
 
Vad var det som swengelska tidigare?
Stefan Simander
Gamla Uppsala + Järlåsa, Sweden
www.freewebs.com/simander
076 - 228 94 22

2005-09-09, 09:30
Svar #23

Peter Funke (Aningen)

Stefan, jag bara funderar på om man huvudsakligen riktar sig till en amerikansk engelskspråkig läsekrets inte når den lättare under rubriken Discussions in English än under Ordet är fritt? Men no big deal, som det väl numera heter på ärans och hjältarnas språk, det där klarnar nog...
 
Däremot tycker jag fortfarande att det skulle vara intressant att veta vad som ingår i den kulturhistoriska roadshow som frälser Amerika just nu! Är det bara descendents och ancestors för hela slanten, eller ingår det någon information om  
andra arvegods som språk och topografi? Jag hittade inget om den saken på Rötter.

2005-09-09, 10:03
Svar #24

Utloggad Stefan Simander

  • Stefan Simander
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7191
  • Senast inloggad: 2024-03-25, 22:16
  • Stefan Simander www.freewebs.com/simander
    • Visa profil
    • www.freewebs.com/simander, Simanderska palatset
Peter, det tycker jag att du har rätt i!
Stefan Simander
Gamla Uppsala + Järlåsa, Sweden
www.freewebs.com/simander
076 - 228 94 22

2005-09-09, 10:23
Svar #25

Yvonne Carlsson/ Anbytarvärd (Admin)

Hej Allesammans,
 
Olof hade nog tänkt att lägga in den under Discussions in English och jag borde ha flyttat den dit omedelbart, men tyvärr har jag inte haft tid...
 
Nu har jag däremot flyttat den till Discussions in English: SwedGenTour: SwedGenTour 2005, inklusive Olofs inlägg. Däremot låter jag tills vidare övriga inlägg ligga kvar i denna diskussionen, som dessutom är omdöpt till SwedGenTour 2005 - allmänna åsikter.
 
Med vänlig hälsning
Yvonne Carlsson - Anbytarvärd

2005-09-09, 10:26
Svar #26

Peter Funke (Aningen)


2005-09-09, 10:38
Svar #27

Utloggad Stefan Simander

  • Stefan Simander
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7191
  • Senast inloggad: 2024-03-25, 22:16
  • Stefan Simander www.freewebs.com/simander
    • Visa profil
    • www.freewebs.com/simander, Simanderska palatset
Stefan Simander
Gamla Uppsala + Järlåsa, Sweden
www.freewebs.com/simander
076 - 228 94 22

2005-09-13, 21:13
Svar #28

Anders Nilsson

Jag ser till min stora förvåning på bilden ifrån SwedGenTour 2005 i Seattle att man har använt en svensk flagga som bordsduk. Se bordet längst in i främre raden:

Rätta mig gärna om jag har fel men står det inte i svenska flaggreglerna att om man dekorerar inomhus med den svenska flaggan då skall den ha en värdig placering. Att använda den som en bordsduk, med allt vad det innebär i form av spill, är allt annat än värdigt. Hoppas att någon kan kontakta de ansvariga i SwedGenTour så att detta misstag inte upprepas.
 
PS. Det är inte heller lämpligt att använda den amerikanska flaggan på detta sätt.

2005-09-13, 22:16
Svar #29

Utloggad Tord Påhlman

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2085
  • Senast inloggad: 2017-11-13, 21:51
    • Visa profil
Ted Rosvall ställer i sin rapport Sömnlös i Seattle frågan: Kan ingen uppfinna en tablett mot jetlag? Svaret är att tabletten redan är uppfunnen och brukar kunna köpas fritt på apoteken i USA, i varje fall i Kalifornien. Hur effektiv den är kan jag dock ej svara på, har ej testat den själv.

2005-09-13, 22:32
Svar #30

Utloggad Anders Ryberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2648
  • Senast inloggad: 2013-08-23, 23:49
    • Visa profil
Det stämmer, melatonin kan användas för att lindra jetlag.
(Denna upplysning får väl betraktas som information om ett hjälpmedel vid släktforskning...)
Vad det gäller sannolikheten att springa på någon som har anor i ens hemsocken. Sverige har ca 40 000 socknar. Säg att genomsnittssvenskamerikanen har koll på anor från 4. Då blir chansen 1/10000, vilket inte alls innebär usla odds om man träffar ett par hundra svenskamerikaner.

2005-09-13, 23:38
Svar #31

Peter Karlsson (Peterk)

Nog för att man haft lite att göra under Landskap: Socknar - men 40.000 socknar har då aldrig jag pysslat om.. (Då hade jag varit om inte melatonin- så koffeinförgiftad vid det här laget..

2005-09-14, 01:48
Svar #32

Utloggad Ingegerd Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1336
  • Senast inloggad: 2016-08-21, 22:21
    • Visa profil
Det blev nog en nolla för mycket, Anders! Jag gick just över till Namn åt de döda för att kolla antal församlingar i landet och fann att det var 3.158. Men den siffran gäller ju senare halvan av 1900-talet. En del församlingssammanläggningar hade kanske redan tagit sin början för mer än 50 år sen, så att man kommer upp i ett större antal när man, som vi, söker sig några hundra år bakåt i tiden. Jag tror mig ha hört siffran 3.500 men är inte helt säker.
 
Mvh
Ingegerd

2005-09-14, 07:07
Svar #33

Utloggad Anders Ryberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2648
  • Senast inloggad: 2013-08-23, 23:49
    • Visa profil
Visst blev det fel... Jag kollade via Excel ungefärliga antalet församlingar i Sveriges församlingar genom tiderna på Skatteverkets hemsida, men läste fel. Chansen är då 1/1000, vilket innebär goda ods om man avverkar ett par hundra svenskameriakner...

2005-09-14, 19:59
Svar #34

Utloggad Olof Cronberg

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 58
  • Senast inloggad: 2020-07-24, 23:05
    • Visa profil
    • www.cronberg.nu
Om vi skulle ha möjlighet att lägga in alla de svenskamerikanska släktträden som vi har tittat på under dessa dagar, skulle nog många svenska släktforskare funnit några av sina anor. Jag brukar säga att vi alla är släkt. Det gäller bara att ha släktforskat tillräckligt mycket.  
 
Förvisso är det inte SwedGenTours fokus att finna gemensamma släktingar, men förra gången vi var över så hittade vi släktingar till Sam Blixt. Denna gång har Charlotte Börjesson funnit släktingar bland besökarna.
 
/Olof C

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna