ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Söklänk?  (läst 811 gånger)

2004-03-21, 10:32
läst 811 gånger

sebastian nielsen

Jag hittar ingen söklänk! reglerna säger att jag ska söka med länken i vänsterspalten , men det finns ingen vänsterspalt! ni kan kolla på denna bild:
Anbytarforum.JPG , så fattar ni vad jag menar.

2004-03-21, 10:59
Svar #1

Michaël Lehman (Philippos)

Om du öppnar enbart högra ramsidans förstasida, så ser du naturligtvis inte vänstra ramsidan. Gå till  http://aforum.genealogi.se/discus i stället, så kommer du att se även vänstra ramsidan.

2004-03-21, 11:00
Svar #2

Peter Karlsson / anbytarvärd (Peter)

Det ser ut som du där kommit in på något vis 'utifrån' och inte har Rötters menyspalt med. Tar man sig till Rötter via www.genealogi.se (eller Anbytarforum direkt via http://aforum.genealogi.se/discus/) så stämmer det nog bättre..

2004-03-21, 15:19
Svar #3

sebastian nielsen

Jag kom in från google , genom att söka på Anbytarforum , eftersom jag hittade forumet där när jag sökte på personnummer , och eftersom jag inte kunde addressen , så har jag alltid gått in via google. Det bästa vore att lägga en länk längst upp , som säger Ser ni inte menyspalten? Klicka här och koppla den länken till forumsidan med menyspalt. , Så menyn kommer för dom som kommer in utifrån också

2004-03-21, 16:50
Svar #4

Utloggad Gunnar Jonsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2177
  • Senast inloggad: 2024-03-23, 13:34
  • Gunnar Jonsson, Säffle
    • Visa profil
Man kan också i högra ramen inom head-märkena lägga in ett javascript som tvingar sidan att öppna med vänsterram om man kommer utifrån. Jag kan tyvärr inte skriva scriptet här eftersom inläggen i forumet kan formatteras med htm-taggar.

2004-03-21, 17:03
Svar #5

Peter Karlsson / anbytarvärd (Peter)

Kan bara hålla med; det är ju rätt lätt hänt att man inte kommer in så att man får med menyn - och då är det ju inte så lätt att orientera sig överhuvud taget.. Vi skall kika på detta!
(Detta skrivet före Gunnars inlägg)

2004-03-21, 21:07
Svar #6

Utloggad Ann Sjöberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 363
  • Senast inloggad: 2020-02-21, 16:30
    • Visa profil
Jag hoppas verkligen inte att ni ska tvinga oss som inte vill ha menyn att få den!
Hälsningar
Ann

2004-03-21, 21:24
Svar #7

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Så ful är den väl inte?

2004-03-21, 22:11
Svar #8

Utloggad Ann Sjöberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 363
  • Senast inloggad: 2020-02-21, 16:30
    • Visa profil
Nej den är inte ful men å andra sidan vill  
jag inte kalla den vacker i heller  
 
Jag kör reload rätt så ofta på Anbytarforums sidor.  
Detta är mycket lättare att göra när man inte har  
ramen med menyn.
Hälsningar
Ann

2004-03-21, 23:00
Svar #9

Peter Karlsson / anbytarvärd (Peter)

Jo, funktionen F5 blir ju tillämplig då, enkelt och bra - men det är inte så mycket värre att högerklicka i aktuellt fält (stora höger då) och välja 'Uppdatera' tycker jag..
För en van användare spelar det kanske mindre roll att menyn saknas, men för alla andra, i synnerhet de som kommer in via en sökträff utan att känna till oss alls, tror jag det är en stor nackdel att inte lätt kunna finna resten; dvs Rötter med alla dess databaser, fakta och underavdelningar. Dessutom vet man då inte att man är hos Sveriges Släktforskarförbund över huvud taget, och det är inte alls bra..
 
Mycket av detta kan förstås lösas med mer information och länkar högst upp på Anbytarforums startsida - men jag tror det bästa är om även menyn finns där förstås.

2004-03-22, 00:09
Svar #10

Utloggad Ann Sjöberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 363
  • Senast inloggad: 2020-02-21, 16:30
    • Visa profil
Jo det är värre att högerklicka och trycka på reload. Jag har nämligen problem med mina handleder efter många års datoranvändande. Försöker därför hitta alla genvägare jag kan för att slippa använda musen. Jag tycker att Sebastians förslag med länkning är bättre. Att man inte vet att man är på en sida hos Sveriges Släktforskarförund är väl lätt att ordna utan att tvinga användarna in i menyer?
Hälsningar
Ann

2004-03-22, 13:37
Svar #11

Utloggad Hans Högman

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 519
  • Senast inloggad: 2023-10-27, 09:40
  • Hans Högman
    • Visa profil
    • www.hhogman.se/
Nu behöver man ju inte använda musen för att göra en Uppdatera (Reload). Det finns kortkommandon för detta. I Internet Explorer trycker man på F5 för att göra Reload.

2004-03-22, 13:49
Svar #12

Peter Karlsson / anbytarvärd (Peter)

Jo, men F5 fungerar som sagt inte i Anbytarforum när det är uppe med menyn till vänster. Man tas då obönhörligen till forumets startsida..
Så det är ju rätt intressant att se hur många aspekter på vad som är rätt/bra eller inte kommer fram från skilda användare; det som är ett fel för den ene är det rätta för en annan..

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna