ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Tack! - (om att tacka eller inte efter svar på frågor..)  (läst 846 gånger)

2001-11-04, 06:21
läst 846 gånger

Utloggad Maud Svensson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 21976
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 12:26
    • Visa profil
Som nykomling på Anbytarforum någon gång i våras vill jag minnas att jag såg en anvisning om att man inte skulle tacka för den hjälp man eventuellt fick från andra forskare. Jag förmodar att allt tackande befarades ta för stor plats.
 
Men denna regel tycks strida mot den uppfostran som de flesta av oss fått, för det bryts gladeligen (och glädjande nog) mot den varje dag. Och vad ska man göra när man gång på gång blir så lycklig över de svar man får - klart att man bara måste få skriva och tacka!
 
De senaste dagarna har jag fått sådan ovärderlig hjälp att jag känner att jag vill formulera ett särskilt tack. Först och främst till er som hjälpt just mig, nu och tidigare, men även till alla er andra på detta forum som så generöst delar med er av era kunskaper.  
 
Kunnigheten, effektiviteten och hjälpsamheten på Anbytarforum är något alldeles enastående. Jag blir glad varje dag när jag ser att frågeställare får svar. (Naturligtvis försöker jag också själv att besvara frågor i den mån jag kan.)
 
Alltså - det varmaste tack till alla er släktforskarvänner på Anbytarforum!  
Mvh/Maud
 
PS. Jag vågar inte räkna upp alla er som jag fått hjälp av sedan i våras - jag är så rädd att glömma bort någon. Men en måste jag bara nämna - John Sid?n. Som forskat för min räkning, på LA i Vadstena och annorstädes, och som vi ju alla vet är en mycket flitig besvarare av allehanda förfrågningar på Anbytarforum. Så ett alldeles särskilt tack till dig, John! ”You're a real beauty”, som min nyzeeländske släktforskarkontakt brukar uttrycka sig. DS.
Hälsar vänligen
Maud

2001-11-04, 10:05
Svar #1

Utloggad Håkan Skogsjö

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1443
  • Senast inloggad: 2013-04-24, 08:42
    • Visa profil
    • www.bokhandeln.ax
Det regel som Maud syftar på säger:
 
?Du skriver för många. Tacka gärna för svar, men undvik att skicka inlägg som enbart innehåller ett tack.?
 
Det finns alltså (förstås) ingenting som hindrar att man tackar för svar man får i Anbytarforum. Men i forumets barndom - innan regeln fanns - följdes vart och vartannat svarsinlägg av ytterligare ett inlägg som sa just bara Tack!, vilket säkert var trevligt för den som skickat svaret men lite tjatigt för kanske tusen andra läsare. I stället för att omedelbart skicka Tack-svaret kan man exempelvis vänta några dagar eller någon vecka, då man förhoppningsvis - tack vare svaret - har fått fram ännu mer uppgifter om de personer som det gäller. Då man man tacka samtidigt som man för meddelar ytterligare information, som ofta intresserar såväl den som svarat som andra läsare.

2001-11-04, 19:24
Svar #2

Utloggad Christina Backman

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 833
  • Senast inloggad: 2017-04-22, 18:01
    • Visa profil
Håkan! Ett tack är för mig inte bara en  
(självklar) artighet utan även ett bevis på att  
den frågande sett svaret. Har man ingenting  
av  
allmänt intresse att tillägga kan man ju oftast  
tacka direkt på vederbörandes mail-adress.
Christina

2002-04-12, 11:23
Svar #3

Utloggad Sari Wilhelmsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1147
  • Senast inloggad: 2017-03-13, 21:21
    • Visa profil
Hej!
Vill här passa på att tacka alla hjälpsamma släktforskare, en kanske speciellt är Kirsti Ervola som jag sett hjälpa många människor i den Finska släktforskningen med vad det verkar en stor kunskap. Hon hjälpte mig i mitt forskande och det verkar som om hon lade ner en hel del jobb för att hjälpa mig. En stor eloge till henne och er alla andra!
Med vänliga hälsningar Sari

2004-07-23, 09:58
Svar #4

Utloggad Berith Hemmingberg

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 780
  • Senast inloggad: 2018-07-20, 12:30
    • Visa profil
Hej!
 
Följde länken som Elisabeth Thorsell tipsade om här till Brickwalls och lyckades hjälpa till lite.
Nedanstående mail kom dagen efter.
 
Hello Berith!
Thank you so much for all the information you sent me on the Wiebe family. I  
did have some of the imfo.but the last three children I did not know of.  
Perhaps you know
if there is a way to find the date of death of the Father and Mother, Carl  
Alfred and Albertina Charlotta Voss,I have not been able to find anything. Their  
first child Fredrik Carl was my grandfather he died  in 1920 before I was  
born  and my Father was only 11 at the time, so my knowledge of the family is  
limited. Thank you again for the time and effort you spent getting the  
imformation,it is truly appreciated.
Best Regards
Carl L. Wiebe
 
Så visst är det uppmuntrande med tack.
 
Hälsningar
Berith

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna