ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Ta ett nytt efternamn  (läst 4399 gånger)

2005-01-21, 22:20
läst 4399 gånger

Dan Johansson

Hej!
Har sett rubriker om namnbyten men de hamnar om hur det var förr i världen. Så jag skriver ett nytt inlägg.
 
Jag undrar vad som gäller för att anta en anfaders släktnamn och om det är möjligt, vad man måste skicka in och vad det kostar etc. Kan man ta vilket namn som helst man stött på bland anorna? Någon som gjort ett eftenrnamnsbyte?
 
MVH Dan Johansson

2005-01-21, 22:27
Svar #1

Utloggad Maud Svensson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 21976
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 12:26
    • Visa profil
På Patent- och registreringsverkets hemsida www.prv.se får du svar på alla frågor om namnbyte.
Hälsar vänligen
Maud

2005-01-21, 22:44
Svar #2

Utloggad Tom Juslin

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 45
  • Senast inloggad: 2007-09-16, 13:50
    • Visa profil
    • www.tom.juslin.com
Hej Dan
 
Jag pratade så sent som i veckan med PRV om det här för en artikel som kommer i Västerbottens-Kuriren på måndag (www.vk.se). Det handlade om att det är populärt att ta tillbaka  gamla släktnamn.
 
Ur artikeln:
 
- Antalet namnbyten har ökat från år till år. Det vanligaste är fortfarande att man ändrar stavningen i namnen, men därefter kommer bytena av efternamnen till gamla släktnamn, säger Runo Swärd, handläggare vid Patent- och registreringsverket, PRV.
Det är här man ansöker om att få byta, och ibland kan det visa sig vara en omöjlighet. Reglerna för namnbyten är ganska hårda.
- Det är ganska vanligt att man vill ta tillbaka ett namn som mormor eller farmor har haft som ogift, men man kan inte välja ett hur gammalt namn som helst. Efternamnet måste ha burits i rakt nedstående led inom de senaste hundra åren och varit med i minst två generationer, säger Runo Swärd.
Har det gjort det så har man rätt att återuppta det. Man har också lättare att återuppta familjenamn som finns registrerade, men som saknar nutida bärare.  
- Det är också väldigt vanligt att man vill byta till helt nya namn. Ett par som gifter sig tar kanske delar av sina namn och bildar ett nytt gemensamt efternamn. Vi har också på vår hemsida förslag till nykonstruerade namn som man kan välja, säger Runo Swärd, som själv bär ett gammat soldatnamn från släkten.
Speciellt vanligt är det att man byter om man har vanliga namn som Karlsson, Johansson eller Svensson.  
- Det verkar som att människor vill profilera sig. Att ingen lägger märke till en, eller att folk tar miste, säger Runo Swärd.
Har man ett namn som man vill använda kontrollerar Patent- och registreringsverket att det inte redan är upptaget. Man kontrollerar också att det inte är ett intrång gentemot existerande varumärken eller bolag. Ett byte av ett efternamn kostar 1 500 kronor.  
Antalet namnbyten har de senaste åren ökat med ungefär fem procent varje år. Totalt registrerade man ifjol omkring 6 400 namnbyten. En stor del av dem var gamla släktnamn som återupplivades.
Adressen till Patent- och registreringsverkets hemsida är www.prv.se.
 
mvh Tom Juslin

2005-01-22, 02:17
Svar #3

Dan Johansson

Tack för era fina svar!
 
Så om någon av mina anors släktnamn dog ut i leden neråt fram till mig innan 1905, så är det omöjligt? Eller är det väldigt strikt med 100 år?
 
Efter det årtalet (1905) har de flesta av mina anor fått -sonnamn.
 
Exempelvis min mffm hette XXXX i efternamn och hon levde efter 1905.  
Min  ff fm m var den sista av mina anor som bar namnet YYYY och hon levde inte efter 1905, men väl 15 år innan.
Då kan jag alltså ta min mffm:s namn men inte min fffmm:s?
 
MVH Dan Johansson

2005-01-22, 10:58
Svar #4

Utloggad Tom Juslin

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 45
  • Senast inloggad: 2007-09-16, 13:50
    • Visa profil
    • www.tom.juslin.com
Hej Dan
 
PRV:s regler säger att man har rätt till ett släktnamn om efternamnet burits i rakt nedstående led inom de senaste 100 åren och varit med i minst två generationer?
 
Jag har en känsla av att man inte kan rucka så mycket på de reglerna, men du kan ju alltid vända dig till Patent- och registreringsverket i Söderhamn och prata med någon av handläggarna om möjligheterna.
 
mvh Tom

2005-01-22, 14:05
Svar #5

Utloggad Anita Berglund Eriksson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1700
  • Senast inloggad: 2022-12-01, 10:29
    • Visa profil
    • anitaberglund.se
Dan! Min syster försökte för en tid sedan att anta ett gammalt släktnamn som flera tidigare generationer använt. Tyvärr gick namnet ur släkten i slutet av 1800-talet, och dessutom är namnet inte helt ovanligt i den del av landet som namnet härstammar från, så min syster fick avslag. Kostnaden för handläggandet var 1000 kr, så jag råder nog dig att i första hand tala med Patent- och registreringsverket inna du gör en ansökan. Det verkar nog tyvärr så att de är ganska hårda med 100-årsregeln.

2005-01-22, 14:08
Svar #6

Utloggad Carl-Fredrik Hanzon

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1959
  • Senast inloggad: 2018-08-09, 16:27
    • Visa profil
Såvitt jag förstår innebär lagstycket (100-årsregeln) endast att man utan vidare och utan någon som helst prövning har rätt att ta namnet ifråga. Alltså att det det räcker med enkel anmälan till folkbokföringsmyndighet. Eller måste man söka även i dessa fall? Rätta mig om jag har fel!
 
Om man däremot vill oberopa synnerliga skäl för namnbyte (trots att namnet inte tillhör ovan nämnda kategori), måste det ju finnas möjliget att söka, framföra skäl och få saken prövad. Exempelvis måste ju den person Fransson, som (på synnerligen goda grunder) ansökte om och även blev beviljad namnbyte till von Wachenfeldt, ha kunnat ha denna möjlighet, trots att det inte var fråga om rätt till enkel anmälan enligt ovan. Liknande fall måste även i fortsättningen kunna prövas.  
 
Har vi inte denna möjlighet, lever vi, enligt min åsikt, i en  totalitär byråkratidiktatur, där paragrafslavar har ersatt fria tänkande människor, och paragraffundamentalism har ersatt sunt förnuft. Anser man sig ha rätt eller skäl att ta ett namn, måste man ha rätt att få saken prövad. Annars ligger vårt fria och demokratiska Sverige misstänkt nära såväl Hitlers Tyskland och Stalins Sovjet som fundamentalistiska islamska diktaturer.  
 
Anser övertecknad, som inte alls är emot namnbyten som sådana (även om det kanske ibland vid ett ytligt betraktande kan ha sett ut så), även om samme övertecknad (ja, ibland fasligt övertecknad ) har vissa åsikter om vilka regler och vilka grundprinciper som bör gälla. Men alla bör kunna prövas.

2005-01-22, 15:47
Svar #7

Dan Johansson

Hej igen!
Anita, du skriver och dessutom är namnet inte helt ovanligt i den del av landet som namnet härstammar från, så min syster fick avslag.  
 
Är chansen större om namnet är ovanligt? Eller spelar det nån roll alls?
 
MVH Dan Johansson

2005-01-22, 15:52
Svar #8

Utloggad Tord Påhlman

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2085
  • Senast inloggad: 2017-11-13, 21:51
    • Visa profil
Om jag inte har alldeles fel kan man byta till sin moders flicknamn (som ogift) utan några större problem. Dessutom har det i varje fall tidigare varit möjligt att anta ett redan upptaget namn om samtliga namnets i livet varande bärare givit sitt samtycke därtill.  
Det senare har vid något tillfälle fått märkliga konsekvenser. Det har sagts mig att man vid återinförande i fartygsregistret av ett fartyg som varit upplagt i några år, var tvungen att erhålla samtycke från samtliga bärare av fartygets namn för att få behålla det. Fartyget hade då det ännu varit i drift innan s k uppläggning (det var hela tiden i vatten) burit namn efter en av sina tidigare ägare. Eftersom det var ett släktnamn blev man inför återinförande i fartygsregistret tvungen att erhålla samtycke till fortsatt nyttjande av namnet. Samtycke erhölls från samtliga bärare, utom en! Därför trafikerar fartyget idag Stockholms vatten under ett helt annat namn. Även detta är ett personnamn, men det bäres av en enda person som givit sitt samtycke.

2005-01-22, 16:00
Svar #9

Utloggad Anita Berglund Eriksson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1700
  • Senast inloggad: 2022-12-01, 10:29
    • Visa profil
    • anitaberglund.se
Dan! Vad jag förstod av min syster så skulle det kanske inte varit helt omöjligt att få anta det namn hon önskade, om det inte hade varit så att hon måste ha allas, som hade det efternamnet,  godkännande. Eftersom det, som sagt, inte är ett helt ovanligt efternamn, speciellt i dessa trakter som namnet kom ifrån, så gick min syster inte vidare med ärendet. Men jag uppfattade det som att det inte var helt omöjligt till namnändringen om hon gärna önskat det, och fått godkänt av de som redan hade vårt gamla släktnamn.

2005-01-22, 16:35
Svar #10

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Undrar hur man praktiskt går tillväga för att få ett godkännande från alla namnbärare. Måste man få ett skriftligt godkännande av alla, eller räcker det med att inte få ett nej? Skulle gissa att många bara slänger ett sånt brev i papperskorgen utan att svara.
 
Risken är väl rätt stor att somliga kräver ett pris för sitt godkännande också.

2005-01-23, 00:03
Svar #11

Janne Högdin (Njamt)

Byråkraterna i Patent- och Registreringsverket har att följa namnlagen i sin handläggning av ärendena:
 
http://www.alden.se/namnlagen.htm
 
säger ego som utan problem bytte efternamn för c. 50 år sedan då byråkraterna nog var mer byråkratiska än vad dom är nu!
 
Jag bytte till min farmorsfars soldatnamn och det hade inte gått i någon generation alls varken före eller efter honom. Några av mina farbröder hade tagit namnet, men dom gav mig sitt skriftliga tillstånd, sedan var det inga problem alls.
 
Så, prova du Dan!
 
Janne Högdin född Johansson

2005-01-23, 00:13
Svar #12

Janne Högdin (Njamt)


2005-01-23, 02:46
Svar #13

Utloggad Anita Berglund Eriksson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1700
  • Senast inloggad: 2022-12-01, 10:29
    • Visa profil
    • anitaberglund.se
I de byråkratiska direktiv, som du länkade till Janne, kan jag inte hitta något om tillstånd av andra med samma namn, om man vill anta ett gammalt släktnamn. (Som min syster skulle vara tvungen att göra). Det verkar som det finns olika praxis på Patent- och Registreringsverket, möjligen beroende på vem man pratar med....  
Är man ihärdig så går nog vad som helst, Dan!

2005-01-23, 08:43
Svar #14

Janne Högdin (Njamt)

Anita!
Ur Patent- och Registreringsverket hemsida:
 
Medgivande
Ibland kan du behöva ett medgivande från någon för att bära ett speciellt namn. I sådant fall kan detta medgivande ges på en av våra blanketter. Den som ger sitt medgivande ska även skicka med ett personbevis, se ovan.
 
Tyvärr vet jag inte vad ibland står för och vem någon är......
Hälsningar/Janne

2005-01-23, 09:16
Svar #15

Utloggad Anita Berglund Eriksson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1700
  • Senast inloggad: 2022-12-01, 10:29
    • Visa profil
    • anitaberglund.se
Janne! Jag läste för dåligt i mitt sömniga tillstånd i natt. Men jag håller nog fast vid att det beror nog lite på vem som handhar ärendet på Patent- och Registreringsverket, hur facit blir. Tror jag!
 
Hälsningar Anita

2005-01-23, 14:28
Svar #16

Utloggad Anders Pemer

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1662
  • Senast inloggad: 2024-04-09, 16:22
    • Visa profil
    • www.pemer.net
Andreas Karlsson redogjorde utförligt för detta härom året i denna diskussion.
 
Jag vet av erfarenhet att proceduren med medgivande från alla bärare av det sökta namnet är det man vidtar när hundraårsregeln inte är uppfylld, och har nog berört den historien om en nära släkting till mig lite här och var i forumet.
 
Säger någon enda person nej får man sedan gå vidare till Patentbesvärsrätten, och då är processen plötsligt bara ett kungörande i Post- och Inrikes Tidningar, och säger ingen något då får man namnet.
 
Så gick det i alla fall till i det fall jag har av erfarenhet av.

2005-01-23, 15:49
Svar #17

Utloggad Anita Berglund Eriksson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1700
  • Senast inloggad: 2022-12-01, 10:29
    • Visa profil
    • anitaberglund.se
Tack Anders! Det var mycket intressant information. Jag ska genast visa min syster detta. Det var nästan så jag kände på mig att det gick att föra ärendet vidare om ansökan avslogs.  
 
Mvh Anita

2005-01-23, 22:35
Svar #18

Utloggad Essan Gradhman

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 85
  • Senast inloggad: 2014-05-20, 08:33
    • Visa profil
Ibland funderar man hur dom tänker på PRV. När JAG ansökte om att få  
ta tillbaks namnet Gradman fick jag nobben. Det var för likt Grademan  
fick jag som förklaring!
 
Jag fick hjälp med en ny ansökan och då fick jag det godkänt ifall jag  
lade till ett h i namnet; alltså GradHman....  
 
Sedan har jag fått dras med det förb-----e H:et, som gör att jag oftast  
får stava både för-och efternamn....
Hälsar  
Essan Gradhman

2005-05-30, 22:44
Svar #19

Lena Fredriksson

Hej, är det någon som vet vad det fanns för regler för byte av efternamn på 1800-talet. Jag har hört att man kunde byta namn fritt. Kan det vara sant?

2005-05-31, 05:13
Svar #20

Utloggad Thomas Vikander

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 297
  • Senast inloggad: 2018-06-11, 05:22
    • Visa profil
Och pa Galiano Island, BC, Kanada, har enn man sedan flera ar ett nytt namn; nu heter hann Mr. Lony Rockafella !

2005-05-31, 11:13
Svar #21

Utloggad Tord Påhlman

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2085
  • Senast inloggad: 2017-11-13, 21:51
    • Visa profil
Ja Lena, det är sant. Detta ämne har tidigare skrivits om mycket utförligt på annat ställe här i Anbytarforum. Om du använder Sök-funktionen kan du säkert hitta det.

2005-05-31, 12:02
Svar #22

Utloggad Sten-Sture Tersmeden

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 489
  • Senast inloggad: 2017-02-14, 20:51
    • Visa profil
T ex  
... registrerad i databasen Litteratur-Sök, som innehåller litteratur och länkar som kan intressera släktforskare. Du hittar databasen här. ARTIKEL Om namnbyten och namnlagar i Sverige Av: Rolf Linde Tryckår: 1994 Ingår i: Sveriges Släktforskarförbund, Årsbok 1994, sid. 225-260.

2005-05-31, 12:30
Svar #23

Utloggad Tord Påhlman

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2085
  • Senast inloggad: 2017-11-13, 21:51
    • Visa profil
Men man behöver ju inte nödvändigtvis köpa/låna ovannämnda bok för detta. Ämnet har utförligt diskuterats tidigare i själva Anbytarforum, vilket man kan hitta med Sök-funktionen. Sammanfattningsvis kan dock sägas att det innan år 1901 inte fanns några egentliga regler för efternamnsbyte. Man anmälde bara till prästen att man från och med nu heter så-och-så. Man fick ta vilket efternamn som helst utom adelsnamn.  Men, som sagt, om detta har redan skrivits mycket i Anbytarforum.

2005-05-31, 20:23
Svar #24

Lena Fredriksson

Hej! Tack Tord Påhlman och Sten-Sture Tersmeden för era tips till en ganska grön släktforskare. Ditt tips Tord resulterade direkt i ett tillfredställande svar på min fråga.
 
Mvh Lena Fredriksson

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna