ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Teckensnitt på webben  (läst 986 gånger)

2004-01-15, 19:36
läst 986 gånger

Utloggad Per Eriksson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1369
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 13:36
    • Visa profil
(Detta inlägg ursprungligen lagt under rubriken 'Anbytarforum')
 
En liten undran. Skulle det var helt omöjligt att ändra typsnittet i Anbytarforum? Om det låter sig göras, är min önskan att man använder  Verdana. Det är ett lättläst typsnitt som idag är allmänt använt på Internet.
 
Vänliga hälsningar
Peppe

2004-01-15, 19:42
Svar #1

Michaël Lehman (Philippos)

Man kan ju ändra teckensnitt i sin webbläsare. Jag har min webbläsare inställd på att visa hemsidors texter i Verdana.

2004-01-15, 19:57
Svar #2

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Det där hade jag faktiskt aldrig provat. När jag nu ändrar till Verdana så blir texten väldigt stor här. Man skulle behöva ställa in storleken också i webbläsaren, men det tycks inte gå i IE6.

2004-01-15, 20:07
Svar #3

Michaël Lehman (Philippos)

Textstorleken i IE 6 kan ändras i Visa > Textstorlek.

2004-01-15, 20:08
Svar #4

Wiwi Persson

Snälla byt inte teckensnitt i Anbytarforum till Verdana, Ariel eller något annat snitt utan behåll det som det är. De små skorna på bokstäverna (jag har glömt det riktiga namnet på dem) underlättar för ögat att följa med på raden när man läser och det flyter bättre. Det är inte för inte som dagstidningarna använder Times New Roman. Gammalt och beprövat som håller och ingen modefluga.

2004-01-15, 20:26
Svar #5

Utloggad Per Eriksson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1369
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 13:36
    • Visa profil
Ja engagemang väckte det ju.... Ok, jag böjer mig. Jag vet att det går att ställa om i webläsaren, men det kan ju få konsekvenser på andra sidor! Jag tyckte min önskan var rimlig eftersom stora delar av Rötter i övrigt är publicerat i Verdana.
Och så  Wiwi, kom inte och påstå att vare sig Internet eller ett visst typsnitt som används där är en modefluga. Vilken dagstidning på nätet använder Times New Roman? Det är nogrannt undersökt och vederlagt att ögat uppfattar text olika på bildskärm och papper. Och att det därmed finns skäl till att använda olika snitt för olika media.
 
//Peppe

2004-01-15, 20:35
Svar #6

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11057
  • Senast inloggad: 2024-04-08, 22:32
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Micha?l Lehman,
Tror Du det går att ändra teckensnitt i t ex Explorer? Alltid nyfiken att pröva bara ...
Vänligen,
Olle Elm
Vänligen,
Olle Elm

2004-01-15, 20:40
Svar #7

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Det stämmer det! Prövar med Mindre, men så återstår det att se om det blir några konsekvenser på andra sidor, som sagt. Tack Micha?l.

2004-01-15, 20:42
Svar #8

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Olle! Gå till Verktyg - Internetalternativ - Allmänt, längst ner finns Teckensnitt.

2004-01-15, 22:44
Svar #9

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11057
  • Senast inloggad: 2024-04-08, 22:32
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Tack Anders!
Där har jag aldrig vågat röra något. Dock fann jag inte typsnitet S?tterlin som jag har och kan finna genom Word. Det imiterar det gamla tyska alfabetet och hade ju blivit en läsövning samtidigt  
Vänligen,
Olle
Vänligen,
Olle Elm

2004-01-16, 16:43
Svar #10

Wiwi Persson

Peppe!
Det skulle vara mycket intressant att få läsa mera om det du säger att Det är nogrannt undersökt och vederlagt att ögat uppfattar text olika på bildskärm och papper. Tacksam för uppgifter om källa för mer information om detta.
 
Vänligen  
Wiwi

2004-01-16, 17:00
Svar #11

Utloggad Martin Casterud

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 992
  • Senast inloggad: 2024-02-12, 07:07
    • Visa profil
    • genealogi.casterud.com
Wiwi. Tror detta kan vara av intresse vad gäller typsnitt på bildskärm kontra papper och Verdana.
 
Boyarski, D., Neuwirth, C., Forlizzi, J., & Regli, S. H. (1998). A study of fonts designed for screen display. Proceedings of CHI'98, 87-94.
 
Detta är väl i slutändan väldigt subjektivt men man kan i alla fall konstatera att Verdana utvecklades just för att med fördel kunna visas på en bildskärm. Vad sedan individen anser skiljer sig så klart från fall till fall.

2004-01-16, 17:06
Svar #12

Utloggad Gunnar Jonsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2177
  • Senast inloggad: 2024-03-23, 13:34
  • Gunnar Jonsson, Säffle
    • Visa profil
Dom små skorna på bokstäverna heter väl serifer tror jag, och underlättar för ögat att följa skrivraden. På en bildskärm uppstår problemet att seriferna inte alltid hamnar precis där dom ska, pga att bildpunkterna är fasta, och seriferna kan hamna lite var som helst. Bl a därför har man tagit fram typsnittet Verdana, som är gjort just för webben. Och jag tvivlar på att någon lagt ner det ganska stora arbetet med att skapa ett typsnitt av annan anledning att det verkligen behövs.
 
Men på just AnbytarForum finns ingen html-kod för typsnitt, utan där används den som är inställd i webläsaren. Som standard kan det vara Times New Roman. Själv har jag ändrat till Tahoma och är nöjd med det.
 
Men på papper ska det absolut vara serifer på bokstäverna för läsvänlighetens skull.

2004-01-16, 23:19
Svar #13

Anders Andersson

Det verkar enklast om typsnittet kan bestämmas av den som skall läsa texten, som då även kan anpassa det till just sin miljö. Textförfattaren vet ju inte huruvida inläggen läses på skärm, på papper eller via röstsynt.
 
Rönen om vilka typsnitt som gör sig bäst på bildskärm respektive papper borde i första hand läsas av de som utvecklar webbläsare, så att de kan ge användarna vettiga grundinställningar. Själv har jag faktiskt vant mig vid Times Roman också på skärmen, de nämnda rönen till trots. Mina ögon, mitt val.

2004-01-18, 23:10
Svar #14

Utloggad Anneli Hagman

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 196
  • Senast inloggad: 2020-02-27, 13:29
    • Visa profil
    • akha.se
Här är en länk till en c-uppsats vid Södertörns högskola. Den jämför två olika typsnitts läsbarhet på skärm: Georgia (med serifer) och Verdana (utan serifer). I den inledande sammanfattningen konstaterar författarna att typsnittet med serifer är att föredra. Läs själva! http://jmm.sh.se/student/projekt/cuppsats/v99/skarmlasning.pdf
 
Och här finns ännu mer i ämnet: http://www.fmls.nu/sprakaloss/typsnitt.htm
 
/Anneli

2004-01-22, 16:09
Svar #15

Patrick Lindblom

Jag har läst uppsatsen och det var mycket intressant. Nu tror jag iofs att det är en hel del skillnad i läsbarhet mellan Georgia och Times New Roman, men ändå.
 
Jag håller på att utveckla en webbplats med mycket text, artiklar, forum o.s.v. Jag skall banne mig redan från början satsa på att göra det konfigurerbart för varje användare enligt uppsatsen och sedan göra en enkät på hur användarna upplever skillnaden.
 
För egen del tycker jag att Anbytarforums teckensnitt är mer svårläst än jag är van vid från andra webbplatser. Jag blir fortare trött i ögonen på Anbytarforum. Men det är möjligt att detta inte beror på sansserif/antikva utan på något annat.
 
Tack för länkarna, Anneli!

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna