ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Tips: Förstora och skicka släktfoton med Posten  (läst 464 gånger)

2003-12-24, 22:06
läst 464 gånger

Carin Arbman

Ett tips från mig på hur man snabbt och billigt kan skicka inscannade släktbilder med Posten.  
Bilderna blir i A5-format och kvalit?n mycket god.  
 
Gå in på Gula Sidorna för privatpersoner (d v s Eniro) på http://privatpersoner.gulasidorna.se
Sök den person du vill skicka bilden till. Klicka på texten Sänd vykort under namnet. Här kan du nu ladda upp din egen bild från hårddisken. Följ instruktionerna för att bilden ska bli så bra som möjligt. Det finns tips på sidan. Läs dem.  
 
Förhandsgranska bilden och skriv texten på baksidan. Det finns tre olika typsnitt att välja på och med minsta stilen ryms det mycket text. Godkänn kortet och adressen. Du kan nu skapa fler kort om du vill. Alla läggs i din varukorg. Gå till kassan och välj betalningssätt (Master Card, Visa eller e-bank, m m) Klart!  
 
Det kostar 17.50 per kort inklusive moms och porto. Korten blir mycket fina med bra tryck. Om du beställer före kl 12.00 en vardag så delas det ut första vardagen efter.  
 
Jag har använt denna tjänst i höst för gratulationsskort och tackkort samt nyligen för julkort men har även börjat skicka släktfoton. Jag tycker att det är ett bra och billigt sätt att få inscannade bilder tryckta på papper och att snabbt kunna skicka foton i flera ex - ibland med frågor - till släktingar som kanske inte har tillgång till dator/Internet.  
 
Lycka till! / Carin
 
PS1. Det är lite bök att få till bilden i optimalt format första gången men det går och det är värt besväret.  
 
PS2. Man måste anmäla sig och logga in på tjänsten. Men det går att göra direkt och instruktionerna är enkla och tydliga.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna