ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Tusen tack  (läst 797 gånger)

2001-12-12, 22:05
läst 797 gånger

Utloggad Iréne Rudwall

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 130
  • Senast inloggad: 2012-08-20, 21:20
    • Visa profil
Till Sam Blixt som med stor entusias?m och kunnighet hjälper alla som ställer frågor i Kalmar Radios släktforskarprogram på onsdagsförmiddagar.Än en gång Tack Sam,du visar att det finns släktforskare som vill dela med sig av vad de kan och vet.  
MVH
Iréne

2005-05-18, 23:05
Svar #1

Ingrid Wikberg

Tusen tack till Ted Roswall för mycket fint veckobrev av den 30 april 2005!  Rosor! Veckobrevet denna gång handlar om vad man kan/bör tänka på att spara, förtydliga, arkivera i och om sitt eget liv (även släkt, familj) till glädje för dem som kommer efter oss. Det var många goda råd och inget av dem onödigt.
 
Själv har jag sedan tidigare börjat detta med att renskriva både gamla brev, dagböcker som jag ärvt men även det jag själv skrivit som barn och  när jag var yngre -med tanke på att en hel del handskrivet kan vara mycket svårt att läsa. Och detta med att scanna alla gamla kort, bilder o dyl som jag vill ska finnas kvar även i dubletter.  Jag har nu kunnat glädja anhöriga med scannade kort som tidigare enbart fanns i ett enda ex. Och lockat fram kort från släkten att låna för att scanna och göra dubletter av. En del behövde verkligen räddas för framtiden.
 
Det är mycket roligt att skapa sitt eget arkiv!
 
mvh
Inkan

2005-05-19, 15:35
Svar #2

Utloggad Ted Rosvall

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1256
  • Senast inloggad: 2024-03-09, 07:49
    • Visa profil
Tack, Ingrid, för de vänliga orden om mitt veckobrev Den gyllene regeln. Jag har på senaste tiden fått så mycken och våldsam kritik mot mina veckobrev, både innehållet och det faktum att de över huvud taget finns, att jag övervägde att sätta punkt. Men nu har jag fått lite nytt mod...
Många hälsningar
TED

2005-05-19, 21:04
Svar #3

Karin Bergström (Athen)

Ted, jag håller med Ingrid. Det var roliga ide?r i ditt veckobrev!
 
Jag har gjort en del liknande saker och de uppskattas verkligen av släkten. Våra förfäder blir mer levande och intressanta för oss alla.
 
Jag har ett gästrum som jag kallar för Antikhörnan.Här finns mormors gamla symaskin, farmors syskrin och farfars gästbok som han förde mellan åren 1946-1980. Alla kan bläddra där och se sina egna eller släktens anteckningar. Allt blandat med nyare och bekvämare möblemang.
 
Kul och intressant tycker många.

2005-05-20, 11:01
Svar #4

Utloggad Sten-Sture Tersmeden

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 489
  • Senast inloggad: 2017-02-14, 20:51
    • Visa profil
Ted, sluta inte med veckobreven! Spanar efter dem, alltid läsvärda och informativa.

2005-05-20, 16:09
Svar #5

Utloggad Anna-Carin Betzén

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1112
  • Senast inloggad: 2019-10-28, 20:07
    • Visa profil
    • www.btz.se
Jag uppskattade också Den gyllene regeln, tack för ett mycket bra veckobrev!

2005-05-20, 17:52
Svar #6

Utloggad Jan-Christer Strahlert

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1111
  • Senast inloggad: 2015-01-12, 17:43
    • Visa profil
    • hem.bredband.net/strjan/
Ted, jag tackar för ditt veckobrev I datasalen.
Där tog du upp en sak som verkligen kan ställa till men för oss forskare. Skall vi kunna forsätta forska, samt utge våra altser, från förbundsnivå till enskild, måste moralen ändras. Det är bra att du lyfte fram detta exempel. Har själv råkat ut för att människor inte ha förstått vad upphovsrätt och copyright innebär.En person i mina barndomstrakter höll i en hembygdscirkel. Vederbörande tyckte att han kunde köpa ETT häfte av mig till sin cirkel på 20 personer, samt kopiera upp resten på en kopiator. Jag sa: Köp till alla, pengarna går till fortsatt forskning. Han köpte inga. Hörde efteråt att han hade lånat häftet på lokalbiblioteket samt kopierat upp det. Kursdeltagarna blev säkert glada, jag slutade ge ut häften men fortsatte forska.
Jan-Christer

2005-05-21, 10:51
Svar #7

Ann-Mari Östberg

Hej Ted !
 
Även jag hör till dem som uppskattar och ser fram emot dina veckobrev. Jag gillar att du har en vass penna. Delar inte alltid dina åsikter,men jag skriver inte och gnölar var gång det händer. Livet skulle bli trist, mycket trist om alla var stöpta i samma form.
Tack för allt jobb du lägger ner i din ordföranderoll !
 
Ann-Mari

2005-05-22, 01:28
Svar #8

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6872
  • Senast inloggad: 2024-03-29, 16:33
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Ja, visst vore det trist om alla var stöpta i samma form och hade samma åsikter!
 
Men nu har ju kritiken handlat om att förbundsordföranden har gnölat för att alla inte delat hans åsikter (inte tvärtom!)... Och dessutom gnölat på ett för de oliktänkande grovt förolämpande sätt - i den ena förbundspublikationen efter den andra.
 
Och det finner säkert en del vara underhållande läsning - om man inte själv är påhoppad...
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2007-01-22, 18:31
Svar #9

Carl Szabad (Carl)

Tyvärr måste diskussionen stängas på grund av spamattack.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna