ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Uttryck från förr  (läst 557 gånger)

2006-05-09, 18:26
läst 557 gånger

Utloggad Markus Gunshaga

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5047
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 20:14
    • Visa profil
Jag gick idag igenom ett protokoll i Torna härads urtima ting om händelserna den 15 november 1759, då min anfader rusthållaren Per Åkesson i Fjelie i Skåne blev dödad av våda (en smäll på näsan och en örfil ledde till en dödlig hjärnblödning) under ett öllag med Fjelie byamän, och jag hade roande läsning när jag gick igenom vittnesmålen:
 
Per Åkesson var tydligen berusad redan innan han anlände till öllaget, och hade rykte om sig att ofta vara drucken. Rusthållaren Per Persson i hade till slut blivit så trött på den störande Per Åkesson, så att han hade gått fram till honom, dragit honom i håret och sagt om iag giorde rätt skulle iag lagga dig br??f din Swinhund, som aldrig kan skiöta dig sielf, utan i hwart lag skall du bära dig så åht, sitt stilla och skiöt dig sielf.
 
Per Åkesson hade under laget bland annat kallat rusthållaren Per Bengtsson Kiött Pölsa.
 
Efter laget hade den berusade Per Åkesson börjat vandra hemåt, men fått syn på en kalv på gatan, som han av okänd anledning började springa efter. Jöns Perssons tjänstegosse, som stod i stalldörren, fick syn på Per och den springande kalven och började skratta, något Per upptäckte, så Per vände sig mot gossen och sa om du skrattar åht mig skall den onde Stå i dig din Canaille.
 
Det skulle nästan kunna varit citat ur gårdagens tidning, människor var tydligen inte så annorlunda för 250 år sedan, det dracks och bråkades då också  
 
/Markus.
Med vänlig hälsning
Markus Gunshaga

2006-05-09, 19:14
Svar #1

Rune Johansson

Det var annorlunda förr. Beroende på var man hävde ur sig svordomar och andra tillmälen som okvädningsord, så fick man böta. Missgärningsbalken kap III och LV i 1734 års lag hade stadgade belopp.
 
Mvh/Rune

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna