ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Vilken energi  (läst 1425 gånger)

2005-09-09, 18:49
läst 1425 gånger

Christina Holmér-Gunnerfält (Kicki)

Vilken enegir går inte åt till 70-årsgränsen. Alla vill väl veta vad som kommer att gälla i framtiden. Men diskussion verkar gå åt alla möjliga håll istället för att följa diskussionerna under respektive län och läshjälp och försöka hjälpa de som har frågor i Anbytarforum.

2005-09-09, 19:03
Svar #1

Ingrid Wikberg (Inkan)

Håller med -ibland får jag en förtjust känsla av att det är Porslinskrosset
som återuppstått bland herrarna ( som är i prat-majoritet)  

2005-09-10, 00:22
Svar #2

Utloggad Kenneth Bengtsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1307
  • Senast inloggad: 2024-04-14, 17:42
    • Visa profil
Vissa stöder alla förslag från förbundet, vissa är mer tveksamma. Oavsett om det är herrar eller damer.
Bara därför att det är mest herrar som är kritiska behöver det ej vara fel ?

2005-09-10, 08:46
Svar #3

Ingrid Wikberg (Inkan)

Nu var det väl ingen som påstått att något var fel. Men lite märkligt att samma sak med utvikningar samt ironiska kommentarer återkommer gång på gång med lite olika ordval.
Så mycket nytt som lyfter debatten är det ju inte längre, eller hur?  
 
God morgon  
Inkan

2005-09-10, 11:37
Svar #4

Utloggad Mats Ahlgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4737
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 20:42
    • Visa profil
Christina
 
Och vad är det som säger att det ena förtar det andra?  
 
 För även om det verkar vara herrar som ifrågasätter så kan de (trots allt tal om motsatsen) faktiskt göra två saker samtidigt.
 
Men visst är det skönt att veta vad som gäller när man frågar likväl som när man svarar, men det kommer ju förtydligande senare så fram tills dess så kan vi ju lägga all energi på svampplockning och släktforskning (så blir det två saker samtidigt) om man orkar bära laptopen i skogen.
 
Ha det bra
Mats

2005-09-10, 11:51
Svar #5

Utloggad Stefan Simander

  • Stefan Simander
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7198
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 19:03
  • Stefan Simander www.freewebs.com/simander
    • Visa profil
    • www.freewebs.com/simander, Simanderska palatset
Man kan dessutom vara kritisk till 70-årsregler och för KP och släktforskning! Androgynt?
Stefan Simander
Gamla Uppsala + Järlåsa, Sweden
www.freewebs.com/simander
076 - 228 94 22

2005-09-10, 18:05
Svar #6

Christina Holmér-Gunnerfält (Kicki)

Mats,
Det här var ju riktigt roligt. Såg ditt inlägg först nu efter att ha varit ute och dömt hund hela dag. Har inte upplevt någon herre som kunnat göra två saker samtidigt, (sant) men det kanske finns undantag. Försök fråga en herre om en sak, du får svar när han gjort färdigt det han höll på med. Ta däremot det motsatta som du säger man lagar mat med ena handen, tvättar med andra handen och passa barn med tredje eller tvärt om.
Trevlig kväll.

2005-09-10, 19:59
Svar #7

Peter Funke (Aningen)

Christina, det där med den förmenta kvinnliga överlägsenheten i simultankapacitet är omstritt, och vissa hävdar att det är en ren  faktoid. För övrigt fälldes företaget OM år 2002 av Näringslivets Etiska Råd mot Könsdiskriminerande Reklam, ERK, för att de i en annons just hävdat kvinnornas överlägsenhet på denna punkt. I utslaget kan man läsa Eftersom OM själva inser att det är en myt att kvinnor har mer simultankapacitet än män, var det inte OM:s avsikt att någon skulle ta detta för en sanning.
 
Längre ner i utslaget kan man läsa något som jag tycker är tänkvärt: Rubriken i annonsen förmedlar en förlegad uppfattning om att det finns medfödda skillnader mellan mäns och kvinnors sätt att fungera i olika situationer. Rådet anser att just denna typ av vanligt förekommande schabloner riskerar att på ett försåtligt sätt befästa fördomar. Rådet förstår att annonsören avsett att ge reklaminslaget ett humoristiskt innehåll. Det måste framhållas att humor och ironi visserligen kan mildra en schablonisering och göra den mindre kränkande men att humoristiskt inslag inte nödvändigtvis medför att en schablonisering av könsrollerna kan godtas.
 
Så tyckte dom alltså, vilket inte behöver hindra oss från att skoja! För vi befäster ju inga fördomar - väl?

2005-09-10, 22:37
Svar #8

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6916
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 17:32
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Jag får erkänna att Christina har helt rätt! Jag är helt oförmögen att skriva två inlägg samtidigt. Hade jag däremot haft två tangentbord... J
 
F.ö. kan man ju fråga sig hur reaktionen skulle bli om någon som framför sådana påståenden om olika personers förmågor byter ut 'kvinnor' mot 'svenskar' och 'män' mot 'negrer'. Jag tillåter mig att tvivla på att inlägget får ligga kvar särskilt länge...
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2005-09-11, 00:29
Svar #9

Utloggad Mats Ahlgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4737
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 20:42
    • Visa profil
Christina
 
Du menar inte att bara för att du var ute och dömde hund så kunde du inte läsa Rötter. Kan du bara göra en sak i taget :-) ?
 
Ha det bra
Mats

2005-09-11, 06:06
Svar #10

Rune Edström (Rune)


2005-09-11, 08:47
Svar #11

Utloggad Anders Nilsson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 16
  • Senast inloggad: 2021-07-18, 17:56
    • Visa profil
Christina
 
Du har nog skrivit ditt inlägg på fel hemsida... Den borde nog varit införd här http://www.feminetik.se
 
Lästips FEMINISM - MANSHAT ELLER MÄNSKLIGA RÄTTIGHETER? av Gudrun Schyman.
 
PS. Ber om ursäkt att texten skriker med stora bokstäver, jag klippte ut den ifrån ovanstående hemsida.

2005-09-11, 09:19
Svar #12

Christina Holmér-Gunnerfält (Kicki)

Anders,
Ovanstående inlägg har alla ett litet leende i kommentarerna, och jag var nog inte först med att nämna det där med att göra 2 saker samtidigt.
Nu avslutar i varje fall jag den här diskussionen.
Trevlig söndag.

2005-09-11, 10:31
Svar #13

Utloggad Mats Ahlgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4737
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 20:42
    • Visa profil
Hej
Så gör även jag (avslutar alltså), ha en trevlig söndag med mycket och bra aktiviteter
 
Mats

2005-09-11, 13:05
Svar #14

Olof Almkvist

Carpe diem fånga dagen

2005-09-11, 13:11
Svar #15

Olof Almkvist

Festina lente  
 
Skynda långsamt  
 
Ta det mycket cool i dag

2005-09-12, 11:33
Svar #16

Yvonne Carlsson/ Anbytarvärd (Admin)

Diskussionen stängd, då den är att betrakta som en avläggare till den, likaledes stängda, 70-årsgränsen på Anbytarforum.
 
Vad gäller mäns och kvinnors simultankapacitet, eller eventuella brist på densamma, så hör den diskussionen inte alls hemma på Anbytarforum.
 
Med vänlig hälsning
Yvonne Carlsson
Anbytarvärd

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna