ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 03 oktober, 2008  (läst 2705 gånger)

2008-02-25, 22:16
läst 2705 gånger

Utloggad Chris Bingefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11832
  • Senast inloggad: 2024-02-28, 15:20
    • Visa profil
Kanske inte rätt rubrik men:
Jag skrev idag om 2 personer som är födda 1908 och 1910 under Danmark, ett utdrag ur folkräkningen 1916. Jag har då fått frågan om detta stämmer med AFs policy om att bara skriva om döda. Det är faktiskt så, att jag tänkte till och beslöt att tillämpa de nya regler som Riksarkivet satt upp för kyrkoböckerna. AF bör också anpassa sig till de reglerna, som ju i praktiken innebär att inget mer personligt än födelsedata och vigseldata publiceras för de som är yngre än 100 år.
Vad anser ni?

2008-02-26, 00:11
Svar #1

Utloggad Stefan Simander

  • Stefan Simander
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7203
  • Senast inloggad: 2024-04-20, 03:38
  • Stefan Simander www.freewebs.com/simander
    • Visa profil
    • www.freewebs.com/simander, Simanderska palatset
Stefan Simander
Gamla Uppsala + Järlåsa, Sweden
www.freewebs.com/simander
076 - 228 94 22

2008-02-26, 08:59
Svar #2

Utloggad Chris Bingefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11832
  • Senast inloggad: 2024-02-28, 15:20
    • Visa profil
Frågan är intressant eftersom det finns inlägg sedan tidigare på AF om personer som lever fast de är över 100 år. Vad gäller, 100-årsgräns eller nu levande? Stadsarkivet i Stockholm tillämpar 100 år. Nu kommer troligen inlägget att raderas.

2008-02-26, 20:29
Svar #3

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Lite statistik av intresse för forumets administration.
 
Inlägg per veckodag

 
Inlägg per klockslag

2008-02-27, 08:49
Svar #4

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Chris!
 
Det skulle framgå tydligt någonstans har på Rötter vad som gäller. (Vilket det kanske gör). Det här gäller ju inte bara AF utan också Porträttfynd. Där finns ju många bilder av barn födda efter 1908 med namn. När det gäller pojkarna kan man ju försöka hitta dem i Dödboken, men flickorna, som gift sig till ett annat namn är ju svårare att hitta. Det kan ju faktiskt hända att någon känner igen dessa barn och namnger dem med födelseår och annat.
 
Jag använder mig av ett familjeregister, där även barnen räknas upp. Jag brukar göra så, att jag skriver t ex Barn: Sixten f. 1902, Åke f. 1906 och en dotter född 1911. Detta kanske är helt onödigt, då dessa namn, som jag inte nämner, redan finns nämnt i en bok för allmänheten.
 
Just detta, vad gäller och vad gäller inte, skulle framgå tydligt någonstans.
 
Ann-Mari
Ann-Mari Bäckman

2008-03-30, 21:29
Svar #5

Utloggad Claes-Göran Magnusson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3788
  • Senast inloggad: 2022-08-04, 20:16
    • Visa profil
    • animskog.se
Finns det ingen numera som hjälper till att hålla ordning, flytta trådar, ändra rubriker etc? Det skulle behövas några stycken som hjälps åt med detta och som orkar läsa igenom det som skrivs.
Just because I don't care doesn't mean I don't understand. - Homer Simpson

2008-03-30, 21:54
Svar #6

Utloggad Mats Ahlgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4737
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 20:42
    • Visa profil
C-g
Det finns en anbytarvärd som sköter detta. Tidigare talades det om att tillsätta frivilliga undermoderatorer, men det har lagts på is enligt meddelande från styrelsen, se

2008-03-30, 22:29
Svar #7

Utloggad Claes-Göran Magnusson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3788
  • Senast inloggad: 2022-08-04, 20:16
    • Visa profil
    • animskog.se
Hmm, inget behov? Det beror nog på vilka ambitioner man har. Jag frågar inte för att jag tycker det skrivs dumheter i AF utan för att vanliga användare helt enkelt inte kan flytta trådar som hamnat snett och ändra rubriker som blivit fel eller borde förtydligas. Jag tycker exempelvis att formatteringen av stavningsvarianterna av släktnamnen ska göras enhetlig och jag själv råkade skriva fel länsbokstav i en rubrik. Jag bad moderatorn (med ett meddelande i tråden) att ändra det, men det är inte gjort. Det blir onödigt krångligt om man ska behöva mejla för att korrigera sånt.
Just because I don't care doesn't mean I don't understand. - Homer Simpson

2008-04-29, 11:47
Svar #8

Utloggad Per Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1827
  • Senast inloggad: 2022-09-04, 21:36
    • Visa profil
Vet någon hur man gör för att avsluta sitt användarkonto? Rötter och Anbytarforum var under mina första fem år av släktforskning den stora lärdoms- och inspirationskällan. Sedan har det gått stadigt utför och nu inger hela företeelsen enbart olust och vanmäktig ilska.
 
På sidan Användarkonto hittar jag inget sätt att stryka sig som användare. Är man livegen här eller finns det ett sätt?

2008-04-29, 12:12
Svar #9

Utloggad Chris Bingefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11832
  • Senast inloggad: 2024-02-28, 15:20
    • Visa profil
Du skriver till anbytarvärden. Gärna en kopia till ordföranden också.

2008-04-29, 12:58
Svar #10

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Per!
 
Jag håller med dig! Hur kan man låta detta förfall få fortsätta? Om det inte vore för mitt intresse av de gamla korten, så skulle jag aldrig skaffat mig ett användarkonto igen. Det känns bara som om jag legitimerat eländet på det viset.
 
Jag håller med Chris, skicka även en kopia till ordförande!
 
Ann-Mari
Ann-Mari Bäckman

2008-04-29, 13:10
Svar #11

Utloggad Mats Ahlgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4737
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 20:42
    • Visa profil
Det finns normalt en borttagningsfunktion i Discus. Ligger efter den funktion som innebär byte av lösenord.
 
Verkar vara borttagen, av vilken orsak vet jag inte, men den kan ju återinföras så slipper anbytarvärden arbetet med att ta bort de som själva inte önskar delta.

2008-04-29, 13:41
Svar #12

Utloggad Eivor Andersson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 997
  • Senast inloggad: 2015-05-26, 12:02
    • Visa profil
Jag såg under testinlägg att Du skrivit om räknaren på AF, Mats.
 
Jag har upptäckt att den varit borta länge.
Förr fanns en räknare från starten av AF.
 
Eivor

2008-04-29, 14:23
Svar #13

Utloggad Chris Bingefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11832
  • Senast inloggad: 2024-02-28, 15:20
    • Visa profil
Det är oändligt tråkigt att AF gått i ide mer eller mindre. Alla goda idéer som faktiskt fanns har dränkts i den miserabla betalningshysterin. Det verkar vara det enda som gäller. Det är självklart att många som med glädje ställt upp och svarat inte längre känner samma engagemang när de utnyttjas för att dra in pengar som ska täcka förlusterna. Då hamnar man i den dödsspriral som är mycket svår att komma ur.

2008-04-29, 22:05
Svar #14

Utloggad Daniel Berglund

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1041
  • Senast inloggad: 2023-02-24, 22:06
    • Visa profil
    • www.amaze-a-vole.com
Borttagningsfunktionen tog jag bort häromdagen eftersom den trasslade till det för anbytarvärden. Det är en del andra listor som ska uppdateras om konton försvinner, och kan man själv ta bort kontot blir det viss oreda.
 
Räknaren har varit borta sedan nystarten, vilket också beror på mig. Dels är räknare ganska mycket 90-tal och dels räknar de inte vad man tror, alltså besökare.

2008-04-29, 22:16
Svar #15

Utloggad Mats Ahlgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4737
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 20:42
    • Visa profil
Borttagning: Bra om text läggs upp under profilen med hänvisning till hur man gör för att avsluta sitt konto.
 
Synd att det verkar bli mer administration, det var ju inte meningen i början.

2008-04-29, 23:48
Svar #16

Utloggad Daniel Berglund

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1041
  • Senast inloggad: 2023-02-24, 22:06
    • Visa profil
    • www.amaze-a-vole.com
Texten fixad. - En administrativ flaskhals tror jag är att AFs användardatabas och kansliets system är två skilda system och det finns ingen effektiv rutin för att utväxla data mellan dem. Det är givetvis ett lösbart problem men knappast något man fixar på distans, kvällstid..

2008-04-30, 18:12
Svar #17

Utloggad Mats Ahlgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4737
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 20:42
    • Visa profil
Beträffande räknare nämnt ovan. Jag testade bara om räknaren som visar antal gjorda inlägg per person backade om jag tog bort ett inlägg. Det gjorde den inte, och det spelar absolut ingen roll.

2008-05-01, 14:17
Svar #18

Utloggad Annastina Sekunde

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 396
  • Senast inloggad: 2018-02-26, 16:19
    • Visa profil
Det är faktiskt med sorg jag läser ditt meddelande här ovan Per Thorsell.  
 
Du vet inte vem jag är och det har inte fallit sig så, att jag har fått svar från dig någon gång. Men jag har alltid med beundran läst dina svar till andra hjälpsökande. Jag har värderat din hjälpsamhet och stora kunnighet, att du alltid givit lite´ mera; utförliga svar med förklaringar och kringuppgifter, noggranna ortsuppgifter t.ex. Inte minst värderar jag ditt vårdade språk.  
 
Jag har tittat efter inlägg från dig en tid. Nu kom förklaringen. Jag kan bara säga att jag beklagar, beklagar.
 
Mvh
Annastina Sekunde

2008-05-01, 16:48
Svar #19

Utloggad Patrick von Brömsen

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1404
  • Senast inloggad: 2023-04-09, 18:39
    • Visa profil
Jag håller fullständigt med dig Annastina. Skrev själv för något år sedan eller två (minnet)där jag beklagade att namn försvann från forumet av ej naturliga orsaker. Men med tanke på att vissa saker pekar rätt ut i den grönskade skogen som jag ser från fönstret, så är jag samtidigt inte förvånad. Det jag tycker är så synd är att det finns något som folk tycker om och som betyder så mycket (vill jag tro i alla fall)men som de ändå känner att nu får det vara nog (och då som sagt inte av naturliga skäl). Inom detta gebitet (släktforskning) så är man ju fortfarande skolpojk men ändå har jag hunnit se avhopp från rörelsen.
 
I have a dream att när (om) saker börjar reda upp sig (om det nu är så att det finns saker att reda upp) DIPLOMATISKT SAGT, dessa människor får lusten/glädjen att komma tillbaka igen.
Välkommna, ni behövs bland oss skolpojkar/flickor.
 
Detta har inte så mycket med överskriften kanske att göra, men det är ju inte första felet i så fall på forumet.
 
Vänligen Patrick
Vänligen Patrick : )

2008-05-03, 11:25
Svar #20

Lotta Nordin

Jag undrade för ett tag sedan om det verkligen finns en anbytarvärd med tanke på den totala avsaknaden av moderering i forumet. Jag undrar fortfarande detsamma.
 
När det gäller användarkonton har det hela tiden hävdats att man måste uppge för- och efternamn. Detta för att någon(anbytarvärd?) ska, i tveksamma fall, kunna kontrollera om personen som ansöker om konto existerar och att lämnade uppgifter är korrekta.
Tidigare har det påpekats att det är märkligt att konton godkänns där enbart initialer istället för förnamnet finns med, men märkligare saker händer. Idag upptäckte jag ett konto som uppenbarligen är godkänt, där enbart ett efternamn finns under för- och efternamn. Detta efternamn är inte användarens efternamn, utan ett släktnamn som ingår i forskningen. Inget förnamn finns med, varken där det ska vara eller i epostadressen. Personen i fråga har dock skrivit under sina inlägg med för- och efternamn.  
 
Om jag förstått saken rätt, så måste någon(anbytarvärd?) godkänna kontot manuellt. Då är den stora frågan:
Hur kan ett konto godkännas där det så tydligt framgår att uppgifter saknas och/eller är felaktiga?

2008-05-03, 12:31
Svar #21

Utloggad Daniel Berglund

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1041
  • Senast inloggad: 2023-02-24, 22:06
    • Visa profil
    • www.amaze-a-vole.com
Förmodligen därför att personen ifråga gått in i efterhand i sin profil och ändrat. Det går inte att hindra, och ställer till med den här sortens fenomen ibland.

2008-05-04, 12:25
Svar #22

Lotta Nordin


2008-05-04, 13:33
Svar #23

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
 
 
Mitt namn går inte att ändra i profilen.

2008-05-04, 14:52
Svar #24

Utloggad Mats Ahlgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4737
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 20:42
    • Visa profil
Det har skett en förbättring idag, eftersom namnet nu inte kan ändras, så i framtiden lär det vara det godkända namnet som syns. En vettig ändring, som genomfördes snabbt och bra.
 
Däremot så fortsätter de ohemula kraven på all onödig information som ska fyllas i och som sedan ligger på en server i främmande land utan att det finns någon egentlig orsak till detta, allt i enlighet med styrelsebeslut. Jag undrar vad motiveringen är till detta samlande av onödig information, som dessutom utgör en säkerhetsrisk för var och en av oss användare. Det är ju inte på så många ställen som denna information finns samlad, kopplad till mailadress dessutom.

2008-05-04, 22:31
Svar #25

Utloggad Daniel Berglund

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1041
  • Senast inloggad: 2023-02-24, 22:06
    • Visa profil
    • www.amaze-a-vole.com
Ja, jag hittade vilket skript jag skulle ändra i, så nu går det inte att ändra sitt namn.
 
Vad gäller den onödiga informationen tycker jag att det nog är berättigat att samla in den och använda den helt eller delvis just då kontot godkänns, men sedan borde det räcka att ha den arkiverad på papper. Poängen är ju att kontona inte ska vara anonyma och då räcker det med kontroll vid ingången så att säga. Börjar någon bete sig konstigt får man väl plocka fram pärmarna och börja rota i saken.  Sedan ska pengarna komma in också så viss kontaktinformation behövs, men egentligen bara i kansliets system.  
 
Men Åland måste väl ändå vara det minst främmande främmande landet?

2008-05-04, 22:41
Svar #26

Utloggad Mats Ahlgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4737
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 20:42
    • Visa profil
Håller med Daniel om hans resonemang om hur uppgifterna ska behandlas. Finns, som jag påpekat många gånger tidigare, ingen som helst anledning att spara uppgifterna i databasen.
 
Att jag, med apostrofer runt begreppet, tar upp främmande land trots att det bara är Åland baseras på de nya lagförslag där all gränsöverskridande trafik ska loggas. Nu är kanske inte så farligt, men det upplevs som olustigt av många.
 
Om pengarna ska in, vilket är en annan brännande fråga, så kan adress o sånt behövas , men knappast telefon och födelseuppgifter.

2008-05-18, 13:43
Svar #27

Lotta Nordin

Den 3 maj skrev jag ovan:
Jag undrade för ett tag sedan om det verkligen finns en anbytarvärd med tanke på den totala avsaknaden av moderering i forumet. Jag undrar fortfarande detsamma.
 
Och fortfarande undrar jag.  
Är det inte meningen att en anbytarvärd ska se till att alla ordningsregler följs? Det finns ett antal regler skrivna ovanför rubriken Radering i ordningsreglerna, men brott mot dessa regler behöver uppenbarligen inte åtgärdas, åtminstone inte enligt den befintliga(?) anbytarvärden och förbundsledningen.  
Ska inte en anbytarvärd, bland annat, se till att inlägg som hamnar fel placeras rätt? Att rubriker som är felaktigt skrivna eller felplacerade rättas till? Det är bara ett par exempel på saker som borde åtgärdats och som hittills inte ens verkar ha uppmärksammats av någon anbytarvärd.

2008-05-23, 12:26
Svar #28

Utloggad Claes-Göran Magnusson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3788
  • Senast inloggad: 2022-08-04, 20:16
    • Visa profil
    • animskog.se
Kan man inte skapa en del i forumet där man kan påpeka enkla saker som man vill ska rättas till på Rötter och Anbytarforum? När problemet är åtgärdat kan moderator lägga till en kommentar, alternativt ta bort meddelandet eller ange varför det inte ska ändras. Att mejla känns opraktiskt. Det är enklare att skriva ett meddelande direkt på AF. Jag vill exempelvis påpeka att länken på Rötters första sida till Gellivare släkt- och bygdeforskare är död.
 
Om ni behöver en admin/moderator som flyttar meddelanden och ändrar rubriker etc kan ni sätta upp mig som volontär
Just because I don't care doesn't mean I don't understand. - Homer Simpson

2008-10-03, 23:55
Svar #29

Utloggad Maud Svensson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 21976
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 12:26
    • Visa profil
Vad är det för mening med ett Förbundsforum om frågor som ställs (se ovan) inte besvaras av någon representant för förbundet?
Hälsar vänligen
Maud

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna