ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 09 februari, 2009  (läst 2214 gånger)

2008-10-04, 11:13
läst 2214 gånger

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11052
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 23:58
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Igår såg jag ett meddelande på första sidan av Rötter där jag läste något om - jag tror det stod - delat anbytarvärdskap samt något om flera moderatorer. Där stod också ett påpekande (så läste jag) att all kommunikation skulle ske genom e-post och till en e-postadress. Nu finns inte det meddelandet längre när jag går in på http://www.genealogi.se/
Vad händer? Gäller inte meddelandet längre?
Såg/ser fram mot att läsa mer om denna utveckling ang arbetet runt forumet!
Vänligen,
Olle Elm
Vänligen,
Olle Elm

2008-10-04, 11:33
Svar #1

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Maud!
 
Den frågan har stötts och blötts otaliga gånger. Man brukar fundera på meningen med livet. Här funderar vi på meningen med Förbundsforum.
 
Jag har ställt frågor och kommit med förslag, vad det gäller Porträttfynd, men den som skulle kunna svara på det, lyser med sin frånvaro.
 
Sedan tycker jag att de som ställer upp som moderator inte ska behöva betala någon avgift alls för att delta i AF. Man ser nu ett annat avgiftsfritt forum, som poppat upp. Något borde dessa moderatorer få för sitt engagemang för forumet. Risken finns att allt fler överger AF annars.
Ann-Mari Bäckman

2008-10-04, 13:22
Svar #2

Lotta Nordin

Den notis på Rötters förstasida som Olle nämner var onekligen lite märkligt skriven också. Så här stod det:
Delat värdskap och fler moderatorer för Anbytarforum
Värdskapet för Anbytarforum är numera är delat. Dessutom kommer efter hand flera moderatorer att tillsättas, med uppgift att moderera specifika avdelningar. Det arbetet pågår. All kontakt med anbytarvärden ska i fortsättningen ske via epost till adressen anbytare@genealogi.se Inget annat. Tack! (3 okt)
 
Att man skriver att värdskapet numera är delat utan att tala om hur och av vilka ser onekligen konstigt ut. Att all kontakt dessutom ska ske med anbytarvärden(singularis) via en epostadress tyder inte precis på någon delning, och vad innebär det egentligen? Att man inte får kontakt med någon anbytarvärd om man skriver frågor under Anbytarforum-rubrikerna i Förbundsforum är ju inte precis någon nyhet, även om det verkligen vore den näst bästa platsen(den bästa är i Anbytarforum) att föra en dialog, ställa frågor och lämna förslag. Men....om anbytarvärden hellre vill ha och besvara några hundra ebrev med samma frågor och förslag i, istället för att en användare skriver i Förbundsforum och andra kan läsa både frågor och svar, så....

2008-10-04, 14:02
Svar #3

Utloggad Maud Svensson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 21879
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 16:03
    • Visa profil
Jag sände i morse ett mejl till anvisad adress och frågade bland annat vilka personer som delade värdskapet. Fick detta svar från Anna-Lena Hultman:  
Jag har bett Crister ta bort det som står på Rötter. Det är ett missförstånd.
Hälsar vänligen
Maud

2008-10-04, 14:06
Svar #4

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11052
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 23:58
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Tack Lotta för att Du har koll!
Tack Maud! Då vet vi det. Där det inte görs några fel, där brukar det inte göras särskilt mycket - som min gamle far sa.  
Ser med intresse fram mot att få veta mer om hur det blir med värd/ar och moderatorer.  
Vänligen,
Olle
 
(Meddelandet ändrat av smol den 04 oktober, 2008)
Vänligen,
Olle Elm

2008-10-05, 17:18
Svar #5

Utloggad Barbro Stålheim

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 426
  • Senast inloggad: 2024-03-05, 20:51
    • Visa profil
Det kommer successivt att tillsättas moderatorer för t ex ett landskap, län, släkter. Glädjande är det flera som redan visat intresse för att bli moderatorer. Strukturen och ett gemensamt arbetsätt för detta är i sin linda, men på ett möte på förbundskansliet i torsdags drogs riktlinjerna upp.
 
Det kommer att gå bra att anmäla sitt intresse för att bli moderator om någon månad eller så. Fundera gärna på till dess om du har tid och engagemang för att hjälpa till med ditt favoritområde.

2008-10-05, 19:19
Svar #6

Utloggad Stefan Simander

  • Stefan Simander
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7191
  • Senast inloggad: 2024-03-25, 22:16
  • Stefan Simander www.freewebs.com/simander
    • Visa profil
    • www.freewebs.com/simander, Simanderska palatset
Låter BRA Barbro! Heja!
 
Tyvärr har jag inte tid just nu....
Stefan Simander
Gamla Uppsala + Järlåsa, Sweden
www.freewebs.com/simander
076 - 228 94 22

2008-10-05, 19:35
Svar #7

Utloggad Michael Lundholm

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 745
  • Senast inloggad: 2024-03-06, 15:53
  • https://lundholm.me
    • Visa profil
    • Släktforskning och personhistoria
Det formella beslutet var visserligen fattat sedan lång tid, men det är superbt att den nya styrelsen nu ser till att det nu genomförs. Jag är övertygad om det kommer att utvecka Anbytarforum. Om det område en moderator skall ta ansvar inte blir alltför omfattande kommer jag självklart att anmäla mitt intresse.
 
Men hur bör man resonera? Bör man anmäla sitt intresse för områden som ligger varmt om hjärtat (där man kanske själv ofta bidrar med diskussionsinlägg) eller skall man välja något utanför den egna intressesfären? För det förra talar att man kan mer områden där man själv forskar men för det senare att moderatorn inte själv är aktör på de trådar man modererar.  Problematiken är ju densamma för förbundsledningen: Vilka bör man utse att vara moderatorer?  
 
Jag tycker inte det är riktigt självklart vilketv alternativ som är bäst även om jag nog har en svag preferens för alternativet att det är bättre med en kunnig moderator som så att säga kan fältet.
//Michael Lundholm

2008-10-05, 20:28
Svar #8

Utloggad Claes-Göran Magnusson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3788
  • Senast inloggad: 2022-08-04, 20:16
    • Visa profil
    • animskog.se
Det är nog en fördel om man är moderator på ett område man behärskar, ex vore det bra med en moderator som kan finska och är bra på finsk geografi.
Just because I don't care doesn't mean I don't understand. - Homer Simpson

2008-10-05, 20:32
Svar #9

Utloggad Michael Lundholm

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 745
  • Senast inloggad: 2024-03-06, 15:53
  • https://lundholm.me
    • Visa profil
    • Släktforskning och personhistoria
Det är svårt att inte hålla med om det. Samma sak gäller förmodligen de flesta geografiskat indelade diskussionstrådarna. Men hur gör man på områden som tex Kvalitet i släktforskningen etc där de mest kunniga kanske har väldigt bestämda uppfattningar och deltar i debatten. Personligen tycker jag det inte är helt självklart.
//Michael Lundholm

2008-10-05, 20:44
Svar #10

Utloggad Claes-Göran Magnusson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3788
  • Senast inloggad: 2022-08-04, 20:16
    • Visa profil
    • animskog.se
Deltagare måste väl få tycka vad de vill och argumentera för det så länge det inte strider mot reglerna. Det är ju inte meningen att man ska moderera åsikter.
Just because I don't care doesn't mean I don't understand. - Homer Simpson

2008-10-05, 20:53
Svar #11

Utloggad Michael Lundholm

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 745
  • Senast inloggad: 2024-03-06, 15:53
  • https://lundholm.me
    • Visa profil
    • Släktforskning och personhistoria
Principerna som du nämner är ju självklara. Men tillämpningar av principer tenderar inte att var lika självklara, i synnerhet om domaren är part i målet. Enligt vilka kriterier domare väljs är därför enligt min uppfattning betydelsefullt.
//Michael Lundholm

2008-10-05, 21:26
Svar #12

Utloggad Mats Ahlgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4736
  • Senast inloggad: 2023-12-03, 17:58
    • Visa profil
Frågan är vad moderatorerna ska göra.
 
Vägledning runt formerna för hur det skrivs (men inte vad)?
Påpeka eventuella formfel (meddelandet bör ligga under annan rubrik osv) och eventuell flytt av meddelandet till rätt rubrik?
 
När det gäller olämpligt uppträdande eller andra bestraffningsbara förhållningssätt så kanske det ska ligga kvar på en person (Anbytarvärden) för att få en likvärdig behandling.  
 
Här finns det en del att tänka på, och att sedan vidareförmedla till de som går in i moderatortjänsten.

2008-10-05, 21:39
Svar #13

Utloggad Claes-Göran Magnusson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3788
  • Senast inloggad: 2022-08-04, 20:16
    • Visa profil
    • animskog.se
En annan fråga är hur man ska hitta sakerna som behöver rättas till, men med fler moderatorer som övervakar ett begränsat område blir det lättare. Tyvärr verkar det inte finnas någon inbyggd funktion för detta i Discus, dvs att man kan anmäla inlägg. Anmälningar skickas således manuellt med mejl idag. Skulle det vara en fördel om de som finner felaktigheter som slunkit igenom övervakningen kan skriva sådant i en för ändamålet avsedd tråd i AF? Att koda en egen funktion för att hantera anmälningar är väl inte att tänka på ...
Just because I don't care doesn't mean I don't understand. - Homer Simpson

2008-10-05, 22:34
Svar #14

Utloggad Daniel Berglund

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1041
  • Senast inloggad: 2023-02-24, 22:06
    • Visa profil
    • www.amaze-a-vole.com
Skulle det vara en fördel om de som finner felaktigheter som slunkit igenom övervakningen kan skriva sådant i en för ändamålet avsedd tråd i AF?Skulle nog fungera om den övervakas stenhårt, annars blir det bara diskussion där. Bäst är väl att ta bort inläggen allteftersom de antingen fixas eller avslås, och i det senare fallet kanske moderatorn kan skicka ett email direkt till den som skrev inlägget.
 
En tråd som bara växer och växer som en vanlig tråd blir svåröverskådlig, alltså svårt för de inblandade att se vad som är gjort och vad som inte är det.

2008-10-05, 23:25
Svar #15

Utloggad Claes-Göran Magnusson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3788
  • Senast inloggad: 2022-08-04, 20:16
    • Visa profil
    • animskog.se
Jo, jag hade också tänkt att man rensar bort vartefter man åtgärdar.
Just because I don't care doesn't mean I don't understand. - Homer Simpson

2008-10-23, 16:08
Svar #16

Lotta Nordin

Är det inte snart dags att den/dom som modererar Anbytarforum också börjar följa dom så kallade Ordningsreglerna? När det gäller radering av inlägg så står det att det ska göras med kommentar.  
 
Eller är det någon som har en egen liten lekstuga och raderar lite som det faller sig bara på skoj? Man skulle nästan kunna tro det eftersom inlägg försvunnit utan kommentarer och utan att innehålla några som helst brott mot nämnda Ordningsregler. Dessa märkliga raderingar sker dessutom samtidigt som det finns åtskilliga regelvidriga inlägg som får ligga kvar utan åtgärd trots upprepade påpekanden till anbytarvärden.

2008-10-23, 19:09
Svar #17

Utloggad Maud Svensson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 21879
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 16:03
    • Visa profil
Numera kan ju var och en radera sina egna inlägg, så man kan inte utgå från att anbytarvärden är skyldig.
Hälsar vänligen
Maud

2008-10-23, 19:18
Svar #18

Lotta Nordin

Det har klart och tydligt framgått att flera inlägg har raderats av anbytarvärden(eller någon annan moderator), inte av skribenterna själva, och att dessa raderingar inte kommenterats av raderaren, vilket dom ska enligt Ordningsreglerna.
 
Så nog är det på tiden att moderator/erna själv/a följer reglerna!

2008-10-23, 20:57
Svar #19

Utloggad Maud Svensson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 21879
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 16:03
    • Visa profil
Då får man anta att du själv/någon eller några du har kontakt med skrivit dessa inlägg, så att du kan utesluta att de raderats av den/dem som skrivit dem.  
Eller finns något annat sätt att med säkerhet avgöra vem som tagit bort inlägg?
Hälsar vänligen
Maud

2008-10-23, 21:07
Svar #20

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6870
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 15:22
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Man kan ju till exempel läsa vad den som fick sina inlägg raderade skriver om saken (i samma diskussion som ett av de raderade inläggen gjordes i)...
 
Det gäller alltså dagens raderingar. Sedan kan jag själv vittna om att samma sak hände mig helt nyligen.
 
(Meddelandet ändrat av jts den 23 oktober, 2008)
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2008-10-23, 21:22
Svar #21

Utloggad Maud Svensson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 21879
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 16:03
    • Visa profil
Var så vänlig och tala om vilken diskussion i Anbytarforum det gäller. Jag är där så gott som dagligen men detta har jag tydligen missat.
Hälsar vänligen
Maud

2008-10-23, 22:11
Svar #22

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6870
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 15:22
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Visst kan jag vara så vänlig: Källor: Arkiv Digital: AD OnLine - allmänna frågor. Dessutom raderades ett inlägg under Länktips.
 
För min egen del var det ett inlägg som gjordes under Länktips på Arkivguidens Forums öppningsdag. Inte heller min kommentar om länktipsets spårlösa försvinnande fick ligga kvar.
 
Samtliga dessa inlägg försvann utan kommentar i forumet - vilket strider mot ordningsreglerna. I mitt fall fick jag heller ingen motivering via epost.
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2008-10-23, 22:18
Svar #23

Utloggad Maud Svensson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 21879
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 16:03
    • Visa profil
Nu hittade jag diskussionen under AD OnLine - allmänna frågor.
 
Jo, att AD:s kvalitetsskanning är ett känsligt ämne för förbundet och partnern Genline är väl allmänt bekant. Ska nu ta tillfället i akt att pröva AD och ska givetvis också tipsa alla släktforskarbekanta som eventuellt missat gratiserbjudandet på grund av - det tvivlar jag nu inte på - ingripanden från anbytarvärd, känd eller okänd.
 
(Meddelandet ändrat av mausve den 23 oktober, 2008)
Hälsar vänligen
Maud

2008-10-24, 07:46
Svar #24

Utloggad Maud Svensson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 21879
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 16:03
    • Visa profil
Hm, på Rötters förstasida går det för sig att göra reklam för AD:s gratiserbjudande, men inte under Länktips i Anbytarforum. Konstigt...
Hälsar vänligen
Maud

2008-11-24, 23:02
Svar #25

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6870
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 15:22
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
I det senaste numret av Angeläget (nummer 2/2008 [pdf-fil]) finns på sidan 13 rubriken Styrelsens ansvarsområden.
 
Här är de olika ansvarsområden som nuvarande styrelseledamöter har, lyder den inledande texten, och sist i listan med områdesansvariga står:
Moderatorer för Anbytarforum:
Anna-Lena HultmanDå inställer sig genast en liten, men icke oväsentlig, fråga: När valdes Anna-Lena Hultman in i förbundstyrelsen?  
 
Till saken hör att den sidan inte innehåller en allmän kontaktlista för Släktforskarförbundet; en sådan finns i stället på sidan 2, där såväl styrelseledamöter som anställda funktionärer återfinns med adress och telefonnummer.
 
Nej, på sidan 13 finns alltså de olika ansvarsområden som nuvarande styrelseledamöter har - och där återfinns som sagt moderatorer för Anbytarforum, trots att den ansvariga är en anställd funktionär! Några andra anställda finns emellertid inte med på listan, inte ens Förbundets verksamhetsansvarige.
 
Att ha kontrollen över Anbytarforum är tydligen en så oerhört viktig uppgift inom Sveriges Släktforskarförbund att någon (vem?) har tagit för givet att den som har fått detta uppdrag måste vara styrelseledamot...  
 
(Meddelandet ändrat av jts den 24 november, 2008)
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2009-02-08, 23:34
Svar #26

Utloggad Mats Ahlgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4736
  • Senast inloggad: 2023-12-03, 17:58
    • Visa profil
Förvunnit?  Jag funderar på om jag missat något, jag började läsa en diskussion under metodfrågor (tror jag det var),men nu är den helt borta (eller också är jag det).
 
Rörde sättet att diskutera bl a Frillobarn.
 
Är allt borttaget utan kommentar eller vad har hänt?

2009-02-08, 23:42
Svar #27

Utloggad Daniel Berglund

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1041
  • Senast inloggad: 2023-02-24, 22:06
    • Visa profil
    • www.amaze-a-vole.com
Rätt så, tråden försvann. Tror Anna-Lena tog bort den utan vidare och det var väl lika gott så. Att ta bort en tråd helt är enklare än att ta bort alla inlägg i en tråd och sedan lägga dit en kommentar.

2009-02-09, 17:54
Svar #28

Utloggad Mats Ahlgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4736
  • Senast inloggad: 2023-12-03, 17:58
    • Visa profil
Kanske enklare, men det är inte i enlighet med det som bestämts.
 
Nu hann jag inte läsa mer än några rader så det är svårt att ha någon åsikt om det var lika gott så, så den delen vill jag inte kommentera

2009-02-09, 22:26
Svar #29

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Själva diskussionen om Erik XIV:s frillobarn, finns ju kvar, under kungligt.
Ann-Mari Bäckman

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna