ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 17 mars, 2009  (läst 2164 gånger)

2009-03-11, 08:49
läst 2164 gånger

Utloggad Chris Bingefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11832
  • Senast inloggad: 2024-02-28, 15:20
    • Visa profil
Svar innan det är dags att jobba:
 
1. Jag är med i föreningar för att jag på det sättet åtminstone ekonomiskt stöder en verksamhet som jag och andra har nyttta av (t ex register, CD-produktioner som görs på frivillig väg).  
 
 
2. Jag har synpunkter på den nationella samarbetsorganisationen, som är den som först syns utåt för nybörjaren, inte minst genom AF, Rötter och de produktioner som ges ut (Dödboken, Sveriges gravar etc). Jag tror att den organisationen skulle kunna fånga upp det stora, nyvaknade intresset för släktforskning, inte minst bland de unga, på ett bättre sätt än idag.
 
3. Jag är inte främmande för att föra fram synpunkter på föreningsmöten, men jag är främmande för att åka 40 mil för att göra det. Det är jag inte ensam om. Det är lite väl mycket att begära, tycker jag.  
 
4. Jag är inte heller främmande för att engagera mig rimligt tidsmässigt (man måste ju försörja sig också och det kräver en del tid). Men ett engagemang ska också ge glädje och utveckling, i dagens läge så har förbundet mest handlat om att rädda den havererade ekonomin och jag är inte villig att ta ansvar för andras försyndelser. Det fanns många goda idéer (tycker jag faktiskt!) men de genomfördes på ett ekonomiskt oansvarigt sätt och det har naturligtvis skadat verksamheten. Jag är också engagerad i andra sammanhang som jag anser är givande och som jag lägger en hel del tid på.
 
Jag är fullständigt medveta om att det finns massor av folk som lägger mycket tid på föreningsaktiviteter och jag försöker stödja dem med mina medlemskap. Det finns mycket kraft därute i landet, detta är inte menat att på något sätt racka ner på alla de som är aktiva i föreningarna. Men faktum kvarstår: Föreningsrörelsen i Sverige behöver förnyelse, nyrekryteringen är ett stort problem.
Det är inte minst min erfarenhet från tiden som användarrepresentant - man träffade roliga och engagerade människor med goda idéer (inte minst de som ingick i gruppen!), men också sura bakåtsträvare som motarbetade allt och som helt saknade andra visioner än sin egen förträfflighet. Dessutom fick man ta en rejäl massa stryk för hela förbundets verksamhet, i andra fora och i personliga mail, utan att få någon som helst back-up från styrelsen.
 
Mitt intryck kvarstår, det är bara de invigda som har någon talan. Då missar man väldigt mycket gott som skulle kunna gynna släktforskningen i Sverige. Unga människor jobbar inte så, de är inte heller intresserade av att jobba så. Hittar man rätt i formerna så har de massor av energi och kan tillföra oerhört mycket.
 
Sedan tycker jag väl att din debatteknik är lite tveksam, jag försöker åtminstone diskutera en verksamhet och dess eventuella brister. Du svarar med ett personangrepp på mitt, enligt din mening, personliga bristande intresse. Den som inte är villig att resa land och rike runt för att gå på föreningsmöten har ingen talan. Allt är väl med släktforskarrörelsen, den som försöker skapa debatt i bästa välmening, i syfte att utveckla rörelsen, har inget här att göra. Så kväver man engagemang. Och vi är många som är i samma sits.
 
Och därmed är det dags att gå till jobbet och engagera ungdomarna för personhistoria........

2009-03-11, 09:14
Svar #1

Utloggad Chris Bingefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11832
  • Senast inloggad: 2024-02-28, 15:20
    • Visa profil
Fick 5 minuter och väljer, eftersom debatten blev fokuserad på min person, att ge några exempel på engagemang det senaste året (förutom ifokus). Säkerligen finns det många fler som lägger tid på släktforskningsaktiviteter utanför systemet:
 
Positivt:
 
Hållit föredrag om släktforskning på Rotary
Håller föredrag på kvinnliga ledarskapsgruppen om släktforskning
Hållit flera andra föredrag om och med släktforskning som skapat intresse för mer
Svarar på massor av frågor på AF
Svarar, i mån av tid, på massor av frågor via mail
Efter inslag av personforskning i undervisningen har jag introducerat intresserade studenter i släktforskning på deras (och min) fritid
Hållit kurs i släktforskning på jobbet och hjälpt deltagarna vidare med problem
 
Negativt:
 
Fått en del mail med KRAV på att jag personligen ska ta ansvar för vederbörandes rätt att skriva på AF (varför?) samt att jag personligen bär ansvaret för förmenta brister i förbundets ledning

2009-03-11, 09:30
Svar #2

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6870
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 18:03
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
- Krasch! Kras!
 
Vad var det? Jo, en glashusvägg som gick i tusen bitar.
 
Se näst sista stycket (Sedan tycker jag väl att din debatteknik är lite tveksam...) i inlägget ovan den 11/3 klockan 8.49. Jämför inläggen den 9/3 klockan 22.56 och 23.16.
 
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2009-03-11, 10:09
Svar #3

Utloggad Chris Bingefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11832
  • Senast inloggad: 2024-02-28, 15:20
    • Visa profil
Jo, just det Jörgen. Jag har tyvärr inte tid eller ork att leta rätt på citat i dina gamla inlägg för att gå i svaromål. Det finns viktigare saker att göra utanför FF och AF.

2009-03-11, 10:17
Svar #4

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6870
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 18:03
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Jag förstår att du tycker att det är pinsamt...  
 
Men inte la jag någon tid på att leta i gamla inlägg för att hitta det du skrev på den här sidan för några timmar sedan - så dåligt är inte mitt minne...  
 
I sak har jag dock inga invändningar mot vad du skrev i nämnda stycke, men du tyckte alltså tvärtom några inlägg högre upp - men det berodde väl på att du då i vanlig ordning var tvungen att komma med ett nålstick när du såg mitt namn i ett inlägg...
 
(Meddelandet ändrat av jts den 11 mars, 2009)
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2009-03-11, 20:48
Svar #5

Utloggad Claes-Göran Magnusson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3788
  • Senast inloggad: 2022-08-04, 20:16
    • Visa profil
    • animskog.se
Det var klara förhållningsorder från Michael om hur man ska engagera sig i släktforskningen för att ha någon talan, och ett fult påhopp på Chris. Som tur är har inte Michael ensamrätt på tolkningen av hur man drar sitt strå till stacken. Det är få människor som hjälpt så många här på AF som Chris. Det är uppenbart att det nya sätt på vilket många engagerar sig i släktforskningen idag och som Chris väl formulerade inte passar förbundet och det traditionella föreningslivet.
Just because I don't care doesn't mean I don't understand. - Homer Simpson

2009-03-11, 22:21
Svar #6

Utloggad Michael Lundholm

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 745
  • Senast inloggad: 2024-03-06, 15:53
  • https://lundholm.me
    • Visa profil
    • Släktforskning och personhistoria
och ni är fortfarande förvånade över att ledamöter i förbundsstyrelsen inte deltar oftare i diskussionerna här?
//Michael Lundholm

2009-03-11, 22:39
Svar #7

Utloggad Claes-Göran Magnusson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3788
  • Senast inloggad: 2022-08-04, 20:16
    • Visa profil
    • animskog.se
Nej, jag är förvånad över att vi överhuvudtaget blev insläppta ...
Just because I don't care doesn't mean I don't understand. - Homer Simpson

2009-03-11, 22:41
Svar #8

Utloggad Michael Lundholm

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 745
  • Senast inloggad: 2024-03-06, 15:53
  • https://lundholm.me
    • Visa profil
    • Släktforskning och personhistoria
Om du är glad över det så hoppa inte på mig.
//Michael Lundholm

2009-03-14, 11:56
Svar #9

Lotta Nordin

Finns det någon anbytarvärd/moderator som kan gripa in i ”ämnen” som inte är ”bokade”? Jag ser visserligen att  ”moderatorlistan” uppdaterades igår med en moderator för ”Övriga ämnen”, men där finns en diskussion som har pågått i flera dagar som absolut bryter mot alla regler och även mot vanligt sunt förnuft (även om sådant inte är särskilt vanligt).  
 
Att hänga ut en enskild person i Anbytarforum och dessutom skriva om honom/henne med mer eller mindre grova kränkningar, det är inte ett dugg bättre än vad denne/-a påstås ha gjort, snarare värre. Och ännu värre är det när denne/-a inte ens kan försvara sig.

2009-03-14, 18:06
Svar #10

Utloggad Moderator Övriga ämnen

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 310
  • Senast inloggad: 2016-04-08, 13:43
    • Visa profil
Den diskussion som Lotta avser har nu modererats av mig och det på följande sätt. Två debattörer har anmodats redigera var sitt inlägg som stred mot ordningsreglernas bestämmelser om att man inte skall använda kränkande uttryck. Visserligen var personen som avsågs inte namngiven men gick för många att identifiera. Efter ca 2,5 tim hade den 24-timmars frist som varje författare har att redigera sina inlägg utgått för det första av inläggen och inget av inläggen hade ändrats. Jag redigerade då dem så att de kränkande uttrycken togs bort, med inläggen ligger kvar.
 
Lotta: Om du anser att det finns ytterligare inlägg i denna tråd som bryter mot ordningsreglerna får du gärna maila mig med info om vilka det är så skall jag titta på dem.
 
/Michael Lundholm
Moderator Övriga ämnen

2009-03-14, 19:01
Svar #11

Lotta Nordin

Jag tycker du har skött dig alldeles utmärkt, Michael.  Fast jag tycker att du kunde ha redigerat inläggen direkt, istället för att vänta några timmar på att skribenterna själva skulle ändra sina texter.

2009-03-16, 15:24
Svar #12

Utloggad Göran Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1500
  • Senast inloggad: 2018-09-27, 20:31
    • Visa profil
Anders Berg är moderator för temat ämnesområdet släkter. Han sköter denna uppgift alldeles utmärkt anser jag. Däremot har jag, tydligen på fel plats, haft uppfattningar som inte har ansetts vara acceptabla. De har därför raderats av Anders. Saken handlar om den nyligen påbörjade diskussionen om Daniel Westlings anor.  
 
Enligt min uppfattning har det funnits en tendens i vissa inlägg som att fokusera diskussionen på de brott som begåtts av förfäder till Daniel. Mitt allvarligaste övertramp torde väl ha varit att jag ansåg detta intresse vara mer lämpat för skvallerpressen och det vidhåller jag förstås. Tån tycks dock ha varit väldigt öm eftersom en sådan oskyldig kommentar vållat rabalder. Dessutom hade jag i en bisats givit uttryck för samma tankar i diskussionen om Erik XIV:s frillobarn - under fel rubrik.  
 
Vad jag däremot inte har gjort är att peka ut någon bestämd person med förringande omdömen. Jag har enbart haft en uppfattning om fokusering på temat brott. Därför finner jag det märkligt att  detta inlägg opåtalt får stå kvar. Det innehåller ett kränkande omdöme om en namngiven person och duktig släktforskare som vi ska vara glada för att ha med oss här i forumet. Det må vara att Anders skrev detta med glimten i ögat men det är enligt min uppfattning ändå olämpligt och bör raderas i den del som saknar relevans för diskussionen. Ta därför bort tredje stycket i ovannämnda inlägg och gärna också Anders domar; ett under rubriken Daniel Westling... postat måndagen 16 mars 2009 - 12:35 och två under rubriken Erik XIV:s frillobarn postade 15 mars 2009 - 18:55 resp. 15 mars 2009 - 22:27.
 
Vänliga hälsningar
Göran Johansson      .

2009-03-16, 17:21
Svar #13

Utloggad Moderator Släkter

  • Moderatorgruppen *
  • Antal inlägg: 1023
  • Senast inloggad: 2016-06-16, 23:05
    • Visa profil
Vad bra att du tagit upp detta här, Göran, i stället för under släktdiskussionen.
 
Först verkar det som att det skett ett missförstånd med det inlägg som du letat upp och länkar till. Du skriver duktig släktforskare som vi ska vara glada för att ha med oss här i forumet, men Göran Stenmark är inte en användare på Anbytarforum! Det finns inga inlägg under hans namn på närmare två år. Han uttalar sig i Dagens Nyheter (skannad bild finns tidigare i den diskussionen) som officiell representant för SVAR och den släktutredning som publicerats. Jag citerar alltså DN, och mycket riktigt med glimten i ögat, som du ju också observerat. Det är något jag kommer förbehålla mig rätten att göra även i framtiden när det gäller offentliga uttalanden i pressen. Nog om det.
 
Skälen till modereringen kvarstår. Vi har uppenbarligen lite olika syn på hur det du skrev ska tolkas. Jag förstår dock att du inte tycker om att det nu ligger flera tillrättavisningar där du utpekas med namn. Jag vill att vi ska ha ett bra klimat på Anbytarforum, och tycker det är positivt att du flyttat den här diskussionen till Förbundsforum, så jag kan gå med på att ta bort de meddelanden mot dig som nu ligger under Westling och Erik XIV-diskussionerna *. Det kommer ske under de närmaste 2-3 dagarna, under förutsättning förstås att vi nu håller diskussionen här på FF och respekterar de användare som skriver i de aktuella trådarna utan att begå några regelbrott. Det är ju faktiskt inte något regelbrott att fokusera på lite mindre smickrande aspekter på anorna när vi befinner oss 200 år tillbaka i tiden. Då skulle vi behöva rensa bort halva Anbytarforum om sådana regler skulle gälla!
 
Med förhoppning att vi kan återgå till att diskutera de aktuella släkterna i god ordning framöver.
 
Mvh
Anders Berg
Moderator Släkter
 
Edit:
* Meddelandena har nu tagits bort enligt överenskommelse.

2009-03-16, 17:29
Svar #14

Utloggad Göran Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1500
  • Senast inloggad: 2018-09-27, 20:31
    • Visa profil
Mitt inlägg ovan är kanske en bagatell eller kanske inte? Jag vet inte så noga. Det är inte troligt att någon reagerar. Men jag har med anledning av inlägget denna följdfråga (som kanske redan har behandlats i något sammanhang som jag missat): Vem modererar en moderator?
Vänlig hälsning
Göran Johansson

2009-03-16, 17:36
Svar #15

Utloggad Moderator Släkter

  • Moderatorgruppen *
  • Antal inlägg: 1023
  • Senast inloggad: 2016-06-16, 23:05
    • Visa profil
Det gör säkert Anbytarvärden om så behövs.

2009-03-16, 18:44
Svar #16

Utloggad Göran Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1500
  • Senast inloggad: 2018-09-27, 20:31
    • Visa profil
Bra! Och visst var det delvis ett missförstånd. Göran Stenberg och Göran Stenmark; ibland reagerar man (jag) med ryggmärgen. Då är ingen skada skedd och dessutom fick vi veta att Anbytarvärden håller ett öga på dig och andra moderatorer, Det känns tryggt!  
 
Lite återhållsamma kan vi väl vara ifråga om den Westlingska familjen? Inte vore det väl så kul för dig om vi la upp en diskussion om Anders Berg fokuserad på släktens mindre smickrande bedrifter även av regelverket medger det.  Eller det kanske vore en god idé?  
Vänlig hälsning
Göran
 
PS
Visste inte att frågor kunde tas upp på Förbundsforum.

2009-03-16, 19:26
Svar #17

Utloggad Moderator Släkter

  • Moderatorgruppen *
  • Antal inlägg: 1023
  • Senast inloggad: 2016-06-16, 23:05
    • Visa profil
Jahaja, det förklarar det missförståndet!
 
Jag skulle inte tacka nej till en rejäl rättshistoria bland mina väldigt tråkiga och hederliga anor!  Sådant ger lite mer kött på benen om anorna, annars går det ofta inte att få veta så mycket mer än när de föds och dör. Så go ahead! Men visst, du har framfört din poäng.
 
/Anders B

2009-03-16, 20:03
Svar #18

Utloggad Maud Svensson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 21880
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 19:20
    • Visa profil
Det ska bli kul att rannsaka Göran Stenmarks självsäkra påstående att bland dessa personer finns inget suspekt eller kriminellt på något sätt.  
 
Detta präntat i Anbytarforum av föreningsmedlemmen Anders Berg, icke att förväxlas med moderatorn Anders Berg.  
Eller?
 
Det är ju en och densamme Anders Berg. Som anses i stånd att opartiskt bedöma lämpligheten i sina egna yttranden. Och lämplig att utöva censur mot kritiker av dessa egna yttranden.
Eller?
Hälsar vänligen
Maud

2009-03-16, 21:27
Svar #19

Utloggad Moderator Släkter

  • Moderatorgruppen *
  • Antal inlägg: 1023
  • Senast inloggad: 2016-06-16, 23:05
    • Visa profil
Nu tror jag du också missförstår vad som skett ganska radikalt, Maud. Det var ingen kritik mot det du citerar som modererades. Det var en anklagelse mot släktforskare som hittade och skrev om uppgifter av mycket lindrig negativ art (som fylleri för 200 år sedan) vilket jämfördes med Svensk Damtidningsjournalistik, och detta gällde forskare som tillhör Anbytarforums absolut främsta. Det är min uppgift som moderator att reagera på sådant, och att jag tidigare skrivit ett inlägg i samma diskussion tror jag inte diskvalificerar mig.
 
Mvh
Anders Berg

2009-03-16, 21:36
Svar #20

Utloggad Urban Sikeborg

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 653
  • Senast inloggad: 2024-03-09, 00:33
    • Visa profil
Jag har själv inte sett Görans inlägg i Westling-diskussionen men jag misstänker att jag är en av dem som han tycker ha gått över gränsen genom att jag nämnt att en anfader i sjätte generationen bakåt suttit i stocken för fylla. Därför vill jag oförbehållslöst be om ursäkt om jag uttryckt mig klumpigt. Det var en irrelevant kommentar som jag fällde utifrån det för mig orimliga påståendet som någon gjort att det inte skulle finnas något suspekt eller kriminellt i just denna släkt. Det finns alltid mörka och ljusa sidor hos varje människa, och när allt fler personer kommer in i släktkretsen är det oundvikligt att där också finns sådana som någon gång kommit i konflikt med överheten eller överträtt någon religiöst betingad regel. Det är inget att raljera över; ofta är det tragiska omständigheter vi inte känner till som ligger bakom och sällan kan de egentligen ge en bild av hur någon egentligen varit. De goda sidorna som att vara en god människa, en bra förälder, en pålitlig vän, de syns sällan i källmaterialet. Därför ligger det en poäng i påpekandet att just framhållandet av negativa aspekter - som till sin natur är de som lättast återspeglas i de av myndigheterna förda handlingarna - ger en snedvriden bild av en person. Jag tycker personligen inte att mitt värde som individ eller hur jag upplevs av andra har någon koppling till hur mina förfäder har betett sig, men jag har uppfattat att inte alla känner det så när det gäller deras egen släkt.
 
Hälsningar
 
Urban Sikeborg

2009-03-16, 22:21
Svar #21

Utloggad Chris Bingefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11832
  • Senast inloggad: 2024-02-28, 15:20
    • Visa profil
Jämförelsen haltar betänkligt, vi ser varje dag redogörelser i AF om personer som i gångna tider begått brott eller brutit mot den tidens kyrkliga och sociala regler utan att man kallar det Svensk Damtidningsjournalistik (eller Expressen dito). De flesta av oss har förståelse för att dessa förbrytelser skedde i gången tid i ett annorlunda samhälle och de flesta fall inte ska dömas efter dagen kriterier. Dessutom förstår vi också att de inte påverkar hur en person är idag. Och visst kan man raljera mot slaskjournalistik, dvs skriverier där man gräver hur djupt som helst efter obetydliga händelser som blåses upp till chocker, vilket är vad jag tror upphovsmannen till brotts- och skandal tanken, nämligen forskaren från Svar (Göran Stenmark), gjorde offentligt i DN. Men satir är svårt! Han påpekar att Daniel Westlings anor är osedvanligt fria från suspekta saker (hans ord). Och det är de hittills, vem av oss har en så helt fläckfri antavla, med de kriterier som funnits historiskt? Man kan ana en viss förvåning över detta faktum i hans uttalande också, det är synnerligen ovanligt med en så kritvit antavla. Hela diskussionen på AF var för övrigt präglad av en viss humoristisk överton.
 
Ska man rannsaka forskarens påståenden och fynd? Ja, det ska man. Enligt den rådande forskningsparadigmen är det precis det man sysslar med när man forskar, försöker motbevisa hypoteser och påståenden. Hela dagens forskning bygger på just det förhållandet. Så, om en forskare publicerar sin forskning får han/hon räkna med att den prövas just i syfte att motbevisa hans rön. Karl Popper, den store vetenskapsfilosofen, har uppställt som grundkrav för att något ska kunna betraktas som vetenskapligt, att de vetenskapliga rönen ska kunna vara falsifierbara. Det utgör kriteriet för vetenskapliga teorier, just att de ska vara falsifierbara.
Veteskap består alltså av problemställning, hypotes, test av hypotes, falsifieringar, ny hypotesbildning, nya tester och nya falsifieringar. Det var alltså ett försök till falsifiering av Göran Stenmarks rön som försiggick under Daniel Westling-diskussionen, helt i vetenskapsfilosofisk anda.
 
Mer om Karl Popper och vetenskapsteori på http://www.friesian.com/popper.htm
 
(Meddelandet ändrat av izla den 16 mars, 2009)

2009-03-16, 22:34
Svar #22

Utloggad Urban Sikeborg

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 653
  • Senast inloggad: 2024-03-09, 00:33
    • Visa profil
Göran, jag har aldrig själv sett mig som någon auktoritet inom något som helst område. Du kanske minns, som jämförelse, att jag i andra diskussioner har fått höra sådant som att jag ägnar mig åt rabiata utfall därför att jag i ett inlägg varit kritisk till värdet av rudbeckianen Johan Peringskiölds genealogiska verk eller att jag skulle vara skyldig att bistå andra i deras forskningar därför att jag antagligen finansierat min egen forskning utifrån pengar från Sveriges släktforskarförbund, för att ta ett par exempel. Den typen av kritik gjorde mig ledsen, men jag krävde ingen ursäkt av någon för detta eller insisterade på min rätt att ventilera mina känslor. Jag har här bett om ursäkt vad gäller min kommentar då det gällde en anfader till den blivande hertigen, utan reservationer. Skulle inte du då kunna acceptera den och låta detta vara? Diskussionerna på Anbytarforum har handlat alltför mycket om olika personkonflikter i det förflutna. Jag tror inte någon har vunnit på det.
 
Hälsningar
 
Urban

2009-03-16, 22:48
Svar #23

Utloggad Göran Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1500
  • Senast inloggad: 2018-09-27, 20:31
    • Visa profil
Urban, självklart accepterar jag Din ursäkt. Det är inte inte ditt inlägg som är målet för min kritik. Anders Berg, som jag annars uppskattar, visade dåligt omdöme när han uppmuntrade felsökningen genom att skriva att det ska bli kul att rannsaka.... Som moderator(?) inbjöd han således till den negativa vinklingen. Detta uttalande borde raderas.  
 
Vänlig hälsning
Göran

2009-03-16, 23:02
Svar #24

Utloggad Chris Bingefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11832
  • Senast inloggad: 2024-02-28, 15:20
    • Visa profil
Oändligt mycket tuffare och elakare formuleringar rörande falsifiering av forskarrön förekommer dagligen inom den vetenskapliga världen. Det är faktiskt kul att rannsaka andra forskares fynd, det ligger inget negativt i det. Varför bråka om det? Det är ju dessutom etablerad vetenskap.
 
Förr i tiden (?) uteslöt man allt som inte var självförhärligande i sina antavlor, man tog dessutom bara med män och aldrig barn födda utan en ordentlig vigsel före. Är det så vi vill ha det? Bara snälla, godkända saker på AF?
 
Själv är jag glad över de enda två (hittills) fångarna i min släkt, de är de enda jag vet något om, en finns det dessutom kort på - det enda riktigt gamla kort jag har, alla andra brändes när de dog en efter en, i tuberkulos. Dessutom lär man sig mycket om de små människornas historia på att studera de som hamnad på samhällets baksida, till skillnad mot krig och krigsherrar.

2009-03-17, 00:06
Svar #25

Utloggad Göran Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1500
  • Senast inloggad: 2018-09-27, 20:31
    • Visa profil
Chris, visst har du väl rätt i sak. Domböcker (för att ta ett exempel) är en utmärkt källa om man sätta lite färg på förfäderna.  
 
Vi kan säkert överglänsa varandra i diverse hemskheter. I min egen släkt finns en anfader som hamnade vid tinget efter att ha slagit hustrun, kastat penningar i spisen och förrött hela sitt hemman. Det enda han ägde efter den exekutiva auktionen var i princip en brännvinspanna!  
 
En stor del av min släkt kommer från gränstrakten mellan Vissefjärda och Blekinge. Där var våldsbrott en del av vardagen under 1600- och 1700-talen; bland fattiga såväl som rika. Jag har bland annat i en skrivelse från länsstyrelsen i Kalmar län kunnat ta del av en detaljerad beskrivning av en e.k. dulgadråpares (en person som försvunnit och inte blivit dömd) utseende, hårfärg, en detaljerad beskrivning av de kläder han bar när han senast sågs, längd etc - kunde vara en efterlysning i en modern deckare. Denne länsmansmördare, en f.d. gästgivare (Dackeättling) var bror till en av mina anor. Jag har återgivit delar av denna händelse här i forumet. Det hela är mycket målande beskrivet i protokollen och synnerligen intressant.  
 
Detta och mycket annat elände är jag oerhört glad och stolt över att kunna förfoga över. Men jag är inte säker på att jag vore lika lycklig om någon annan, men en hånfull underton, serverat delar av min släkts mindre lyckade figurer. Vad jag förstår så har du själv liksom jag, i de flesta fall, undersökt vår egen släkt. Låt familjen Westling, om de så vill, göra detsamma.
 
Vänlig hälsning
Göran

2009-03-17, 01:03
Svar #26

Utloggad Moderator Släkter

  • Moderatorgruppen *
  • Antal inlägg: 1023
  • Senast inloggad: 2016-06-16, 23:05
    • Visa profil
Nu är du igång och förminskar folk igen, Göran. Trots ursäkten. Det är ingen som haft en hånfull underton någonstans (utom du själv med skvallerpressliknelsen). Några har i vetenskaplig anda velat rannsaka och verifiera ett påstående, som var en del av en i princip officiell släktutredning av SVAR. Det har gjorts med en gnutta humor. Lev med det!  
 
Om det är någon som inte behöver be om ursäkt i den här saken så är det Urban Sikeborg.

2009-03-17, 02:27
Svar #27

Utloggad Göran Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1500
  • Senast inloggad: 2018-09-27, 20:31
    • Visa profil
Urban har absolut inget att be om ursäkt för. Jag ber däremot om ursäkt om någon har sårats av min kritik. Skvallerpressliknelsen innehöll en gnutta humor - trodde jag. Själv tycker jag den känns som en mild västanvind jämfört med Anders något självgoda sätt att bedöma Göran Stenmark och SVAR. Inga fler inlägg i denna fråga från min sida.

2009-03-17, 06:47
Svar #28

Utloggad Chris Bingefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11832
  • Senast inloggad: 2024-02-28, 15:20
    • Visa profil
Suck! Det finns ingen hånfull underton i inläggen under Daniel Westling, en lätt humor, det är allt. Man måst väl få ha lite skoj också. Det är väl fullt möjligt att huvudpersonen själv har en viss humor och ser det från den lite skojfriska sidan. Visst - vi skojade också med skvallerpressen liksom Göran Stenmark säkert gjorde.
 
Eftersom min släkt i huvudsak (utom de nämnda) är, ur släktforskarsynpunkt, lika trist, präktig och förutsägbar som Daniel Westlings så är det roligare att studera andras släkt, genom att hjälpa till på AF eller andra fora. Dessutom är Daniel Westlings släkt från samma platser som min - så det blir ett incitament att penetrera de stora och svårnavigerade kyrkböckerna i dessa områden tillsammans med några andra forskare. Det kan också vara ett gott skäl. Det är precis lika roligt när man får mailkontakt med någon helt vanlig person som har intressen i samma byar och samma släkt, samarbete sporrar!
 
(Meddelandet ändrat av izla den 17 mars, 2009)

2009-03-17, 07:41
Svar #29

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Varför förs den här diskussionen här? Borde den inte föras i AF, så att fler kan ta del av den?
Ann-Mari Bäckman

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna