ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 19 augusti, 2009  (läst 2425 gånger)

2009-08-18, 12:47
läst 2425 gånger

Lotta Nordin

Den 7 juni ställde jag en  mycket enkel fråga angående moderatorers anonymitet riktad till alla moderatorer och ansvariga i förbundet:
”Eftersom det (märkligt nog) finns några som anser att det finns godtagbara skäl till att vara anonym, så skulle jag - som sagt - vilja ha några exempel på sådana ”godtagbara skäl”. Kan jag få det?”
 
Jag har ännu inte sett tillstymmelse till svar trots att det finns 11 styrelseledamöter, två forumvärdar och ca 24 moderatorer. Det är bedrövligt, minst sagt!
 
En diskussion om moderatorernas funktion kanske borde tas upp i Falköping under Släktforskardagarna?
 
Ungefär sex – av 24 - moderatorer är aktiva och gör verkligen en insats för att hålla ordning i sina ämnen. Vad övriga gör är osäkert, dock inte mycket moderering.
Var det meningen att det skulle vara så?
Finns någon ansvarig som överhuvudtaget vet vad moderatorerna gör eller inte gör?  
”Moderatorsidan” har uppdaterats några enstaka gånger, men den som gör det verkar inte ha någon kontroll över vilka moderatorer som finns – eller inte finns, och inte ens vilket datum uppdateringen skett.  
Ett ämne som inte har moderator enligt listan, blir trots det modererat av en person som är moderator för det ämnet.
En moderator har aldrig varit inloggad.  
En har inte varit inloggad sedan 6/3 och aldrig gjort något inlägg.  
Ytterligare en har aldrig gjort något inlägg, men var inloggad senast 15/7.  
Några har aldrig gjort ett enda inlägg i AF eller FF, enbart i Moderatorforum.
En anonym moderator gjorde 17/3 ett oförskämt inlägg (som blev raderat) i Förbundsforum och sedan dess har den personen inte varit inloggad.
 
Ann-Mari skriver ovan att hon kan förstå att Moderator Västerbotten vill vara anonym p. g. a. hur diskussionerna har förts i det ämnet tidigare. Men det är ju just sådana saker som skett där som en moderator är till för att stävja, och det kan jag inte tänka mig att moderatorn klarar bättre som anonym, snarare sämre. Vem vill bli - eller godtar att bli - tillrättavisad av någon som inte törs stå för vad han/hon säger/skriver? Enligt reglerna får man inte (kan inte ens) vara anonym när man skriver inlägg, alltså bör inte heller den som modererar inläggen få vara anonym, det tycker jag borde vara en självklar sak.  
 
En moderator som inte törs stå för vad han/hon gör kanske inte ska vara moderator alls?!

2009-08-18, 14:50
Svar #1

Utloggad Moderator Uppland

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 338
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Idag har 9 moderatorer varit inloggade.
Senaste veckan har 15 moderatorer varit inloggade.
Under augusti har 19 moderatorer varit inloggade.
 
Utöver det så är jag även moderator för CD-skivor och har inte använt det kontot eftersom jag även är moderator för Källor som berör samma rubrik och därför kan man addera 1 till alla siffror ovan. Är det inte bra att så stor andel av de ideellt arbetande moderatorerna kan hålla koll på sina ansvarsområden, och så ofta dessutom.

2009-08-18, 14:51
Svar #2

Utloggad Anders Ryberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2648
  • Senast inloggad: 2013-08-23, 23:49
    • Visa profil
Vad det gäller inaktiva moderatorer så läser jag alla inlägg under Bohuslän, men då jag sällan ser något att agera mot så ser jag ingen anledning att moderera för sakens skull. Misstänker det finns fler ställen där det är så.
 
(Av princip skriver jag alltid under eget namn när jag inte agerar moderator, inklusive när jag svarar på frågor under Bohuslän. Detta för att tydliggöra vad jag gör privat respektive officiellt).

2009-08-18, 16:34
Svar #3

Lotta Nordin

Anders,
jag har kontrollerat både antal gjorda inlägg och när senaste inloggning gjorts, och med ”aktiva” menade jag dom moderatorer som har gjort en hel del moderering i AF oavsett när det har gjorts. Ofta gjordes det många inlägg/modereringar i början och sedan har det avtagit allt eftersom moderatorerna fått ordning på bl. a. äldre inlägg.  
Dom som alltså har ett relativt högt antal gjorda inlägg och även loggar in regelbundet anser jag vara aktiva.  
 
Har man inte varit inloggad alls sedan i mars – eller aldrig –  eller knappt gjort några inlägg, då kan man inte anses vara aktiv som moderator.
Att vissa ämnen skulle vara i mindre behov än andra av ”uppordning” av äldre inlägg eller ”rensning” kan jag inte heller tänka mig, och inte heller att det inte behövs någon moderering alls av nya inlägg i vissa ämnen men inte i andra.  
 
 
Jonas,
du skriver:
”Är det inte bra att så stor andel av de ideellt arbetande moderatorerna kan hålla koll på sina ansvarsområden, och så ofta dessutom.”
 
Oavsett om det är ett ideellt arbete eller inte ska naturligtvis alla moderatorer hålla koll på sina ansvarsområden ofta, helst dagligen.  
Jag har dessutom bara räknat dig som en moderator även om du har tre ämnen.
 
 
Och jag vill fortfarande ha svar på den fråga jag ställde 7 juni och nu senast idag 12:47 angående anonyma moderatorer:
”Eftersom det (märkligt nog) finns några som anser att det finns godtagbara skäl till att vara anonym, så skulle jag - som sagt - vilja ha några exempel på sådana ”godtagbara skäl”. Kan jag få det?”

2009-08-18, 17:09
Svar #4

Utloggad Moderator Uppland

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 338
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Lotta, som jag ser det är det ett större problem att vi inte kan få moderatorer som täcker hela AF än att fyra moderatorer inte varit aktiva sedan innan sommaren och kanske bör tas bort från Moderatorlistan. Jag tycker man från förbundets håll ska arbeta mer aktivt för att få in fler moderatorer.
 
När man läser din statistik får man intrycket av att bara 25% av moderatorerna sköter sitt åtagande. De sifrorna speglar inte arbetet med modereringen och därför tycker jag det är en falsk och felaktig argumentationsteknik. Att verksamheten svärtas ned med felaktiga siffror gör det inte lättare att knyta nya moderatorer till forumet.
 
En anledning till att du inte får svar på din fråga är kanske att alla vet att vilket argument de än må lyfta fram så kommer de i dina ögon ej vara godtagbara skäl, eftersom du gjort det väldigt tydligt vad din ståndpunkt är.
 
Mvh

2009-08-18, 17:16
Svar #5

Utloggad Anders Ryberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2648
  • Senast inloggad: 2013-08-23, 23:49
    • Visa profil
Jag loggar bara in som moderator om jag behöver fixa något, eller om jag vill läsa något på moderatoravdelningen. I övrigt läser jag AF som vanligt, med enda skillnden att jag numera läser allt under Bohuslän. Och som sagt, det är god ordning på nya inlägg där, så jag behöver sällan agera. Ser du något fel i detta?
 
Vad det gäller gamla inlägg så städar jag bland dem när andan faller på, jag har tid och ork. Just nu har jag en hel del annat, och har föjlaktligen inte städat på ett tag. Men jag kommer nog göra det igen.

2009-08-18, 18:48
Svar #6

Lotta Nordin

Anders,
nej, jag ser absolut inte något fel med hur du jobbar, tvärtom. Det jag avsåg med inaktiva moderatorer var alltså dom som inte modererar alls eller mycket lite.
Jag kontrollerar inte heller era inloggningar eller antal inlägg regelbundet. Jag har bara gjort det några gånger, bl. a. före mitt inlägg 7/6 och idag. Däremot håller jag koll på Anbytarforum flera gånger om dagen.  
 
(Meddelandet ändrat av lotta 2009-08-18 19:22)

2009-08-18, 19:12
Svar #7

Lotta Nordin

Jonas,
menar du alltså att bara för att det är min åsikt att ingen moderator ska få vara anonym, så kan inte en enda av ansvariga i förbundsledningen, moderatorkollegor och forumansvariga tala om vilka skäl som är godtagbara för anonymitet? Det är i så fall det dummaste argument för att inte svara jag någonsin har stött på....tror jag.
Ett beslut måste ju finnas eftersom det uppenbarligen finns åtminstone ett par anonyma moderatorer. Det kan ju inte vara så förtvivlat svårt för ansvariga att tala om vad som verkligen gäller eller för er moderatorkollegor att tala om vad ni anser.  
 
Jag har inte gjort någon komplett statistik ovan, och jag tänker inte göra det heller. Hur du vill räkna ut procentsatser av det lilla jag skrev det är upp till dig. Det torde dock vara omöjligt att få det korrekt med så få uppgifter.

2009-08-18, 19:28
Svar #8

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6870
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 23:58
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Det skulle vara betydligt intressantare att få ta del av de korrekta siffrorna som speglar arbetet med modereringen än lösa påståenden om att verksamheten svärtas ned med felaktiga sifror.
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2009-08-18, 19:48
Svar #9

Utloggad Moderator Uppland

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 338
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Som du har ställt frågan tidigare så får i a f jag intrycket av att du efterfrågar godtagbara skäl rent principiellt, därav mitt förra inlägg. Men eftersom du här ovan skriver vilka skäl som är godtagbara för anonymitet? så är du alltså ute efter några slags villkor som skall vara uppfyllda för att man skall få vara anonym som moderator. Ingen har mig veterligen behövt motivera varför de vill vara anonyma. Möjligheten finns, that's it!
 
Det är alltså omöjligt att använda siffrorna i ditt inlägg för att som jag gjorde beräkna en procentsats (6/24 ger 25%, det blir det alltid oavsett om det är relativt få eller många uppgifter), men det är möjligt att med samma siffror förringa alla moderatorers insats utom de sex som du tycker gör en insats. Du använder siffrorna som slagträ och jag ifrågasätter hur du gör det!

2009-08-18, 19:49
Svar #10

Utloggad Anders Ryberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2648
  • Senast inloggad: 2013-08-23, 23:49
    • Visa profil
Lotta,
Det jag ser som problem med ditt resonemang är främst att en moderator, så länge allt är frid och fröjd, inte behöver logga in alls, om personen inte vill kolla moderatorforum. Det går alldeles utmärkt att hålla koll ändå. Så din statistik är inte riktigt relevant för hur uppmärksamma olika moderatorer är. De som inte har några problem att åtgärda behöver som sagt inte synas. (Att jag sedan tycker att man bör läsa moderatorforum, som de flesta verkar göra, är en annan sak.)
 
Jag för ingen statistik på hur mucket jag kollar på AF, och jag tror detta gäller de flesta. Därför känns det lite svårt att ta reda på exakt hur mycket moderatorer arbetar. Som jag ser det är det viktiga att det funkar. Det gör det numera oftast. Om det sker någon miss, försök att kontakta någon annan moderator vid behov.

2009-08-18, 20:22
Svar #11

Lotta Nordin

Jonas,
läs gärna igenom allt jag skrivit - inte enbart enstaka meningar eller ord - och tänk igenom det innan du svarar.  
 
Jag riktar mig till er moderatorer och frågar vad ni anser vara godtagbara skäl att vara anonym. Och jag riktar mig till dom ansvariga, förbundsledning och forumvärdar, för att få svar på vad som är godtagbara skäl. Möjligheten finns, that's it! är alltså inte något svar alls på min fråga.

2009-08-18, 20:34
Svar #12

Utloggad Göran Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1500
  • Senast inloggad: 2018-09-27, 20:31
    • Visa profil
Det vore intressant att utvärdera organisationen med moderatorer. Man borde kanske man väga nyttan mot den kostnad i form en stor frivillig arbetsinsats som utförs av flera personer. Som tidigare sagts så fungerar sökfuntionen i Anbytarforum bra. Kanske den vällovliga ambitionen att renodla forumet struktur inte är så nödvändig?

2009-08-18, 20:41
Svar #13

Lotta Nordin

Anders,
eftersom det många gånger framhållits av moderatorer här i Förbundsforum att ni ska diskutera (och diskuterar) moderering sins emellan i Moderatorforum, så bör naturligtvis alla moderatorer titta in där regelbundet. Att ni kan prenumerera på inläggen vet jag, men det är inte riktigt samma sak som att delta i en diskussion.
Om någon/några moderator/-er alltså inte har varit inloggad/-e på flera månader eller inte alls, och inte heller skrivit några inlägg, då anser jag att den/de moderatorn/-erna är inaktiv/-a.  
 
Det är alldeles utmärkt om det inte finns så mycket att moderera i Anbytarforum, det tyder ju på att det är lugnt och fridfullt. Men att det skulle finnas ett större behov av moderering av t. ex. äldre inlägg i en del ämnen men inte alls i andra, det tror jag inte på.
 
Och någon regelrätt statistik har jag alltså inte gjort, inte heller sitter jag och räknar inlägg av moderatorer i Anbytarforum dagarna i ända. Jag har aldrig räknat inläggen på det viset faktiskt.

2009-08-18, 22:08
Svar #14

Utloggad Moderator Uppland

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 338
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Jag riktar mig till er moderatorer och frågar vad ni anser vara godtagbara skäl att vara anonym. Och jag riktar mig till dom ansvariga, förbundsledning och forumvärdar, för att få svar på vad som är godtagbara skäl. Möjligheten finns, that's it! är alltså inte något svar alls på min fråga.
 
Nej, Lotta du frågar inte det du hävdar ovan. Frågan ställdes Till alla moderatorer och ansvariga: och som du flera gånger repeterat löd frågan:
 
Eftersom det (märkligt nog) finns några som anser att det finns godtagbara skäl till att vara anonym, så skulle jag - som sagt - vilja ha några exempel på sådana ”godtagbara skäl”. Kan jag få det?
 
Frågan kan omöjligt innebära en sak för moderatorer och en annan för ansvariga!
 
Det kommer aldrig förekomma en situation där en moderator avkrävs ett godtagbart skäl för att få vara anonym, därmed faller ju frågeställningen i en konkret natur riktad till ansvariga. Ska man som moderator presentera en hotbild från användare eller vad är det du eftersöker?  
 
Då återstår den principiella varianten av frågan. Eftersom det är endast en moderator som, mig veterligen, är anonym och uppenbarligen inte har läst eller kanske rent av struntar i din fråga och vi andra återstående som inte är anonyma kanske tycker att frågan inte berör oss, så kanske det tar tid innan någon avlämnar ett svar.
 
Du får sista ordet Lotta, jag lägger ned efter detta inlägg. Jag brinner inte för frågan om anonymitetens vara eller inte vara som du gör och det känns onödigt att debattera enbart den saken för min del. Det jag stört mig på i dina inlägg här ovan är som jag sagt tidigare ditt sätt att använda statistiska uppgifter på ett sätt som inte speglar verkligheten och det har jag gjort klart i tidigare inlägg.
 
Mvh

2009-08-18, 23:29
Svar #15

Utloggad Anders Ryberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2648
  • Senast inloggad: 2013-08-23, 23:49
    • Visa profil
Och så har vi gått från äpplen till päron Lotta...
Vad man som moderator lovar att göra är att hålla koll på det som skrivs inom sitt ämnesområde på Anbytarforum. Därutöver kan man om man vill ägna sig åt att städa äldre inlägg, men det är högst frivilligt och tar en hel del kraft. En del har den tiden och orken, andra inte, men även utan att göra det så anser jag att de sköter sin syssla alldeles utmärkt.
 
Själv har jag börjat städa äldre efterlysningar i Bohuslän, men inte orkat så långt än. Tids nog...
 
Vad det gäller Görans kommentarer så kan jag inte hjälpa att jag tycker att det känns märkligt om en diskussion om en adelsätt som råkat hamna som en efterlysning i Bohuslän inte kan flyttas till Adel. Vad det gäller städningen av efterlysningar så påverkar den i allmänhet inte länkar ett dyft, eftersom den bara flyttar till sockendiskussioner (=samma länk till inlägg). I övrigt flyttas det mesta till Släkter, med som jag ser det goda skäl. För övrigt håller jag inte med om att AF:s sökfunktion är bra, jag trivs bättre med att hitta olika ämnen i någotsånär logiska träd framför att söka efter var inlägg finns begravda under för gåtfulla rubriker.
 
En positiv bieffekt av den ökade modereringen är ju också att kampanjer mot personer kan stoppas på ett tidigare stadium än tidigare, då vissa skribenter kunde hoppa på folk som inte behagade dem tämligen friskt. En del gamla påhopp försvinner också vid genomgångar, vilket bara är positivt.

2009-08-19, 00:13
Svar #16

Utloggad Göran Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1500
  • Senast inloggad: 2018-09-27, 20:31
    • Visa profil
Du har naturligtvis rätt i att en diskussion om en adelsätt som hamnat under efterlysning i Bohuslän måste flyttas. Jag kan inte bedöma anbytarvärdens arbetsbelastning. Kanske det vore möjligt att Anna-Lena skulle hinna med att hålla ögonen på sådana grodor. Hon har väl någon slags arvoderad tjänst, eller hur är det? I så fall tror jag att man kunde slopa hela den stora apparaten med individuella moderatorer som måste lägga ner en hel del tid. Sökfunktionen i kombination med att anbytarvärden rättar till grova strukturella misstag (av den sort som antyder) tror jag skulle fungera bra.

2009-08-19, 01:47
Svar #17

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6870
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 23:58
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Anders skriver ovan att han använder moderatorkontot när han uppträder som moderator och annars alltid skriver under sitt privata användarnamn. Och det är naturligtvis så det ska vara.
 
Men det har Jonas dessvärre inte förstått, utan skriver sina högst personliga debattinlägg iförd den officiella moderatorhatten. (Debattinlägg där det f.ö. verkar vara viktigare att in absurdum vränga och vrida på frågan än att besvara den... )
 
När det gäller frågan om anonyma moderatorer, så måste ju förbundsstyrelsen ha fattat ett beslut att det ska vara tillåtet. Och när man gjorde det, så måste man ju ha haft ett motiv till detta, d.v.s. man måste ha ansett att det fanns skäl att tillåta moderatorer att uppträda med en påse över huvudet. Då måste man ju också kunna offentliggöra detta sitt motiv.
 
Och det borde man naturligtvis ha gjort redan i samband med att hela 'moderatorpaketet' på sin tid presenterades; det ska man inte behöva fråga om. Men när kom det självmant en beslutsmotivering från det hållet? Man får väl vara glad om det alls offentliggörs vad som har beslutats i hemlighetsmakeriets högborg...  
 
Det är bara att beklaga att det tydligen finns somliga som totalt saknar känsla för vad som är självklara principer i en rättsstat. Annars skulle man ju aldrig ha ansett att det är i sin ordning med anonyma domare (och domare är ju vad moderatorerna är när man tar ställning till om en användare har brutit mot 'lagen', forumets ordningsregler).
 
För att inte tala om det makalösa hyckleriet som det innebär att varje användare måste uppge sitt namn för att få skriva, men moderatorerna får vara anonyma...
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2009-08-19, 08:01
Svar #18

Utloggad Anders Ryberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2648
  • Senast inloggad: 2013-08-23, 23:49
    • Visa profil
Att modereringen fungerar bättre nu än innan tror jag att de flesta är överens om, med undantag av vissa som drabbats av att det finns fler ögon som håller koll på vad som skrivs och fler fingrar som kan snabbt rycka in och rätta till problem. Tidigare upplevde jag och många andra att problem ofta inte åtgärdades snabbt nog, om inte annat eftersom Anna-Lena hade lite svårt att vara tillgänglig dygnet runt året runt, och dessutom hade andra uppgifter. De som uttryckt synpunkter på den ökade modereringen är i första hand de som moderatorerna slagit ner på när de skrivit olämpliga inlägg, som tidigare passerat...
 
För vad är det för fel att ett antal frivilligt och utan ersättning håller koll på sina specialområden?
 
Vad det gäller anonyma moderatorer är jag också tveksam, men tyvärr kan jag förstå varför ibland. Jag ser dock snarare det som en lösning att stänga av dem som orsakar behovet.

2009-08-19, 09:00
Svar #19

Utloggad Göran Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1500
  • Senast inloggad: 2018-09-27, 20:31
    • Visa profil
En moderator har en maktställning. Han/hon kan ändra/stryka eller manipulera debattinlägg. Därför är det viktigt att rollerna som normal brukare och moderator skiljs åt. Det finns tyvärr exempel på att en moderator inte tar emot post från en brukare som han uppenbarligen inte uppskattar. Denne brukare måste således gå via Anna-Lena Hultman för att korrigera egna uppenbara felaktigheter efter 24 timmar.
 
Brukare = vanlig släktforskare

2009-08-19, 11:23
Svar #20

Utloggad Anders Ellerstrand

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1509
  • Senast inloggad: 2020-10-26, 11:18
    • Visa profil
    • ellerstrand.se
I debatten har tidigare framförts olika motiv till anonymitet. För mig har dessa varit fullt godtagbara.
 
Frågan är väl om alla förbundets medlemmar ska godta motiv för att de ska anses godtagbara... Eller om varje styrelsebeslut måste förses med av alla medlemmar godtagbara motiv.
 
Jag trodde vitsen med demokratiska föreningar var att man utsåg företrädare som fattade beslut. Som visst kan ifrågasättas, men kanske inte in absurdum.

2009-08-19, 11:33
Svar #21

Utloggad Chris Bingefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11832
  • Senast inloggad: 2024-02-28, 15:20
    • Visa profil
Skälet till att en del vill vara anonyma ser vi till en stor del i debatten här ovanför. Det blir till slut bara trist och släktforskning ska vara roligt. Därför har jag tyvärr känt mig motiverad att avstå från att anta erbjudanden om en mer aktiv roll i förenings- och förbundssammanhang. Det kanske är så att det är den effekten man vill uppnå?
 
(Meddelandet ändrat av izla 2009-08-19 11:34)

2009-08-19, 11:46
Svar #22

Utloggad Anders Ryberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2648
  • Senast inloggad: 2013-08-23, 23:49
    • Visa profil
Ja, moderatorer kan stryka inlägg som är skräp, inklusive personangrepp på sig själv. Normalt brukar detta diskuteras på moderatorforum, och så har även skett i det fall jag misstänker att Göran syftar på. Jag har inte sett något fall då en moderator manipulerat ett inlägg, som Göran antyder.
 
Min slutsats är att de som upplever ökad moderering som ett problem i allmänhet är de som ägnar sig åt personangrepp och dessutom har som hobby att kasta sten i glashus.

2009-08-19, 11:50
Svar #23

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Jodå, det går bra att skicka post till denne moderator, Göran. Men problemet tidigare var att brukaren inte verkade ha något förtroende för moderatorn, och ville tala med en överordnad. Brukaren hade drabbats av det som Anders R beskriver.
 
Sedan kan det vara så att moderatorn inte finner någon anledning att ingripa om brukaren bara klantat sig och vill ha hjälp med att ändra sina inlägg. Det är inte moderatorns huvudsakliga uppgift.
 
Till saken om anonymitet så kan vi moderatorkollegor inte göra annat än att redovisa vår personliga inställning. Min är den att vi inte bör vara anonyma, och att det inte finns godtagbara skäl för det. Det krävs lite tålighet att vara moderator ibland, det bör man vara medveten om när man tar på sig uppgiften.
 
Lotta frågar efter vad som gäller och så här löd åtminstone den instruktion som vi moderatorer fick av Anna-Lena inledningsvis. Vad mer exakt som ligger bakom beslutet får de ansvariga svara på.
 
Anna-Lena H:Du väljer själv om du vill vara anonym eller uppträda under ditt eget namn som Moderator i Anbytarforum. Det har tidigare förekommit påhopp på frivilligarbetare i Anbytarforum, så vi ger därför möjligheten till anonymitet. När du skriver i Anbytarforum kommer det att stå t ex
 
Moderator Gotland
(mod_gotland)
Moderator
 
till vänster om ditt inlägg. Du väljer sedan om du vill underteckna dina inlägg med ditt namn eller inte. I din profil som du når via Användarkonto i vänstermenyn bör inte finnas några uppgifter om dig själv. Sätt - i de obligatoriska fälten. Med anonyma moderatorer kan man vara två om samma ämne och även vikariera för varann vid frånvaro, utan att detta behöver kommenteras eller skapa förvirring.  
 
 
När det gäller aktiviteten så tycker jag att kritiken kanske är lite orättvis. Som Anders R och Jonas beskrivit så kan man vara aktiv på olika sätt. Man följer sitt område och moderatorforumet genom eposten, och behöver inte logga in om inte något verkligen behöver åtgärdas eller besvaras. Dessutom har vi precis haft en sommar med allt vad det innebär av godtagbar frånvaro!  Min personliga inställning är dock att, visst, moderatorerna behöver synas lite mer på sina håll.
 
Efter ett halvår som moderator tycker jag responsen varit till 99% positiv från användarna. Många uppskattar att vi hjälper till och håller koll. Samarbetet mellan oss moderatorer tycker jag också fungerar ypperligt. Ni som är intresserade, tveka inte att höra av er till Anna-Lena, det finns som sagt flera lediga moderatorstolar, och den bild som kanske framträder att det är ett otacksamt jobb stämmer som regel inte. Det är endast kritiken som syns utåt. Jag har själv värvat ett par moderatorer och vi bör hjälpas åt att få in fler moderatorer. Förbundet bör kanske vara lite mer aktiva på den fronten också.
 
Mvh Anders / Moderator Släkter

2009-08-19, 12:16
Svar #24

Lotta Nordin

Stort tack, Anders B!
du har uppenbarligen förstått precis vad jag frågade om och utifrån vilka premisser moderatorer respektive ansvariga kan svara.  
 
Mvh//
Lotta

2009-08-19, 12:42
Svar #25

Utloggad Göran Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1500
  • Senast inloggad: 2018-09-27, 20:31
    • Visa profil
Tack Anders B. och Anders R.! Utveckla inte moderatorforumet till en inkvisition/domstol där enskilda medlemmar diskuteras; utan möjlighet att försvara sig. Straffet för ohörsammade kan bli uteslutning; utan hjälp av advokat. Det kan väl inte ha varit moderatorernas uppgift? Acceptera att vi kan få lov att ha en åsikt i enskilda fall om ert sätt att moderera. Det känns inte bra annars! Låt oss istället gå vidare.
Vänlig hälsning/Göran

2009-08-19, 13:22
Svar #26

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6870
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 23:58
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Det finns fler än en som kan vränga och vrida andras synpunkter till oigenkännlighet...
 
Självklart behöver inte varje styrelsebeslut förses med av alla medlemmar godtagbara motiv (hur skulle f.ö. en sådan tulipanaros se ut?) - men det vore ju önskvärt om de försågs med någon motivering...
 
Sedan är det ju inte så enkelt som att vitsen med demokratiska föreningar [är] att man [utser] företrädare som [fattar] beslut. Besluten måste ju hålla sig inom ramarna för demokratiska principer också. Att domaren är känd för den dömde är en sådan princip, likhet inför lagen är en annan.
 
När det gäller frågan om anonyma moderatorer, så kan jag med tanke på den fullkomligt godtyckliga och lika oförutsägbara moderering  som förekommer i vissa andra forum (även om det inte är de som är i fokus för den här diskussionen) förstå att det finns somliga som tycker att moderatorer gott kan få vara anonyma...
 
Slutligen är det naturligtvis en stor förbättring med moderatorer som förstår vad det innebär att vara moderator (som t.ex. Anders R och Anders B), så att användarna inte är helt utlämnade till en anbytarvärd som låter sina personliga sympatier och antipatier avgöra om någon ska få sina inlägg raderade utan stöd i ordningsreglerna och samtidigt vara lovligt byte för andras regelvidriga påhopp.
 
Men alla AF-moderatorer har dessvärre inte klart för sig hur en moderator ska uppträda. Och högst upp tronar fortfarande anbytarvärden, som kan ingripa när hon ser något regelbrott - eller sätta sig över reglerna när hon får lust att göra det...
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2009-08-19, 13:41
Svar #27

Utloggad Chris Bingefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11832
  • Senast inloggad: 2024-02-28, 15:20
    • Visa profil
Med vissa andra forum (heter det inte fora i plural?) menar du då Arkivguiden och/eller nog.nu? Eller är detta forum anonymt?

2009-08-19, 14:50
Svar #28

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6870
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 23:58
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Jag visste inte att det fanns forum som hette Arkivguiden och nog.nu...
 
Om du menar Arkivguidens Forum och NOG:s Forum, så vet du mycket väl att det inte är dem som jag syftar på, Chris. Men eftersom den här diskussionen handlar om Anbytarforum, så kanske vi kan nöja oss med det konstaterandet?
 
Vad forum/fora beträffar, så kan du ju fråga någon lärd Uppsala-kollega på institutionen för nordiska språk om det är korrekt eller inte att säga forum i plural på svenska...
 
Och därmed låter åtminstone jag den här diskussionen få återgå till ämnet - och överlåter åt övriga läsare att avgöra om ditt sedvanliga nålstick efter mitt inlägg har bidragit till att göra den här diskussionen mindre trist (se ditt eget inlägg ovan kl. 11.33)...
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2009-08-19, 17:13
Svar #29

Utloggad Jonas Magnusson

  • Jonas Magnusson (www.cognatus.se)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1316
  • Senast inloggad: 2023-12-21, 22:42
    • Visa profil
    • www.cognatus.se
Recap
 
17:09      Jag påpekar en möjlig orsak till varför ingen svarat på frågan Lotta ställer.
 
19:12      Lotta förklarar att mitt argument är dumt och fortsätter att älta om godtagbara  skäl.
 
19:48      Jag förklarar att ingen behövt motivera sin anonymitet, dvs inte behövt avge något godtagbart  skäl.
 
20:22      Lotta har invändningar mot hur jag läser hennes inlägg och fortsätter med godtagbara  skäl och tycker jag skall tänka mer.
 
22:08      Jag försöker igen förklara att frågan är konstig då det aldrig förekommer en situation där ett godtagbart  skäl avkrävs.
 
01:47      Jörgen skriver När det gäller frågan om anonyma moderatorer, så måste ju förbundsstyrelsen ha fattat ett beslut att det ska vara tillåtet. Och när man gjorde det, så måste man ju ha haft ett motiv till detta, d.v.s. man måste ha ansett att det fanns skäl att tillåta moderatorer att uppträda med en påse över huvudet. Då måste man ju också kunna offentliggöra detta sitt motiv.   vilket måste anses som ett förtydligande av frågan som Lotta tjatat om. Märkväl att Jörgen inte nämner ordet godtagbart vilket gör att frågeställningen får en helt annan innebörd, det är inte frågan om någon som helst värdering av skälen, vilket jag anfört två gånger tidigare.
 
11:50      Anders B. svarar Lotta vad hans personliga åsikt är kring anonymitet och publicerar även A-L H's inlägg där orsaken till möjligheten att vara anonym anges, det nämns inget om godtagbart  skäl i det inlägget.
 
12:16      Lotta blir nöjd efetrsom någon förstod vad hon frågade om och indirekt får jag en pik att jag inte förstått.
 
Om man summerar det så blir det:
Jonas förstår inte Lottas fråga.
Lotta tycker Jonas är dum som inte förstår frågan.
Jörgen ändrar innebörden på frågan.
Lotta får en del av frågan besvarad och är nöjd.
 
Kontentan blir att:
Det är OK att fråga obegripligt.
Man är dum om man inte förstår obegripliga frågor.
 
Det är tur att jag som blir idiotförklarad i denna diskussion är en mycket lycklig person och ler åt det hela...
 
(Meddelandet ändrat av jonas_magnusson 2009-08-19 17:36)

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna